Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Voelen van buikhonger?

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   LightShadowCat
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Paleo-'ish'

Reageer met quote
Hallo allemaal,

Net even gezocht op "buikhonger" en geen concreet antwoord op mijn vraag gevonden, dus daarom deze nieuwe post...

Een van de kernbegrippen van WmdW is "buikhonger"... Het gevoel in je maag dat je op dat moment echt trek hebt, maar nog voordat je maag echt stevig begint te rommelen en trekken.

Zelf vind ik dat moeilijk te voelen, omdat ook emoties zich vaak in datzelfde gebied vastzetten en op diezelfde plek een gevoel van leegte/behoefte kunnen geven.

In het boek WmdW staat weinig concreets over hoe je het kan leren voelen, er wordt verwezen naar een cursus. Nu snap ik dat iedereen graag geld verdient, maar ik vind dat een beetje jammer. Dus daarom mijn vraag hier aan het collectieve kenniscentrum:

Hoe gaan jullie om met het voelen van buikhonger, en hoe weet je of het niet iets (onderhuids/onbewust) emotioneels is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 19:09    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Katja, buikhonger blijft een moeilijk te bevatten gevoel. Het kan maanden duren voordat je doorhebt hoe het voelt. Het is voor mij vooral stilstaan bij het gevoel in mijn buik. Een beetje aandacht voor jezelf.
Vraag je af of het al 2 tot 3 uur geleden is dat je voor het laatst at, dan is het redelijk dat je echt buikhonger hebt. Het start natuurllijk met tijdens de maaltijden genoeg eten, maar niet meer dan totdat je genoeg hebt.
En als je denkt dat het emoties zijn waarom je "trek" lijkt te hebben, zoek dan even afleiding en voel na een poosje nog een keer. Het is vooral veel oefenen en 100 x de fout ingaan. Maar dat is het hele programma van WmdW. Het duurt niet voor niets 12 weken om het hele superdieet te doorlopen. Het moet groeien.
Heb je voldoende antwoord? Vraag maar hoor, dan leer je wat.
Succes.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 20:56    
Onbekend Weeggegevens   Kaatje

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Hoi Katja, bij mij is het vooral een trekkerig, knijperig gevoel, niet alleen leeg. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat ik het wist te onderscheiden. Afleiding zoeken helpt dan inderdaad het best.

"Vloeibaar voedsel verlaat de maag veel sneller dan vast voedsel. Een normale, warme maaltijd blijft ongeveer drie uur in de maag. Hoe vetter de maaltijd, hoe langer het duurt voordat het voedsel klaar is om door te stromen naar de twaalfvingerige darm."

Dus voor die tijd zou je geen buikhonger moeten hebben.
Hopelijk helpt dit je weer verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 21:15    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Zal ik even eerlijk zijn: Ik wil geen maanden oefenen Lachen Ik weet rationeel wel dat dit reeel is en dat het met contact met jezelf te maken heeft, maar mijn overheersende impuls is er eentje van "hier en nu resultaat willen hebben".

Hoe hebben jullie het dan opgespoord: door eerst vooral de klok in de gaten te houden en dan als je rond de drie uur na een maaltijd "iets" voelt, te concluderen dat dat buikhonger is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 12:17    

Reageer met quote
Nee, niet door als eerst op de klok te gaan letten.

Je bent bezig met iets, aan het werk, of aan de afwas of aan de wandel of wat dan ook en opeens denk je: hmmm ik wil iets eten!!!
Dat kan dan echte honger zijn of behoefte aan "iets". In de (korte) tijd (ik weet er alles van) die je hebt tussen dit gevoel en je aanval op de koekjestrommel moet je proberen even stil te staan bij wat je voelt. Dán kijk je op de klok of het kan zijn dat er genoeg tijd verstreken is na de vorige maaltijd om het aannemelijk te maken dat je maag echt leeg is. Of je hebt een andere behoefte of je hebt last van onrust. De kunst is (en dat kost tijd om aan te leren, sorry, het is niet anders) om het eten lang genoeg uit te stellen om te zien wat er aan de hand is en daar naar te handelen.
Heb je echt honger, ga dan (iets voedzaams) eten. Is het iets anders, handel daar dan naar. Elke keer als dit lukt zul je je sterker voelen en kun je de volgende eetaandrang beter voor jezelf uitleggen.
Het lukt niet gelijk, het moet groeien, met vallen en opstaan, 3 stappen vooruit, 2 achteruit. Alle cliché's zijn van toepassing. De slechte gewoonte die je jezelf aangeleerd hebt (vaak extern eten, weet ik ook alles van) moet je weer afleren. Het is net als schaatsen. Op een gegeven moment gá je gewoon en lukt het.
Kom op meid, het leven ís niet gemakkelijk. Doorzetten en je wordt sterker.

Als je nóg niet overtuigd bent, laat het weten, probeer ik het nog weer op een andere manier uit te leggen...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 15:46    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Hoi Odette,
Bedankt voor je uitleg, maakt het een stuk helderder.

Schematisch zou het dan iets zijn van:
Ik voel "trek" = 1) buikhonger of 2)"andere leegte"
indien 1) buikhonger -> ws enkele uren na laatste maaltijd/echt eten geeft voldaan gevoel
indien geen voldaan gevoel na eten -> het was toch een andere leegte (2)
indien 2) andere leegte -> onderzoeken waarom/alternatieve oplossing zoeken

Zin om iets tussendoor te eten= 3) Smaakhonger of 4)onrust.
Indien 3) -> het loont de moeite om precies te krijgen wat je wilt eten/proeven geeft voldoening
indien geen voldaan gevoel na eten -> het was toch onrust (4)
indien 4) onrust (komt overeen met de andere leegte bij de buikhonger) -> onderzoeken waarom/alternatieve oplossing zoeken.

Misschien is dit hierboven voor jou weer niet te volgen, maar voor mij helpt het om het zo voor mezelf in kaart te brengen...

En nu heb ik trouwens een sterk rommelende maag omdat ik te weinig heb gegeten, en de laatste hap al weer vijf uur geleden was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 19:10    

Reageer met quote
NU eten dus!! Iets voedzaams.
Enne, ik kan het prima volgen en je hebt 'm dóór.
Mijn gironummer is...(geintje)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 19:24    

Reageer met quote
Haha, precies Odette, word mijn vriendje, stort een tientje... Grap

Je hebt 'm door Kat! En ik moet het met mijn conculega eens zijn: je kunt het wel willen haasten, maar ervaring leert... dus geduld he.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 21:22    

Reageer met quote
Nou, stort dat tientje dan maar bij Ellen. De weegclub kan altijd een donatie gebruiken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 8:40    

Reageer met quote
Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 9:51    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4