Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: Gezond eten & Vegetarische recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Zelf 'paneer' maken (een Indiase kaas die je kan bakken)

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Magdalena
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Hallo lieve mensen,

Ik deel hier met plezier een recept voor de Indiase kaas 'paneer'. Deze kaas is zo makkelijk om zelf te maken, je kunt er eindeloos mee variëren (lekker met komijn, fenegriek, coriander of andere specerijen en verse kruiden), en het is vegetarisch en niet duur! Je kunt heb koud eten, of bakken als halloumi en verwerken op broodjes, in curry's of wokgerechten.

Ik heb verschillende recepten bekeken toen ik het voor het eerst zelf wilde maken, maar uiteindelijk ben ik gewoon zelf aan de slag gegaan. Ik heb het al vaak gemaakt, dus het recept is aardig fool proof!

De belangrijkste punten voordat je begint:
- gebruik bij voorkeur niet-gepasteuriseerde, volle melk (te koop in glazen flessen bij de ekoplaza), deze schift gemakkelijker waardoor je minder citroensap/limoensap/azijn nodig hebt. Halfvolle of magere melk kan ook gebruikt worden, maar door het lage vetgehalte wordt het wat rubberig als je bak)
- blijf continu over de bodem schrapen en roeren met een spatel, de melk moet niet verbranden en er mag zich geen vel vormen op de bovenkant

Je hebt nodig:
- een grote pan (inhoud 4 liter)
- een houten spatel
- een zeef
- een grote kaasdoek (of een stuk oud t-shirt)
- een schone theedoek
- een bakje om de paneer in te vormen
~mijn advies: gebruik één kleine rechthoekige ovenschaal om de paneer in aan te drukken, en gebruik eenzelfde ovenschaal die in de andere past om het gewicht in te plaatsen. Dan drukt het het beste aan~
- een zwaar gewicht om de paneer aan te duwen in de vorm (bijvoorbeeld zware boeken, een emmer water, etc.)

Ingrediënten:
- 3,5 liter (ongepasteuriseerde, volle) melk
- het sap van 2 citroenen/het sap van 3 of 4 limoenen/1 deciliter natuurazijn (Let op! Niet alles in één keer erin gooien! Soms heb je niet alles nodig, kijk naar de melk na elk beetje dat je toevoegt.)
- peper, zout en/of kruiden naar smaak (je kan echt alles gebruiken!). Ik gebruik vaak fenegriek- of komijnzaad en gerookte paprikapoeder

Werkwijze:
1 - Giet de melk in de grote pan en zet hem op het vuur. Het gas mag best hoog, zolang je maar regelmatig roert als de melk warm begint te worden.

2 - Pers de citroenen of limoenen uit, en giet het sap in een glas zodat je er straks snel bij kan. Je kan in plaats van de citrusvruchten ook kiezen om een deciliter azijn af te meten in een maatbeker. Blijf regelmatig in de melk roeren.

3 - Verzamel de kruidingen die je wil gebruiken in een bakje zodat je het gemakkelijk kan toevoegen. Blijf regelmatig in de melk roeren.

4 - Zodra de melk kookt en omhoogkomt draai je het vuur uit en haal je de pan van het fornuis. Voeg nu het zuur (sap of azijn) toe in kleine scheutjes. Wacht na elk scheutje om te kijken of de melk schift. Dit kun je zien doordat de melk doorzichtig wordt en doordat er witte klontjes (cottage cheese-achtig) beginnen te vormen. Voeg niet meer citroensap toe dan nodig.

5 - Laat de geschifte melk een tijdje staan zodat alle klontjes zich kunnen vormen. Dit duurt 10 tot 15 minuten.

6 - Bekleed een vergiet of zeef met de kaasdoek/het lapje stof.

7 - Giet de geschifte melk in het vergiet. Als je wil kun je het doorzichtige vocht opvangen, dit is de wei. Wei is erg gezond en je kunt het voor vanalles gebruiken (het internet staat vol recepten).
8 - Voeg je kruiderijen toe aan de klontjes in de zeef en hussel het goed om.

9 - Vouw de overhangende flappen van de kaasdoek naar elkaar toe en draai de klontjes op als een soort toffee. Zo druk je meer vocht uit de kaas. Draai niet te hard want dan gaat de kaas door het doek heen lekken.

10 - Zodra er nog maar een klein beetje vocht uit de kaasdoek lekt (druppeltjes) leg je de schone theedoek in de vorm die je wil gebruiken (de theedoek vangt de rest van het vocht op), stort je de klontjes erover uit en druk je het aan met (schone) handen. Dan leg iets wat vlak is op de kaas (zie de suggestie in blauw) en vervolgens leg je daar het gewicht op, hoe meer hoe beter.

11 - Zet het geheel in de koelkast en laat het 5 uur staan.

12 - Klaar! Nu kun je de kaas zo eten of verwerken in allerlei gerechten. Smakelijk!

(Morgen maak ik weer een portie, dan plaats ik een foto!)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2016 23:30    
Vrouw   Dauphine
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Low Carb/ dr Frank

Reageer met quote
Wat een ontzettend leuk recept. Ik had er nog nooit van gehoord. Heb het opgeslagen en ga het t.z.t. ook eens proberen. Dank voor het plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 16:11    
Vrouw Weeggegevens   Magdalena
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Graag gedaan! Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen een nieuwe lading te maken helaas. Maar zodra ik het doe zet ik er een fotootje bij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 16:47    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1