Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Sint en Piet in December

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Emilie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 3-10-2012
Berichten: 2828
Dieet: Dr Frank


  Reageer met quote
Hier en verzameling van Sinterkaas-lekkers
Ik probeer het een en ander hier samen te plaatsen onder deze noemer Lach

Romige Chocolademelk:
INGREDI?NTEN:
? 15 gram cacaopoeder* [=3 eetl.]
? 3 gram zoetstof[of enkele drupjes], zie: suiker/zoetstof
? 1 liter sojamelk [Alpro soya rode pak]
? snufje kaneel
BEREIDING:
? Roer de cacaopoeder* en de zoetstof met een klein beetje sojamelk tot een papje.
? Breng de rest van de sojamelk aan de kook en roer daarna het cacaomengsel erdoor.
? Roer alles goed door en verdeel de chocolademelk vervolgens over 4 mokken.
? Strooi als laatste en snufje kaneel over de melk.
Voedingswaarden per mok: 90 kcal., 9 eiw., 0,9 kh., 5 vet.
Tip: heerlijk verwarmend met kardamom of een scheutje rum[essence]
TIP: Natuurlijk kan je er ook nog een dotje slagroom opdoen
* TIP: er zijn verschillende merken en soorten cacao, de een wat puurder[rauwer] dan de ander. Mijn ervaring is Blooker cacao, die vrij puur is met de minste kh., en waar je minder van hoeft te gebruiken daar hij van zich zelf vrij puur [bitter] smaakt.
BRON: SpringTime
************************************************************

WARME CHOCOLADEMELK MET CITROENGRAS:
Voor 2 grote mokken:
1 stengel citroengras * [Serehstengel]
2 kardemompeulen, of een snufje kardemom
400 ml water
15 gr cacao [ca 3 el]
zoetstof naar smaak, zie: suiker/zoetstof
400 ml melk [ Alpro soya rode pak]
2 grote mokken
Splits de stengel citroengras en kneus de vezels licht met de achterkant van een mes. Doe het citroengras met de kardemom in een pan, voeg water toe, breng aan de kook en laat 2 minuten doorkoken. Voeg vervolgens de cacao en zoetstof toe, laat nog 2 minuten doorkoken en giet het chocoladewater door een fijne zeef. Breng de melk aan de kook en klop tot er een schuimlaagje opzit. Verdeel het chocoladewater over twee grote mokken en voeg de melk toe.
Voedingswaarden per mok: 95,5 Kcal., 8,9 Eiw., 5,9 Vet., 1 Kh.
Bron: Buitenleven/SpringTime
**************************************************************

WINTER-KOFFIE met speculaas-koekkruiden:
Voor 4 kopjes koffie:
4 scheppen koffie (bijv Aromarood van DE) 6 delen water 1 koffieschep speculaaskruiden, beetje vanille essence, 1 schepje zoetstof.
Bereidingswijze:
Doe al de ingredïenten in een filterzakje (behalve het water natuurlijk) Doe het water in het koffiezetapparaat en zet het apparaat aan. Resultaat: een heerlijke koffie!
TIPS:
Lekker met slagroom [of opgeklopte Alpro soja melk rode pak]. En natuurlijk een zelf gebakken kh-arm koekje erbij Lach !
Bron: SpringTime
***************************************************************

Tiramisu met Speculaas-Koek-Kruiden en Cacao-per persoon 2,8 kh.

