mabcdef Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 15-12-2010 Berichten: 6618 Dieet: gezonde voeding Woonplaats: Heerlen
|
|
"Hier het recept van de Paella á la Maribel
Benodigheden; ongeveer voor 4 personen ik doe het uit mijn hoofd maar zal het voor je noteren ongeveer
- paella rijst (bij een marokkaanse winkel te krijgen 1 koffiekopje rijst per persoon doe ik meestal altijd genoeg, 2 koffiekopje`s vocht water/ droge sherry per kopje rijst
- 4 dikke rode paprika`s grillen op vuur, regelmatig draaien tot dat ze helemaal zwart zijn dan in oude kranten wikkelen en laten liggen na garen als het ware.
-2 rode en 2 groene paprika`s dikke, 2 uien dikke, knoflook een kop schoonmaken en in schijfjes snijden
- dikke kip in kleine stukjes snijden of kipfilet 4 doe het vlees zouten
-venusschelpen zakje verse bij de viswinkel of makro, verse inktvis lekkerst die kleine inktvisjes of ringen schoonmaken en in stukjes of ringen, grote dikke garnalen paar ons naar gelang hoe duur je het wilt maken verse is het lekkerst
-saffraan poeder of draadjes
-peper korrels of grof, zout, scherpe pepertjes een paar ligt eraan hoe scherp je het wilt
-fles droge sherry hoe droger hoe lekkerder bv Sandeman of manzanilla
-paar vlees tomaten
-olijfolie
-kleine groene erwtjes
Hoe maak je het klaar;
-Bak de kip in olijfolie lekker bruik krokant haal dit uit de koekenpan
-bak uien, knoflook schijfjes, rode en groene paprika`s tot een pasta op een zacht vuur en af en toe met een schep pletten, als dit gaar is uit de koekenpan
-doe de vlees tomaten in kokend water een paar minuten en ontvel deze, doe ze dan in een schone koekenpan met wat olijfolie bakken snij ze eerst klein voordat je ze gaat bakken of met een machine pureren voordat je ze gaat bakken kan ook is sneller
-was de vennus schelpen een paar keer schoon en ook de inktvis, spoel even de verse garnalen
-rode gegrilde paprika`s schoonmaken het beste lukt dit als je de straat water van de kraan heel klein hebt staan om steeds je handen te spoelen en het zwarte vel van de rode paprika`s eraf haalt dan de schone paprika vlees in dikke repen snijden en even in een schaaltje doen
- kleine groene erwtjes goed spoelen en ook in een schaal doen
proef en doe er eventueel nog wat zout op als het nog flauw is.
Paella pan of als je deze niet hebt een grote wok
In deze schone pan doe je nu alles bij elkaar behalve niet de vis, de erwtjes, rode gegrilde paprika, dus wel kip, pasta van de gebakken paprika`s rode en groene, uien knoflook ,gebakken verse vlees tomaten, roer dit goed doorelkaar op een klein vuur.
Doe nu bv voor 4 persoons rijst erin 4x kopje die je normaliter gebruikt voor koffie met de speciale rijst voor paella en per kopje 2x kopje vocht dit kan alles water zijn of ook sherry ik doe 1 kop sherry en 1 kop water per kopje rijst.
Dus voor 4 personen, 4 kopjes rijst en 8 kopjes vocht, de safraan erin, peperkorrels, rode scherpe pepertjes niet teveel beter niet te scherp kun je als nog op je bord bij doen indien nodig.
goed roeren en op klein vuur laten garen wel erbij blijven zodat je eventueel indien nodig iets vocht bij kunt doen.
Als de rijst zo`n 5 a 6 minuten is aan het garen is met alles behalve de gegrilde paprika, vis, erwtjes dan kun je de vis erin doen, na ongeveer 4 a minuten doe je ook de gegrilde paprika, erwtjes erin.
Nu is alles bij elkaar, de rijst moet niet te droog worden als je merkt dat het wat meer vocht nodig heeft doe je weer een scheutje sherry.
Ik zelf doe meestal als ik voor 4 a 5 personen zo`n pan maak in totaal 1 fles sherry gebruiken dit met de rest van het vocht meegerekend het verdampt je wordt er niet zat van maar de smaak is dan erg lekker van de paella.
De paella is klaar als hij gaar is en smeuig
Ik hoop dat het gaat lukken bij vragen hoor ik het graag laat het smaken, oh ja snij verse citroen partjes, of limoen om dat op je bord te doen wat druppeltjes
Smakelijk eten" |
|