Onderwerp menu

Forum: Gezonde Recepten
Subforum: EGA recepten
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Linzensoep, verschillende versies

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Hierbij een stapeltje receptjes van linzensoepjes die ik heb gemaakt het afgelopen jaar.. de bovenste is eigenlijk een basis waar ik vele varianten op verzin.. smaakt elke keer weer anders.. Vorige week had ik er een 'chinese versie' van met stukje chinese kool en chinese wokgroenten erdoor.. Dus lekker experimenteren maar, het zijn allemaal snelle soepjes, in 20-30 minuten klaar. En dit zijn allemaal 1 persoonsporties.. ik maak eerlijk gezegd alleen linzensoep voor mezelf, de rest van het gezin hoeft het niet..
O ja de klodder yoghurt lijkt raar maar is echt de verrassing van het soepje!

Linzensoep (gemaakt n.a.v. een recept in DiABC, blad van de diabetesvereniging)
40 gr rauwe linzen, 50 gr kip, 25 gr ui, 1/4 paprika, 1/2 winterwortel, 1 el kerrie, bouillonblokje.
25 gr Griekse Yoghurt, knoflook, zout, peper, verse munt .

Ui snipperen, paprika en wortel in stukjes snijden en samen stoven in een bodemprje water, kip in blokjes erbij, kerrie en bouillon toevoegen, linzen erbij en 500 cc water. 25 minuten zachtjes laten koken tot de linzen gaar zijn.
Meng knoflook, 25 gr griekse Yoghurt, zout, peper, verse munt
Soep in bord scheppen en een klodder yoghurtmengsel in het midden.

Uit het boek 'Snel en Slank' van Ainsley Harriott, aangepast aan EGA
Linzensoep á la Ainsley Harriot
Soep: 125 gr ui, thijm, wortel, 1/2 groentebouillonblokje, knoflook, 1/2 zak thaise groente (mix met witte kool, groene paprika, prei, rode u, rode chilipeper, van de Liddl), theelepel gele mosterdzaad, 3 tomaten in stukjes, 80 gr rode linzen, verse koriander, halve uitgeperste citroen.
Citroenyoghurt: 125 cc Griekse Yoghurt, geraspte citroenschil

De Griekse yoghurt en de citroenschil gemengd in een schaaltje en lekker in laten trekken in de koelkast.
Wortel, ui, thijm en bouillonblokje met een eetlepel water al roerend 'bakken' in de soeppan tot ze zachter worden. Na ongeveer drie minuten knoflook, thaise groente en de mosterdzaadjes toevoegen en mee'bakken'. Als dit zachter is de tomaat, linzen en 400 cc water toevoegen.
30 minuten door laten koken, laatste 10 minuten koriander toevoegen en laatste moment citroensap toevoegen.

Voor het avondeten had ik linzensoep gemaakt, weer een nieuwe variant.. ik impoviseer maar raak met deze soep. Gemaakt van wat er in de kast lag en de eerste courgette uit de tuin.
Eerst wilde ik griekse yoghurt voor de topping halen maar had er net niet genoeg tijd voor, dus ook voor de yoghurtdip heb ik een geslaagd alternatief:

Linzen-courgettesoep
80 gr rauwe gele linzen, 125 gr courgette, 1 tomaat, paar stronkjes bloemkool, handje gedroogde ui, stukje prei, half groentebouillonblokje, halve eetlepel gyroskruiden, tl sambal, halve eetlepel kerrie, 250 cc water aan de kook gebracht en een half uur laten sudderen en met de staafmixer gladgemixt.
drie champignons, twee wortels (kleintjes) en vijf shitake paddestoelen fijngesneden en toegevoegd aan het soepje voor de bite. Alles nog 20 minuten op de laagste stand laten staan om de smaak lekker in te laten trekken.

Topping (klodder op de soep als de soep al is opgeschept, ik eet deze soep bij voorkeur uit een soepbord): 50 cc magere yoghurt, 25 gr mayonaise, takje verse munt en knoflook. (dit oversteeg bijna de griekse yoghurt topping!!)

Linzen-pompoensoep
40 gr rauwe linzen, 200 gr pompoen, 25 gr ui, 1/4 paprika, 1/2 winterwortel, 1 el kerrie, bouillonblokje, 50 gr shoarmavlees,
25 gr Griekse Yoghurt, knoflook, zout, peper, verse munt .
Ui snipperen, helft van de paprika en wortel in stukjes snijden en samen stoven in een bodempje water. Kerrie en bouillon toevoegen, pompoen en linzen erbij en 250 cc water, 25 minuten zachtjes laten koken tot de linzen gaar zijn.
Shoarma in pannetje bakken, en met de andere helft van de rauwe paprika en wortel in kleine stukjes apart houden. Pas aan het eind (laatste 5 minuten) aan de gepureerde soep toevoegen.
Meng 25 gr Griekse Yoghurt, knoflook, zout, peper, verse munt.

Crunchy linzen-tomatensoep van Amber Albarda
1 blokje groentebouillon, 1/2 el olijfolie, 1 wortel, 1 stengels bleekselderij, 125 gr ui, 1/3 rode paprika, 6 kerstomaatjes, stuk gemberwortel (vers), 1 teen knoflook, 80 g rode linzen, (zee)zout, versgemalen zwarte peper, 100 g gewassen spinazie (vers)

60 cc water met de bouillonblokjes aan de kook brengen. Wortels en bleekselderij in stukjes snijden
Uien in de lengte in partjes snijden. Groenten toevoegen aan de bouillon en 10 min koken. Rode paprika fijn snijden en zaadjes eruit halen. Gember pellen en in fijne stukjes hakken. Tomaatjes halveren. Rode paprika, gember en tomaatjes toevoegen na 10 min, samen met de linzen
knoflook boven de pot uitpersen. 10 minuten doorkoken, aan het einde olie toevoegen

Garneer de soepkommen met een flinke hand rauwe spinazie en schenk de soep erboven.

Bron: Eet jezelf mooi, slank & gelukkig Kookboek

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013 23:39    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1