Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Nieuwsbrief januari 2010, 2 delen.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38800
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Een slechte dag
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal Hilversum
17 januari 2010

Beste Odette,

Morgen is volgens psycholoog Cliff Arnall de slechtste dag van 2010. Hij heeft een formule bedacht die er rekening mee houdt dat mensen er niet van houden als het donker en koud is, als het maandag is, als er geen vakantie in zicht is, als het salaris opraakt en als alle goede voornemens gestrand zijn. En dit jaar bundelt al dat leed zich dus op maandag 18 januari.

Maar je zou morgen ook kunnen zien als een dag als iedere andere. Een dag met 24 uren waar je wat goeds van kunt maken. Behalve het weer buiten hebben we namelijk alle ingredienten van de formule zelf bedacht. ´Maandag´, ´goede voornemens´, ´vakantie´... allemaal bedacht door mensen. Je zou dus kunnen stellen het gewoon ´vandaag´ is en al het andere weg kunnen laten. Dan heb je een frisse start. In het artikel hieronder lees je nog andere tips.

Vind je het lastig om een frisse start te maken? Misschien helpt het als je precies weet hoe je ervoor staat en welke dingen je kunt verbeteren. Ik zorg graag voor een persoonlijke Probleemanalyse.

Hartelijke groet,
Meijke van Herwijnen
Visiom trainer/coach Hilversum
meijke@visiom.nl
Tel. 06-51745600

Tips om januari goed door te komen

Klopt het dat mensen somberder worden als het koud en donker is?

Van nature zijn mensen geneigd om in een holletje te kruipen als het koud en donker is. Heel vroeger moest je dan je energie sparen en proberen te overleven tot de lente. Maar we hebben onze omgeving veranderd: we hebben ook in de winter genoeg te eten, de verwarming gaat aan en we gaan gewoon door met werken.

Een tip om je beter te voelen is: wees consequent. Als je dingen hetzelfde doet als in de zomer (volop doorwerken, even veel eten, even laat naar bed, 20 graden in huis), ga dan ook net zo vaak naar buiten en beweeg even veel als in de zomer. Het alternatief is een 'winterstand': ga vroeger naar bed, zet de verwarming een graadje lager en ga niet extra eten als je niet extra beweegt. Als alles klopt voor je lichaam, voel je je beter.

Niets om naar uit te kijken. Wat doe je dan?

Er zijn twee soorten geluk. Het ene is het geluk dat je kunt voelen als alles makkelijk en comfortabel is. Een heerlijk bad, een goede maaltijd, een zacht bed, een snelle auto, dat soort dingen. Ze zijn vaak materieel. De andere soort geluk voel je als je bent wie je wilt zijn. Dat heeft niets met spullen, geld of luxe te maken, maar veel meer met tot je recht komen en de juiste dingen doen.

Als iemand niets heeft om naar uit te kijken, kan het zijn dat hij teveel gericht is op de ene soort geluk, terwijl hij juist een tekort heeft aan de andere soort. Ontevredenheid over jezelf kun je niet oplossen met een nieuwe tv. En een tekort aan plezier en genot kun je niet oplossen door nog harder je best te doen.

En wat doe je met gestrande goede voornemens?

Mensen gaan vaak elk jaar op dezelfde manier aan de slag met goede voornemens als afvallen en stoppen met roken. En dan mislukt het weer. Voor een beter resultaat hebben we twee tips:

Zorg dat je precies weet wat je wilt bereiken. Je wilt afvallen - wat levert dat je dan op, dat het zo belangrijk voor je is? Je wilt stoppen met roken - want... ? Je wilt aardiger zijn tegen mensen - wat levert dat op?
Begin alleen met nieuwe gewoontes als je weet dat je ze de rest van je leven kunt volhouden. Tijdelijke oplossingen werken niet, je bent straks weer terug bij af.

Kloppen jouw ideeen over eten?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal Utrecht
18 januari 2010

Deel 2.

Onze bijdrage voor vandaag is een leuk artikel over misvattingen over eten. Je vindt het hieronder. Wil je er verder mee aan de slag, dan nodig ik je van harte uit voor de workshop FOOD! die ik 17 februari van 19.00 tot 21.00 uur geef in Utrecht.

Hartelijke groet,
Miriam Sijtsma
Visiom trainer/coach Utrecht
miriam@visiom.nl
Tel. 06-18605719

Misvattingen over eten

Waarom vinden mensen eten vaak zo lastig? Misschien wel omdat er allerlei misvattingen zijn die zich breed verspreid hebben. Hier volgen drie belangrijke.

1. Honger is iets vervelends wat je kwijt moet zien te raken.

Honger hebben kan iets vervelends zijn. Bijvoorbeeld als je geen eten bij je hebt. Of als je met iets anders bezig bent en het niet handig vindt om te gaan eten. Of als je vindt dat je niet mag eten, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je daardoor af zult vallen.

Honger is echter geen losstaand verschijnsel. Het is een signaal van je lichaam dat het voeding nodig heeft. Door dit duidelijk te maken, wil je lichaam zorgen dat je krijgt wat je nodig hebt. Daarmee is het iets heel waardevols. Als je niet weet wanneer je honger hebt, weet je niet wanneer je moet eten.

En zo kun je ook bedenken dat het woord 'honger' bij ons hetzelfde betekent als bij een kind dat geen eten heeft. Het signaal is hetzelfde. Dat iemand honger heeft is nooit erg, maar als hij dan geen eten kan krijgen is dat wel heel erg.

2. Vet is slecht.

De afgelopen jaren is de nadruk gelegd op twee eigenschappen van vetten in ons eten: 1. als je teveel verzadigde vetzuren binnenkrijgt, is je kans op hart- en vaatziekten groter en 2. vet heeft een hoge energiewaarde, dus als je er veel van eet, word je dik.

Er is ook een andere kant. Er zijn vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Om gezond te blijven, moet je die uit je voeding binnenkrijgen. Met vetten uit natuurlijke producten komen ook vitamines mee, die je op een andere manier niet binnenkrijgt.

Kortom: vet is helemaal niet slecht. Je hebt het nodig. Wat je beter kan helpen is: als ik honger heb, eet ik producten eten die mijn lichaam voeden. Als je dingen eet die wel energie bevatten, maar verder geen voeding, heb je snel weer honger en raakt je lichaam ontregeld.

3. Gezond eten betekent: lekkere dingen laten staan.

Er is nog een ander risico als je denkt dat je geen dingen moet eten met vet erin. Of geen dingen met suiker erin bijvoorbeeld. Iets wat verboden is, wordt over het algemeen aantrekkelijker. Dus als je allerlei lekkers niet meer mag, wil je het waarschijnlijk juist. Als het niet mag, kun je jezelf zielig gaan vinden of opstandig worden.

Bij gezond eten gaat het er helemaal niet om wat je niet eet. Het gaat erom wat je wel neemt op de momenten dat je honger hebt. Dat is je ingang om je eetgewoontes goed te krijgen en te houden. Het gaat om wat je jezelf gunt, bijvoorbeeld lekker in je vel zitten. En om goed voor jezelf zorgen.

_________________
Juni challenge: punten voor planken, lopen, fietsen, yoga, zingen, tuinieren, hh klusjes, geen extraatjes ed Score: 85/180
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010 16:57    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1