Wat mag ik hier?
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
*Als je inlogd mag je meer.
| Auteur |
Bericht |
Mamdarijn Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20794 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Bietjes
Rode biet is een tweejarig gewas dat stamt uit de ganzevoetfamilie (waartoe ook warmoes of snijbiet behoort). Het is een gezonde groente. De rode biet heeft een heerlijk zoete smaak en is hét wintermedicijn bij uitstek, want boordevol vitaminen en antioxidanten.
Bieten zijn donkerrode knollen met groen blad met rode nerf. Ze worden ook wel kroten genoemd. Er zijn zomer- en winterbieten. In de winterperiode van oktober tot april komen winterbieten in de handel: dat zijn grote, ronde bieten zonder loof. In de zomermaanden van ongeveer mei tot september zijn Hollandse zomerbieten of bosbieten verkrijgbaar. Deze zijn veel kleiner dan de winterbieten en komen in bosjes gebonden met het groene loof eraan in de handel.
Deze groente heeft men al ergens in de 16e eeuw ontdekt als een voedzame en lekkere groente. De rode kleur van de bieten komt door de natuurlijke kleurstof betanine die erin zit. De rode biet...
- is een goede bron van vitamine A en C, onmisbaar voor een sterk immuunsysteem.
- is rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels.
- bevat veel ijzer, ontgift de lever en zuivert het bloed.
- is rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur
Rauwe bieten moeten bij aankoop stevig aanvoelen.
Gekookte rode (winter)biet kan je heel goed bewaren (1 maand of meer) in een plastic zak verpakt in de koelkast.
Veel mensen gooien het blad weg en gebruiken alleen de knol. Doe dat vooral niet! Het blad zelf is namelijk een rijke bron van kalium, calcium, ijzer, bètacaroteen en vitamine C.
Van het verse loof kan je soep maken. Daarvoor moet je de stengel en het blad goed wassen en fijnsnijden. Rasp enkele bieten fijn en kook ze samen met het loof gaar. Zout, azijn of citroen toevoegen.
Je kan het blad ook wokken. Het jonge, groene blad is erg lekker als salade. Kleine bietjes met het groen er nog aan zijn het lekkerst.
Bereiden
Boen de rauwe bieten goed schoon onder stromend water. Verwijder van de zomerbiet het loof en kook ze in 20 tot 25 minuten gaar. De kooktijd van de winterbiet is langer. Kook de bieten het liefst in de schil, zo behouden ze het meeste sap, bovendien gaat de schil er makkelijk vanaf na het koken. Gekookte bieten hoeven alleen nog maar te worden geschild en b.v. gestoofd of even opgewarmd in heet water. Ze kunnen ook in salades worden verwerkt
Een erg lekkere methode is het roosteren in de oven, dat zorgt voor de meest intense smaak. Het is eenvoudig:
- Was elk bietje schoon onder de kraan en verpak ze per stuk in aluminiumfolie (het is beter om ze apart te verpakken want dan worden ze beter garen) leg ze in een ovenschaal.
- Zet ze een uur in de oven op 200 graden. Door het folie houden de bietjes hun natuurlijke zoete smaak en behouden ze de meeste voedingsstoffen en hun dieprode kleur.
Met deze ovenmethode zijn bietjes echt veel lekkerder, veel intenser van smaak._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
Laatst aangepast door Mamdarijn op wo 20 nov 2013 14:47, in totaal 5 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: ma 24 dec 2012 0:21 |
|
 |
IngeV Vaste Weegclubfan

Geregistreerd op: 1-3-2012 Berichten: 221 Dieet: gezond eten Woonplaats: Oss
|
|
Bieten-ui salade :
-500 gr klein gesneden bietjes
-250 gr kleingehakte ui
-25 gr caesardressing (of mayonaise)
-wat zout en peper naar smaak
Dat meng ik door elkaar. (De bietjes worden dus niet opgewarmd).
Dan heb ik 5 porties verplichte groente. Ik ga dit van de week eten als tussendoortje (omdat ik zo tussen 4 en 6 echt wat eten moet en wij pas om half 9 eten 's avonds) maar je kunt het natuurlijk ook bij de lunch of het avondeten erbij nemen. In Frankrijk is het een voorgerecht._________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 13:10 |
|
 |

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20794 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Mmm! Lekker Inge! Bedankt voor het posten van dit lekkere recept!
Het is met de verplichte groente wel verstandiger om variatie te houden, op zich een praktische oplossing hoor, maar in elke verplichte groente zit weer een andere voedingsstof (vitamines mineralen etc). Je zou dit op kunnen lossen door twee porties minder te maken en om en om te nemen, dag 1 bietjes-ui, dag 2 courgette, dag 3 bietjes-ui, dag 4 doperwtjes en dag 5 weer bietjes-ui.._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 13:16 |
|
 |
IngeV Vaste Weegclubfan

