Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: Weg met de Weegschaal recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Pompoencake

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   El67
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ingrediënten

400 gr pompoenblokjes
150 gr suiker (of palmsuiker)
250 gr zelfrijzende bloem
150 gr boter of zonnebloemolie, kamertemperatuur
100 gr walnoten, fijngehakt
50 gr honing
3 eieren
1 à 2 zakje vanillesuiker
½ tl kaneel
snufje nootmuskaat
snufje zeezout

Kook de pompoenblokjes in een beetje (licht gezouten) water in 20 minuten gaar.
Laten uitlekken in een vergiet en tot een puree fijnstampen (eventueel vrijgekomen water weggieten) en laten afkoelen.
Eieren scheiden in eigeel en eiwit. Het eiwit in een vetvrije kom met de mixer/garde stijf kloppen. Klop de eiwit niet zo ver door dat het "droog" wordt. Dan mengt het niet mooi met de rest van het beslag
Doe de boter, suiker en vanillesuiker in een kom en klop met een mixer tot een egaal mengsel.
Klop er vervolgens één voor één de eierdooiers, bloem, pompoenpuree, honing, noten en als laatste het zout, kaneel en de nootmuskaat door.
Spatel er voorzichtig het stijfgeslagen eiwit door.
Doe het beslag in een beboterde en met bloem bestoven cakevorm van 25 cm lang.
Plaats de cake in de oven en bak ze 60 à 75 minuten in een op 175°C voorverwarmde oven (150°C hetelucht).
Controleer of de cake gaar is door er met een satéstokje in te prikken. Als deze er droog uitkomt (er dus geen beslag aan kleeft) is de cake gaar, anders de cake nog wat langer in de oven laten.
Laat de cake wat afkoelen, stort hem op een taartrooster en laat verder afkoelen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 15 okt 2011 18:55    
Onbekend   fittefien
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Reageer met quote
Om deze cake echt voedzaam te maken zou ik het zelfrijzend bakmeel vervangen door volkoren bloem met een theelepel dubbel koolzure soda er doorheen vermengd. I.p.v suiker zou je ook honing kunnen nemen. Honing past qua smaak ook heel goed bij pompoen. Of anders Sucanat (ruwe rietsuiker) en wat rozijntjes om het zoeter te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 15:06    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1