4 personen
INGREDI?NTEN:
2 eieren [verse!]
200 g mascarpone
zoetstof naar smaak,zie suiker/zoetstof
8 g speculaas/koek-kruiden
2 eetlepels rum essence[of naar behoefte]
2 theel cacao
4 walnoten
BEREIDEN:
Scheid van de eieren de dooiers en witten. Roer de mascarpone los. Klop de eidooiers met de zoetstof, de speculaaskruiden en essence tot het mengsel licht en schuimig is. Klop de mascarpone er door.
Klop de eiwitten met een snufje zout stijf in een goed schone kom. Spatel het eiwit luchtig door het dooier-mascarponemengsel. Laat de mousse 30 minuten in de koelkast opstijven.
Schep in vier ruime glazen of coupes een laagje mascarponemousse. Besprenkel dit met cacao. Schep er weer mascarpone op, vervolgens weer wat cacao en sluit af met een laagje mascarpone. Versier elke cup met een walnoot.Zet de glazen minstens 1 uur in de koelkast.
Voedingswaarden per persoon: 262 kcal., 8 eiw., 2,8 kh., 24 vet.
BRON: SpringTime
*****************************************************************

SPECULAAS-PANNENKOEKJES

Kinderen blij, jij blij. Eet smakelijk!
INGREDI?NTEN: voor +/- 16 stuks;
4 eieren
100 g amandelmeel
50 g kokosmeel [of sojameel]
1 el bakpoeder
2 dl soya melk [rode pak]
10 g speculaas of koek-kruiden
snufje zout
BEREIDEN:
Scheid de eieren. Klop het eiwit samen met het zout tot het stijf is.
Kluts in een andere kom de eierdooiers, meel, bakpoeder en soya melk tot een mooi beslag. Schep het stijfgeklopte eiwit er luchtig door.
Verwarm een koekenpan met antiaanbaklaag op middelhoog vuur.
Giet wat beslag in de pan [ter grote van een appel] en keer om als de bovenkant nog zacht is en de onderkant goudbruin is en niet meer aan de pan kleeft. Bak ook de andere kant bruin.
Voedingswaarden per pannenkoek: 69 Kcal., 4 Eiw., 1 Kh., 5 Vet.
Serveertips:
Heerlijk met kaneelroom [ roer wat kaneelpoeder door wat room]
BRON: SpringTime
*****************************************************************

Speculaasmuffins 12 stuks. 1 Kh., per muffin

Groot succes, speciaal voor het [h]eerlijke avondje:-)
INGREDI?NTEN: 225 gr amandelmeel, 1 tl bakpoeder, 1 tl zuiveringszout, 1 el speculaaskruiden, snuf zout, 1 ei, 1/4 theel zoetstof zoals Stevia, 1 tl vanille essence, 1 tl amandel essence, 200 ml sojamelk[rode pak], 100 gr vloeibare of gesmolten boter, 50gr. roomkaas, 25 gram geschaafde amandelen, 12 siliconen muffinvormpjes.
Oven voor verwarmen op 200 gr. Boven een kom amandelmeel, bakpoeder, snuf zout en de speculaaskruiden mengen.[dit is de droge kom]
In een andere kom het ei met een vork loskloppen en melk, zoetstof en essences, zuiveringszout, en gesmolten boter erdoor roeren. [dit is de natte kom]
Doe de inhoud van de droge kom bij die van de natte kom, meng met een vork tot je een klonterig beslag hebt.
Schep het beslag in de muffinvormpjes, strooi het amandelschaafsel bovenop. Bak de muffins in 20 minuten gaar

