Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: Gezond eten & Vegetarische recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Let wel "Veganistische" gevulde eieren.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Let wel "Veganistische" gevulde eieren.

Dit is geen moeilijk recept, makkelijker dan gewone gevulde eieren in ieder geval, want vegan eieren hoef je niet te pellen, ze ploppen zo uit hun vormpjes. Je moet wel even agar en zwart zout in huis halen. Het is natuurlijk het leukst als je echte eiervormpjes hebt, maar eigenlijk is iedere mal geschikt. Ik gebruikte een setje miniscule ronde dipbakjes om de eitjes in te laten stollen.

Het geheim van deze gevulde eieren zit hem dus in de agar en het zwarte zout. De agar geeft ze hun stevige "ei-achtige" textuur en het zwarte zout (dat eigenlijk roze is) zorgt voor een zwavelachtige eiersmaak.

Ingrediënten voor 8 à 10 kleine gevulde "eieren":

Voor de "eitjes":

1 kop (240 ml) ongezoete sojamelk;
1 theelepel agar poeder;
⅛ -¼ theelepel zwart zout.

Voor de vulling:

100 gram stevige tofu;
2 eetlepels olijfolie;
1 theelepel edelgist vlokken (optioneel);
½ theelepel tabasco (optioneel);
½ theelepel mosterd;
½ theelepel witte wijnazijn;
¼ theelepel kerriepoeder;
1 mespunt versgemalen peper;
1 mespunt zwart zout.

Bereiding:

Maak de eitjes:

Doe de ingrediënten voor de eieren een klein pannetje en breng ze al roerend aan de kook. Laat een minuut of twee à drie zachtjes pruttelen tot de agar goed opgelost is. Doe het gekookte mengsel over in een kannetje, waarmee je makkelijk kunt gieten en vul hiermee je eiervormpjes. Laat de eitjes een half uurtje afkoelen en stollen. Als je haast hebt, kun je ze even in de koelkast zetten, dan gaat het wat sneller.

Maak de vulling:

Doe alle ingrediënten voor de vulling in de mengbeker van je staafmixer, blender of foodprocessor en pureer ze tot een stevige gladde massa. Proef de vulling en voeg eventueel extra smaakmakers toe. Schroef een dopje met een brede stervormige opening op een slagroomspuit of spuitzak en vul deze met het mengsel.

Vul de eitjes:

Hol voorzichtig met een theelepel of Amerikaans theelepelmaatje de eitjes een beetje uit. Haal de eitjes nu voorzichtig uit hun vormpjes. Spuit met de slagroomspuit de vulling in de holtes en schik je eitjes op een bord of schaal. Bewaar de gevulde eitjes in de koelkast. Gekoeld zijn ze een dag of drie houdbaar.

Geniet ervan.

Bron: https://vegetus.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2015 17:01    
Vrouw Weeggegevens   Bianka-Slegt
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten (Vegetarisch)

Reageer met quote
Wat leuk! Ben zelf Vegetariër omdat ik de eieren niet kan missen... verder ben ik bijna Veganist met mijn eetpatroon. Waar kan ik zwart zout vinden?

Ps: heb je nog meer "ei"recepten?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2015 9:54    
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Kala namak (zwart zout).

Engels: Black salt.

Wat is het?

Kala namak is een speciale zoutsoort met een vrij hoog gehalte aan zwavel. De zwavel maakt het heel geschikt om plantaardige gerechten een authentieke eiersmaak te geven.

Kala namak wordt ook wel zwart zout genoemd, maar eigenlijk is het niet echt zwart, eerder roze of grijs.

Waar gebruik je het voor?

Je kunt een kleine hoeveelheid kala namak gebruiken in gerechten die je graag een ei-achtige smaak wilt geven, zoals scrambled tofu (vervanging voor scrambled eggs), veganistische omelet, en plantaardige mayonaise. De kala namak vervangt dan (een deel van) het zout in het recept.

Gebruik er niet te veel van, want de zwavelsmaak is al gauw te sterk. Persoonlijk houd ik eigenlijk helemaal niet zo van die typische eiersmaak (ook niet in echte eieren), dus ik gebruik het zelf niet.

Waar kun je het kopen?

Kala namak is te koop bij sommige Aziatische toko??s. Je kunt het ook op internet bestellen, bijvoorbeeld bij Salsamentum, een zoutwinkel die ook een vestiging heeft in Amsterdam.

Succes Bianka.

P.S. Ik zal nog meer ei recepten plaatsen. Even geduld s.v.p.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2015 11:11    
Vrouw Weeggegevens   Bianka-Slegt
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten (Vegetarisch)

Reageer met quote
Bedankt Sylvana

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2015 18:14    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1