Wat mag ik hier?
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
*Als je inlogd mag je meer.
| Auteur |
Bericht |
Mamdarijn Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20796 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
De ui behoort net als prei, knoflook en bieslook tot het geslacht Allium, ofwel de uienfamilie. Het verschil met haar familie is dat de ui een verplichte groente is en de rest niet. Dus als je bij je gerecht meer ui nodig hebt dan in ons boekje staat (of al voldoende verplichte groente gehad hebt die dag), dan kun je dit prima vervangen door prei (die zeer fijngesneden ook rauw heel lekker smaakt door salades).
EGA heeft ook gedroogde ui, dat is iets anders dan de gebakken ui die je in de toko's vindt. Je kunt deze op de club of op de EGAsite kopen. Het voordeel van de gedroogde ui is dat deze vrij te gebruiken is maar evengoed echt een lekkere smaakmaker is!
Sla een willekeurig kookboek op een willekeurige pagina open of zet zomaar een kookprogramma op TV aan. Kijk hoe vaak dat begint met: pel en snipper een ui. Als er één groente zich thuis voelt in uiteenlopende gerechten, dan is dat wel de ui. Hij wordt gebruikt als smaakgevend ingrediënt, maar doet het zelfstandig ook uitstekend in bijvoorbeeld uiensoep en hachee. De ui staat meestal in de basis en speelt vrijwel alle uit- en thuiswedstrijden mee. In de keuken in soepen, stoofschotels, buitenlandse specialiteiten, op hamburgers en in brochettes op de barbecue.
Er zijn ook zoete witte uien, pittige rode of Italiaanse uien, amsterdamse uien, kleine zilveruitjes, lente-uitjes, bosuitjes en sjalotten. Ze tellen allemaal bij de 125 gr verplichte groenten.
Je zou ze allemaal eens moeten proberen, en je zult ontdekken dat ze allemaal anders smaken!
In de EGArecepten in deze rubriek staan ook veel heerlijke gerechten met ui. Ik heb niet alles gebundeld in deze sticky, omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. De meeste recepten hieronder bestaan uit de volledige portie zoete groenten. Maar je zult zien dat ui over het algemeen gecombineerd wordt met andere groenten..
Afgelopen herfst zag ik voor het eerst hoe een ui op het land lag. Ik dacht tot die tijd dat uien onder de grond groeiden (als een tulpenbol) Voor wie het leuk vind heb ik een filmpje over de groei van een ui.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030623_uien01_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
Laatst aangepast door Mamdarijn op wo 20 nov 2013 14:35, in totaal 4 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: ma 24 dec 2012 0:16 |
|
 |

Geregistreerd op: 26-6-2011 Berichten: 20796 Dieet: E.G.A met minder koolhydraten
|
|
Uiensoep (tussendoortje of bij lunch)
125 gr uien,
200 cc tuinkruidenbouillon,
peper en mosterd.
| Snoek1954 schreef: | | Uiensoep, van onze EGA Leidster (lunch) |
Uiensoep (lunch)
125 gram ui
1/2 teentje knoflook
1/2 liter bouillon
25 gram boter
15 gram bloem
Laurierblad
Tijm
Peper
Neem de 125 gram ui en bak deze met 1/2 teentje knoflook op een panfitvel of in een anti aanbakpan.
Maak een roux van 25 gram boter en 15 gram bloem, en doe dit bij het uimengsel. Voeg de bouillon in kleine scheutjes al roerend toe.
Laat dit soepje met een laurierblaadje en tijm ca. 20 minuten zachtjes sudderen. Kruiden met zout en peper naar smaak.
Doe de soep daarna in een soepkom en leg daar 30 gram pittige kaas overheen. Zet deze even onder de gril tot de kaas gesmolten is. Neem hier 60 gram stokbrood bij.
Gepost door Snoek, oktober 2011
Bruine bonensoep (vegetarische maaltijd)
| wijsamen schreef: | | Bevat 1x 'vlees' (= 200 gram peulvruchten), 1x verplichtegroente |
200 gr bruine bonen
125 gr ui
100 gr winterwortel
200 gr knolselderij met groen
200 gr prei in ringen
1 laurier blad
1 bouillonblokje
1/2 liter water
peper zout
Doe de gewassen en gesneden groente met het laurierblad in een pan en kook de groente beet gaar in ongeveer 1/2 liter water met bouillonblokje.
Voeg de goed afgespoelde bonen hierbij (hou 10 bonen apart)
Haal het laurierblad eruit en mix alles glad met de staafmixer.
Doe de losse bonen erbij en maak het op smaak met peper en zout.
Gepost door Wijsamen, november 2010_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
Laatst aangepast door Mamdarijn op zo 30 dec 2012 1:32, in totaal 6 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 29 dec 2012 1:38 |
|
 |

