| Auteur |
Bericht |
Mamdarijn Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20796 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Bamboescheuten
Bamboe is een soort gras, dat vooral in de tropen groeit. De jonge uitlopers kunnen razendsnel groeien. Bij bamboe is mijn associatie dat het de belangrijkste voeding is voor panda's. Niet voor ons dus.. ik wist niet eens dat wij het ook konden eten..
Maar niets is minder waar!
Bamboescheuten of -spruiten zijn de jonge uitlopers van de bamboeplant. De smaak is fris en knapperig. In de oosterse keuken wordt het veel gebruikt in groentegerechten. Bamboescheuten zijn hier vrijwel uitsluitend te koop in blik (reepjes of stukjes). De stukjes vind ik lekkerder dan de reepjes (die zijn heel zurig). In de Toko zijn ze ook verpakt in glazen potten (uit Thailand), of liggen ze in het versvak. De bamboe in de pot vind ik het lekkerst, maar die is niet in elke Toko verkrijgbaar. Het is een heel goedkoop product.
Hoe te gebruiken?
De bamboe in stukjes of reepjes snijden (of heel houden) en roerbakken als onderdeel van een grotere groente- of vleesschotel, of meegekookt in soepen. De bamboescheuten uit het versvak zijn in een gezuurd (?) water verpakt en moeten voor het gebruik flink worden afgespoeld en minstens 10 minuten koken, anders blijven ze zuur.
Welke kopen?
Bamboescheuten uit blik zijn meestal best OK, ze hebben alleen soms een beetje een bliksmaak, maar die is na afspoelen wel redelijk. In blik zijn er zowel bamboe in plakjes, hele stukken bamboe, als bamboe in kleine reepjes (julienne) te koop. De grote stukken bamboe zijn het lekkerst, die hebben het minste bijsmaak na te zijn fijngesneden. Vries de overgebleven bamboescheuten in voor later gebruik.
 _________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
Laatst aangepast door Mamdarijn op za 07 apr 2018 23:18, in totaal 4 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: ma 24 dec 2012 0:22 |
|
 |

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20796 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Bruine bonen met zuurkool
250 gr zuurkool, 75 gr bamboescheuten, 65 gr gerookte bacon, 100 gr bruine bonen, 100 gr aardappel in blokjes, en knoflookpeper kruiden.
Kook de zuurkool, aardappelblokjes, bamboe en bacon in een pan gaar (aardappels kunnen eventueel ook apart gekookt worden). Voeg de bonen toe en laat deze vijf minuten mee pruttelen.
Dit gerecht lijkt heel vreemd (de combi is bepaald niet alledaags) maar is één van mijn favoriete maaltjes.. Ik daag je uit het een keer te proberen!_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 18:29 |
|
 |

|
|
Tjap Tjoy (maaltijd)
75 gr bamboescheuten, 50 gr ui, taugé, champignons, ¼ liter kippenbouillon, 135 gr kipfilet
Breng de kippenbouillon aan de kook, snij de kip in stukjes en doe deze bij de bouillon. Voeg de bamboescheuten, grof gesneden ui en de chapignons toe. Laat het 5 minuten doorkoken en voeg eventueel beetje agar agar of bloem toe om te binden toe, en tot slot de taugé.
Kipfilet met bamboescheuten (maaltijd)
Roerbakken: 135 gr kipfilet in reepjes, 125 gr bamboescheuten, champignons, prei, taugé, paprika, beetje ketjap Asin , sambal, gemberpoeder, bouillonpoeder en 100 gr ananas._________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 18:29 |
|
 |
IngeV Vaste Weegclubfan

Geregistreerd op: 1-3-2012 Berichten: 221 Dieet: gezond eten Woonplaats: Oss
|
|
De bruine bonen met zuurkool waren hartstikke lekker. Echt een aanrader  _________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: di 25 nov 2014 21:18 |
|
 |

|
|
Leuk dat je dit receptje er uit licht Inge! Tijd om het weer eens te maken.. met de winter voor de deur past dit gerecht weer goed op het menu!_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: di 25 nov 2014 22:50 |
|
 |
|