Geregistreerd op: 1-3-2012 Berichten: 221 Dieet: gezond eten Woonplaats: Oss
|
|
Hoi Mamdarijn,
Ik wissel het inderdaad ook wel af hoor, voornamelijk met rabarber, maar we hebben van de week ook courgette gehad. Toch bedankt voor de goede tip.
Overigens, ik heb 'm bij het maken net iets anders gemaakt. Ik heb er geen mayo of caesardressing in gedaan, maar gewoon wat azijn en peper (en een klein beetje zout). Dat is eigenlijk (bleek nu) nog lekkerder, en dan kun je weer gewoon wat boter op je brood 'smiddags._________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 25 sep 2013 15:40 |
|
 |

|
|
 _________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 25 sep 2013 19:38 |
|
 |

|
|
Bietensap met sinaasappelsap (tussendoortje)
125 cc bietensap met 150 cc sinaasappelsap.
Turkse Bietensalade (tussendoortje)
125 gr geraspte bietjes (of zeer fijngesneden), 25 gr griekse yoghurt, ½ el citroensap, ½ eetlepel olie, mespuntje kaneelpoeder, teentje knoflook, peterselie.
Bietensalade met haring (lunch)
100 gr bieten, 25 gr ui (= samen 125 gr verplichte groenten), 100 gr zure haring, 25 gr mayonaise, halve appel, 2 zure augurken, zout en peper.
Alles fijnsnijden en door elkaar mengen.
- Ui kan zijn: zilverui, Amsterdamse ui, bosui of gewone ui.
- Zonder haring ook erg lekker en dan hoeft het niet bij de lunch maar kan als tussendoortje gegeten worden.
- Met 100 gr gekookte aardappelen erbij is het een maaltijdsalade
Bietensalade met haring (2) (lunch)
100 gram zure haring met 125 gram rode bietjes, 25 gram mayonaise en een appel.
- Bietjes zonder haring is ook lekker (met appel en/ of augurk) en kan dan als tussendoortje gegeten worden.
Bietensalade van Gewichtige (lunch)
125 gr gekookte bietjes, 30 gr feta kaas, 1 eetl gehakte dille, 1 tl mosterd, kruidenzout, peper, citroensap en 25 cc olijfolie._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
Laatst aangepast door Mamdarijn op vr 15 nov 2013 23:40, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: vr 15 nov 2013 23:39 |
|
 |

|
|
Bietensoep met wortel (maaltijd) (zonder aardappel: als lunch of tussendoortje)
125 gr gekookte rode bietjes (in reepjes) , 100 gr aardappelschijfjes, tomatenpuree, 125 cc Griekse Yoghurt, 250 cc wortelsap, half groentebouillontablet, verse dille.
In (soep)pan bietjes en aardappelschijfjes 10 minuten al omscheppend bakken. Laatste minuut tomatenpuree meebakken. Griekse Yoghurt erdoor roeren en wortelsap in pan schenken. Bouillontablet erboven verkruimelen en soep door en door verwarmen.
Soep in diep borden scheppen en garneren met dille.
Bietenstampot met kabeljauw (maaltijd)
100 gr kabeljauw in blokjes, 100 gr aardappels, 100 gr bietjes, 25 gr gesneden ui, 50 gr melk, 1 theelepel mosterd, peper, zout, halve eetlepel frambozenazijn.
Aardappels gaar koken en afgieten, droogstomen en stampen. Bietjes pellen en in blokjes snijden. Uien fruiten. Kabeljauw zouten en bij de uien meebakken. Als kabeljauw gaar is afblussen met frambozenazijn. Melk en mosterd door de aardappels mengen. Bietjes erdoor mengen en daarna de kabeljauw met uien. Op smaak brengen met peper en zout.
(er kan nog 100 gr knolselderij bij, met de aardappel mee laten koken)
Bietenstamppot met appel (maaltijd)
100 gr vlees, 1 friszure appel (Jonagold of Elstar), 25 bosuitjes, 25 gr zilveruitjes, 75 gr gewone ui (gesnipperd), 100 gr aardappel, 75 gr venkelknol, 125 gr geraspte bietjes, salie.
Vlees in plakjes snijden en bakken. Appel in 6 plakken snijden. In grote koekenpan de plakken appel ca. 3 minuten zachtjes bakken. Ui schoonmaken en in stukjes snijden.
Puree bereiden van de aardappel en de venkelknol, beetje melk, en kruiden.
Bietjes, ui en vleesplakjes door warme puree scheppen. Stamppot door en door verwarmen.
Salie en 1 eetlepel water door EGA juspoeder roeren en aan de kook brengen. Saliejus over stamppot schenken en plakken appel erop leggen._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: vr 15 nov 2013 23:39 |
|
 |

