Onderwerp menu

Forum: Babbelbox
Subforum: Babbelbox
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Mislukkingen en negatieve dingen!

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gezond leven

Reageer met quote
We hebben nu een paar keer een sprintje 'Prestaties en Positieve Dingen' gedaan. Ik grap altijd dat wanneer men NEGATIEVE dingen kwijt wil, ze dit op het 'mislukkingen en negatieve dingen' sprintje kunnen neerschrijven.
Ik ga nu zo'n draadje starten. Je kunt hier kwijt wat er mis gingen wat er aan negatieve dingen in je leven is. Per slot van rekeningen horen deze dingen er ook bij.
Als je het nuttig vindt kun je er ook bij zetten waarom het mis ging en wat je zult doen om het een volgende keer beter te laten gaan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 9:01    

Reageer met quote
Eventueel kun je bij berichten op dit draadje ook het zogenoemde 'G-schema' gebruiken: dit draait om een aantal zaken die met de letter 'G' beginnen:

1. Gebeurtenis (wat was de situatie / wat gebeurde er?).
2. Gedachte (wat dacht je in die situatie en hoe sterk geloofde je in die gedachte?).
3. Gevoelens (wat voelde je en hoe sterk was dat gevoel op een schaal van 1-100?).
4. Gedrag (wat deed je?).
5. Gevolgen (wat waren de gevolgen van het gedrag? B.v. aankomen, bepaalde gevoelens bepaalde gebeurtenissen, reacties van anderen, enz.. Waren dat positieve of negatieve gevolgen? Denk b.v. aan: overeten heeft ook positieve gevolgen b.v. je geniet van de chocola, of je hebt even afleiding van je nare gevoelens).
6. Wat was het gewenste gedrag geweest in die situatie?
7. Wat zouden de gevolgen van het gewenste gedrag zijn geweest? (benoem ook weer negatieve en positieve gevolgen van het gewenste gedrag; zo kan een negatief gevolg zijn van de keuze om Nee te zeggen tegen eetdrang, dat je nu de eetdrang moet verdragen).
8. Wat zou je een volgende keer anders / beter doen?

Het G-schema is afkomstig uit de cognitieve gedrags therapie en wordt o.a. gebruikt bij behandeling van eetbuiproblematiek. Als je vaker zo'n G-schema invult, dan wordt het makkelijker om je gedachten en gedrag te wijzigen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 13:52    
Vrouw Weeggegevens   Mineola
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Al een tijdje niet meer wat geschreven in het positieve dingen en prestaties sprintje.
Het gaat ook helemaal niet zo goed. Revalideren gaat natuurlijk met bergen en dalen. En na een paar weken dat het wat beter leek te gaan ben ik nu keihard in een dal gevallen.... Ontzettend veel pijn, alsof iemand m'n benen heeft ingewikkeld met brandend prikkeldraad...
Nu maar met pijnstillers proberen te slapen, de afgelopen nachten ging zonder pijnstillers niet echt lekker..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 21:20    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezond eten met minder KH

Reageer met quote
@Mineola waar krijg je de pijnstillers voor?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 21:24    
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Ik heb CRPS en een functionele neurologische aandoening.
Ik gebruik zelden pijnstillers omdat ik erg slecht kan slikken en m'n maag er ook niet blij van wordt. Maar op een gegeven moment wordt het toch een beetje te veel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 21:29    

Reageer met quote
Oh balen Mineola, wat naar voor je. Lijkt me echt heel rot.
Ik hoop dat je nu met de pijnstillers wel beter slaapt en dat het dan weer bergop mag gaan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 21:32    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezond eten met minder KH

Reageer met quote
Mineola schreef:
Ik heb CRPS en een functionele neurologische aandoening.
Ik gebruik zelden pijnstillers omdat ik erg slecht kan slikken en m'n maag er ook niet blij van wordt. Maar op een gegeven moment wordt het toch een beetje te veel.

