Onderwerp menu

Forum: Lowcarb Recepten
Subforum: Atkins, Dr Frank, Lowcarb: hoofdgerechten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Molukse Atjar

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Sharonne
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-2-2004
Berichten: 904
Dieet: Atkins
Woonplaats: Rotterdam


  Reageer met quote
Benodigdheden:

1/4 liter rebung in reepjes (bamboescheuten)
200 gram diepvriesbonen
halve bloemkool
1 komkommer
1 stronk broccoli
1 potje kleine zilveruitjes (of 'amsterdamse') uh Boos blijft een naar woord als Feyenoord fan!)
1 theelepel kunir (is de wortelstok van de kurkumaplant, heeft een sterk geel werkende kleur) volgens mij ook Koenjit genoemd, in poedervorm verkrijgbaar.
8 tot 10 kemirinoten (kemiri is een soort noot, die wat betreft smaak wel wat weg heeft van amandelen)
1 grote ui
8 teentjes knoflook
2 thl. djintan (djinthan of komijn wordt gemaakt van karwijzaadjes, poedervorm)
2 plakjes djaheDjahe of gember is een wortelstok met een bruine schil en geel vruchtvlees
1 thl terasi(terasi is een gegiste garnalenpasta, bruin van kleur met een doordringende geur
8 eetlepels azijn
2 schijfjes laos (ook een soort wortel , verkrijbaar als poeder of wortel)
2 daun salam daun salam is een bladsoort, lijkt op laurier
1 stengel sereh sereh of citroengras is een plant met lange smalle scheuten
100 gram geraspte kokos of santen
4 eetlepels aromat of bouillon blokjes
lekkere scheut zoetstof
3 eetlepels olie

Alle niet bekende ingredienten zijn in elke Toko verkrijgbaar!
Je kan natuurlijk varieren met alle groentensoorten!

Werkwijze:

Bloemkoolroosjes snijden.
Komkommer schillen, in stukken van ongeveer 3 cm. snijden en in smalle reepjes snijden.
Kunir, Kemirinoten, fijn gesneden ui, knoflook, djintan, djahe, en terasi in tjobe (of keukenmachine) fijn malen.
De gemalen kruiden met daun salam en in de knoop gelegde sereh fruiten in wat olie.
De harde groenten hier aan toevoegen zoals de boontjes , broccoli, bloemkool. Wanneer de groenten half gaar zijn derest van de groenten hieraan toevoegen.
Pers 1 1/2 dl santan van de kokos of los de geperste in warm water op!
Voeg de santan toe de azijn, zoetstof en bouillontabletten en evt extra zout, zodat de atjar een zoet zure smaak krijgt, en laat het gerecht gaar worden.
De atjar is lekkerder om het de volgende dag te eten dit kan zowel warm als koud. Lekker bij wat stoofvlees en munghbonenmie! smullen

Het gerecht kan bewaard worden in een pot in de koelkast of vriezer!
Eetsmakelijk!

_________________
It's in the valleys I grow
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:06    
Vrouw Weeggegevens   Jose
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2004
Berichten: 1390
Dieet: Cambridge Dieet
Woonplaats: Geleen


  Reageer met quote
Dit ga ik komend weekend maken voor de hele familie, een flinke pan bami erbij en dan smullen maar. Zelf doe ik het nog even met mijn shakes, maar ik weet nu al dat dit straks een van mijn favoriete gerechten gaat worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:14    
Vrouw Weeggegevens   Sharonne
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-2-2004
Berichten: 904
Dieet: Atkins
Woonplaats: Rotterdam


  Reageer met quote
Kussen
Lief...........

Echt een compliment! Dank je!

_________________
It's in the valleys I grow
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:22    
Vrouw Weeggegevens   Sharonne
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-2-2004
Berichten: 904
Dieet: Atkins
Woonplaats: Rotterdam


  Reageer met quote
Ik heb een prachtig boek met allemaal molukse recepten, dus als ik tijd heb zal ik een paar recepten omzetten zodat ze atkinsproof zijn!

