Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: Gezond eten & Vegetarische recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Chocoladetaart van Lunafloor

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Dipinipi
Beheerder
Beheerder

Dieet: suikerbewust en vetarm

Reageer met quote
De chocoladetaart. Ik ga even kijken of ik een copie kan maken want overtypen is een heel gedoe. (En heb ik volgens mij hier al eens gedaan maar ja waar ........?)

Hoi Linda,

Leuk, dat je de taart lekker vond.
Nog even iets belangrijks. De cashewnoten moet een nacht weken en de taart moet, als hij klaar is, een nacht in de koelkast opstijven.
Kortom. geen taart om last minute te maken.
Maar verder niet moeilijk om te maken. Het lijkt heel ingewikkeld maar ik ben zelf een pietje precies met bakken en ik heb dus zoveel mogelijk vragen al beantwoord.
Maar er kunnen altijd nog vragen zijn. Stel ze gerust.
Veel plezier met het maken.

Recept chocoladetaart met bodem van kokos en hazelnoten.

Bodem:
75 gram ongebrande hazelnoten .
115 gram Medjouldadels, ontpit en kleingesneden. (Ik heb een grote doos van 1 kilo gekocht bij de Dirk van de Broek. Dat zijn goede dadels en relatief goedkoper dan ergens anders)
(In het recept staat niet duidelijk of je ze eerst moet wegen en dan ontpitten. Ik heb 115 gram afgewogen en ze daarna ontpit)
50 gram gemalen kokos
1 mespuntje Himalaya zout

Vulling:

125 gram ongebrande cashewnoten, Laat de cashewnoten voor de vulling minimaal 6 uur weken in koud water maar het liefst een hele nacht.
60 gram Medjouldadels, ontpit en kleingesneden.
6 eetlepels rauwe cacaopoeder.
2 ½ eetlepel agavesiroop
90 ml biologische soya yoghurt (Ik koop dat uit de koeling van Alpro Soya mild and creamy. Vierkant pak. Te koop bij Dirk, Jumbo en Albert Heyn)
115 ml amandelmelk
½ vanillestokje , merg eruitgeschraapt.
125 ml kokosolie, gesmolten.Kokosolie is hetzelfde als kokosvet. Er staat ml maar ik doe grammen. Ik weeg 115 gram af en dat smelt ik even in de magnetron. Daarna laat ik het wel afkoelen. Dit staat niet in het recept maar ik doe het voor de zekerheid.
4 eetlepels chiazaad. (De zaadjes proef je niet echt maar zitten vaak ergens in een recept om te binden. Je kan ze dus niet weglaten)

Eventueel voor het.pimpen: zakje chocolade hazelnoot ballen van de Jumbo of kokosrasp. Ga lekker los. Zelf hou ik altijd de regel aan dat je versiert met iets dat ook in de taart zit.

Bodem:
Maal voor de bodem de hazelnoten, de kleingesneden Medjouldadels, de gemalen kokos en het mespuntje zout in de keukenmachine fijn totdat de stukjes noot fijn zijn.
Als de stukjes noot te groot zijn dan krijg je een bodem die je niet goed kan aandrukken en uit elkaar valt.
Je kunt hiervoor het beste de pulse knop gebruiken want dan hou je er goed controle over. Zelf gebruik ik de pulse knop niet maar zet ik de keukenmachine gewoon aan en op een gegeven moment hoor je dat hij ander geluid gaat maken. De noten zijn dan fijn.

Pak een stuk bakpapier en leg die op de bodem van een springvorm van 20 cm doorsnede en doe daarna de ring er weer op.
Knip de zijkanten weg. Ik scheur het overtollige papier er gewoon vanaf.
Verdeel de ingrediënten over de bodem en druk goed aan.

Zet de vorm in de koelkast. (Geen idee hoe het komt dat alles nu onderstreept wordt en dus ook geen idee hoe ik dat weer weg kan krijgen).

Spoel de geweekte cashewnoten af met koud water en laat uitlekken. Ik droog ze nog even af met een schone theedoek. Niet stuk voor stuk maar ik stort ze op een theedoek en dan dep ik even met de rest van theedoek ze allemaal gelijk droog.

Doe ze in een keukenmachine met 60 gram kleingesneden dadels, de cacao, de siroop, de yoghurt, de amandelmelk en vanillemerg,
Draai 2-3 minuten tot er een smeuïge room ontstaat. (Ik doe altijd 3 minuten)

LET OP: Schenk de afgekoelde kokosolie bij de “room” terwijl de keukenmachine NOG DRAAIT. Zet de machine uit.

