Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Whole Food Plant Based

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Maira schreef:
Dat-vind-ik-eigenlijk-ook-belangrijk,-uitwisseling-met-'bondgenoten',-want-daar-zijn-er-in-Nederland-niet-veel-van.-Desnoods-dan-maar-zo-ohhh.

ja hoor, geen probleem, dan maar zonder spaties, who cares! Erg blij

Ik kwam dit net tegen op internet, de wetenschap achter 'Reboot Rezoom', het meest recente programma van Susan Peirce Thompson van Bright Line Eating. Misschien vind je het interessant, ik vermoed dat het voor jou geen probleem is om Engels te lezen en luisteren?
https://www.youtube.com/watch?v=8BMbbXiquks

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2021 15:54    
Vrouw Weeggegevens   Lunafloor

Dieet: 5:2 Vegetarisch

Reageer met quote
Hoi allemaal,

Leuk om hier mensen te vinden die ook op deze manier met eten bezig zijn.
Zelf eet ik sinds 2e kerstdag 1982 vegetarisch. De wild geschoten eenden die op 1e kerstdag op tafel kwamen gaven mij het laatste zetje.
De moeder van mijn vriend maakte elk jaar hetzelfde met de feestdagen en ik wist dus dat er eend op tafel zou komen.
Ik had dit jaar gevraagd om een kipfilet.
Alle anderen aten met vette monden hun stuk eend.
Op een gegeven moment besefte ik dat het gezelschap vrijwel allemaal artsen waren en dat ze eruit zagen als een stel barbaren.

De eendjes waren geschoten met hagel en steeds hoorde je weer het geluid van een kogeltje.
Nooit meer moeite gehad met het vegetarisch zijn.

Eieren eet ik nog wel.
Zout voeg ik al 40 jaar niet meer aan mijn eten toe.
Alcohol heb ik nooit gedronken en gerookt heb ik ook nooit. Mijn grootste probleem was suiker maar sinds 1 januari 2008 ben ik daar vanaf.
Koffie ben ik sinds een paar jaar aan begonnen, En dan koffie verkeerd. Zo'n 3 dagen per week drink ik dat.
Daar wil ik wel van af.
Ik probeer zo veel mogelijk onbewerkt te eten. En ik koop in de supermarkt datgene dat biologisch wordt aangeboden.
Eigenlijk wil ik meer naar de reformwinkel gaan zodat ik uiteindelijk nog meer biologisch eet.

Ik vast af en toe. Door de video van Michael Mosley over vasten zo'n 8?? jaar terug.
Verder is Greger mijn grote held. Ik heb zijn boeken en uiteraard ook zijn boek: "How not to diet". En Fuhrman heb ik ook in de mijn boekenkast staan.

Ik heb nu al een video opstaan van Susan Pierson die mij hier werd aangeraden. Echt blij met tips over video's die ik moet bekijken.

Kortom, ik ben nu al blij met jullie. Ik streef naar langzaam gewichtsverlies.
2 ons per week vind ik eigenlijk al genoeg.

Ik ben niet echt van de recepten. Hou niet van koken en vind eten waarvan anderen vinden dat er geen smaak noch kraak aan zit uitstekend te doen.
Daar kan ik jullie niet dus niet mee helpen.

Ik wens iedereen een heerlijke dag.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021 9:37    

Reageer met quote
Welkom Lunafloor, wat leuk om te lezen dat je ook de boeken van Michael Greger kent! Hij is echt een held hè? Erg blij
Hoe vind je How Not To Diet?
Pas je dingen toe die hij aanraadt in dat boek? Ik ben door hem begonnen om met kruiden en specerijen te experimenteren en daardoor vind ik mijn salades nu veel lekkerder.

Wat een verhaal over die eenden en de hagel. Ik herken de ervaring wel een beetje. Bij het zoveel jarig trouwfeest van mijn ouders gingen mijn man en ik, toen al jarenlang vegetariërs, mee naar het restaurant waar echt de hele familie ENORME lappen vlees bestelde. Wij konden onze ogen niet geloven. Waren helemaal vergeten dat er mensen zijn die dat doen! Zo af en toe aten we wel bij die familieleden maar dit keer was het echt de HELE familie en ze namen dus ALLEMAAL zo'n biefstuk of wat is het, die dan helemaal over de rand van het bord hing. Jeetje mina.
En alles echt schoon op en de schaaltjes met groente bleven onaangeroerd. Lachen Die hebben wij toen maar dankbaar opgegeten! Want het éne vegetarische gerecht dat ze hadden (gnocchi) was niet te vreten! Lachen Lachen Lachen
Dat was ook zo'n rare, onwerkelijke ervaring. Dat je opeens heel anders kijkt naar je familie. Inderdaad alsof je plotseling met barbaren aan tafel zit.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021 19:20    
Vrouw Weeggegevens   Lunafloor

Dieet: 5:2 Vegetarisch

Reageer met quote
@Kordiya:
Grappig dat jij ook zo'n ervaring had met je familie.
Ik herinner mij nu weer dat er nog iemand was die het niet aan kon zien/horen. We waren met zijn 8 personen. Die ging zelfs van tafel af en de kamer uit.

