Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: EGA recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

V.G. - Aardpeer

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Weegclubfan voor het leven

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
De aardpeer valt onder de vergeten groenten. Grappig dat EGA ze niet vergeten is.. Maar eerlijk gezegd is dit niet de groente die vaak gebruikt wordt.. Ik heb de aardpeer nog nooit gezien, en ben er na het lezen van de informatie erover wel heel nieuwsgierig naar geworden.

Ik ben erg benieuwd of iemand die EGA doet het al eens heeft uitgetest en er lekkere recepten mee heeft gemaakt.

Er is zelfs een site 'Vrienden van de aardpeer'. Op deze site staat onder het kopje koken:
"Je kunt eigenlijk alles doen met de aardpeer; koken, bakken, roosteren, stomen, of gewoon rauw eten. De schil hoeft er niet af, even met een borsteltje schoonboenen en hop, de pan of oven in.

De smaak van van de aardpeer is het beste te omschrijven als wat zoet en notenachtig en sommigen vinden het iets weg hebben van artisjok. De notenachtige smaak wordt sterker als de knol wordt verhit, en in salades is vooral de krokante radijsachtige structuur heel lekker.

Aardpeer smaakt al heerlijk op zichzelf, bijvoorbeeld in de oven geroosterd met wat olijfolie, knoflook en verse kruiden zoals salie of rozemarijn. Maar je kunt ze ook heel goed als aanvullende smaakmaker gebruiken in andere gerechten; Gooi eens twee aardpeertjes in je soep, stoofschotel of in de risotto en hij voegt een hele subtiele zoete smaak toe aan je gerecht.

Ook altijd fijn om te weten: De aardpeer is heel gezond, rijk aan vezels, ijzer en een bijzonder stofje dat Inuline heet. Dit laatste schijnt erg goed te zijn voor je darmflora en tegen een schommelende suikerspiegel."

Meer interessante informatie (aanrader!) over de aardpeer is te lezen op:
http://plazilla.com/de-aardpeer-een-vergeten-groente

De aardpeer is een knol van de zonnebloemachtigen. Dit is een aardpeer in de bloei.. Misschien toch iets voor mijn moestuintje?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 0:23    
Vrouw Weeggegevens   IngeV
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Hoi,

Hierbij een lekker recept (vonden wij) met aardpeer. Je hebt meteen je verplichte groente en omdat je geen aardappelen/rijst/pasta eet mag je 's ochtends een boterham. In de aardpeer zit ongeveer evenveel koolhydraten per ons als in een aardappel zodat je die niet nodig hebt (dit ook ter info voor mensen met diabetes). Oh ja, ze zijn op dit moment te koop bij ah. Hier komt ie:

Ingrediënten per persoon:
- 100 gr aardpeer, goed afspoelen en in blokjes snijden (hoeft niet geschild)
- 25 gr bosui goed wassen en in ringetjes van ongeveer 1 cm snijden
- 135 (man 185) gr kipfilet in blokjes gesneden
- 75 gr gesneden en gewassen prei ( of zoveel meer/minder als je lekker vindt
- 75 gr geraspte worteltjes (niet gesneden nog) of zoveel meer/minder als je lekker vindt
- optioneel: 100 gr gesneden kastanjechampignons
- 1 theelepel maggi jus naturel (potje van 125 gr)
- zout en kerriepoeder

1. kook de worteltjes tot ze gaar zijn, haal ze van het vuur en giet ze af
2. meng in een glaasje 50 ml water met een theelepel maggi en verwarm dat in een keramische pan of een koekenpan met anti-aanbaklaag (dat doe ik bij wokgerechten en bij sausen ipv een panfitvelletje omdat er anders altijd stukjes achter het velletje verdwijnen)
zorg ervoor dat er een laagje jus in de pan is dat de hele bodem bedekt. zonodig wat water toevoegen.
3. bak de bosui tot ze glazig is
4. doe de kipfilet erbij en strooi daar wat zout en kerriepoeder naar smaak bij, bak dat tot de kipfilet bijna gaar is (niet helemaal want dan wordt ie later droog)
4a. als je er kastanjechampignons bij doet, voeg die dan nu toe
5. voeg de blokjes aardpeer toe en laat die een tijdje meekoken
(als de boel te droog wordt kun je er altijd tussendoor wat water bij gieten al dan niet met wat juspoeder)
6. voeg dan de prei toe
7. snij de worteltjes in stukjes van 1 cm en voeg ze toe als de prei bijna gaar is (worteltjes zijn nog warm)
8. bestrooi alles met kerriepoeder en zout naar smaak (mag best veel zijn, de kerriepoeder) en roer dat er goed doorheen.

Eet smakelijk!

Ik heb nav een ah- recept geprobeerd om chips te maken van aardpeer (dat schijnt te kunnen), maar zonder olie toe te voegen lukt dat niet. Dat meld ik maar zodat jullie dat niet meer hoeven te proberen ( Ik heb 750 gr kunnen weggooien na diverse experimenten).
Het is overigens ook lekker om de aardpeer goed te wassen en zo, rauw, te eten. Net zoals je wortel of komkommer kunt eten. Gebakken heeft het erg van een wat zoetere kruimige aardappel weg. Rauw lijkt het op een wat zoetig radijsje.

Groetjes,

Inge

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014 0:10    
Vrouw Weeggegevens   IngeV
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Nog een tip: Je kunt ook s avonds 125 gram aardpeer nemen ipv aardappelen. Dat gaat prima iig bij rode kool met konijn. Maar ik denk dat het bij alle groente/vleescombinaties kan. Het ruikt een beetje apart, maar het smaakt gewoon als aardappel als je m in stukken snijdt en kookt (iets korter koken dan aardappel en je hoeft niet te schillen, wel goed schoonspoelen omdat er wat zand op kan zitten).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014 22:55    
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Nou.. ik heb het eindelijk gewaagd om iets met aardpeer te maken en geniet nog steeds na (als een poes die de snorrebaarden zit te likken)

Het recept is van Sunshine
Aardpeercreme met gerookte vis
60 gr. geroosterd brood, 25 fijngesnipperde ui, 100 gr aardpeer, 50 cc halfvolle melk, 5 gr boter, 100 gr gerookte paling of forel

Was de aardpeer en snijd het in stukjes, smelt de boter en smoor de fijngesnipperde ui. Voeg de blokjes aardpeer toe. Giet er de melk bij en laat 10-15 minuutjes garen op zacht vuur. Houd het in de gaten, voeg eventueel nog wat melk toe.
Pureer de massa vervolgens tot een romige crème en breng op smaak met peper en zout.
Smeer de aardpeercreme op een bord en verdeel hier de vis over. eet samen met het brood.

eet smakelijk

De smaak klopt precies zoals ik in het algemene stukje had omschreven: zoet en nootachtig. Het werd bij mij wat minder cremig (misschien te weinig melk gebruikt, daarom heb ik in het recept 50 cc gezet (oorspronkelijk recept was 1 eetlepel maar dat is echt te weinig). Je zou ook bouillon kunnen gebruiken in plaats van melk.

Tijdens het eten vielen stukjes beleg van mijn brood, bij het oppakken en in mijn mond steken beet ik letterlijk in mijn vinger.. Zo lekker was het dus.. om je vingers bij op te vreten Lachen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 16:11    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1