TIP: Als je geen speculaaskruiden in huis hebt of ze niet kunt kopen kun je een eigen mengsel maken van, in gemalen vorm;
kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, peper (liefst witte), gemberpoeder en kardamom.in een verhouding van 8,2,2,1,1,1 (of je dit opvat als grammen, theelepels of eetlepels moet je zelf weten, als de onderlinge verhouding maar ongeveer klopt).
*
TIP: ZO MISLUKKEN MUFFINS NOOIT:
Je hebt twee kommen nodig. In één kom gaan alle droge ingrediënten, in de andere kom alle vloeibare ingrediënten.
Doe altijd de droge kom bij de natte kom, niet omgekeerd.
Meng het beslag niet totdat het glad is, het MOET klonterig blijven.
Laat de muffins vijf minuten buiten de oven afkoelen voordat je ze uit de vorm haalt.
Leg de muffins op een taartrooster.
BRON:SpringTime
*****************************************************************
Speculaaskoek:
100 gram amandelmeel
2 eieren
50 gram roomboter halfvol [ campina ]
2 theelepels speculaaskruiden
2 theelepels bakpoeder [ wijnsteen ]
zoetstof naar smaak
garneeramandelen
ciliconentaart vorm
Meng de amandelmeel , eieren , boter , speculaaskruiden en de zoetstof tot een deeg , daarna de bakpoeder er door roeren
Mengsel in de vorm doen en de garneeramandelen er over heen stooien
oven voorverwarmen op 170/180 graden en ongeveer 20 min bakken
blijf een wat grote ronde platte koek.
BRON:Vechtertje
****************************************************************
SPECULAASCAKE 1,9 Kh., per plakje.
Alweer met de Sinterklaasdagen in zicht, kreeg ik ineens trek in speculaascake.
Net gemaakt, het huis ruikt heerlijk naar speculaas, dus wil ik jullie ook mee laten genieten;

*** We weten natuurlijk allemaal dat het tijdens afvallen beter is even zoet te laten voor wat het is,
maar heb je toch een zwak moment? Dan kan je beter iets zoets nemen met bijna geen kh., [ en zoetstof], dan iets van de banketbakker, bomvol koolhydraten en verkeerde suikers en vetten!
De meeste vetten in de baksels van mijn recepten zijn van amandel of kokosmeel, plantaardige vetten, dus de goede!!!!!!!!!!!

INGREDI?NTEN:
200 g amandelmeel
100 g kokosmeel [Aman Prana]
4 grote eieren
125 g zachte boter
16 g bakpoeder
10 g koek/speculaaskruiden
100 ml soja melk [rode pak]
zoetstof, naar smaak [liefst Stevia]
paar druppeltjes amandel essence
paar druppeltjes vanille essence
1 zakje amandelschaafsel (bakafdeling, 45 g)
BEREIDEN:
Verwarm de oven voor op 175 °C. Meng in een grote kom het amandelmeel met de zoetstof, de speculaaskruiden, bakpoeder en zachte boter en roer er de melk door tot een cakebeslag. Mix de eieren er één voor één in.
Mix alles goed door elkaar.
Bestrooi de ingevette bakvorm met amandelschaafsel en schep het beslag erin. Bak de speculaascake 45 minuten in het midden van de oven.
Je kan hem in +/- 14 plakken snijden.
Voedingswaarden per plakje : 1,9 kh.
De cake zal niet zo mooi donkerbruin zijn als we van de echte speculaascake gewend zijn, daar we geen bruine [basterd]suiker in deze cake doen, maar de smaak is overheerlijk!
Voedingswaarden per plakje: 176 Kcal., 7 Eiw., 15 Vet., 1,9 Kh.
***TIP: Geen kokosmeel in huis? Gebruik dan alleen amandelmeel.
*TIP: koek/speculaaskruiden zijn te koop bij de specerijenafdeling van de supermarkt.
*TIP: Kokosmeel van Aman Prana, is te koop bij de Natuur of Reformwinkel.
BRON:SpringTime
*****************************************************************
***ZELF SPECULAASKRUIDEN MAKEN:***
3 tl kaneel
½ tl gemberpoeder
½ tl fijngehakte anijszaadjes of kardamom
snuf korianderpoeder (ketoembar)
snuf kruidnagelpoeder
snuf nootmuskaat
snuf peper [liefst witte]

BRON:SpringTime
***************************************************************
Speculaasbrokken of koekjes