|
|
Marmitako (maaltijd)
| Maai schreef: | Baskisch vispotje
Totalen: 1 vis, 125 gr verplichte groenten, 100 gr meelspijzen |
135 gr tonijn (rauw) pp voor vrouwen. Voor mannen 185 gr
100 gr aardappels
125 gr uien
1 teen knoflook
1/2 rode en 1/2 groene paprika
2 tomaten
stukje rode peper
stukje winterwortel
beetje citroen
wittewijn azijn
zoetstof
paprika poeder
zout en peper.
ketjap asin
Nodig
grote braadpan
panfit of nostick vel
Schaal om te marineren
De tonijn met koudwater afspoelen en droog deppen met keuken papier. De vis in blokjes snijden en in een schaal doen. De citroen over de vis sprenkelen. Zout en peper toevoegen en even doorscheppen. De schaal afdekken en laten rusten.
Groenten wassen. Pan met een panfit vel verhitten. Ui grof snipperen en in de pan doen met een scheutje ketjap asin en laten glazen. De paprika's julienne snijden en toevoegen en mee omscheppen. De knoflook persen en toevoegen evenals de in plakjes gesneden winterwortel. Vuur wat lager en met het deksel op de pan 5 minuten laten sudderen.
Dan de tomaten in blokjes gesneden toevoegen met wat zout, peper en paprikapoeder.
Door scheppen en met het deksel op de pan 10 minuten zacht laten door koken. Nu ook naar smaak de wijnazijn en zoetstof toevoegen zodat er een zoetzure smaak ontstaat.
In de tussentijd de aardappels schillen en in blokjes snijden. In de pan doen en 20 minuten laten meekoken. Tot slot de tonijn toevoegen in de pan en voorzichtig er door scheppen en dan zonder deksel nog 5-6 minuten laten doorkoken.
Meteen serveren.
Eet smakelijk.
Gepost door Maai, juli 2010_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 29 dec 2012 1:57 |
|
 |

|
|
Veel verplichte groenten kunnen we vaak kwijt in de pastasauzen die we maken. Het leukste van EGA vind ik dat ik nu weet dat we die makkelijk zelf kunnen maken, en dat dat niet moeilijker is dan een kant en klaar pakje (maar wel lekkerder!)
Een mooie basis tomatensaus is:
2 dl water,
5 tomaten,
50 gr ui,
1 teentje knoflook,
peper en bouillon (poeder).
Tomaten in kwarten snijden, ui snipperen, knoflook persen en met water opzetten, kruiden toevoegen. Als het gaar is met de staafmixer fijnmixen.
Dit recept keer 3 en je kunt potjes saus maken; steriel jampotje, steriel dekseltje, na het vullen deksel erop en op de kop zetten. Vooral in het seizoen dat de tomaten goedkoop zijn is het slim een kratje tomaten in te slaan en de tomaten in te maken..
Geheim ingrediënt in de pastasaus:
Geheim van de italiaan: een lepel kaneel aan de pastasaus toevoegen en wat hem betreft de saus een dag eerder klaarmaken zodat alle smaken goed in trekken..
Tot slot een prachtige pastasaus van Winniegek
125 gram ui
1 rode paprika
flink wat verse basilicum
2 teentjes knoflook
peper uit de molen
(zee) zout
1 mespuntje komijnzaad(even door een vijzel halen)
135 gram rundergehakt
gezeefde tomaten
Versnipper de ui heel fijn en snijd de paprika in kleine stukjes. Snijd de knoflook in hele kleine stukjes, dit is lekkerder dan persen! Basilicum uit de vriezer kun je fijn kneden in kleine stukjes scheelt je snijden!
Bak het gehakt, meteen samen met de ui, knoflook kruiden en zout in een pan rul. Voeg dan de paprika toe en goed omroeren. Laat het geheel nog 15 minuten sudderen. Voeg dan de tomaten er bij en je hebt een prima (basis) saus. Je kunt ook prei toevoegen of champignons, net wat je lekker vindt.
Gepost door Winniegek, september 2010_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: zo 30 dec 2012 0:46 |
|
 |

