Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Whole Food Plant Based (2)

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: puur en onbewerkt

Reageer met quote
(zie onderaan vorige pagina voor nog een ellenlang bericht van mij)

Kordiya schreef:
Wat zijn voor jullie de grootste hobbels op het Whole Food Plant Based pad?

Voor mij zijn het een paar dingen:
* eetbuien en overeten vermijden; dit komt omdat ik al lange tijd met eetbuien te maken had.
* de grote hoeveelheid tijd en werk die deze manier van eten met zich meebrengt.
* mijn moeite om zout, de vegan mayonaise en sojayoghurt los te laten vooralsnog. (.

Herkenbaar! Bij mij mag koffie in het rijtje ipv mayo.

Ik heb wel een manier gevonden om het minder tijdrovend te laten zijn. Ik maak eens in de ongeveer 5 dagen meerdere bakken salade. Daar gaat van alles in: bladgroen, verse kruiden, allerlei groente, druiven, wat dadels, wat olijven, zodat het eigenlijk kant en klaar is. En om de drempel te verlagen gebruik ik naast bewerkelijke groente ook voorgesneden groente, zoals broccolirijst en gesneden rode kool. Het is een uur werk. In mijn nieuwe koelkast en met goed afsluitbare bakken blijft dat echt dagenlang goed. Dat heb ik dus altijd gereed staan, en er hoeft dan alleen wat dressing/azijn, zaden en bonen bij. Mijn go-to. Soepen en bonengerechten maak ik nu ook altijd in grote porties, waarvan ik er een deel invries. Linzenpannenkoeken idem dito. Vaak hoef ik 's avonds dus niet eens te koken, alleen evt. iets op te warmen.

Wat betreft sojayoghurt: ik heb besloten dat ik dat wil blijven gebruiken. Ik heb uitgezocht wat de minst bewerkte varianten zijn, en daar zie ik dan niet veel kwaad in. Mijn favoriet is de soja Kwarq van AH. Ingrediënten: water, 13% sojaboon, verdikkingsmiddel (pectine [E440]), cultuur. Pectine is een geleivormende vezel uit fruit. Suikers: 0,3 gram. Ik eet dit elke ochtend op mijn vrije dagen, met lijnzaad en fruit. Op werkdagen eet ik overnight havermout, ook met zaden en fruit.

Ik gebruik inmiddels een stuk minder zout. Ik heb natriumarme bouillonpoeder gekocht en heb ook miso en shoyu staan met wat minder zout. Maar ik heb ook een enorme zak zoutloos bouillonpoeder van webshop KoRo, en werk bijvoorbeeld ook meer met lavas, knoflookpoeder, uienpoeder, zeewiervlokken etc. Ik weet nog niet of ik compleet zoutloos als doel wil gaan stellen. Voor m'n bloeddruk hoeft het niet, die is goed.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 03 jun 2021 15:03    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Ha Maira, fijn om weer een bericht van jou te lezen. (Dit is een antwoord op je eerdere bericht niet het bovenstaande, daar antwoord ik straks nog op).
En fijn dat je weer actiever mee gaat doen. Ik waardeer ook je openheid.

Wat rot dat je geannexeerd werd door het eetmonster.
Wanneer heb je de knop weer omgezet?
Ik hoop dat je wanneer je weer even WFPB eet de schade wat minder dan die 8 kg blijkt te zijn.

Heb je misschien ook een idee wat je een eventuele volgende keer (die hopelijk niet komt) zou kunnen doen om het eetmonster te bedwingen?

Ik heb via Kobo Plus in het verleden zitten grasduinen in het boek van Carola, maar ik vond er veel onzin en verdraaide (en ook gejatte) informatie in staan. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze motiverend kan zijn.

Het blijft altijd zoeken naar wat het beste past en welke regels je wel en welke niet moet / wilt aanhouden.