INGREDI?NTEN: voor +/- 6 brokken of 36 koekjes
200 g amandelmeel
100 g kokosmeel [Aman Prana] Fair Trade
zoetstof naar smaak [liefst Stevia]
15 g koek- en speculaaskruiden [Verstegen AH]
125 g boter, in blokjes
25 g garneeramandelen (zakje a 45 g)
VOORBEREIDEN:
In keukenmachine meel, zoetstof, kruiden en mespunt zout scheppen. Boter toevoegen en met behulp van pulseknop mengsel kort draaien. Al draaiend 2 el ijskoud water erbij schenken tot alle ingrediënten gemengd zijn. Deeg uit machine nemen, tot bal vormen, in plasticfolie verpakken en in koelkast 30 min. laten rusten.
BEREIDEN:
Oven voorverwarmen op 175 °C. Werkblad met [soja]bloem bestuiven en hierop deeg uitrollen tot 1 cm dik. Bakpapier op bakplaat leggen, deeg erop leggen. Amandelen in deeg drukken. Bakplaat in midden van oven plaatsen en speculaas in 25-30 min. gaarbakken. Speculaas op rooster laten uitdampen en voor serveren in stukken breken.
*TIP: het is erg belangrijk dat het deeg goed koud is voordat je het op de bakplaat doet. Zelf heb ik het, in plastic folie een half uurtje in de vriezer gelegd, voordat ik het uit ging rollen.
**Tip: proef altijd het deeg voordat het de oven in gaat.
***Tip: Maak van het deeg een dikke rol en snijd hiervan dunne plakjes. Leg de rondjes op een met bakpapier beklede bakplaat en druk in ieder koekje een amandel.

Voedingswaarden per brok: 331 Kcal., 10,6 Eiw., 30 Vet., 3,8 Kh.
Voedingswaarden per koekje: 55 Kcal., 1,7 Eiw., 5 Vet., 0,6 Kh.
Bron: Allerhande + aanpassingen
BRON:SpringTime
***************************************************************
PEPERNOTEN PANNENKOEKJES
speciaal voor de kleintjes op 5 December, maar ook voor de groten:-)

INGREDI?NTEN: voor +/- 16 stuks;
4 eieren
100 g amandelmeel
50 g kokosmeel [of sojameel]
1 el bakpoeder
2 dl soya melk [rode pak]
10 g speculaaskruiden
snufje zout
BEREIDEN:
Scheid de eieren. Klop het eiwit samen met het zout tot het stijf is.
Kluts in een andere kom de eierdooiers, meel, bakpoeder en soya melk tot een mooi beslag. Schep het stijfgeklopte eiwit er luchtig door.
Verwarm een koekenpan met antiaanbaklaag op middelhoog vuur.
Giet wat beslag in de pan [ter grote van een appel] en keer om als de bovenkant nog zacht is en de onderkant goudbruin is en niet meer aan de pan kleeft. Bak ook de andere kant bruin.
Voedingswaarden per pannenkoek: 69 Kcal., 4 Eiw., 1 Kh., 5 Vet.

Bron: de Telegraaf + aanpassingen
BRON:Springtime
*************************************************************

KRUIDKOEK met speculaaskruiden, 2 Kh., per punt.

INGREDI?NTEN:
200 g amandelmeel
3 grote eieren [of 4 kleinere]
125 g zachte boter
16 g bakpoeder
2 theelepels gemalen kaneel
15 g koek of speculaaskruiden
100 ml soja melk [rode pak]
zoetstof, naar smaak, zie: siker/zoetstof
paar druppeltjes amandel aroma [dr.oetker]
paar druppeltjes vanille aroma [dr.oetker]
20 g amandelschaafsel (zakje van boukje, 45 g)
MATERIALEN:
tulbandvorm of eventueel ander bakblik of vorm.
BEREIDEN:
Verwarm de oven voor op 175 °C. Meng in een grote kom het amandelmeel met de zoetstof, de specerijen, bakpoeder en zachte boter en roer er de melk door tot een cakebeslag. Mix in een andere kom de eieren.
Mix alles door elkaar.
Bestrooi de ingevette bakvorm met amandelschaafsel en schep het beslag erin. Bak de kruidkoek 45 minuten in het midden van de oven.
Je kan hem in 14 punten snijden.
Voedingswaarden per punt : 149 Kcal., 4,9 Eiw., 13 Vet., 2 Kh.
***Tip: Desgewenst kan je er ook nog wat fijngehakte walnoten door doen.[Heb ik gedaan en was heerlijk!]
***TIP: Kant en klare koek/speculaaskruiden +/- 15 gram gebruiken. Is te koop bij de specerijenafdeling van de supermarkt

