Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Sprintje Judith Beck

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Sixpack
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Elisabeth01 schreef:
Dit is er zo ingesloten, ik eet nooit staand of lopend. Ook niet zittend inde auto of bij een andere activiteit.
Bewust, rustig eten is zo belangrijk!
En zo vermijd ik het naar binnenschuiven van eten tijdens, tv kijken, computeren enz.

Wat goed zeg! Het zijn ook supergoede gewoontes om aan te leren lijkt mij zo!

Sixpack staat voor ons gezin van zes personen, niet voor mijn mooie platte (AHUM) buikje helaas....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022 7:59    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
We kunnen zo ontzettend hard zijn voor onszelf! Vandaag starten we met een nieuwe insteek, lief zijn voor jezelf!

Geef jezelf eens een compliment.

Het kan al in één woord of klein zinnetje worden samengevat±

- Oké!
- Goed gedaan!
- Geweldig!
- Ga zo door!
- Dat verdient een schouderklopje
- Yes!
- Het is me gelukt!

Of een van mijn favorieten; hmmm, ik ben best goed bezig Lach

Kijk bijvoorbeeld eens naar wat je in de afgelopen drie dagen al hebt gedaan:
- Een voordelen-motivatiekaart gemaakt die je steeds leest
- Andere motivatiekaarten hebt gemaakt en gelezen
- Informatie hebt verzameld en een hoofd- en reservedieet gekozen
- Gaat zitten om te eten
- Ondermijnende gedachten herkent en tegenspreekt
- Iedere avond de lijst met actiepunten afvinkt
- Het boek leest en herleest.

Maak er een gewoonte van om jezelf een compliment te maken, door briefjes op te plakken met het woord compliment om je te herinneren aan het feit dat het tijd wordt om jezelf complimenten te maken.

Zeg iedere keer dat je een actiepunt afvinkt op je dagelijkse lijstje iets positiefs tegen jezelf. Kijk ook heel bewust naar je eetgedrag en gaat dat goed? Tijd voor een compliment!

Tip!
Als je jezelf iedere keer dat het even misgaat met eten op de kop geeft, ondermijn je je zelfvertrouwen. Als je iets hebt gegeten wat je niet had gepland of als je gedachteloos hebt staan eten, pas dan op voor scherpe ondermijnende gedachten. Zorg ervoor dat je iets tegen jezelf zegt als: dit is nog niet makkelijk, ik word er wel beter in. De volgende keer gaat het me lukken!

Als je het moeilijk vind jezelf complimenten te geven, is het een idee (eigen tip) om met jezelf af te spreken om in ieder geval na het eten jezelf te complimenteren met goed eetgedrag of het op een goede manier omgaan met je ondermijnende gedachten. Je zou ze zelfs kunnen turven. Begin eens met drie tot vijf keer per dag bijvoorbeeld jezelf te complimenteren

Actiepunten:
- Ik heb mijn voordelen-motivatiekaart vandaag minstens twee keer doorgelezen
- Ik heb andere motivatiekaarten gelezen wanneer dat nodig was
- Ik heb een systeem gemaakt om me eraan te herinneren dat ik mezelf complimenten moet geven
- Ik heb zittend gegeten: iedere keer, meestal, soms
- ik heb mezelf een compliment gegeven omdat ik zittend at:
iedere keer, meestal, soms.

Succes weer met dag 4!

Sixpack staat voor ons gezin van zes personen, niet voor mijn mooie platte (AHUM) buikje helaas....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022 8:10    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Lekker, puur en bewust eten

Reageer met quote
Sixpack, wat doe je dit sprintje goed! Ik heb even een weekje niet hier gekeken. Maar ik moet dus echt alles eerst weer eens even teruglezen..

Ik heb geen speciaal dieet gekozen. Maar let er erg op dat er niet teveel snelle koolhydraten in mijn eten zitten. En ik blijf toch rond de 1200/1300 kcal. Mijn gewicht schuift helaas langzaam omhoog. Dat is dus een punt van aandacht. Als ik de Eetmeter weer een tijdje gebruik kan ik ontdekken waar ik wat kan verbeteren.

We zitten nu een paar dagen in de caravan in Limburg. Volgende week kan ik me weer beter met het boek bemoeien want dat ligt naast mijn stoel thuis. Ik heb nu een leesboek waar ik me in verdiep. Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022 22:24    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
[quote="Dymphie"]Sixpack, wat doe je dit sprintje goed! Ik heb even een weekje niet hier gekeken. Maar ik moet dus echt alles eerst weer eens even teruglezen..

