Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: EGA recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

V.G. - Artisjok

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Weegclubfan voor het leven

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Artisjok

Artisjokken zijn eigenlijk de bloemknoppen van een distel. Deze grijs-groene bloemknoppen bestaan uit vele kleine blaadjes die om een bloembodem zijn gevouwen. Op deze bloembodem (het ‘hart’ genoemd) groeit een soort harig ‘hooi’. De bloemknoppen worden geplukt voor ze in bloei gaan. Laat je een artisjok doorgroeien? Dan gaan de blaadjes open en ontwikkelt zich het ‘hooi’ dat binnenin zit tot een prachtige paarse bloem. Mooi om te zien, maar een bloeiende artisjok is niet meer eetbaar. (Veggipedia)

Verse artisjokken heb ik eigenlijk alleen in restaurants gegeten.. Deze voor mij vrij onbekende groente lijkt heel ingewikkeld om te bereiden.. Maar mensen met ervaring ontkennen dat het ingewikkeld is.. dat het een makkelijke groente is.
De gerechten met artisjok die ik zelf heb bereid waren van artisjokharten in blik. Dan is het in ieder geval een makkelijke groente.. en erg lekker!

Laatst aangepast door Mamdarijn op za 07 apr 2018 23:20, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 0:23    

Reageer met quote
Artisjok salade (lunch)
125 gr artisjokharten (uit blik, op waterbasis), 50 gr kipfilet met tuinkruiden (in kleine reepjes gesneden), rode gegrilde paprika (uit pot), bleekselderij, bruschettakruiden, peper, kruidenzout en 25 gr olie en limoensap.

Pasta met artisjokharten (maaltijd) (AllerHande, EGA gemaakt)
100 gr trottole (pasta), knoflook, thijm, kastanjechampignons, 125 gr artisjokharten, 100 gr ham (blokjes), twee eetlepels griekse yoghurt

Verhit de knoflook, tijm en champignons 5 min. op middelhoog vuur. Schep regelmatig om.
Snij ondertussen de artisjokharten in kwarten en de ham in stukjes. Schep voorzichtig door het champignonmengsel. Roer de griekse yoghurt erdoor en warm nog 3 min. mee.
Saus serveren over de warme pasta.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 16 nov 2013 17:42    

Reageer met quote
Vandaag las ik een leuk stukje over de artisjok in de nieuwsbrief van Robsbudgetmenus, dat ik graag even aan de recepten toevoeg..

Er bestaan veel groente- en fruitsoorten die minder bekend zijn in Nederland. Wat je precies met deze soorten kunt doen en wat hun eigenschappen zijn weten mensen vaak niet. In deze nieuwsbrief zal ik proberen om regelmatig een bepaalde vrucht of groente in de schijnwerper te zetten, zodat je hier meer over te weten komt en er misschien meer mee kunt gaan koken.

Deze keer: de artisjok

Artisjokken zijn eigenlijk bloemknoppen van de distel. Dit zie je als je een artisjok door laat groeien. Het wordt dan een prachtige paarse bloem. Helaas is een artisjok dan niet meer eetbaar.

Een eetbare artisjok bestaat uit veel kleine blaadjes die trapsgewijs om elkaar gevouwen zijn en zo een bol vormen. Het De bloemboden (het hart van de artisjok) wordt het meest gegeten. Het ‘hooi’ wat in het binnenste van de bol op de bloembodem groeit, is niet eetbaar.

Je kunt artisjokharten kant-en-klaar kopen, maar je kunt ook zelf artisjokken kopen en verder verwerken. Als je artisjok wilt bereiden moet je hem eerst goed schillen. Haal de buitenste rij blaadjes eraf en laat de artisjok een kwartier tot veertig minuten koken. Als je een blaadje er gemakkelijk af kunt trekken is de artisjok gaar en kun je deze eten.

Je eet een artisjok door blaadje voor blaadje eraf te plukken en het zachte vruchtvlees onderaan het blad eruit te zuigen. De laatste binnenste blaadjes en het ‘hooi’ kun je niet eten!