Moet ik morgen eens gaan google want ik weet niet wat het is, zelf heb ik een paar maanden oxycodon geslikt voor de pijn dat hielp goed met natuurlijk een maagbeschermer erbij .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 21:44    
Vrouw Weeggegevens   liene
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Wat een rot situatie Mineola. Het is een zenuwpijn begrijp ik?
Ik hoop dat de pijnstillers de pijn kunnen verzachten.
Geweldig wanneer je toch de lichtpuntjes in je leven kunt zien.
Wat je volgens mij al eerder eens schreef, je revalidatie per maand bekijken kan helpen. Kijk wat je vorige maand of twee maanden terug nog niet kan. Heel veel succes en doorzettingsvermogen aai

Ik kom hier omdat ik te veel snoep naar mijn zin.
Ik geef het toch de schuld aan de weegschaal. Die wil niet zakken maar mijn gewicht wordt alleen maar meer.
Oké ik heb wat feestjes gehad maar om dan meteen te groeien als ik de rest van de week mijn best heb gedaan?
Oké ik beweeg nu meer en spieren wegen meer dan vet maar of het daar aan legt?
Oké ik ben de 50 jaar voorbij, ik zit in de overgang, maar of dat het dan is dat ik niet afval?
Het moet even een plaatsje krijgen bij me en hier ken ik lekker even negatief zeuren Erg blij
Ik vermoed dat het G-schema uit het boek van Beck komt.... ja daar moet ik ook nog steeds verder in lezen. Dit hoofdstuk heb ik nog niet gehad. Misschien is dat wat ik maar weer eens moet ga; doen Idee

Bewegen/weegwijzer/boek van Judith/ suiker en snoep vrij/ motifatiekaart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 20:13    

Reageer met quote
Ik herken je frustatie Liene. Moeilijk soms om te weten waar het aan ligt.

Het G-schema komt niet uit het boek van Judith Beck maar zij biedt wel een soortgelijk iets aan. Het G-schema heb ik geleerd tijdens de behandeling voor eetbuiproblematiek die ik heb gehad.

Mijn mislukking die ik kan melden is dat ik vanavond meer at dan gepland. En nu zit ik 'voor straf' te vol. Ik zou 1 portie fruit (blauwe bessen, diepvries) nemen maar ik nam er 2 en een banaan erbij, dat zijn dan weer te veel koolhydraten ineens (zegt de dietiste al weet ik niet of ik dat moet geloven), dus dan 'moet' er nog een eetlepel notenpasta bij. ja en daar zit je dan vol van.

Waarom deed ik het? Ik denk dat ik troost zocht en misschien ook wel 'zucht naar zoet' had. Het is een hele hele rotdag geweest, het begon met ruzie. Daarna ging de geplande isolatie van de vloer niet door terwijl we daar de hele ochtend voor hadden voorbereid met opruimen en meubels sjouwen en ik mijn knaagdieren naar boven had gebracht. EN we hadden de tijd heel erg goed kunnen gebruiken voor ANDERE dingen maar hadden het vrij gehouden omdat die isolatieknakkers zouden komen. GRRRRR.

En toen we dat hadden gehad ontdekten we dat onze wasmachine kapot was. Net nu ik veel te wassen heb.
Hij was 24 jaar oud dus het oude beestje kunnen we niks verwijten maar het was wel véél om mee te maken op één dag.
Dat allemaal bovenop de pijn en het verdriet dat er al was (zie mijn dagboekbericht van 13 september), maakt dat ik me erg gestresst en moe voel en dan ja toch troost schijn te zoeken, vergetelheid, in 'even lekker eten' of zo...

Wat doe ik eraan?
* BLIJVEN proberen om zoveel mogelijk rust en ontspanning te vinden.
* Met mezelf afspreken dat ik wacht met eten tot het tijd is voor het tussendoortje.
* En dan alles in 1x klaarzetten.
* En me eraan herinneren hoezeer het me beviel toen het mij eerder lukte om het zo te doen. Dat ik me de volgende dag fitter voelde en echt zin in ontbijt had. Dat mijn lijf zich er beter bij voelt in feite.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 21:45    
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Liene, ja zenuwpijn met een gekneusde knie en scheenbeenvliegontsteking. Een flink zooitje in m'n benen dus.

Ik ben het G-schema ook al ontzettend vaak tegengekomen in mijn revalidatie. Je kunt het eigenlijk overal inzetten waar mensen een niet zo'n handige manier hebben van met dingen omgaan.

Nicky, wet van Murphy? Heel veel sterkte. Het zijn op een gegeven moment de kleine dingen die je volledig van je pad kunnen brengen. Ik hoop voor je dat het allemaal weer op het goede spoor komt binnenkort en dat je tot die tijd de kracht kan vinden om gezond te blijven eten.

Ik blijf enige ruzie houden met m'n lichaam momenteel. Ondanks dat het qua pijn nu meevalt heb ik ontzettend de neiging om te hard te gaan. Waardoor ik continu weer onderuit ga. (Daar heb ik nou al 3 jaar therapie voor... Zucht)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 22:20    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4