Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: EGA recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

V.G. - Taro

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Taro

De taro is voor mij een onbekende groente. Ik ben de knol nog niet tegengekomen in supermarkt of toko, maar dat kan heel goed aan mij liggen. In eerste instantie dacht ik aan het plaatje te zien dat het een soort rettich was, maar dat is niet zo. Sterker nog, je moet het beslist niet rauw eten! De rauwe knol bevat namelijk een giftige stof (calciumoxulaat), alleen gekookt is taro eetbaar.

Als er mensen zijn die tips hebben waar je het kan kopen en vooral wat je ermee kan maken dan hoor ik het graag, want ik ben inmiddels super nieuwsgierig geworden naar dit product.
Je schijnt er chips van te kunnen maken, door de knol met een schaaf in dunne schijfjes te schaven en in de oven te bakken met kruiden.

Dit vond ik er onder andere over op internet:

Andere namen voor de taro zijn:
Cocoyam - Dasheen - Eddo (Surinaams) - Kalo (Hawaï) - Keladi - Kulkas - Tayer - Yam - Yutou (Chinees)

De taro plant is een indrukwekkende verschijning, met pijlvormige bladeren van soms wel 1 meter groot op hoge stelen. Het is een tropenplant, die groeit vanuit een knol. Deze knol is als het ware een tropische aardappel, die als dagelijks voedsel dient voor wel 10% van de wereldbevolking.
India wordt beschouwd als de bakermat van de taro. Vermoedelijk is de plant al meer dan 7000 jaar geleden gebruikt als voedsel. De knol en het blad van de plant zijn eetbaar.

Wat is het?
Een knolgewas met donkerbruine schil met de kleur van kokosnoot, die gekookt een smaak heeft tussen aardappel en wortel/kastanje in. Gepureerd is taro veel zalviger en romiger dan aardappel. In veel Aziatische keukens zoals de Chinese, Koreaanse en Japanse een ingredient om te bakken in schijfjes, in stukken te stomen of te koken, en zelfs als puree tot deeg te verwerken en te frituren.

Taro is een wortelgewas, waarvan de penwortel vlezig verdikt is en daardoor de vorm heeft van een knol. De knollen zijn bruin gekleurd. Over de gehele knol zijn ringvormige groeistrepen te onderscheiden. De knollen zijn bijzonder voedzaam.

Consumptie
Het wordt ook wel het ??brood van de Polynesische eilanden?? genoemd. De belangrijkste reden voor de consumptie van deze knollen is de neutrale smaak en de grote gebruikswaarde, o.a. gekookt, geraspt tot pap, vermalen en gedroogd tot poeder als basis voor koeken.
Het hoogwaardige zetmeel is zo licht te verteren dat het wordt gebruikt in kindervoeding, maar ook door mensen die lijden aan voedsel-allergieën. Verder bevat de knol flink wat eiwit en de vitamines A en C.

Hoe te gebruiken?
De taro schoonboenen onder de kraan en schillen met een dunschiller. Rauw kan het vruchtvlees irriteren, net als een schorseneer. Dan in plakjes snijden en frituren (als een aardappel, maar dat doen we niet met EGA) of in stukken snijden en in water gedurende 20 minuten koken, dan pureren. Of gewoon in stoofschotels meesudderen.

Laatst aangepast door Mamdarijn op wo 20 nov 2013 14:50, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 0:13    
Vrouw Weeggegevens   hien
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: WmdW/Gok

Reageer met quote
Ik heb taro gewoon meegekookt met mijn 100 gram aardappelen om wat meer body te hebben bij stamppot bv.
Ik heb er ook wel chips van gemaakt,door met de kaasschaaf gemaakte plakjes op een stukje bakpapier in de oven te laten drogen.
Heel goed opletten,dat ze niet verbranden.
Toevallig gisteren weer drie knolletjes op de markt gekocht.(sinds jaren).
De man noemde ze chinese aardappels.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 02 jun 2013 9:09    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1