|
|
Stoofpotjes
Rundvlees in Yoghurtsaus
| jammiemammie schreef: | | Het is ff werk maar superlekker en als je 'n hele zooi maakt en invriest, hoef je alleen maar rijst erbij te koken en heb je 'n makkelijk dagje! |
135 gram rundvlees
1 eetlepel juspoeder naturel
125 gram gesnipperde ui
2 tomaten
250 cc water
4 takjes peterselie
50 gram champignons
150 cc yoghurt
1 theelepel maizena
zout & zwarte peper
Rundvlees in stukken snijden en beetje bruin bakken op een panfit velletje. In een pan juspoeder met water mengen en poeder op laten lossen. Gesnipperde ui, in stukken gesneden peterselie, in plakjes gesneden champignons toevoegen.
Tomaat in vier stukken snijden en in mixer pureren (ik neem zelf altijd kant en klare gezeefde tomaten, paar eetlepels, moet je zelf even 'op gevoel' kijken).
Tomaten bij de saus voegen.
Vlees in de pan leggen en laten sudderen tot 't vlees gaar is.
Yoghurt door de saus kloppen met de maizena en tot slot peper en zout toevoegen.
Ik maak zelf de saus nooit apart in 'n pan, maar ik braad 't vlees aan en voeg dan de juspoeder en het water toe, daarna de tomaten en de groenten en dan laat ik 't lekker op laag vuur sudderen. Soms wel 2,5 tot 3 uur. Is er te weinig vocht dan wat water of (vlees)bouillon toevoegen.
Ik maak dit altijd in 'n hele grote pan en vries 't dan in. Bij invriezen voeg ik de yoghurt pas toe NA het invriezen omdat ik niet zeker weet of je die yoghurt met maizena goed ingevroren krijgt.
Gepost door Jammiemammie, april 2011
Hachee (lekker met rode kool en appelmoes) (maaltijd)
| Primrose schreef: | Voor hachee kun je alle vleessoorten gebruiken, kip, varken of rund.
Bevat: 1 x vlees, 125 gr verplichte groenten |
Nodig:
135 gr riblappen in dobbelstenen,
twee eetlepels juspoeder,
scheut azijn,
½ l water,
125 gr uien gesnipperd,
1 el uienvlokken EGA,
1 laurierblaadje,
5 kruidnagels,
½ bouillonblokje,
Bereiding:
Peper en zout het vlees, doe een bakvelletje in de koekenpan en bak het vlees aan. Maak jus van poeder en een halve liter water in de braadpan, breng aan de kook. Doe er het laurierblad, de kruidnagels en de azijn bij.
Doe dan het vlees erbij en laat een minuutje koken. Draai het vuur laag en laat in 2 tot 2 ½ uur gaar stoven.
Proef even en voeg eventueel het bouillonblokje toe.
Gepost door Primrose, oktober 2011
Engelse rundvlees uien stoofpot
| Primrose schreef: | Lekker met 100 gram rijst of noedels.
Als extra groente kun je er nog bloemkool bij maken.
Bevat 125 gr verplichte groente en 1 x vlees |
Nodig:
135 gr riblappen,
peper en zout,
12,5 gr roomboter,
lepel bloem,
125 gr ui grof gesnipperd,
1 tl knoflookpoeder,
½ kopje water,
¼ blokje runderbouillon,
½ el ciderazijn,
¼ el tomatenpuree,
1 laurierblad,
zout, citroen-peper, tijm
Bereiding:
Snijd de riblappen in dobbelstenen, peper en zout ze, bak aan op een bakvelletje in de koekenpan. Doe het water in de braadpan en breng het aan de kook, doe het bouillonblokje erbij en de ui, het knoflookpoeder, de ciderazijn, de tomatenpuree,
Maak een lopend meeltje van de bloem en water en schenk dit langzaam, voortdurend roerend bij de bouillon, voeg dan het vlees toe. Laat 2 ½ tot 3 uur stoven. Proef of het zout genoeg is, zo niet, voeg dan nog wat zout toe.
Haal de pan van het vuur als het rundvlees gaar is en roer er de boter door.
Gepost door Primrose, november 2011_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: zo 30 dec 2012 1:53 |
|
 |

|
|
Wist jij dat: De ui net als knoflook rijk is aan zwavelhoudende stoffen, waaraan ze hun indringende geur en smaak te danken hebben!?
Uien hebben een positieve werking op de spijsvertering, werken bloedsuikerverlagend, ontstekingremmend en zijn goed voor hart- en bloedvaten.
(Geplukt van 2x2 groenten en fruit. Facebookpagina)_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: zo 16 jun 2013 15:08 |
|
 |

|
|
Dit receptje stond bij de peultjes, maar moest bij de ui staan (aangezien er geen peultjes in het recept staan )
Vandaar dat ik het even verplaats..
| Mriekie schreef: | Naar recept van Jamie Oliver
Ingrediënten:
125 gram ui
1 teentje knoflook
Chilipoeder
vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
djintan
zout en peper
50 gram rundergehakt
zongedroogde tomaten
Blik met hele tomaten (die in stukjes snijden, hele tomaten uit blik zijn naar mijn mening iets lekkerder dan tomatenblokjes)
Kaneel
100 gram kidneybonen
Bereidingswijze:
Hak de uien en de knoflook in een mixer fijn en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn.
Voeg de rode peper, chilipoeder, djintan en zout en peper toe.
Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.
Hak de gedroogde tomaten in de mixer zodat deze een pasta vormt en voeg dit bij het gehakt
Voeg de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water bij het vlees. Proef even en voeg zonodig nog wat kruiden toe
Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.
Voeg de uitgelekte kidneybonen erbij en laat alles even doorwarmen.
Variatie tip: Je kunt altijd nog extra groente toevoegen, zoals prei, paprika of mais. En (ijsberg)sla erbij serveren. |
_________________ Gezond eten & afvallen.. Ik pak die kans!
|
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 0:16 |
|
 |
|
 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
| Pagina 1 van 1 |