Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Whole Food Plant Based

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Dit is een sprintje voor wie zich bezighoudt met Whole Food Plant Based Eating. (WFPB)

Dat wil zeggen: (zoveel mogelijk) plantaardige onbewerkte voeding.

Dit wordt onder meer beschreven door de artsen Joel Fuhrman en Michael Greger.

Bij dit sprintje is het de bedoeling dat je van tijd tot tijd deelt hoe het gaat met je streven om WFPB te eten.
Je kunt ook informatie delen die jou inspireert of wat je maar wilt.

Eet je (nog) niet WFPB maar heb je er wel interesse voor, dan ben je ook van harte welkom.
Het hoeft niet perfect te zijn; gaandeweg en door wederzijdse steun en uitwisseling kunnen we verder komen.

* * *

Wat houdt WFPB in?

1. Je eet voornamelijk groente, fruit, bonen in vrijwel onbeperkte hoeveelheden. Je streeft naar 900 g groente per dag, minstens 3 stuks fruit en minstens 1 'cup' peulvruchten.

2. Je eet daarnaast een beperkte hoeveelheid noten en granen. (Om af te vallen 28 g noten per dag, dat is een handvol, en een halve 'cup' gekookte granen).

3. Je vermijdt suiker, zout, olie, koffie, alcohol, bewerkte producten, junkfood, vlees en zuivel.

4. Je eet drie keer per dag: dus drie maaltijden en niets tussendoor.

De focus bij WFPB ligt op voedingstoffen; je probeert zoveel mogelijk voedingsstoffen per calorie te eten voor een optimale gezondheid.

Dr. Fuhrman raadt aan om de eerste zes weken van het programma heel strikt te zijn. Daarna kun je het 'Life Plan' doen, waarbij je desgewenst 10 procent van je dagelijkse caloriën kunt besteden aan producten die minder gezond zijn. Zo kun je dan als het jou helpt toch nog een keer iets nemen dat buiten het plan valt.

Ik zal in dit sprintje van tijd tot tijd interessante info delen.
Voor meer informatie kun je ook het boek Eat to Live lezen van Joel Fuhrman, of kijken op de site https://nutritionfacts.org/ van Michael Greger. Daar staan tonnen aan boeiende feiten op. Er is ook de 'Daily Dozen' app van Greger, die kun je op je mobiel zetten en dan dagelijks nagaan of je voldoende van de meest gezonde producten hebt gegeten.

Het is wel zaak om als je WFPB te gaan doen, er een boek over te lezen zodat je goed weet hoe het programma werkt. Wat ik hierboven beschreef zijn de grove richtlijnen maar niet voldoende om het programma goed te kunnen uitvoeren. Zo zijn er een paar supplementen nodig in de juiste hoeveelheden.

Als je een vraag hebt, stel die gerust.

Laatst aangepast door Kordiya op do 11 mrt 2021 11:59, in totaal 7 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 10:20    
Vrouw Weeggegevens   smurfin1979
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
mijn reactie in "doe jezelf een belofte" heeft jou sprintje gekruist.

Ik heb wel interesse, maar vrees dat het voor mij toch net iets te ver gaat. Ik kijk nog even de kat uit de boom voor ik me eventueel aanmeld, maar zal hier zeker wel volgen wat jullie posten (en als het mag misschien zelf ook af en toe iets posten).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 10:23    

Reageer met quote
smurfin1979 schreef:
mijn reactie in "doe jezelf een belofte" heeft jou sprintje gekruist.

Ik heb wel interesse, maar vrees dat het voor mij toch net iets te ver gaat. Ik kijk nog even de kat uit de boom voor ik me eventueel aanmeld, maar zal hier zeker wel volgen wat jullie posten (en als het mag misschien zelf ook af en toe iets posten).

Je bent welkom Smurfin. Persoonlijk vind ik het 't leukst als je gewoon aanmeldt, je hoeft niet perfect te zijn, gewoon interesse voor WFPB is voldoende. Maar doe wat voor jou het beste voelt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 10:27    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: puur en onbewerkt

Reageer met quote
Yes! Natuurlijk doe ik mee! Het lukt me nu al ruim twee weken om bijna geheel WFPB te eten. Alleen die koffie laten staan, dat lukt nog niet zo goed. Ik ben er al wel flink mee geminderd, omdat het effect van caffeine ook sterker is op mijn nu iets legere maag.

Een hele toegankelijke manier om kennis te maken met deze manier van eten is om wat documentaires te kijken. Ik zal eens een overzichtje maken van inspirerende docu's die te vinden zijn op bijvoorbeeld youtube en Netflix.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 10:46    

Reageer met quote
Leuk dat je meedoet Maira! Erg blij

Geweldig wanneer je hier wat docu's neer kunt zetten.

