Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Whole Food Plant Based


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
smurfin1979 schreef:
wat bedoelen ze eigenlijk met een salade?
Een "krop" sla of een groenten slaatje?


Met een salade bedoelt Dr. Fuhrman dat de salade je hoofdgerecht is, dus echt een bord vol of meer dan één bord vol. Mocht dit wel heel veel voor je zijn dan is een klein bordje natuurlijk ook al een goed begin!

De 'perfecte salade' volgens Dr. Furhman bevat deze dingen:
* Bladgroenten: alle soorten rauwe sla, andijvie, spinazie.
* Kruisbloemige groente, dat zijn koolsoorten dus broccoli, bloemkool, witte of rode of groene of spitskool enzovoort, maar ook rucola, paksoy, chinese kool, koolrabi en waterkers.
* Bonen en/of tofu
* Andere groente zoals champignons (wel even fruiten of stoven), tomaten, paprika, bleekselderij, worel, bieten, courgette, kiemen enzovoorts.
* Avocado of een dressing gebaseerd op noten / zaden.
* Wat rauwe ui en/of knoflook.

Zie evt. ook https://www.chewfo.com/diets/eat-to-live-by-joel-fuhrman-2003-2011-what-to-eat-and-foods-to-avoid-food-list/

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 14:04    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
smurfin1979 schreef:
1. Eet vaker een salade (minstens 1 grote salade per dag)
da's geen probleem voor mij.
2. Elke dag iets van bonen eten, minstens 1/2 cup.
eet ik zo goed als nooit - werkpuntje dus
3. Elke dag gestoomde / gekookte groene groente eten
dat vind ik ook een moeilijke
4. Elke dag minstens een handvol (28 gram) noten of zaden / pitten eten
geen probleem
5. Elke dag uien en champignons nemen
eet ik niet dagelijks momenteel, maar eet ik wel graag, dus dat moet lukken
6. Dagelijks minstens 3 stuks fruit
nu probeer ik er 2 te eten, misschien wel goed om op te trekken naar 3


Wat goed dat je al een aantal van deze richtlijnen in je voedingspatroon hebt!
Je kunt de bonen / peulvruchten mooi toevoegen aan je salade!
Wat rauwe ui in je salade betekent weer een richtlijn toegepast!
Wat je ook kunt doen is twee keer per week een grote pan soep maken met diverse groenten en ui en champignons er in en daar dan elke dag een kom van eten.

Er zijn allerlei redenen waarom dit de vuistregels zijn bij Dr. Furhman, daar zit een heel verhaal achter, misschien dat ik daar nog een keer wat info over kan delen. Ui bijvoorbeeld bevat allerlei stofjes die ons lijf heel goed kan gebruiken om onze gezondheid in stand te houden. Noten ook.

_________________


Laatst aangepast door Kordiya op wo 17 mrt 2021 14:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 14:05    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Zo ging het bij mij gisteren (dag 1): .

1. Eet vaker een salade (minstens 1 grote salade per dag) GELUKT
2. Elke dag iets van bonen eten, minstens 1/2 cup. GELUKT
3. Elke dag gestoomde / gekookte groene groente eten. Nee, we aten bloemkool met ui en tomatensaus.
4. Elke dag minstens een handvol (28 gram) noten of zaden / pitten eten. GELUKT
5. Elke dag uien en champignons nemen. GELUKT wat de ui betreft.
6. Dagelijks minstens 3 stuks fruit. GELUKT

https://hellonutritarian.com/the-basic-nutritarian-guidelines/

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 14:07    
Vrouw Weeggegevens   smurfin1979
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 16-5-2010
Berichten: 658
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Kordiya schreef:
smurfin1979 schreef:
wat bedoelen ze eigenlijk met een salade?
Een "krop" sla of een groenten slaatje?


Met een salade bedoelt Dr. Fuhrman dat de salade je hoofdgerecht is, dus echt een bord vol of meer dan één bord vol. Mocht dit wel heel veel voor je zijn dan is een klein bordje natuurlijk ook al een goed begin!

De 'perfecte salade' volgens Dr. Furhman bevat deze dingen:
* Bladgroenten: alle soorten rauwe sla, andijvie, spinazie.
* Kruisbloemige groente, dat zijn koolsoorten dus broccoli, bloemkool, witte of rode of groene of spitskool enzovoort, maar ook rucola, paksoy, chinese kool, koolrabi en waterkers.
* Bonen en/of tofu
* Andere groente zoals champignons (wel even fruiten of stoven), tomaten, paprika, bleekselderij, worel, bieten, courgette, kiemen enzovoorts.
* Avocado of een dressing gebaseerd op noten / zaden.
* Wat rauwe ui en/of knoflook.