We weten natuurlijk allemaal dat het tijdens afvallen beter is even zoet te laten voor wat het is,
maar heb je toch een zwak moment? Dan kan je beter iets zoets nemen met bijna geen kh., [ en zoetstof], dan iets van de banketbakker, bomvol koolhydraten en verkeerde vetten en suikers!
De meeste vetten in de baksels van mijn recepten zijn van amandelmeel, plantaardige vetten, dus de goede!!!!!!!!!!!
Succes, SpringTime.
BRON:SpringTime
*****************************************************************
Kaneelmuffins [ 6 stuks ]
2 eieren
100 gram soyajougurt
20 gram sojaprotiene
20 gram cocosmeel
kaneel naar smaak
zoetstof naar smaak
scheut walnootolie of hazelnootolie
beetje soja melk
1 theelepel bakpoeder
eventueel wat geschaafde amandelen om af te garneren
Doe alle ingredienten samen in een kom en klop dit tot een luchtige massa , beetje sojamelk toevoegen als het nog erg dik is .
Met een mooi romig beslag worden
vul muffinvorm met het beslag
Oven voorverwarmen op 180 graden en bakken 20 tot 30 min .
Totaal aantal khd voor het hele recept is ; 4 gram
Variatie Appelmuffins
Voeg stukjes appel en een paar walnootjes toe aan het beslag
BRON:Vechtertje
****************************************************************
Spaanse pepernotensoep

Soep is troostrijk. Eten dat uitgevonden is om samen te delen. In de geest van Sinterklaas - de uitdeler bij uitstek - hierbij mijn recept van Spaanse pepernotensoep. Rood natuurlijk, net als Sint's mijter.
Leuk voor 5 December!
Spaanse pepernotensoep

INGREDI?NTEN voor een soep voor 8 pers:
250 g mager rundergehakt
3 el PANEERMEEL
[van kh-arm brood of cracker]*
1 el koek- en speculaaskruiden
3 blokjes runderbouillon
2 pakjes tomatenpomodori
1 blik gepelde tomaten
4 rode uien, gesneden
olijfolie
2 teentjes knoflook
peper en zout naar smaak
BEREIDING:
Maak van het gehakt, ei, zout, paneermeel en de koekkruiden kleine gehaktballetjes. Maak ze een beetje plat, net als pepernoten. Bak ze in olie bruin. Dit gaat heerlijk ruiken!
Bak in de soeppan de kleingesneden uien. Voeg pakjes tomatensaus, tomaten, bouillonpoeder en knoflook toe. Schenk er water bij totdat de soep de gewenste dikte heeft bereikt, en laat de soep nog 10 minuten doorkoken. Daarna de gare gehaktballetjes toevoegen. Breng op smaak met zout en peper.
Leuk voor 5 December!
Voedingswaarden pp: 106 Kcal., 8,6 Eiw., 8 Kh., 4 Vet.
Bron: Kookdromen + aanpassingen
BRON:SpringTime
******************************************************************
kokoschocoladebonbons-khd-arm
50 gr kokosvet
Beetje Stevia naar smaak
10 gr cacao
20 gr geraspte kokos
Eerst dus het kokosvet laten smelten, dan de overige ingrediënten erdoor, roeren en in een bakje voor ijsklontjes (ik kon er 10 klontjes van maken). Uurtje in de koelkast en net een bonbonnetje geproefd. Nou, ik vind het heerlijk! Niet zoals een echte bonbon, maar zeker een chocoladesmaak en beslist geen vet gevoel, niet zoals je dat zou hebben met boter.
Per bonbonnetje maar 1,5 gr koolhydraten!
BRON:Dotten