Ik snap het goed hoe je je voelt over alle levensgeluk en andere belangrijke dingen die we kwijt kunnen raken doordat de eetverslaving / eetproblemen ons zo in beslag nemen. aai
Toch heb je als ik naar je profiel kijk, ook al veel gewicht losgelaten en niet meer teruggekregen. Dat is belangrijk om te onthouden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 03 jun 2021 19:06    

Reageer met quote
Interessant om te lezen wat je schreef in je tweede bericht!
Maira schreef:

Ik heb wel een manier gevonden om het minder tijdrovend te laten zijn. Ik maak eens in de ongeveer 5 dagen meerdere bakken salade. Daar gaat van alles in: bladgroen, verse kruiden, allerlei groente, druiven, wat dadels, wat olijven, zodat het eigenlijk kant en klaar is. En om de drempel te verlagen gebruik ik naast bewerkelijke groente ook voorgesneden groente, zoals broccolirijst en gesneden rode kool. Het is een uur werk. In mijn nieuwe koelkast en met goed afsluitbare bakken blijft dat echt dagenlang goed. Dat heb ik dus altijd gereed staan, en er hoeft dan alleen wat dressing/azijn, zaden en bonen bij. Mijn go-to. Soepen en bonengerechten maak ik nu ook altijd in grote porties, waarvan ik er een deel invries. Linzenpannenkoeken idem dito. Vaak hoef ik 's avonds dus niet eens te koken, alleen evt. iets op te warmen.

Ik denk er ook over groenten klaar te zetten voor de salades. Mijn bedenking erbij is dat de voedingsstoffen er sneller uit gaan als je het tevoren al wast en snijdt. Maar ik ben laatst gaan zoeken op internet hoe erg dat nu is, het is altijd lastig om zoiets helder te krijgen maar het schijnt ook wel weer mee te vallen. Het zou mij wel helpen denk ik. Ik heb er wel moeite mee om elke dag voor de lunch eerst 20 minuten een salade te moeten bereiden.

Maira schreef:

Wat betreft sojayoghurt: ik heb besloten dat ik dat wil blijven gebruiken. Ik heb uitgezocht wat de minst bewerkte varianten zijn, en daar zie ik dan niet veel kwaad in. Mijn favoriet is de soja Kwarq van AH. Ingrediënten: water, 13% sojaboon, verdikkingsmiddel (pectine [E440]), cultuur. Pectine is een geleivormende vezel uit fruit. Suikers: 0,3 gram. Ik eet dit elke ochtend op mijn vrije dagen, met lijnzaad en fruit. Op werkdagen eet ik overnight havermout, ook met zaden en fruit.

Heel boeiend want ik had net eens kritisch zitten kijken naar de Alpro Mild & Creamy die wij gebruiken, het derde ingredient is suiker al bevat het niet meer dan 2.1 gram suiker per 100 gram, het valt me wel op dat ik ALS ik teveel eet, het vaak om sojayoghurt met fruit en noten gaat. Ik vermoed dat mijn brein toch die suikers wel detecteert en er een soort craving aan verbindt.
Jammer dat we tot dusver niet bij de AH bestellen maar ik ga wel eens verder zoeken.

Maira schreef:

Ik gebruik inmiddels een stuk minder zout. Ik heb natriumarme bouillonpoeder gekocht en heb ook miso en shoyu staan met wat minder zout. Maar ik heb ook een enorme zak zoutloos bouillonpoeder van webshop KoRo, en werk bijvoorbeeld ook meer met lavas, knoflookpoeder, uienpoeder, zeewiervlokken etc. Ik weet nog niet of ik compleet zoutloos als doel wil gaan stellen. Voor m'n bloeddruk hoeft het niet, die is goed.

Heel knap van je dat je het zout mindert. Ik gebruik ook veel kruiden. Maar het lukt me vooralsnog niet om het zout te minderen. Misschien een keer 'cold turkey' gaan maar dat stel ik steeds uit.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 03 jun 2021 19:14    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Ha Kordiya, een snelle reactie op je Alpro: er bestaat ook Alpro Mild&Creamy zonder suikers (met rode letters). Die heeft letterlijk 0% suiker. Dat is al beter dan die met de blauwe letters met toegevoegde suiker. Heeft je leverancier die niet? Het lijstje met ingrediënten is nog wel langer dan sommige andere merken:

INGREDIËNTEN suikervrije Alpro: SOJABASIS (water, gepelde SOJABONEN (10,7%)), tricalciumcitraat, zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), stabilisator (pectinen), natuurlijk aroma, zeezout, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen (B12, D2), yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus).

Ter vergelijking: de AH sojayoghurt eigen merk:
Ingrediënten: water, 9% sojaboon, calcium, cultuur.