Wat lief, je berichtje! Dan dus vanaf de camping met een schuin oog meekijken Lach

Geniet er lekker van en zolang de weegclub er is ga ik gewoon door met dit sprintje. Ik merk dat doordat ik er nu iedere dag bewust mee bezig ben er al wat verandert in mijn gedachten.

Merken jullie dat ook? Of misschien bij eerdere Beck-sprintjes?

Gisteren heb ik niets kunnen posten. Heel bizar verhaal, ik heb een oom in Groningen wonen en een tante in Drachten, broer en zus en allebei alleenstaand. Oom beland in het ziekenhuis met een cva en blijkt zijn huis bevuild te hebben doordat hij ziek werd.

Mijn tante die kant op om spulletjes voor hem te halen voor in het ziekenhuis, schrikt zich kapot en gaat samen met een kennis van mijn oom schoonmaken, mijn vader en een andere oom gaan ook die kant op vanuit Noord-Holland.

Ze zitten nog wat te eten, mijn tante krijgt hoofdpijn en wordt terwijl mijn vader en oom haar in haar auto naar huis brengen uitvalsverschijnselen. En ligt dus nu ook in het ziekenhuis.

Ondertussen zit mijn moeder alleen thuis, te wachten op wat er zal gaan gebeuren, al helemaal kapot doordat mijn omaatje begin deze maand is overleden, haar moeder dus. Dus ik wilde haar niet alleen laten en ben naar haar toe gegaan.

Ontdekt dat de afgelopen weken de patat en andere rotzooi wel heel vaak de revue gepasseerd is, gewoon ieder een tosti van bruin brood met alleen een plak kaas gegeten.

Wat een verhaal niet? Als ik dit zo vertel is het net zoiets als sorry juf, mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten. Bizar.

Nou goed, fijn om even van me af te kunnen schrijven, in het volgende bericht ga ik toch maar gewoon door met dag 4.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2022 7:48    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
In tegenstelling tot het bericht hierboven dag 5, dag 4 had ik al gehad Uitlachen

Het is om twee redenen belangrijk om altijd langzaam te eten en voldoende aandacht te geven aan wat je eet:

- Als je langzaam eet, krijgen je hersenen de tijd om tot zich door te laten dringen dat je vol zit
- Als je met aandacht geniet van iedere hap, dan voel je je meer voldaan wanneer het eten op is.

Er zit een minuut of twintig russen het moment dat je maag gevuld raakt en het moment dat je hersenen de boodschap doorkrijgen dat je vol zit.

Strategieën:
- leg je bestek neer tussen de happen, 20-30 seconden
- verander iets in je eetomgeving, zet iets neer wat symbool staat voor o ja, ik zou langzamer eten. gebruik bijvoorbeeld een ander bord, zet een vaas bloemen voor je neus als het er maar toe leidt dat je wordt herinnerd aan het feit dat je langzamer ging eten.
- stel een kookwekker in op drie minuten en leg je bestek even neer als hij afgaat.
- eet iets heets zoals soep, dan moet je wel langzaam eten ;-)
- kijk op de klok en hou bij hoe lang je over je maaltijd doet en probeer dat op te rekken.

Hoe eet je aandachtig:
- eet in een ontspannen sfeer met weinig prikkels (tv, telefoon)
- concentreer je sterk op je eten, geniet van iedere hap en wees je bewust van de smaak en structuur van het eten.
- heb je kinderen? Vraag je partner of hij of zij op de kids wil letten tijdens het eten (ik zou er zelf een spelletje van maken, wie het langst over zijn eten kan doen haha)
- richt je dag zo in dat er ruimte ontstaat om de tijd te nemen voor je maaltijden.

Mijn meest waarschijnlijke ondermijnende gedachte is dat ik echt geen tijd heb om langzaam te eten. Een mooie affirmatie is dan vermoed ik, ik gun mezelf de tijd om goed en met aandacht te eten. Anders vlieg ik er na een paar keer vast weer uit.

Afspraken met mezelf:

Wanneer ik de neiging voel om snel te eten ga ik: ...

Om mezelf eraan te herinneren langzaam te eten ga ik:

Als ik accepteer dat ik langzaam moet eten en aandacht moet besteden aan iedere hap, wordt afvallen gemakkelijker.