Noot van Emilie:Theelepeltje speculaaskruiden er doorheen mengen, en je hebt Sinterklaas bonbonnetjes gemaakt smullen
***************************************************************
Custard vla, of speculaas/kaneel vla:
Datum: 20 nov 2009, 11:07
Halve liter magere melk
zoetstof
5 eidooiers
vanille essence
Bereidingswijze :
Kook een halveliter melk en de zoetstof. Voeg de vanilleessence toe. Mix de eidooiers los en giet hierop de niet kokende massa. Verhit dit onder constant roeren net tegen het kookpunt, dus beslist niet koken!!). Giet de vla in een schaal en laat dit afkoelen in de koelkast.
Ik krijg het helaas niet dik dus ik bind het met johannesbroodmeel maar met geletine gaat het ook. Ik maak gelijk een liter bewaar het in de koelkast met aliminiumfolie afgedekt.
Ik heb wel ontdekt hoe ik het zo dik krijg.
Gewoon de eigelen voordat ik ze in de melk gooi even flink mixen met de staafmixer
Dan de melk ook goed roeren terwijl hij staat op te warmen tot hij kookt zodat het er uitziet als cappucinomelk.
Dan de pan van het vuur en flink roerend de dooiers er in en dan doorroeren, flink hard.
Dan zet ik hem eerst nog even op de plaat die ik net uit gedaan heb en nog warm is zodat hij net niet kookt.
Die dooiers worden pas dik als je een tijdje doorroert terwijl hij net tegen koken aanzit.
Als het kookt worden ze korrelig en dat is niet goed.
Mijn custard wordt zo dik dat ik hem echt uit het pannetje moet scheppen en likken met de pannelikker.
BRON: LowCarbDiva
Noot van Emilie: je kunt ook hier en theelepeltje speculaas kruiden of kaneel door mengen smullen
***************************************************************
WINTERKOFFIE:
Voor 4 kopjes koffie:
4 scheppen koffie (bijv. Aromarood van DE) 6 delen water 1 koffieschep speculaaskruiden, beetje vanille essence, 1 schepje zoetstof.
Bereidingswijze:
Doe al de ingrediënten in een filterzakje (behalve het water natuurlijk) Doe het water in het koffiezetapparaat en zet het apparaat aan. Resultaat: een heerlijke koffie!
TIPS:
Lekker met slagroom [of opgeklopte Alpro soja melk rode pak]
Bron: van Springtime
Tip van Emilie:Doe je hier nog een dessertlepeltje cacoa bij in je koffiefilterzakje, dan heb je Wiener-melangekoffie smaakje smullen
*****************************************************************
*****************************************************************
T'ja, een boel lekkers op mij PC te vinden Sinterklaas Zwartepiet
Wie wat bewaard....die heeft wat Idee
Alle dames die me deze lekkere recepten ooit hebben gegeven: Héél erg bedankt voor jullie plaatsing op "de andere site" Kussen
Laten we samen hopen dat we nu op déze site weer een boel mensen geholpen hebben samen met deze lekkere recepten verzameling Cool
Want als we nou is een héérllijk avondje/December maandje zouden hebben, waar we niet mega veel KHD zouden binnen laten komen Vraag
Dát zou toch bést is een boel kilootjes minder kunnen maken Erg blij
Jongens, zet hem op in deze "zware" December maand Uitroep
Er staan nu een heleboel lekkere recepten op 1 bestand, dus je kunt dit zeer gemakkelijk op je eigen PC opslaan, of uitprinten.
Geen excusses meer om te zeggen: tja, ik wist niet hoe ik binnen de perken moest bijven met de KHD in December Schaam Schaam
maak er een fijne maand van, en geen strijdtoneel met de weegschaal Idee
En er zitten vást nog wel een aantal recepten tussen, die je in een andere maand dan December óók nog lekker vind Idee
Groetjes, Emilie

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014 12:51    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1