| Auteur |
Bericht |
Friezin1 Gast
|
|
Ik vond op www.suikerwijzer.nl een recept voor een paasbrood zonder suiker. Ik ga hem zelf nog maken, dus kan nog geen beoordeling geven, maar ik ben heel benieuwd!
Paasbrood (zonder suiker)
voor 1 brood (ongeveer 1.5 kilo)
Voor het brood
ruim 2.5 dl melk
14 gram gedroogde gist (twee zakjes)
2 eieren
75 gram roomboter
500 gram bloem
1 tl kaneel
paar snufjes zout
225 gram rozijnen
225 gram blanke rozijnen
Voor de amandelspijs
120 gram blanke amandelen
120 gram blanke rozijnen
geraspte schil van 1 limoen
3 eetlepels water
Vet een broodvorm in, bestrooi met bloem en schud de overtollige bloem eruit. Leg een stukje bakpapier op de bodem van de vorm.
Verwarm de melk tot lauwwarm.
Doe de gist in een grote kom en voeg de melk toe.
Smelt de boter in een steelpannetje op laag vuur, de boter mag niet bruin worden.
Voeg de gesmolten boter aan het melkmengsel toe, samen met de bloem, eieren, zout en kaneel. Meng alles goed door elkaar.
Kneed het deeg tot alles goed gemengd is en het soepel aanvoelt. Het deeg kan een beetje plakkerig zijn, dat is prima.
Was de twee soorten rozijnen en laat ze goed uitlekken.
Voeg de rozijnen toe aan het deeg en kneed het er goed doorheen, zodat de rozijnen goed verdeeld zijn over het deeg.
Leg een schone theedoek over de kom en laat het deeg 1 tot anderhalf uur rijzen op een warme plek.
Maak tijdens het rijzen van het deeg de amandelspijs.
Doe alle ingrediënten voor de spijs in een keukenmachine en laat deze draaien tot alles tot korrels is gemalen en je een vrij zacht amandelspijs hebt.
Zet de spijs in een afgesloten bakje in de koelkast terwijl het deeg verder rijst. Zo heeft de spijs de tijd om wat harder te worden, waardoor je er later makkelijker een lange rol van maakt.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
Als het deeg klaar is met rijzen, pak je voorzichtig de deegbal uit de kom en doe deze in je broodvorm. Zorg dat het deeg overal ongeveer even hoog is.
Pak de amandelspijs uit de koelkast en vorm er een rol van zo lang als de broodvorm.
Maak met je vingers een greppel in het deeg (in de lengte) waar de rol amandelspijs moet komen. De greppel moet minstens 4 c.m. diep zijn.
Leg de rol amandelspijs in de greppel, duw deze nog iets naar beneden. Bedek de spijs met het deeg wat omhoog is gekomen. Zorg dat het deeg er helemaal overheen valt en je niets meer van de spijs ziet.
Duw de rozijnen die bovenop het brood liggen zoveel mogelijk in het deeg, zodat ze niet verbranden tijdens het bakken.
Bak het brood gedurende 50-60 minuten in de hete oven.
Het brood is goed als je op de onderkant van het brood klopt en het redelijk hol klinkt.
Haal het brood zodra het gebakken is uit de broodvorm en zet het op een rooster om af te koelen. |
|
| Naar boven |
| |
Geplaatst: do 01 apr 2010 14:15 |
|
 |
Friezin1 Gast
|
|
Ik heb net het suikerloze spijs gemaakt. Wat een geweldig alternatief voor spijs met suiker! Even wat geproefd en het smaakt heerlijk! Nooit geweten dat rozijnen zó zoet kunnen zijn.
Het deeg staat nu te rijzen, ik ga het brood straks bakken. Ik heb nog als extra stukjes hazelnoot toegevoegd aan het deeg. Ik ben heel benieuwd!
Nog wat extra tips:
- het rollen van het spijs: leg het spijs in een ruim stuk huishoudfolie in de koelkast om op te stijven. Als het deeg in de vorm zit, haal je het spijs eruit en rol deze in de folie tot een lange rol. Als de rol even lang is als het brood en overal even dik, dan haal je de spijsrol voorzichtig uit de folie en leg deze in het brood. Volg verder het recept.
- mocht het brood te donker dreigen te worden en de baktijd is nog niet voorbij: bedek het brood met aluminiumfolie. Besprenkel de bovenkant van het brood direct na het bakken met wat water. |
|
| Naar boven |
| |
Geplaatst: vr 02 apr 2010 9:34 |
|
 |
Friezin1 Gast
|
|
| Naar boven |
| |
Geplaatst: vr 02 apr 2010 11:31 |
|
 |
Odette Weegclubfan voor het leven

Geregistreerd op: 24-9-2007 Berichten: 40939 Dieet: Weg m/d Weegschaal Woonplaats: Gooise Meren
|
|
| Wat een leuk experiment Friezin, en lekker ook. Geniet er maar van. Puur recept!! |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: vr 02 apr 2010 21:22 |
|
 |
Kaatje Weegclubfan voor het leven

|
|
| Ziet er overheerlijk uit! |
|
| Naar boven |