Actiepunten voor vandaag:
- Ik heb mijn voordelen-motivatiekaart minstens twee keer doorgelezen
- ik heb mijn andere motivatiekaarten gelezen wanneer dat nodig was
- ik heb langzaam en zittend gegeten en aandacht besteed aan iedere hap: iedere keer, meestal, soms
- ik heb mezelf een compliment gegeven voor gedrag dat mijn dieet ondersteunt: iedere keer, meestal, soms

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2022 8:02    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie

Dieet: Lekker, puur en bewust eten

Reageer met quote
@siack, wAt een verhaal zeg! Oh wat een emoties ook. Ik hen , nu ruim drie jaar geleden, niks gevoeld toen ik mijn hersenbloeding kreeg. Echt bizar. Ik kon alleen niet meer lopen toen ik uit de auto wilde stappen. Maar heb, gek genoeg, alles ‘geregisseerd’ tot het moment dat mijn man 112 belde. Erg blij maar niks gen pijn gehad. Ik was al wel maanden niet fit en erg vermoeid door de kleinste inspanning.

We zijn vanmiddag weer thuis gekomen en ik heb een gat in de middAg geslapen. De reis was redelijk vermoeiend, mijn ondrrrug deed zeer, maar we hebben het hartstikke goed gehad. Nu moet ik een paar dagen beetje gedoseerd doorkomen. Dan trekt mijn vermoeidheid (gevo.g hersenbloeding ohhh ) langzaam wel weer weg als ik maar redelijk gezond blijf eten.

Het weer bezig zijn met Judith heeft, net als bij de vorige twee sprintjes, inderdaad invloed op mijn denken over eten. Ik ben me er meer van bewust geworden dat ik me wel gauw laat verleiden om wat sneller te eten. Mijn man eet altijd snel. Gezellig tafelen is niet zijn grote hobby helaas. Dus ik moet er zelf op letten dat ik mijn hapjes langzaam en aandachtig neem.
Morgen is onze jongste schoondochter jarig en dan gaan we ‘s avonds even een bakkie doen. Dat plan ik dan vast in en daar houd ik dan overdag vast rekening mee. Als dat lukt ben ik morgenavond erg tevreden en mag ik mezelf een complimentje geven!

Fijne avond allemaal! Fijn om weer met Judith aan het werk te zijn!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2022 20:32    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Hoi Allemaal,

@Dymphie rustig aan dan!

En inderdaad heel herkenbaar, iedereen eet hier ook heel snel. Maar wat mij nu door mijn hoofd schiet is dat zij zich ook aan mijn tempo kunnen aanpassen Lach Mijn zoontje van 13 heeft ook overgewicht en ik denk dat het sowieso voor iedereen beter is.

Ik ben enorm aan het hoesten, echt waardeloos en heb vrijdag een examen medische kennis. Dus vanuit mijn praktijk mijn laptop en boeken gehaald en zit nu heerlijk aan de eettafel in alle rust. Ook wel weer even lekker. Afspraken afgezegd, dat is dan wel weer wat jammer.

Geeft me wel de ruimte om af en toe even relaxte pauze te nemen omdat er ook niemand aan komt wandelen.

Fijn weer een nieuwe week, hoewel vorige week dus best goed is gegaan omdat er 1 kilo af is wat ik niet verwacht had. Op een of andere manier geeft maandag mij altijd het gevoel van nieuwe ronde, nieuwe kansen.

In dit geval zelfde ronde en elke dag zit vol met kansen!

We komen er wel, ook als deze week even tegenzat voor je, samen doen we dit. Hoppaa!

En als het tegenzat, goed idee om even te bedenken waar het in zit, heb je ondermijnende gedachten gemist? Of lastig nog om ze te (h)erkennen?

Deel ze vooral, dan kunnen we samen kijken hoe je deze wel kunt ombuigen!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022 8:10    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Naar mijn idee zijn wij elkaars dieetcoaches? Lachen

En anders, gebruik mij vooral. Ik ben adhd-coach en psychosociaal counselor en sta open om met je mee te denken, evt via pb.

De grap voor mij is dat ik anderen heel goed inzichten over zichzelf kan geven, ik vind dat nog niet makkelijk voor mezelf. Het hier samen doen helpt mij enorm.

Hebben jullie al een dieetcoach?

Een dieetcoach:
- kan je gemotiveerd houden: waarom zijn al je inspanningen de moeite waard? Geef je dieetcoach ook je voordelen-motivatiekaart zodat je coach je kan helpen herinneren waarom je dit bent gaan doen.
- kan je zelfvertrouwen versterken door je te ondersteunen bij het jezelf complimenten blijven geven en je helpen laten inzien wat je al gedaan hebt
- kan je helpen problemen op te lossen. Twee weten er altijd meer dan een! Handig ook om samen naar je ondermijnende gedachten te kijken.
- kan je helpen je bij de les te houden.