_________________
It's in the valleys I grow
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:23    
Vrouw Weeggegevens   Jose
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2004
Berichten: 1390
Dieet: Cambridge Dieet
Woonplaats: Geleen


  Reageer met quote
Dat zou geweldig zijn, want deze recepten smaken toch veel beter dan de gerechten die je bij de Chinees haalt. Dat is allemaal hetzelfde van smaak. Ik kook wel regelmatig Indisch, en dat is ook veel lekkerder dan kant en klaar afhaalmaaltijden.
En daar sta ik graag wat langer voor in de keuken, alhoewel dit gerecht minder arbeidsintensief lijkt te zijn.
Ik denk dat dit nog geschikt is om op zomerkamp te maken, met nasi erbij, wat seroendeng en een gebakken eitje. Heb ik alweer een apart menuutje voor de scouts.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:27    
Vrouw Weeggegevens   Sharonne
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-2-2004
Berichten: 904
Dieet: Atkins
Woonplaats: Rotterdam


  Reageer met quote
ja klopt, het lijkt een ingewikkeld recept maar als je eenmaal alle ingredienten die je voor een indische keuken in huis hebt, is het een heel makkelijk recept!

Lijkt me een lekker plan voor de scouting! :wink:

_________________
It's in the valleys I grow
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:45    
Onbekend  omafia
Gast







  Reageer met quote
Lekker hoor, kunnen we fijn zelf maken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2005 17:52    
Vrouw   Jos
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 13-9-2004
Berichten: 121
Dieet: Atkins
Woonplaats: lelystad *Dieet Atkins*


  Reageer met quote
Hoi Caramella

heerlijk om dit recept te lezen. Mijn moeder was een Molukse en dan lees je de kruiden en dan ben ik weer een beetje thuis.
Zelf ben ik niet zo koker en maar als ik dit zo zie ga ik het vast ook een keer maken.
Ik weet ook nog een recept van mijn moeder weet alleen niet hoe het heet het moet iets zijn met vruchten en een hele hete saus. een bruine saus!!
Staat er ook iets in van tahoe en tauge, sajoer .... zoiets vond ik vroeger niet zo lekker maar nu lijkt het me heerlijk.
Hoop dat je de tijd kunt vinden om weer een gerecht op te schrijven, lijkt mee fantastisch
jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2005 21:25    
Vrouw Weeggegevens   Goldwingstar
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 19-2-2004
Berichten: 10298
Dieet: Gezond eten (GLUTENVRIJ)
Woonplaats: Brabant


  Reageer met quote
Jos schreef:
Hoi Caramella

heerlijk om dit recept te lezen. Mijn moeder was een Molukse en dan lees je de kruiden en dan ben ik weer een beetje thuis.
Zelf ben ik niet zo koker en maar als ik dit zo zie ga ik het vast ook een keer maken.
Ik weet ook nog een recept van mijn moeder weet alleen niet hoe het heet het moet iets zijn met vruchten en een hele hete saus. een bruine saus!!
Staat er ook iets in van tahoe en tauge, sajoer .... zoiets vond ik vroeger niet zo lekker maar nu lijkt het me heerlijk.
Hoop dat je de tijd kunt vinden om weer een gerecht op te schrijven, lijkt mee fantastisch
jos

Is dat soms roedjak
hete goela djawa saus met zure mango of zure appel of djamboe
Dat krijg ik van Hans door, hij is op Java geboren in Bandoeg later naar Jakarta verhuist.

_________________
MIJN YOUTUBE opklikken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2005 23:56    
Vrouw Weeggegevens   Wil-Sophie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 1-3-2004
Berichten: 2929
Dieet: LOW-CARB
Woonplaats: Urk


  Reageer met quote
Goela djawa is toch van die plakken palmsuiker of ben ik in de war.
Ik heb het over hetzelfde boek ergens anders, is niet te koop is van een oude dame uit Assen en dat is door iemand verzameld en ingebonden.
Niet moeilijk en heel lekker.
Ik heb nog een boek van Jay gekregen met chinese gerechten ook door een leerling gemaakt als project en ingebonden, maar alles opgeslagen, dus Sharon, je zult vast veel van die recepten kun beatkinsen, die pindasaus kan toch ook wel met wat aanpassing. Geroosterde uitjes zijn geloof ik nog wel boosdoeners.

In dat boek staat ook een woordenlijst met vervangers en betekenissen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 26 apr 2005 9:40    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2