En So Soja van Sojade uit de Ekoplaza:
SOJAdrink* (99,8%) (bronwater. SOJAbonen* 9,2%), Geselecteerde fermenten waarvan bifidus en acidophilus,*= Biologisch

Biomerk Provamel: geen suiker maar wel zout:
Water, Gepelde SOJAbonen* (7.9%), Stabilisator (pectine), Zuurteregelaar (citroenzuur), Zeezout, YOGHURTculturen (s thermpohilus. l bulgaricus), * = Biologisch

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 03 jun 2021 20:06    

Reageer met quote
Dankjewel! Wat een mooi overzicht, en zo snel! Erg blij

De suikervrije van Alpro heb ik weleens gegeten, maar die vind ik niet lekker eerlijk gezegd, en (erger) mijn man ook niet. WAARSCHIJNLIJK juist OMDAT er geen suikers in zitten, hmm?! Gemeen
Missschien 'door de zure appel (yoghurt) heen bijten'...?
Wij bestellen bij de Jumbo, ik moet eens checken of ze nog andere merken verkopen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021 9:15    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Die zonder suiker smaakt inderdaad wel anders. Ik vond hem eerst ook minder lekker, maar nu vind ik juist die lekkerder. Misschien een mix van beide maken, en de verhouding steeds verder verschuiven? Of inderdaad eens kijken wat er nog meer op de markt is. Volgens mij heeft Jumbo ook een eigen merk, maar ook met suiker.

Ik heb net weer zes bakken van twee liter gevuld met versgesneden salade. Het zal inderdaad dat de voedingswaarde achteruit gaat. Daarom maakte ik ze eerst elke middag vers. Maar dat vraagt zoveel wilskracht, vaak kreeg ik dat niet voor elkaar. Het is kiezen tussen twee kwaden: salade die misschien in voedingswaarde achteruit gegaan is, of een snaailunch met dingen die er te grijpen liggen. Dan heb ik mijn keuze wel gemaakt.

Wat een rijkdom he, zo'n koelkast gevuld met vooral groente en fruit.

(deze wil 'ie alleen op zijn kant weergeven)

Laatst aangepast door Maira op vr 04 jun 2021 21:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021 19:19    

Reageer met quote
Hee, dat is een heel goed idee om te proberen de smaken van de yoghurt te mixen en dan op te schuiven... Ga ik proberen.

IK BEN JALOERS!!!! HEEEEEEL JALOERS!!! Gemeen Op jouw koelkast!!! Ik wil dat de mijne er ook zo uitziet!!! Lachen Uitlachen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021 21:07    

Reageer met quote
PS natuurlijk ben ik niet echt jaloers maar wel erg onder de indruk. Zei je dat dit een uur werk was? Geschokt

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2021 10:28    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Whaha, je mag best jaloers zijn hoor. Ik ben zelf ook erg in m´n nopjes met mijn koelkast, na sinds mijn studententijd met een klein tweedehansje gedaan te hebben waar niets inpaste. Ik schrok enorm toen dat reusachtige ding geleverd werd, maar inmiddels ben ik gewend aan zo´n doodskist in de keuken. Het maakt het zoveel makkelijker om wfpb te eten. Voorheen zat mijn koelkast bij een krop andijvie al vol. Ook de drie vrieslades zijn al lekker gevuld. Laat die hongerwinter maar komen.

Ik heb een eenpersoons studio, en mijn vriend woont naast mij in z'n eigen studio. Samenwonen-light. Hij verzorgt zijn eigen ontbijt en lunch en snaai, en ik maak voor ons beide avondeten, en daarbij vindt hij gelukkig alles wel prima. Dat betekent dat ik maar weinig verleidingen in huis hoef te hebben. Dat maakt het ook een stuk makkelijker. Ik moet er niet aan denken hoe het geweest zou zijn als ik een gezin had, met snoepende kinderen. Eet jouw man met jou mee?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2021 11:17    

Reageer met quote
Ik kan me voorstellen dat zo'n fijne ruime koelkast veel verschil maakt! Ik ben ook erg blij met de onze en met alle vriesruimte die we hebben.
Mijn man eet goeddeels met mij mee maar hij eet ook dingen die ik niet eet (brood, snoep, soms ander junkfood).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 06 jun 2021 11:22    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 4 van 8