Memalida Ik blijf hier bij de weegclub

Geregistreerd op: 11-2-2017 Berichten: 26 Dieet: E.G.A Woonplaats: LOCHEM
|
|
TJAP TJOY ZOALS BIJ DE CHINEES, MAAR DAN HOME MADE!
Ik: “hoe had jij die Tjap Tjoy gemaakt??. “Niet, maar hij was wel lekker? Okay, dit was dus het moment voor mij waarop ik dacht: ik ga het zelf doen. Ik ben dol op dit groentegerecht van de afhaal Chinees. Helaas ben ik zelf vaak misselijk na Chinees eten. Gelukkig kan ik het met dit recept zelf maken, super simpel. Het is net zo lekker en ik word niet misselijk na afloop .
Wie wil er nou nog afhalen met zo'n easy recept?
Men neme (voor 2 personen): voor 1 persoon staat tussen de haakjes
- 1 kipfilet 270 gram 2 personen ( 135 gr) (liefst biologisch), in kleine reepjes gesneden
- 400 (200) gram grove wokgroenten
- halve rode peper, in ringen (zonder zaadjes)
- 1 teen knoflook, geperst
- 400 (200 ) milliliter kippenbouillon
- een flinke theelepel maizena (opgelost in een klein beetje koud water)
- 2 ( 1 ) eetlepels sojasaus
- 1 eetlepel sesamzaad Koud toevoegen voor de smaak
- olie om te wokken (ik gebruik raapzaadolie, een Japans geheim, verkrijgbaar bij de Chinese supermarkt)
En zo doe je het:
We bakken/wokken niet in vet, ik neem vaak een lepel bouillon als ik zie dat het niet goed gaat, maar meestal kan het zonder op een panfitvel, of in keramische pan. Niet hoog maar zacht vuur, dan gaat het goed.
Sesamzaad is beleg, dus niet voor de warme maaltijd. Wat wel kan is wat sesamolie toevoegen als het gerecht klaar is, dus niet mee verhitten.
Kip apart, en verder met de saus!
Voeg nu de groenten toe en wok ze op hoog vuur enkele minuten. Giet dan de kippenbouillon erbij, gevolgd door een eetlepel soja, een eetlepel vissaus en de opgeloste maïzena.
Laat op laag vuur ongeveer 10 minuten pruttelen, totdat de bouillon wat is gebonden.
Pruttelen maar, dan krijg die lekkere saus net als bij de Chinees! Schep de Tjap Tjoy in een kom of op een bord, maak af met sesamzaad en serveer met rijst.
Vega’s kunnen de Tjap Tjoy met tofu in plaats van met kip maken, de kippenbouillon vervangen voor groentebouillon.
Lekker, en gezond! Wie gaat er nu nog afhalen?
ik zeg eet smakelijk |
|
Mamdarijn Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20794 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Wat heerlijk! Wat een supergoed recept!!
Ik neem ook graag TjapTjoy bij de (afhaal)chinees en vraag dan altijd of ze het op de Aziatische manier klaar willen maken, zonder zout, vet en vtsin. En dat werkt 9 van de 10 keer (heel soms snappen ze het niet)
Ik ben zelf een paar keer in Azië geweest en daar viel mij op hoeveel groenten er gegeten worden en hoe lekker die daar zijn. Maar de Chinees in Nederland heeft zich er op toegelegd zich aan te passen aan de Nederlandse smaak en Nederlanders eten nu eenmaal vet en zout.. (vertelde een Chinese kok me)
Zou je bij een Aziatisch gezin aanschuiven dan eet je heel anders_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|