| Auteur |
Bericht |
Goverdina Super Weegclubfan

|
|
Voor degene die niet in Nederland wonen en hun eigen kwark willen maken heb ik een zeer gemakkelijk en bruikbaar recept uitgedokterd.Vooral als je ergens woont waar het warm is.
Het is een kombinatie van verschillende ingewikkelde recepten via internet.
Eerst maak je zelf de (namaak) karnemelk,want die is vaak ook niet te koop.Als je karnemelk kunt kopen kun je die natuurlijk gebruiken.
Karnemelk maak je door 1 eetlepel witte gedistilleerde azijn, ciderazijn, of citroensap aan 1 kop (240 ml) melk toe te voegen. Beweeg enkel de azijn in de melk en laat het dan 5 tot 10 minuten staan alvorens te gebruiken.(ik laat hem altijd langer staan voor de zekerheid.) Ik gebruik magere melk.
Bereidingswijze kwark:
Voor magere kwark gebruikt u magere melk, voor volle kwark volle melk en als u roomkwark wil, gebruikt u room
2 liter melk en 150 ml.(10 eetl.) karnemelk.
Verhit de melk en de karnemelk tot 40 graden C. (niet hoger,erg belangrijk) Laat dit op een lauwwarme plek (kamertemperatuur) dik worden.
Zeker 24 uur laten staan,vooral niet roeren.
De wei scheid zich af als een heldere vloeistof.
Ik zet de pan gewoon in de koude oven en kijk er niet meer naar tot de volgende dag.
Spoel een neteldoek met koud water, wring het uit en leg het in een vergiet of in een zeef. Schenk de inhoud van de pan nu voorzichtig in het vergiet.Laat even staan zodat de meeste wei kan weglopen.Knoop het neteldoek dicht en hang het doek met inhoud op zodat het verder kan uitlekken.(bv. boven de afwasbak)Eventueel met een pan onder het doek om de wei op te vangen! Laat ongeveer 2 tot 3 uur rustig uitlekken.
Wat nu in het doek zit, is lekkere, verse kwark! Is de kwark toch wat te droog of wat te weinig smeuïg? Dan kan je een klein beetje melk,room (of water = geen koolhydraten) toevoegen en flink opkloppen. (staafmixer werkt erg goed) Opkloppen kan trouwens altijd, dan krijgt je de "opgeklopte verse kwark" die ook in supermarkten te koop is. Ook de wei (het waterige gedeelte dus) hoeft je niet weg te laten lopen als je dat niet wil. Ijskoud opgediend is het een versterkend zomerdrankje (gebruik de wei wel binnen de 24 uur en bewaar steeds in de koelkast) of gebruik de wei eens ipv water of melk als u zelf brood bakt!
succes.
Goverdina_________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 09 apr 2011 1:30 |
|
 |
Marijke65 Vaste Weegclubfan

|
|
| Hallo, is dit kwarkrecept lekkerder dan de kwark die je in de winkel koopt? groetjes Marijke. |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 11 mei 2011 0:27 |
|
 |
Goverdina Super Weegclubfan

|
|
lekkerder?
dat kan ik niet zo zeggen,soms is het lekkerder en soms wat zuurder.
Het is afhankelijk hoe het uitpakt,want dat heeft weer met de warmte etc. te maken.
Voor mij is het in ieder geval een uitkomst,omdat ik zes maanden van het jaar in het buitenland woon,waar je dat niet kunt kopen.
Gewoon proberen.Ik denk dat het hier wel lekkerder is,want in Nederland kun je echte karnemelk gebruiken,en dat kunnen wij ook niet kopen in het buitenland.
Maar ik vind het resultaat altijd lekker.
succes_________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 11 mei 2011 18:38 |
|
 |
Marijke65 Vaste Weegclubfan

|
|
| Dank je, ik ga het eens proberen. Groetjes Marijke |
|