"How not to diet" is een fantastisch boek. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dat niet vindt.

Ik zit in een vreemde periode waardoor ik bepaalde dingen even wel doe en dan komt er de klad weer in.

Maar het is zeker een boek dat ik iedereen zou aanraden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 03 apr 2021 10:38    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: puur en onbewerkt

Reageer met quote
Welkom Lunafloor!

Ik werd op mijn 11de vegetariër. De precieze aanleiding weet ik niet meer, maar ik las wel boekjes over dierenleed (hield daar ook een ellenlange spreekbeurt over) en deed acties voor het Anti Bond Comité, dus ik was al wel jong met dierenwelzijn bezig.

Ik herinner me een personeelsuitje ruim 10 jaar geleden, naar een echt Chinees restaurant (zoals je die in Rotterdam hebt, waar ik voorheen woonde). Op de tafel achter ons lag een gebraden speenvarken. Wij kregen onder meer een gebraden pekingeend, compleet met kop, snavel en ogen. Hoe geschokt als mijn collega's waren! "Onethisch", noemde de collega naast me het, en de meesten hadden moeite er een stuk van te nemen. 'Hoe hypocriet', kon ik alleen maar denken. Wel vlees willen eten, maar dat moet dan vooral zo onherkenbaar mogelijk zijn, ontdaan van het dier-zijn.

Je schrijft dat je af en toe vast. Dat heb ik door de jaren heen ook meerdere keren gedaan. Al vastende voelde ik me altijd geweldig. Maar het opbouwen ging vaak verkeerd, en de slechte gewoontes en de bijbehorende kilo's kwamen dan al snel terug. Toch blijft het me aanspreken. Ken je de docu 'Fat sick and nearly dead' van Joe Cross en 'Super Juice me' van Jason Vale? Heel inspirerend.

Over Dr Greger: dikke kans dat hij wat bekender gaat worden hier, want zijn boeken zijn nu ook in het Nederlands verschenen. 'How not to diet' vanaf deze maand.

Tenslotte: ik hou ook niet echt van koken. In ieder geval ben ik niet iemand van de recepten. In improviserend en creatief koken kan ik wel lol hebben, vooral voor groepen. In mijn woongemeenschap hebben we regelmatig een klusdag, en dan vraag ik mensen om groentes en andere etenswaren in te leveren waar ze vanaf willen, en dan vind ik het superleuk om daar ter plekke iets lekkers van te maken.

Heel veel succes met de laatste kilo's en met het langzaam veranderen van gewoontes. En nog belangrijker: dat je zo eigen maken dat het makkelijk vol te houden is.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 03 apr 2021 21:33    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Dank je voor de link naar de video van Susan Peirce Thompson, Kordiya! Ik heb nog niet gekeken, en ben ook nog niet aan het boek begonnen, maar dat gaat zeker gebeuren.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 03 apr 2021 21:35    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Yes, ik heb een nieuwe laptop! Kan ik eindelijk weer normaal typen. Erg nodig voor een grote freelance schrijfklus die morgen start, maar het maakt een actievere deelname aan de weegclub ook een stuk makkelijker.

Hoe gaat het met jullie? Successen en worstelingen te melden?

Bij mij eigenlijk overwegend goed nieuws. Ik heb behoorlijk wat stappen gezet sinds ik eind februari een boek van Fuhrman las en zijn aanbevelingen ging volgen. Ik zit nu 1,3 kilo af van mijn eerste Grote Doel, eindelijk weer eens onder de 100 kilo komen. Dat geeft mij ontzettend veel motivatie om door te stomen. Ik kocht 7 zakken vegan chocolade-eitjes (maakte zelfs een winkelafspraak bij de Hema om ook daar eitjes te scoren) om in de brievenbussen van buren te verdelen. Ik was superbenieuwd hoe ze smaakten, maar dat heb ik mijn vriend laten uittesten terwijl ik ernaast zat. Zelf heb ik er alleen aan geroken. Best een unicum. Onder andere omstandigheden hadden die 7 zakken zo in mijn eigen holle kies verdwenen kunnen zijn. Het enige waarmee momenteel nog enigszins de 'fout' inga is iets teveel noten en zaden eten. Maar zolang het afvallen wel gewoon goed gaat, maak ik daar niet zo'n probleem van.