Roer er dan de 4 eetlepels chiazaad door.

Schenk het geheel in de springvorm. Ik strijk het een beetje glad en laat de vorm een keer of 2 op de aanrecht vallen zodat de bovenkant zo glad mogelijk is.

Zet de vorm afgedekt een nacht in de koelkast.
Snij de rand los en haal de ring eraf.

Zelf snij ik hem dan met een lineaal door de helft. Vervolgens maak ik even het lemmet van het mes schoon omdat er anders stukjes van de bodem op mijn taart komen.
Vervolgens in vieren. Weer even mes schoonmaken. Dan ik achten, mes schoonmaken en vervolgens in 16 stukjes. De taart is best machtig en als je mensen zelf een stuk laat snijden is hij voor slechts 4 personen.

Omdat ik de taart dan wat saai vind, doe ik er een chocolade hazelnoot bal op.
Deze heb ik gekocht bij de jumbo.
Een beetje chocolade in een kommetje. Je hebt echt heel weinig nodig. In de magnetron tot de helft van je chocolade gesmolten is. Let op dit is minder dan 1 minuut.
Dan even doorroeren tot alles gesmolten is.

Chocolade kogel even aantippen in de gesmolten chocolade en die vervolgens op je taartpuntje leggen.

Ik heb acetaatfolie gekocht. Dit heet ook wel inlegfolie. Breedte geloof 8 cm of 10 cm?
Kostte iets van 7 euro maar is een hele dikke rol. Ik knip er stukjes van af en die wikkel ik om het taartpuntje.
Zo plakken ze niet aan elkaar. Voor 25 cent kan je ook een gouden onderzetter kopen van dik karton. Als je de taart meeneemt naar iemand met de bodem van de springvorm eronder heb je kans dat je die daarna vergeet.
Ze verkopen ook taartdozen.

De puntjes kan je in de vriezer bewaren. Hoe lang het duurt voor ze helemaal ontdooit zijn weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat je ze ook meteen uit de vriezer kan eten. Het is dan meer een ijsje in plaats van een stukje taart. De taart kan je zo uit de vriezer eten maar ik weet niet of dat met de chocolade bal ook zo is.

Veel plezier met het maken.

ja, gelukt.
Het is een beschrijving voor iemand die nog nooit een taart gemaakt heeft en dus heb ik even flink de puntjes op de "i" gezet. Ontdooien gaat geloof ik in 45 min of zelfs iets korter en chocoladebal kan je ook bevroren eten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2023 8:40    
Vrouw Weeggegevens   lunafloor
Weegclubfan voor het leven

Dieet: 5:2 Vegetarisch

Reageer met quote
Ik heb de taart nog even uitgerekend.

De totale taart bevat 3500 kcal. Omdat ik hem in 16 stukjes snij bevat 1 stukje taart 220 kcal.

Ik hou van taarten bakken maar taart zit zo snel in elkaar dat ik dit een fijn recept vind.

30 minuten om alles af te wegen. Dag 1
35 minuten om alles bij elkaar te doen. Dag 2
De taart uit de koelkast halen. Hij is klaar. Erg blij Dag 3

Met kleine stapjes naar grote doelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 24 dec 2023 21:35    
Vrouw Weeggegevens   lunafloor

Dieet: 5:2 Vegetarisch

Reageer met quote
Lunafloor schreef:
Ik heb de taart nog even uitgerekend.

De totale taart bevat 3500 kcal. Omdat ik hem in 16 stukjes snij bevat 1 stukje taart 220 kcal.

Ik hou van taarten bakken maar deze taart maak ik vaak omdat hij heel snel in elkaar zit. Hij is verder lekker, glutenvrij en veganistisch en bevat geen kristalsuiker. Er zit wel een half schepje agavesiroop in per stukje. Voor je lichaam is dat hetzelfde.
Dat kan je er evt. ook uit laten.

Bovendien ook als ijsje te eten. Snel ontdooit en dus altijd taart in voorraad voor bezoek.

30 minuten om alles af te wegen. Dag 1
35 minuten om alles bij elkaar te doen. Dag 2
De taart uit de koelkast halen. Hij is klaar. Erg blij Dag 3

Met kleine stapjes naar grote doelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 24 dec 2023 21:40    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1