Het lukt maar weinig mensen met gewichtsproblemen om af te vallen en vervolgens op gewicht te blijven zonder de hulp en aanmoediging van iemand anders. (zijn wij even goed bezig)

Wanneer je weet dat je je vorderingen bij iemand moet melden, kan dat je motiveren om door te gaan.

Kies dan ook nu iemand die je kan helpen. Denk aan:

- een goede vriend, vriendin of familielid (of iemand hier op de weegclub) Degene die je kiest hoeft geen ervaring te hebben met afvallen. Het is belangrijker iemand met een positieve instelling te kiezen, die goed is in het oplossen van problemen, die je echt steunt en motiveert en trots op je is!

Volg het stappenplan eventueel samen met een vriend, vriendin of familielid. Wees elkaars dieetcoach!

Tip: Noteer alle nuttige opmerkingen van je dieetcoach in je dieetschrift, zodat je ze later nog eens terug kunt lezen.

Wat je nodig hebt is een dieetcoach die je helpt ondermijnende gedachten op te sporen en tegen te gaan, die je praktische adviezen geeft, die heel stimulerend en motiverend is en die bereid is je te helpen dit stappenplan uit te voeren.

Wat spreek je af met je coach?
- Plan een wekelijks vast moment met je coach, liefst persoonlijk
de wekelijkse afspraak gaat over: je gewichtsverandering deze week, successen van de week: waardoor heb je deze successen behaald en problemen van de week: wat zijn je ondermijnende gedachten
- Neem contact op bij belangrijke momenten zoals een moeilijke situatie, etentje, verjaardag etc en wanneer je van je plan bent afgeweken

Bel of e-mail dagelijks wanneer je moeite hebt je aan je eetplan te houden of de dagelijkse opdrachten uit dit boek uit te voeren.

Afspraken met mezelf: Ik vraag ------- als dieetcoach

Als ik een dieetcoach vind die me geregeld steunt en helpt, wordt afvallen gemakkelijker

Actiepunten voor vandaag:
Ik heb mijn voordelen-motivatiekaart minstens twee keer doorgelezen vandaag
Ik heb andere motivatiekaarten gelezen wanneer dat nodig was
ik heb langzaam en zittend gegeten en aandacht besteed aan iedere hap.
Iedere keer, meestal, soms
Ik heb mezelf een compliment gegeven voor gedrag dat mijn dieet ondersteunt (schrijf ze op! stop ze in een complimentenpot en vier je successen door ze af en toe door te lezen- be proud!)
iedere keer, meestal, soms
Ik heb een dieetgroep of lotgenotengroep gekozen
ik heb stappen ondernomen om steun te krijgen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022 8:33    
Vrouw Weeggegevens   Elisabeth01

Dieet: Vegan

Reageer met quote
Ik behoor tot die weinige mensen die op eigen kracht naar een gezond bmi is gegaan en daar ook blijft Lachen
Heb begrepen dat je intrinsieke motivatie de belangrijkste drijfveer is en dat zit bij mij wel goed.
Denk ook dat het te maken heeft met hoe je in elkaar steekt, heb al jong ontdekt dat als je iets wilt dat nooit vanzelf gaat.
Je moet een plan maken, de juiste info verzamelen, hulp zoeken en keihard werken.
Inmiddels heb ik ook een aantal lijfspreuken ontwikkeld Lachen
Blijf je doen wat je deed, dan krijg je wat je had!
Je lijf voeden, niet vullen.
Ik ben geen kliko.

Eetgewoontes veranderen moet je ook niet moeilijker maken dan dat het is, geen grote plannen of de knop om. Dan weet je zeker dat het niet gaat lukken.
Gewoon, minder opscheppen, gezonde keuzes maken, Nee durven zeggen, elke dag weer en dat blijft het gewicht er zeker af.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022 10:18    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Mooi Elisabeth!

Zo is het ook. Ik zie het net als stoppen met roken, dat kan je ook niet voor een ander doen en zal ook vanuit jezelf moeten komen.

Wel fijn om elkaar hier en daar daarmee te kunnen ondersteunen.

En mooie lijfspreuken, die ga ik van je overnemen. Die eerste, als je blijft doen wat je altijd deed krijg je wat je altijd had, is er al een hele tijd eentje.

Taking it one step at a time Lach

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022 10:56    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 4 van 10