Misschien is het leuk als ieder zich even voorstelt, in de zin van hoe en wanneer je met WFPB hebt kennisgemaakt, en hoe je het toepast in de leven (wat gaat goed, wat moet nog meer aandacht krijgen).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 11:22    

Reageer met quote
Ik ben Kordiya, 56 jaar, ik maakte ergens in 2011 kennis met Eat to Live van Dr. Fuhrman. Ik was al sinds begin jaren negentig vegetariër.
Ik heb toen ik het boek gelezen had, zo'n 12 weken het programma gevolgd. Ik viel toen een aardig aantal kilo's af en mijn bloeddruk, die te hoog was, kwam op een heel gezond niveau.
Maar, ik kon het niet volhouden. Ik vond het heel moeilijk om te doen.

In de jaren daarna ben ik in plaats van ineens het programma in zijn geheel te doen, langzaam aan opgeschoven in de richting van WFPB. Sinds 2011 zijn er ook veel meer sites en bronnen van informatie over gekomen; het wordt steeds meer populair.

Het heeft me een aantal jaren gekost om bijvoorbeeld mezelf aan te leren om elke dag een salade te maken. Ik vond dat echt lastig. Nu is het sinds ruim een jaar een vaste gewoonte.
Het heeft ook lang geduurd voordat ik de vleesvervangers en zuivel wegliet uit mijn voeding en meer en meer bonen ging eten.

Ik eet op deze manier omdat het past bij wat ik denk en geloof ten aanzien van gezondheid. Het is voor mij logisch dat wij, omdat we in wezen dezelfde biologie hebben als primaten (apen), we het ook het best doen als we dingen eten die primaten eten (voornamelijk blad en fruit). Het is volgens mij ook overvloedig aangetoond dat een WFPB dieet het meest gezond is.

Ik eet nu voornamelijk groente, fruit, bonen, hele granen en een handvol noten per dag. Ik eet ook een bakje sojayoghurt per dag, dat past niet echt bij WFPB omdat het een bewerkt product is. Ik ben ook nog niet zover dat ik elke dag een dressing maak van noten en andere whole food - ingredienten; ik neem meestal een vegan mayonaise. Ik eet ook 1x per dag een tussendoortje.
Ik gebruik nog steeds zout; ik ben bezig dat te minderen.
Volgens mij komt mijn eetpatroon verder in grote lijnen overeen met de richtlijnen van WFPB.
Behalve dat ik ook herstellend ben van een eetbuiprobleem, waardoor ik soms wel veel te veel eet (meestal van de juiste producten, dat wel). Dus dat is nog een punt, en daardoor val ik ook niet snel af.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 11:31    
Vrouw Weeggegevens   smurfin1979
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ik heb me aangemeld voor het sprintje omdat het me zeker interesseert om zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten.
ik zal dus eens een sprintje mee doen en hier een hoop inspiratie opdoen.

Me even voorstellen:
ik ben Elke, 41 jaar en al vegetariër sinds mijn 16 (een bevlieging van een paar weken dachten mijn ouders). Ik eet wel nog vis en andere producten van dierlijke oorsprong.
Over WFPB heb ik vandaag voor het eerst gelezen een ander sprintje van Kordiya. Nog heel veel te leren dus.
Ben de laatste weken wel aan het kijken waar ik nog kan "verbeteren" en denk dat dit voor mij vooral bij kaas, vegetarische burgers en mijn glaasje alcohol in het weekend zit.
Hopelijk vind ik hier wat inspiratie!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 12:08    

Reageer met quote
smurfin1979 schreef:
Ik heb me aangemeld voor het sprintje omdat het me zeker interesseert om zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten.
ik zal dus eens een sprintje mee doen en hier een hoop inspiratie opdoen.

Me even voorstellen:
ik ben Elke, 41 jaar en al vegetariër sinds mijn 16 (een bevlieging van een paar weken dachten mijn ouders). Ik eet wel nog vis en andere producten van dierlijke oorsprong.
Over WFPB heb ik vandaag voor het eerst gelezen een ander sprintje van Kordiya. Nog heel veel te leren dus.
Ben de laatste weken wel aan het kijken waar ik nog kan "verbeteren" en denk dat dit voor mij vooral bij kaas, vegetarische burgers en mijn glaasje alcohol in het weekend zit.
Hopelijk vind ik hier wat inspiratie!