Zie evt. ook https://www.chewfo.com/diets/eat-to-live-by-joel-fuhrman-2003-2011-what-to-eat-and-foods-to-avoid-food-list/


ik maak iedere avond een slaatje klaar die ik dan de dag erna als middagmaal opeet. Dus dat lukt me al zonder probleem.

_________________
Dagdoel: 10 000 stappen, gezond eten, geen alcohol (op weekdagen).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 14:35    
Vrouw Weeggegevens   smurfin1979
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 16-5-2010
Berichten: 658
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
als ik zelf 1 ding zou willen veranderen nu, dan is het bonen en peulvruchten toevoegen aan mijn maaltijden (ipv de kaas die ik nu veel te veel eet).

ik zal dus vooral voor deze uitdaging gaan...

_________________
Dagdoel: 10 000 stappen, gezond eten, geen alcohol (op weekdagen).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 14:37    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
smurfin1979 schreef:

ik maak iedere avond een slaatje klaar die ik dan de dag erna als middagmaal opeet. Dus dat lukt me al zonder probleem.


Top!

smurfin1979 schreef:
als ik zelf 1 ding zou willen veranderen nu, dan is het bonen en peulvruchten toevoegen aan mijn maaltijden (ipv de kaas die ik nu veel te veel eet).

ik zal dus vooral voor deze uitdaging gaan...


Goed idee! Peulvruchten in pot zijn te prefereren boven peulvruchten in blik - het blik kan bepaalde chemische stoffen 'lekken' in de inhoud van het blik. Zelf koken is het beste maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf meestal geen puf voor...

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 15:35    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 154
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Leuke challenge Kordiya. Om punt 2 iets makkelijker te maken: naast bonen kan je ook kiezen voor linzen, kikkererwten, tofu en andere peulvruchten.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 18:56    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 154
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
1. Eet vaker een salade (minstens 1 grote salade per dag)
Gelukt, wel een minder grote salade dan normaal, omdat ik een linzengerecht at als lunch (op mijn werk) en 's avonds naast salade ook nog soep.

2. Elke dag iets van bonen eten, minstens 1/2 cup.
Gelukt: linzengerecht, beetje tempeh, beetje rooktofu, geroosterde kikkererwten over mijn salade.

3. Elke dag gestoomde / gekookte groene groente eten.
Gelukt mijn soep was broccoli/knolselderij, en er zat prei door mijn linzen.

4. Elke dag minstens een handvol (28 gram) noten of zaden / pitten eten.
Gelukt, muesli met zaden en noten bij het ontbijt, en 's avonds een paar paranoten. Dit is een gevaarlijk onderdeel voor mij, minimaal 28 gr is geen probleem, ik zit er juist te vaak (ver) overheen.

5. Elke dag uien en champignons nemen.
Vandaag alleen gekookte ui.

6. Dagelijks minstens 3 stuks fruit.
Dit lukt mij normaal gesproken met het grootste gemak, maar vandaag was mijn fruitvoorraad bijna op. Ik at een paar druiven door mijn salade, een mineola bij de lunch, en voegde een banaan uit de vriezer toe aan mijn ochtendmuesli (dus niet vers).

Ik doe trouwens niet officieel aan de challenge mee, want dit lijstje eet ik eigenlijk nagenoeg standaard dus dat is niet echt een challenge voor mij.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:05    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 154
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Kordiya schreef:

Oja, linzen.Ik vind ze heerlijk maar vergeet vaak om ze te bestellen en als ik ze dan heb, om ze klaar te maken. Toch proberen aan te denken.


Ik vergeet juist om bonen te eten, ik ga veel vaker voor linzen of kikkererwten. Van kikkererwten maak ik hummus, of ik rooster ze met kruiden in de airfryer tot ze knapperig zijn. Ik heb een voorraadbakje staan. Lekker om over salade en maaltijden heen te strooien voor een crunchy bite. Van groene en bruine linzen maak ik een heldere soep met allerlei gesneden soepgroenten erin. Van rode linzen een gladde soep, vaak met oranje groenten erbij. Ik maak ook graag lentil flatbread, of linzenlappen zoals ik ze zelf noem. De enige ingrediënten zijn geweekte rode linzen en water, en ik doe er graag 1 of 2 bananen doorheen en wat kala namak zout (sorry zout is niet wfpb). Je kan ze goed in de koelkast of vriezer bewaren. Ik gebruik ze als pannenkoekjes en wraps.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:13    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Maira schreef:

Ik doe trouwens niet officieel aan de challenge mee, want dit lijstje eet ik eigenlijk nagenoeg standaard dus dat is niet echt een challenge voor mij.


Prima hoor. Je bent een Nutritarisch kanon! Erg blij Heel goed bezig.
Is er iets dat voor jou nu wel nog een challenge is?

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:14    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 4 van 8