Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Atkins: beef jerky en andere gedroogde vleessnacks

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   LightShadowCat
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 25-9-2009
Berichten: 1565
Dieet: Paleo-'ish'


  Reageer met quote
Beef jerky vind ik erg lekker maar het is zo duur in de winkel. Dus na wat grasduinen op internet heb ik besloten het zelf te maken.

recept:
8 ons rosbief aan het stuk (braadvlees, niet boterhamvlees) mag ook ander mager rundvlees, wild of bijv. paard. Varkensvlees of gevogelte zou ik niet nemen ivm overdraagbare ziekten bij rauwe consumptie. Belangrijk is dat er geen vet aan het vlees zit, want dat wordt ranzig.

3 eetlepels rookzout (grof gerookt malden salt, gewoon zout is fijner, dus dan 3 theelepels)
flink zwarte peper en/of tabasco
3 eetlepels barbecue of cajunkruiden
(1 eetlepel bruine suiker)

Rosbief in heel dunne (3 mm) plakken snijden. Eventueel eerst even licht invriezen. Plakken in reepjes van 2 cm snijden. Afsnijdseltjes zijn ook goed zoals ze zijn, dus niet weggooien. Snij je tegen de draad in, dan is het straks malser, met de draad mee is het steviger en heb je dus meer te kauwen voor dezelfde voedingswaarde.

Plakken mengen met gemengde droge kruiden en suiker en zout. Het zout conserveert, dus niet te zuinig zijn daarmee.

Nachtje in kom afgedekt in koelkast laten staan.

Daarna in dehydrator leggen (of op rek in oven) en op 70graden drogen. Gebruik je de oven dan moet deze op een kier open blijven (houten lepel ertussen). uurtje of 4-6 drogen. Het moet helemaal donkerbruin zijn, ook binnenin de plakken. De consistentie moet die van stevig rubber zijn. Als het knapperig is, is het te lang gedroogd. Is erg lekker (voor een vleeseter).

Je kan ook werken met gemalen mager vlees, tartaar bijvoorbeeld. Ook zou je zo zelf zuivere bifi-worstjes kunnen maken en die drogen.

Marinades kan je varieren: sojasaus, gember en teriyakisaus worden ook vaak gebruikt, net als tabasco, knoflook etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 10:45    
Vrouw Weeggegevens   LightShadowCat
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 25-9-2009
Berichten: 1565
Dieet: Paleo-'ish'


  Reageer met quote
Bewaren: in glazen potten tot 2 weken in kelder of koelkast, anders vacuum verpakken en/of invriezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 10:46    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1