Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Lowcarb: eenvoudige salade

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 54081
Dieet: Gezonder leven
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Het weer nodigt uit om buiten te eten. Avonds, wat later dan gewoonlijk. In de tuin, genietende van de zwoele avond. Genieten van een lichte maaltijd. In ieder geval niet te ingewikkeld.

Mijn moeder maakt vroeger andijvie sla. Dat deed ze in de zomer, als de andijvie lekker mals was.
Ze sneed het groen van de andijvie in heel fijne reepjes. Daar daarheen gingen plakjes tomaat en een paar eitjes. Meestal ging er wat gewone slasaus over heen. Later gebruikte ze citroen met wat zonnebloemolie. De volgende dag kookte ze dan van de overgebleven stronk gekookte andijvie. En zo ging dat. Simpelheid troef. Niets geen gesaseflats of tierlantijntjes.
Zelf vind ik tierlantijntjes wel lekker. En dan doel ik op krulandijvie. Alleen nog te koop bij de betere groenteboer. Want in de supermarkten kom je het alleen tegen verwerkt in de kant en klaar voorverpakte sla zakjes.
Krulandijvie is fijn van smaak en blijft in de sla mooi omdat ze stevig van structuur is. Dat is ijsbergsla natuurlijk ook maar die bevat in verhouding meer vocht. En met een zure vinaigrette geeft die al vlug veel vocht af.
Wat ook een heerlijke slasoort is, is bindsla. Of ook wel Romeinse sla. Sommige Turkse of Marokkaanse groenteboeren hebben hem wel. Mooie grote eironde kroppen met stevige bladeren.

Beide soorten, maar als er niet anders is dan is gewone andijvie ook goed te gebruiken, zijn heerlijk in onder staande salade.

1 krop krulandijvie of Romeinse sla, 2 plakken (3mm dik) rauwe ham in kleine reepjes gesneden) 150 gram Bleu d⤝?Auvergne (met de eiersnijder in blokjes gesneden) 2 eetlepels azijn, 1 eetlepel witte wijn, 1 theelepel sterke mosterd, 6 eetlepels olie, snufje zout en een teentje knoflook.

Kneus de knoflook en doe er de azijn, de wijn, de mosterd, het zout, en de olie bij. Klop dit goed door. Dit is de vinaigrette voor door de salade.

Was de sla. Schut ze droog. (Slingeren in een theedoek) Snij ze in fijne delen. Doe er de ham en de vinaigrette door. Daarna over de salade de blokjes Bleu d⤝?Auvergne verdelen.

Bleu d⤝?Auverne is een blauwschimmelkaas. Fris van smaak en minder zout dan Dena Bleu. DE betere kaasboer heeft hem vast. Probeer hem eens.

(De eiersnijders is een zeer veelzijdig snijdertje. Als je de goedkope uitvoering koopt dan kun je hem vaak los halen van het onderstuk. Je houdt dan een harpje over waar je uitstekend zachte kaasjes mee kunt snijden. Ook mozzarella is goed in plakjes te snijden op die manier. )

_________________
Overzicht Donaties


Laatst aangepast door Ellen op di 19 mrt 2013 19:46, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 07 aug 2004 16:16    
Vrouw Weeggegevens   Ines
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 2-3-2004
Berichten: 12220
Dieet: Sonja Bakker
Woonplaats: Alphen aan de Rijn


  Reageer met quote
Ik bespeel het harpje altijd Grap

Je hebt gelijk, zo doe ik het ook altijd en die salade ga ik een keer maken, hij lijkt me erg lekker, alleen die witte wijn erbij Verward Verward , dan moet ik de rest weer opdrinken dronken vervelend hoor Lachen

Groetjes
|Ines :wink:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 07 aug 2004 16:50    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 54081
Dieet: Gezonder leven
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
ja heel vervelend die wijn maar hij moet er niet in hoor Ines :wink:

_________________
Overzicht Donaties
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 07 aug 2004 16:58    
Vrouw Weeggegevens   Magda
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-2-2004
Berichten: 693
Dieet: Karin de Zoete
Woonplaats: Betuwe


  Reageer met quote
Lekkerrrrrr, die salade. Als je een klein beetje tuin hebt zet dan hier en daar wat pootgoed zoals sla in alle soorten en krulandijvie, het is zo simpel als je kant en klare plantjes koopt van 10 of 15 eurocenten per stuk. Je hoeft geen apart groentetuintje te hebben maar zet het hier en daar op open plekjes. Zo lekker uit eigen tuin. Als je radijsjes zaait dan krijg je weer radijsjes met die hele pittige radijssmaak van vroeger, dat is wat anders dan die eenheidssmaakjes die ze tegenwoordig kweken. Kan ook in balkonbakken Ines Grap Grap
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 07 aug 2004 23:07    
Vrouw Weeggegevens   Ines
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 2-3-2004
Berichten: 12220
Dieet: Sonja Bakker
Woonplaats: Alphen aan de Rijn


  Reageer met quote
Ik doe en kan een hoop, maar een tuinier ben ik niet, ook geen balkonnier, wat staat dat stom Grap
Eigenlijk vind ik......dat jij Magda, gewoon elke week even wat langs kan komen brengen, je rijdt bijna langs mijn voordeur Onschuldig Onschuldig

Groetjes
Ines :wink:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2004 9:18    
Vrouw   variabel
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 19-4-2004
Berichten: 7



  Reageer met quote
Heel lekker in je slasausje vind ik een beetje vijgen-azijn. Ik koop die bij een filiaal van Oil&Vinegar. Is een beetje zoetig (mag misschien niet volgens dr. A, maar het is maar heel weinig!).

Ik doe Atkins, maar ga denk ik overstappen op South Beach.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 6:12    
Vrouw Weeggegevens   Magda
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-2-2004
Berichten: 693
Dieet: Karin de Zoete
Woonplaats: Betuwe


  Reageer met quote
Ines schreef:

Eigenlijk vind ik......dat jij Magda, gewoon elke week even wat langs kan komen brengen, je rijdt bijna langs mijn voordeur Onschuldig Onschuldig

Groetjes
Ines :wink:


ja doeeeeiiiiii.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 9:25    
Vrouw Weeggegevens   Nine1005
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-8-2004
Berichten: 129
Dieet: Atkins
Woonplaats: Nijmegen *Dieet Atkins *


  Reageer met quote
Hoi allemaal
Ik heb krulandijvie en krulsla (of stoofsla wordt het ook wel genoemd) in de tuin ga dit recept zeker proberen.

groetjes nine
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2004 10:09    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1