Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Whole Food Plant Based (2)

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Dit is een sprintje voor wie zich bezighoudt met Whole Food Plant Based Eating. (WFPB)

Dat wil zeggen: (zoveel mogelijk) plantaardige onbewerkte voeding.

Dit wordt onder meer beschreven door de artsen Joel Fuhrman en Michael Greger.

Bij dit sprintje is het de bedoeling dat je van tijd tot tijd deelt hoe het gaat met je streven om WFPB te eten.
Je kunt ook informatie delen die jou inspireert of wat je maar wilt.

Eet je (nog) niet WFPB maar heb je er wel interesse voor, dan ben je ook van harte welkom.
Het hoeft niet perfect te zijn; gaandeweg en door wederzijdse steun en uitwisseling kunnen we verder komen.

* * *

Wat houdt WFPB in?

1. Je eet voornamelijk groente, fruit, bonen in vrijwel onbeperkte hoeveelheden. Je streeft naar 900 g groente per dag, minstens 3 stuks fruit en minstens 1 'cup' peulvruchten.

2. Je eet daarnaast een beperkte hoeveelheid noten en granen. (Om af te vallen 28 g noten per dag, dat is een handvol, en een halve 'cup' gekookte granen).

3. Je vermijdt suiker, zout, olie, koffie, alcohol, bewerkte producten, junkfood, vlees en zuivel.

4. Je eet drie keer per dag: dus drie maaltijden en niets tussendoor.

De focus bij WFPB ligt op voedingstoffen; je probeert zoveel mogelijk voedingsstoffen per calorie te eten voor een optimale gezondheid.

Dr. Fuhrman raadt aan om de eerste zes weken van het programma heel strikt te zijn. Daarna kun je het 'Life Plan' doen, waarbij je desgewenst 10 procent van je dagelijkse caloriën kunt besteden aan producten die minder gezond zijn. Zo kun je dan als het jou helpt toch nog een keer iets nemen dat buiten het plan valt.

Ik zal in dit sprintje van tijd tot tijd interessante info delen.
Voor meer informatie kun je ook het boek Eat to Live lezen van Joel Fuhrman, of kijken op de site https://nutritionfacts.org/ van Michael Greger. Daar staan tonnen aan boeiende feiten op. Er is ook de 'Daily Dozen' app van Greger, die kun je op je mobiel zetten en dan dagelijks nagaan of je voldoende van de meest gezonde producten hebt gegeten.

Het is wel zaak om als je WFPB te gaan doen, er een boek over te lezen zodat je goed weet hoe het programma werkt. Wat ik hierboven beschreef zijn de grove richtlijnen maar niet voldoende om het programma goed te kunnen uitvoeren. Zo zijn er een paar supplementen nodig in de juiste hoeveelheden.

Als je een vraag hebt, stel die gerust.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 22 apr 2021 12:31    
Vrouw Weeggegevens   Lunafloor

Dieet: 5:2 Vegetarisch

Reageer met quote
Ik doe weer mee. Even had ik alles focus losgelaten omdat ik een spannende test kreeg. Ben er gelukkig voor geslaagd. Nog beter dan ik had durven dromen.

Grappig genoeg ben ik meer afgevallen dan dat ik voor ogen had.
2 ons per week is mijn streven.
Vandaag 25 april begin ik weer en over een half jaar (25 oktober) wil ik dan 58 kilo wegen.

Dat is 4.5 kilo eraf. Eerst maar eens naar de eerste mijlpaal. 61.5 kilo.

Ik wens iedereen heel veel succes!!.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021 15:29    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: puur en onbewerkt

Reageer met quote
Natuurlijk haak ik weer aan! En maar goed dat er net nu een nieuw sprintje begint, zodat je niet kan zien dat er sinds de laatste weging 3 kilo is bijgekomen. Dat is vast een record, maar trots ben ik er niet op ohhh

Dank je voor je bemoedigende woorden Kordiya. En heel fijn om te lezen dat het met jou de afgelopen twee weken goed is gegaan. Wel met veel moeite, schreef je, maar je hebt het toch maar mooi geflikt! Nu maar hopen dat die brain fog verdwijnt en je bloedsuikerspiegel normaliseert.