|
|
Bietensalade op een bedje van sla (maaltijd)
| cupcake97 schreef: | 100 gr gekookte aardappels in blokjes, 125 gr zilvertjes/bietjes, een handje gedroogde uitjes van de EGA , 100 gr kalkoenreepjes, augurk in blokjes, 25 gr mayonaise, aromat groen en geel om mee te kruiden, evt wat zout.
sla in reepjes gesneden
Alles door elkaar mengen en als je het gaat eten op de sla reepjes leggen. Heerlijk!!!
Van te voren klaar maken en in de koelkast zetten zodat de smaken lekker in kunnen trekken. Evt. een boullion van te voren drinken.
Eet smakelijk |
_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 15:36 |
|
 |

|
|
In de nieuwsbrief van robsbudgetmenu's (week 36 - 2014) stonden deze keer de bietjes in de schijnwerper. Te leuk om niet te vermelden, misschien staat er toch weer nieuwe info in. Daarom plaats ik het bij deze receptenhoek..
Rode bieten zijn groenten die je op veel manieren kunt verwerken. Ze zijn in de supermarkt te koop als rauwe, ongeschilde knollen, maar ook de voorgekookte variant is volop verkrijgbaar. Bietjes (ook wel krootjes genoemd) zijn er in een zomer- en een wintervariant. In de winter vind je vooral grote knollen zonder loof in de schappen, in de zomer kom je vaak kleinere bieten met loof tegen. Deze laatste worden vaak in bosjes verkocht. Gekookte bieten zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Deze hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Ongekookte bieten zijn ongeveer een maand houdbaar.
Bieten hebben een dieprode kleur. Dit zie je niet alleen aan de bieten zelf, maar ook aan het sap wat vrijkomt bij het verwerken van de bieten. Dit geeft nogal eens af op handen en kleding, maar is (in de meeste gevallen) gelukkig goed uitwasbaar. Het loof van de zomerbieten hoef je niet weg te gooien. Dit kan goed verwerkt worden in een wokgerecht met oosterse groenten en kip.
Als je onbewerkte bieten koopt, moet je deze eerst schoonboenen. Dan kook je ze in ongeveer 20 minuten gaar voordat je ze verder kunt verwerken. Je kunt bieten het beste na het koken schillen, zo bewaren ze het meeste sap en bovendien laat de schil dan makkelijker los.
Gekookte bieten zijn zowel koud (afgekoeld) als warm te eten. Koude bieten kun je in stukjes of plakjes in een salade verwerken en lekker bij haring. Je kunt ze ook opwarmen met een rauw uitje en een beetje suiker, en eten bij gekookte aardappels en een lekker stukje vlees. Van bietjes kun je ook stamppot maken._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 13 sep 2014 23:34 |
|
 |
Ellen Beheerder

Geregistreerd op: 30-1-2004 Berichten: 55916 Dieet: Gezonder leven Woonplaats: Amersfoort
|
|
Ik heb laatst hummes met bietjes gemaakt:
Humus met rode biet
Ingrediënten
Porties: 8
226 gr gedroogde kikkererwten (ik had een pot)
1 grote ui, fijngesneden
450 gr rode biet (voorgekookt gekocht)
7 eetlepels tahini
3 teentjes knoflook, geperst
4 eetlepels vers citroensap
1 eetlepel komijnpoeder
4 eetlepels extra virgin olijfolie
Bereidingswijze
Voorbereiding: 25min
Bereiding: 1uur20min
Klaar in:1uur45min
1.In een grote kom de kikkererwten onder water zetten en een nacht laten weken.(kan ook uit een pot)
2.De kikkererwten afgieten en in een grote, zware sauspan scheppen.
Ui toevoegen, onder water zetten en op een middelhoog vuur aan de kook brengen. 1 uur laten koken tot de kikkererwten heel gaar zijn. Afgieten en 250 ml van het afgegoten kookvocht apart houden en laten afkoelen.
3.Intussen in een grote sauspan de ongeschilde biet (beetwortel) onder water zetten en op een middelhoog vuur aan de kook brengen. Zacht koken, afgieten en de beetwortel laten afkoelen alvorens de schil te verwijderen en in stukjes te snijden.
Koop ze kant en klaar handig en sneller klaar
4.De bietjes in blender of keukenmachine pureren. Kikkererwten, ui, tahini, knoflook, citroensap en komijn toevoegen en tot een glad geheel mengen. Terwijl de machine draait langzaam het bewaarde vocht en de olijfolie toevoegen. Doorgaan met pureren tot het geheel grondig gemengd is. Een scheutje olijfolie erover schenken alvorens te serveren.
 |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: zo 14 sep 2014 9:37 |
|
 |
|
 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur Ga naar pagina 1, 2 Volgende
|
| Pagina 1 van 2 |