Leuk dat je je aangemeld hebt! cheerleader cheerleader cheerleader

Misschien is het een idee om vaker bonen / peulvruchten te gaan eten om de kaas en de vegetarische burgers te vervangen. Toen ik dat ging doen viel het me eigenlijk mee.
Ik maak vaak groente'prutjes' waar ik dan een pot bonen door kieper. Als je het vaker doet wordt het een gewoonte.
Je kunt ook proberen om eerst meer bonen toe te voegen aan je voeding en dan langzaam aan de kaas en burgers minderen. Bonen worden, als ik het goed onthouden heb, niet volledig opgenomen door je darmen. Daarom kun je er veel van eten zonder dat je er van aankomt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 13:13    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Kijk, zo kleurrijk eet ik tegenwoordig! Ik heb drie weken terug met mezelf afgesproken om voorlopig alles wat ik eet steeds op de foto te zetten, als stimulans. Dat werkt heel goed om mijn best te doen op goede maaltijden en niet tussendoor te snaaien. In deze periode heb at ik steeds drie maaltijden per dag en geen tussendoortjes (op sojacappuccino na).

Edit: O, nou, weegclub maakt er helaas een klein onduidelijk plaatje van. Dan probeer ik maar te laten zien wat ik vandaag heb gegeten.

Ontbijt

De sojakwark is niet WFPB, want het is een bewerkt product. Op werkdagen neem ik havermout met fruit, vandaag had ik een vrije dag dus minder calorieën nodig.

Lunch

Een enorrrrme salade!

Avondeten

Soep (wortel, pastinaak, rode linzen, broccolikiemen) en een prutje van champignon, sperziebonen, miso, sambal en wat notenpasta.

Foto's plaatsen gaat wat omslachtig, omdat ik ze eerst van mijn mobiel naar mijn laptop moet overzetten om ze hier te kunnen uploaden, dus dat zal ik niet dagelijks doen. Krijgen jullie ook niet zo'n trek ohhh

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 21:22    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
En nog even voorstellen. Ik ben 44 jaar. Toen ik 11 was hield ik in plaats van een spreekbeurt over 'mijn konijn' of 'de brandweer' al vlammende betogen over dierenmishandeling. Ik werd toen ook vegetariër. De tijd dat ik dan van mijn moeder een eitje bij het eten kreeg, of een zelfgeknede burger van een speciaal poeder dat je daarvoor kon kopen. Op mijn 17de of 18de stapte ik over naar het veganisme, onder invloed van de boeken 'Het beste voor de aarde' en 'Hoe komen kringen in het water'. In mijn studententijd heb ik dat af en aan een paar jaar volgehouden. Daarna leefde ik weer heel lang als vegetariër.

Sinds een jaar of drie eet ik weer veganistisch. Naar aanleiding van enkele documentaires over onbewerkt plantaardig eten schoof ik wel steeds meer op richting WFPB, maar tegelijkertijd moest en zou ik toch ook al die nieuwe vegan producten proberen die nieuw op de markt kwamen, en at ik meestal elke avond wel een bewerkte vleesvervanger. Om maar niet te spreken van de vaak terugkerende snaaibuien waarin vet, zout en zoet toch wel het lekkerst waren.

Toen ik in februari in drie weken tijd weer de vier kilo was aangekomen die ik er net met grote moeite in maanden af had gewerkt was de maat vol. Ik pakte een WFPB-boek uit de kast en las het van kaft tot kaft. 'The End of Dieting' van Fuhrman was het. Ik besloot de principes meteen toe te passen. Deels was dit heel makkelijk en sloot het aan bij wat ik al deed (ik gebruikte bijvoorbeeld al geen olie meer). Maar andere dingen waren wel even een omschakeling, zoals geen tussendoortjes meer eten (dat is geen onderdeel van WFPB per se, maar wel van Fuhrmans invulling ervan). Gek genoeg gaat het nu al ruim twee weken heel goed. Ik heb geen vreetbuien en geniet enorm van mijn maaltijden. Het voelt als zo'n grote rijkdom om bijvoorbeeld zulke overvloedige regenboogsalades te mogen eten.

Ik ben wel heel bang dat ik het niet volhoud. Ik ben begonnen toen ik vakantie had, en veel tijd om maaltijden klaar te maken. Nu moet ik echt steeds heel bewust eten preppen, want ik weet bijvoorbeeld dat ik echt geen gezonde maaltijd meer kan klaarmaken als ik moe uit mijn werk kom. Van mijn zorgbonus heb ik een nieuwe koelkast besteld, met vriesgedeelte, zodat het makkelijker wordt om eten op voorraad hapklaar te hebben staan (ik heb nu een klein ding zonder vriesvak).

Ik leef nog niet 100% WFPB. Ik weet ook nog niet zeker of ik dat echt wil nastreven, want ik wil uiteindelijk een eetstijl die op de lange termijn vol te houden is. En als een kopje koffie of een bak sojakwark en wat zout in mijn eten me nou zo gelukkig maakt, terwijl ik toch blijf afvallen, dan vind ik het niet zo'n punt. Anderzijds zou ik toch wel eens ervaren wat er gebeurt als ik wel een paar weken de harde lijn hanteer. Jullie gaan het vernemen!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2021 21:54    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 1 van 9