Vandaag is de eerste dag dat ik weer redelijk 'normaal' heb gegeten. Ik had deze week soms echt onweerstaanbare eetdrang. Niets hielp dan. Ik kon het soms wel uitstellen, maar dan kwam de klap later op de dag soms toch nog. Enerzijds dus door werkstress en werkontwijking, steeds weer even van het bureau en de te moeilijke opdracht wegvluchten. Maar ik vermoed dat er hormonaal ook het een en ander gaande is. Ik moest een week geleden ongesteld worden en heb ook al een week lang af en toe de bekende krampen en moeheid die de boel aankondigen (en waardoor menige vrouw extra zin heeft in zoet en vet), maar er is nu nog steeds niks gebeurd. Zou ik er aan moeten geloven, de overgang? Ik ben 44 dus het zou kunnen. Het verklaart voor mij wel deels mijn rare eetgedrag van deze week.

Ik heb weer een grote voorraad rijkgevulde salade gemaakt, en een stapeltje linzenpannenkoeken. Zo staan er wel altijd gezonde keuzes voor het grijpen. Deze keer al dadels en zaden aan de salade toegevoegd, zodat ik deze niet los kan opvreten. Ik hoop op een betere week....

Goede nieuwe week gewenst!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021 22:43    

Reageer met quote
Welkom Lunafloor en Maira! Leuk dat jullie weer meedoen.

Slim om de gedroogde vruchten alvast toe te voegen Maira, veel succes gewenst!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2021 20:48    

Reageer met quote
Vandaag(woensdag) had ik eigenlijk 1 ons minder willen wegen.
Die ons moet er vandaag dan maar af.

Tot nu toe goed met verleidingen om gegaan.

Heel veel sterkte allemaal!!.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2021 9:55    

Reageer met quote
Dank je Lunafloor.

Ik ben op zoek naar makkelijke gezonde dressings. Ik lees bij Dr. Greger over de nadelen van het gebruik van olie, tot dusver gebruik ik vaak veganistische mayonaise over mijn salades vanwege het gemak. Heb weleens geprobeerd om zelf dressings zonder olie te maken (met noten of zaden) maar was daar niet kapot van.

Hebben jullie nog tips?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2021 10:50    

Reageer met quote
Goede vraag.
Ik heb deze niet geprobeerd maar misschien is dit iets.
https://www.youtube.com/watch?v=WKU2K5TRUfA

Verder zal ik eens kijken of er een recept staat in het boek van dr Greger. Alleen heb ik dat boek even uitgeleend. Ik krijg het denk ik zaterdag terug.

Ik ging even op zoek voor je. Hier staan best veel dressing. Iets van je gading staat er misschien bij.

https://nutritionstudies.org/recipes/salad-dressing/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2021 20:25    

Reageer met quote
Vandaag 5 ons minder dan gisteren. Lachen

Dat is waarschijnlijk niet stabiel maar ik was er blij mee dat mijn vasten na 21 uur beloond werd. En nog niet gegeten.

Aan de andere kant had ik gisteren gedacht iets minder te wegen en dat was niet het geval.

Net de eerste verleiding (koffie) weerstaan.

Veel succes allemaal!!.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 29 apr 2021 7:44    

Reageer met quote
Nou, 5 ons eraf is mooi Lunafloor.

Ik ben opeens 9 ons lichter dan vorige week, ik begon me al af te vragen of ik op een heel groot plateau zat. Net als jij hoop ik dat het blijvend is, het kan aardig schommelen bij mij.

Lunafloor schreef:
Goede vraag.
Ik heb deze niet geprobeerd maar misschien is dit iets.
https://www.youtube.com/watch?v=WKU2K5TRUfA

Verder zal ik eens kijken of er een recept staat in het boek van dr Greger. Alleen heb ik dat boek even uitgeleend. Ik krijg het denk ik zaterdag terug.

Ik ging even op zoek voor je. Hier staan best veel dressing. Iets van je gading staat er misschien bij.

https://nutritionstudies.org/recipes/salad-dressing/

Dank je wel!
Leuk filmpje. Ik ga de eerste dressing proberen, de tweede heeft 'Braggs' erin, geen idee wat dat is of waar je het in Nederland kunt krijgen. Ook de recepten van Dr. Greger vond ik lastig, hij heeft ook ingrediënten die ik niet kan vinden in Nederland, b.v. witte misopasta???
De pagina met de dressings heb ik opgeslagen.

Nu nog de moed vinden om het ook echt te gaan maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021 12:52    

Reageer met quote
Braggs is een merk (appel) azijn. Hier ook te krijgen. Hij is troebel.

Ben benieuwd hoe je de dressing vindt.

Zelf was ik vandaag weer zwaarder dan gisteren. Ik vul deze week mijn gewicht wel iets later in want ik wil wel dat het stabiel is als ik het invul.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021 13:13    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2