Van mijn zorgbonus kocht ik een nieuwe koelkast. De vorige was klein en minstens 20 jaar oud, in mijn studententijd tweedehands aangeschaft. Wat heerlijk dat ik die enorme voorraden groente nu gewoon kwijt kan. De vriezer zit inmiddels al bijna vol met soepen en andere geprepte maaltijden. Wat een luxe! Het maakt het zoveel makkelijker om het wfpb eten vol te houden. Momenten dat ik hongerig thuis kom zijn de tricky momenten. Ik kan ze nu veel makkelijker ondervangen, nu ik bijna altijd wel salade, soep, linzenpannenkoek of gekookte groente klaar heb staan.

Koffie was mijn grote verslaving. Inmiddels ben ik bijna cafeïnevrij! Ik heb mijn blik koffie steeds meer 'aangelengd' met cafeïnevrije koffie. Fuhrman is echter ook geen voorstander van cafeïnevrij, omdat het productieproces niet gezond is, dus uiteindelijk laat ik die misschien ook varen. In mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik eerst uit op granenkoffie. Ik heb er uiteindelijk maar 1 bakje van gehad, want ik vond het nog steeds niet echt te pruimen. Bovendien kreeg ik vlak erna een eetbui. Ik weet niet zeker of die aan de granenkoffie te koppelen was, maar de zin om nog een bak te maken verging me wel. Maarrr... toen ontdekte ik lupinekoffie. Lastig te krijgen in Nederland, maar via Duitse aanbieders scoorde ik wat zakken. Gemaakt van gebrande lupinebonen, dus van nature cafeïnevrij. Het ziet er uit als koffie en je kan het gewoon in je koffiemachine verwerken, en het smaakt ook bijna hetzelfde. Dit drink ik nu in de avond, maar het plan is om er helemaal op over te stappen.

Zo, wat een lappen tekst zeg. Lijkt wel of ik blij ben dat ik eindelijk weer een normaal toetsenbord heb ohhh

Zout, het volgende pijnpunt. Helemaal zoutloos ben ik nog niet, maar het lukt me steeds beter om bv. soepen ook zonder zoute bouillon lekker te krijgen. Zoutarm i.p.v. zoutloos leven vind ik eigenlijk ook wel goed genoeg. Mijn bloeddruk is prima (vorig jaar zat ik aan de bovengrens, nu rond de beste waarden) en ik hou volgens mij ook niet overdreven vocht vast.

Nu ik toch met geld aan het smijten was (koelkast, laptop, voorraadbakjes) investeerde ik ook in een serie lekkere azijnen. Zo ideaal! Nu hoef ik me niet meer druk te maken om dressings. Een scheutje azijn volstaat. Vijgen/dadel balsamico, perenazijn, frambozenazijn, balsamico hazelnoot... zeven soorten heb ik nu staan. Ideaal, kan ik iedereen aanraden! Let wel op dat je geen azijn koopt met toegevoegde suikers, maar alleen met suiker vanuit druivenmost en fruit. Dr. Greger gaat er ook prat op, die schrijft dat hij tegenwoordig onderweg als souvenir overal een lokale azijn scoort.

Ik ben trouwens ook van mijn maagzuur af! Voorheen had ik dagelijks Rennie's nodig, nu alleen nog heel soms. Wat ben ik daar blij mee, want het was een lastige kwaal. Ik kan me niet herinneren wanneer ik de laatste nam.

Het enige wat minder gaat is bewegen. De gewoonte om elke dag een wandeling(etje) te maken is er even helemaal uit, sinds ik eind februari mijn kuitspier scheurde. Die kuitspier is inmiddels weer aangegroeid, maar ik bleef passief. Ook fysio-oefeningen om mijn rug te versterken heb ik niet meer gedaan, waardoor ik ook daar achteruitgang merk (de fysio geeft me vast op de kop). Verder heb ik veel pijn in nek en schouders. Voor vrijdag een schouder/nekmassage geboekt, want ik moet de komende twee maanden fulltime achter de laptop (naast mijn gewone werk), en om dan al total loss te beginnen lijkt me niet wenselijk. Maar het is potdorie ook moeilijk om alles tegelijk aan te pakken, alle veranderingen kosten energie en ruimte op de harde schijf van mijn hoofd. Ik pak het wel weer op.