Als je de blaadjes van een gekookte artisjok openvouwt en het binnenste (‘hooi’) wegsnijd, kun je hem vullen met salade. Kies bijvoorbeeld voor een lekkere garnalensalade of eiersalade. De gekookte bloembodems kun je gebruiken in salades en op pizza’s. Ook kun je artisjokharten op de pizza gebruiken of verwerken in een pastasaus. Kleine artisjokken kun je in hun geheel grillen of bakken.

Laatst aangepast door Mamdarijn op za 07 apr 2018 23:23, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 13:39    
Vrouw Weeggegevens   IngeV
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Mamdarijn, jouw pasta met artisjokharten is hartstikke lekker. Ik heb m overigens gemaakt met zalm omdat de hamblokjes in de verkeerde groep zaten, maar dat was ook kei lekker.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014 21:01    

Reageer met quote
Oeh met zalm lijkt me ook heel lekker! Bedankt!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014 21:19    
Vrouw Weeggegevens   IngeV
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Wij hebben gister pizza gegeten met artisjok. Hartstikke lekker. Hier komt 'ie:

Ingredienten per persoon
- 1/4 Turks brood (d.w.z. snij het brood doormidden, en snij dan de bovenkant los van de onderkant, zodat je de onderkant of bovenkant van een half Turks brood hebt. als het goed is weegt dat ongeveer 100 gr)
- plm 50 gr parmaham (of andere rauwe/gerookte ham die lekker zout is). Je mag op zich 100 gr vlees hebben, maar dat zou teveel zijn op de pizza.
- 125 gr artisjokharten, de blaadjes lostrekken en kleinmaken
- zwitserse Geska strooikaas (0% vet)
- 1/2 blikje geconcentreerde tomatenpuree (een hele mag ook als je van veel saus houdt)
- klein scheutje melk
- italiaanse kruiden
- oregano of basilicum
- knoflookpoeder

Bereiding:
- verwarm de oven voor op 200 graden C
- leg bakpapier op een ovenplaat en leg daar de halve (onder/boven)kant van het turkse brood op (je kunt 2 pizza's tegelijk bakken op 1 bakplaat)
- meng de tomatenpuree met een klein scheutje melk en een flinke hoeveelheid italiaanse kruiden, besmeer het turkse brood daarmee
- strooi knoflookpoeder op de rand
- verspreid de artisjok over het brood
- verspreid daaroverheen de plakjes ham
- bestrooi dat met oregano of basilicum, dat mag best wat zijn
- strooi daar de zwitserse kaas over (mag ook best veel zijn)
- verwarm dat gedurende 10 minuten in de oven op 200 graden C

Eet smakelijk!

Omdat je turks brood gebruikt (en maar 100 gr) zit je qua ega goed, en het is ook lekker knapperig. Pizzadeeg bevat veel extra vet en ik vermoed ook suiker, en dat is dus niet egatastisch.

Je hebt zo ook meteen je verplichte groente binnen.

Mocht je op een dag zitten dat je geen ham mag, dan kun je denk ik ook zalm nemen, maar dat heb ik dus nog niet uitgeprobeerd.

Voordeel is ook dat je voor de gezinsleden die niet mee-EGA-en het beleg op de pizza kunt doen wat zij lekker vinden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 nov 2014 15:01    

Reageer met quote
Dit zijn de lekkerste pizza's! Dat turkse brood leent zich er echt voor om als pizzabodem gebruikt te worden!

Deze pizza kan je beter als lunch nemen, 60 gr turksbrood, 45 gr ham, 5 gr strooikaas, en de rest van het recept van Inge smullen
Of je maakt een bodem van 45 gr broodmix, 15 gr bloem, deegbodem klaarmaken zoals op het pak staat.

Wil je samen met het gezin pizza eten dan neem je je diner op het andere eetmoment. (draai je lunch en diner in feite om) Ik neem dan wel eens een lekkere maaltijdsoep of maaltijdsalade als lunch. Kan prima!

100 gr brood (als diner) mogen we niet, 100 gr rijst, pasta of aardappels, maar dat mag alleen als je dan bij het ontbijt een graanproduct hebt gekozen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014 19:03    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1