Ritamaria Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 5-11-2007 Berichten: 2705 Dieet: ketogeen leefstijl TheNewFood Woonplaats: Tegelen
|
|
Het was een recept uit de Trouw van zaterdag, ik heb hem ietsje aangepast, ietsje gemakkelijker, maar zal het origineel hier onder neer zetten. Omdat het een wintersalade is met kool ook wel iets langer van te voren te maken. De peterselie had ik nog in de tuin. Ik heb het met dille uit een potje gedaan, (ik had er nu geen venkel en paprika en komkommer door. ) en dan nog de slasaus erdoorr. Hier komt het verhaal, be continuing story...
Griekse wintersalade
Bijgerecht voor 4à 6 personen
1/2 kleine witte kool, (ik had chinese, snijdt gemakkelijker) 1/2 venkelknol, 1 rode paprika, 3 wortels, 3 stengels bleekselderij, handje rucola sla, 3 bosuitjes (ik had stukjes prei), 1/2 komkommer, handje radijsjes, 1 klein bosje dilleblaadjes (of lekker veel uit een potje),peterselie, basilicum, zwarte of groene olijven (50 gram).
voor de dressing: 6 el vers citroensap (had k niet) 1 volle tl gedroogde oregano, 1 flinke teen knoflook, uitgeperst, zout versgemalen peper 1 dl extra vierge olijfolie. (of aan dieet aanpassen)
Een griek zal het nooit hebben over een 'griekse salade' Net zomin iwj het hebben over een 'Hollandse stamppot' . een salade is simpelweg 'salata' en die ontbreekt bij geen enkele maaltijd. Wat er in gaat hangt af van het sezoen, van de locale producten en persoonlijke smaak.
Een winterse salade is doorgaan een mix van Romeinse sla (rucola) wortel, witte kool, bosui, dille en peterselie. Deze salade is geïnspireerd op de Griekse wintersalade, op smaak gebracht met een dressing van olie, citroensap, knoflook en oregano. Lekker als lunch met stevig, knapperig brood, of bij een grillgerecht en gebakken aardappels.
Was alle groenten en droog ze zorgvuldig. Schaaf de kool in kleine, fijne reepjes. Snijd venkel, paprika en wortel in lange, dunne reepjes. Snijd de bleekselderij in boogjes en snijd eventueel de sla in repen. Snijd de bosuien in dunne ringetjes, halveer de komkommer en schraap aden eruit. Snijd de komkommer in dunne boogjes en de radijs in plakjes. Hak de dille grof (of uit potje) peterselie fijnhakken (ik knip vaak alles fijn), en scheur de blaadjes van de basilicum in stukjes.
Meng voor de dressing het citroensap met oregano, knoflook, zout en flink wat peper. klop de olie er langzaam door tot de dressing iets bindt. (ik gebruik gewoon een mengsel van magere kwark en ietsje mayo, druppeltje(s) zoetstof en de aangegeven kruiden)
Dan alles met de olijven etc. in een grote kom mengen. Even laten intrekken en opdienen. Variatie: meng een of meer van de volgende zaken door de salade:
croutons, flinterdun gesneden rode kool of broccoliroosjes, kappertjes, of blokjes feta, of geroosterde pijnboompitten of zongedroogde tomaten.
Het was een heerlijke maaltijdsalade, nog iets van gebakken aardappels, of wat dan ook er bij, of bij een grillgerecht: eet smakelijk!!
waarden uitgaande van 6 personen en met 100 ml olijfolie, zonder kaas e.d.:
Per persoon:
Cal: 158
eiwit: 1,8
Koolh.: 24,5
Vet: 19_________________ ...
wat is lekkerder dan slank zijn....? |
|