Onderwerp menu

Forum: Overige
Subforum: Bright Line Eating
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Nuchtere waarheden over verslaving - voorkomen van terugval

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Het onderstaande zijn een aantal alinea's met door mij vrij vertaalde samenvattingen / stukjes uit Addiction Rescue van David Marion.

Verslaving is niet altijd een draaideur! Soms ga je er in maar dan is er geen weg eruit meer! Jij kiest je lot. Je pakt je verslaving aan, of je verslaving pakt jou, en brengt je vroeger of later naar één van deze drie bestemmingen: een ziekenhuis of inrichting, de gevangenis, of de dood. Je komt er misschien een tijd lang mee weg, maar intussen leef je wel een vreselijk leven.
Terugval is iets dat voorkomen kan worden. Je moet als verslaafde totale abstinentie toepassen en risicovolle situaties vermijden, want de cravings kunnen altijd terugkomen.

Veertig tot vijfentachtig procent van de verslaafden valt terug en gaat weer gebruiken binnen één jaar na de behandeling. (Cijfer hangt af van onder meer het soort verslaving). Meer dan twee derde van hen valt terug binnen de eerste weken tot maanden nadat de behandeling begon.

Waarschuwingssignalen van naderende terugval:

* Verandering van stemming of gedrag
* Wanneer je intolerant wordt, boos of wrokkig
* Toegenomen gevoel van apathie.
* Je terugtrekken van anderen
* Sociaal gezien niet meer meedoen.
* Niet naar therapie of naar Twaalf-stappen bijeenkomsten gaan.
* Een nazorgplan volgen maar niet actief meedoen.
* je emoties niet uiten.
* veranderingen in je eet- of slaappatroon.
* minder goed voor jezelf zorgen in fysieke zin of in mentaal/ emotionele zin.
* niet dankbaar zijn voor je herstel.
* In ontkenning zijn.
* cravings
* zelf gestelde regels laten versloffen.
* drang om te gebruiken, verlangens ervaren naar je middel of het gedrag.
* denken aan de mensen en de plaatsen die je associeert met gebruik of met het gedrag.
* romantiseren van het gebruik of het gedrag in het verleden in plaats van de je de pijn te herinneren.
* de gevolgen van de verslaving bagatelliseren.
* met jezelf sjacheren.
* liegen tegenover anderen.
* gedachten over hoe je het gebruik in de hand kunt houden
* plannen maken voor gebruik of gelegenheden zoeken om te gebruiken.

Vragen om te stellen :

* Zet ik mijn herstel en welzijn voorop en zorg ik goed voor mezelf?
* Hoe gaat het thuis? Houd ik het huis netjes?
* Hoe gaat het met mijn relaties?
* Hoe gaat het op het werk? Kan ik overweg met mijn collega's, kom ik op tijd, haal ik de gestelde doelen?
* Hoe gedraag ik me in het verkeer? Schreeuw ik tegen andere weggebruikers, snijd ik anderen de weg af?

In herstel is er rust, bij verslaving zijn er alleen maar ups en downs.

Hoofdstuk 10: de analogie van de lift.

Vergelijk herstel van verslaving met een lift. Alle keuzes die we maken en alle gedrag brengt ons omhoog (in herstel) of omlaag (dieper in de verslaving).
We starten allemaal op de begane grond, we hebben allemaal dezelfde kans op succes of mislukking.

De Begane Grond is de baseline. Bovenaan in het gebouw zit het penthouse met prachtig uitzicht, dat staat voor een succesvol leven. Helemaal onderaan zit je diep onder de grond; de verslaving heeft tot de dood geleid, herstel is niet meer mogelijk.

Elke beslissing die we nemen brengt ons hetzij richting penthouse hetzij richting 'six feet under'.

We kunnen natuurlijk weleens fouten maken onderweg, maar dan stap je terug in de lift om naar een hogere verdieping te gaan.

Verslaafden vertoeven meestal in de kelder: maar één verdieping verwijderd boven de onderste verdiepingen van het ziekenhuis of een inrichting, de gevangenis en vervolgens de dood.

Je kunt er makkelijk vast komen te zitten; er zijn geen ramen en er is geen uitzicht; de regels van verslaving houden ons er gevangen. Als we in de kelder blijven rondhangen gaan we uiteindelijk verder omlaag naar de lagere verdiepingen.

Gelukkig is er een deur in die kelder met de H van herstel erop geschilderd. Daardoor kom je weer terug in de lift en kun je omhoog gaan.

Hoofdstuk 11
... Wanneer je de consequenties hebt ervaren van je gebruik, als jemoeite hebt met het voldoen aan je verantwoordelijkheiden ofverplichtingen, als je veel tijd bezig bent met denken aan of plannen van je volgende 'fix': word wakker: je hebt een probleem!
Dit is je leven; je hebt maar één kans om het goed te doen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2021 13:22    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1