Zo, even mijn schrijfachterstand ingehaald. Het beste!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 06 apr 2021 21:23    

Reageer met quote
Gefeliciteerd met je nieuwe laptop!

Bij mij voornamelijk worstelingen de afgelopen dagen, maar, ik richt mijn vizier momenteel vóóruit!

Wat mooi, de stappen die je allemaal beschrijft.
Je zou kunnen overwegen om standaard een extra handje noten / zaden aan je eetplan toe te voegen. Misschien heeft je lijf behoefte aan het vet of de mineralen die er in zitten.

Super dat de nieuwe koelkast zoveel scheelt.
Soms kan techniek / spullen veel verschil maken. Zo kocht ik een keer een heel grote pan, had niet kunnen voorzien hoeveel dat zou schelen: het is nu veel makkelijker op de een of andere manier om aan 'batch cooking' te doen: grote hoeveelheden te maken van soep of groentestoofschotels die ik dan deels invries.

Wij drinken al heel lang granenkoffie. Als je bambu gebruikt dan zit daar heel veel gluten in en gluten heeft een effect op je brein (je wordt er een beetje 'happy / eufoor' van). Daarom neem ik Pacha, dat is pure chicorei zonder gluten. Het was ooit even wennen maar nu mis ik gewone koffie niet meer. Dr. Greger wil ons natuurlijk liefst voortdurend aan de groene thee hebben! Erg blij

Wij drinken nog wel eenmaal per dag een kopje caffeinevrije koffie in de ochtend, maar ik wil ook liever van die gewoonte af. Als de potjes die we nog hebben op zijn koop ik liefst geen nieuwe meer.

Bijzonder dat je genoeg hebt aan azijn. Ik kan het me niet goed voorstellen. Het is wel belangrijk om bij je groenten / salade iets van vet binnen te krijgen. Zonder vet neemt je lijf de vitamine C en andere voedingsstoffen uit de groenten schijnbaar minder goed op. Daarom zitten er altijd noten / zaden in de dressings van Fuhrman.

Als bewegen je veel wilskracht kost zou ik het maar even laten rusten. Het is al heel wat dat je al die veranderingen in je eten hebt doorgevoerd. Liever je wilskracht sparen om die nieuwe eetgewoonten te laten inklinken dan jezelf te ver drijven en dan ook het touw met eten loslaten. Wat je eet maakt hoe dan ook veel meer uit ten aanzien van je gewicht dan hoeveel je beweegt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021 10:17    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Dank je voor je uitgebreide reactie, Kordiya! Hopelijk is het gelukt om vooruit te kijken, en wat minder worstelingen te ervaren. Ik had de afgelopen dagen ook weer wat worstelingen. Gistermiddag bijvoorbeeld behoorlijk lopen snaaien. Het lukte me gelukkig om vandaag weer in de pas te gaan lopen.

Goede vruchtenazijn is echt superlekker! Zoet, vol en stroperig. Ook wel hoog in de calorieën vanwege het fruit, maar ik zie nergens in richtlijnen dat Fuhrman of een van de andere superhero´s dat afraden. Maar mijn salades zijn niet karig hoor. Ik zorg ervoor dat mijn maaltijden een feestje zijn, anders hou ik het op den duur niet vol. Ik voeg wat fruit en een dadel toe voor het zoete, wat noten en/of zaden voor de crunch, soms wat olijven (goed afgespoeld en niet teveel, want die zijn zout) of in kruiden geroosterde kikkererwten. Vandaag nog een nori-vel in stukjes gescheurd en wat avocado. Alsnog minder werk dan een Fuhrman-dressing maken.

Ik heb mezelf vandaag de deur uitgekregen om 4 km te wandelen. Dat was toch best fijn. Ik zet niet teveel druk achter het bewegen, maar ik heb het mijn fysiotherapeut beloofd. Ik heb vandaag een app geïnstalleerd waarmee ik virtueel de Mount Everest beklim (65 km, waarvan vandaag dus 4 km afgelegd) en aan het einde een medaille verdien, lekker onzinnig maar wel stimulerend.

En ik ben gezellig aan het lezen in 'Presto! How I Made Over 100 Pounds Disappear and Other Magical Tales', het afvalverhaal (vol schuttingtaal) van goochelaar Penn Jillette die ook volgens Furhman-principes eet.

Succes in weer een nieuwe week!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2021 19:55    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Pagina 8 van 8