Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Met nieuwe gewoontes naar het nieuwe jaar!

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Cavia
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Vandaag mijn 2 smilies al binnen gehaald. Netjes ontbeten met brood en een banaan. Net even een kiwi gegeten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 12:19    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs

Reageer met quote
Kordiya schreef:
tgjm schreef:
Hoi weer allemaal!

Ik ga dit keer voor: * minstens 1 liter puur water per dag
* minstens 2 uur trainen per dag

Ik ga er van uit dat het dit keer meer smiley's op gaat leveren, temeer daar die 2 uur ongeveer de ondergrens is, qua bewegen, bij mij (momenteel 'smorgens 1 tot 1,5 uur roeien op het Concept2 machientje naast mijn bed en later op de dag minstens een uur fietsen (buiten of op de hometrainer)).

Als deze week er al bij hoort heb ik op die manier al vijf smileys (zo t/m do), maar nog geen voor het water, derhalve:
Fiets Fiets Fiets Fiets Fiets

Veel succes weer allemaal!!

Leuk om je hier weer te zien TGJM!!!
Uhm... het gaat bij dit sprintje expliciet om eetgedrag niet om bewegen / sporten... Dit omdat er al veel sprintjes zijn waarbij het over bewegen gaat en ook omdat het bij afvallen toch vooral gaat om je eetgedrag.
Zou je een doel kunnen kiezen dat met je eetgedrag te maken heeft? Of heb ik je nu helemaal tegen de haren in gestreken?
(Nee toch??? Janken )

moet ik dat van bewegen ook aanpassen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 12:30    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Deugenietje schreef:

Uhm... het gaat bij dit sprintje expliciet om eetgedrag niet om bewegen / sporten... Dit omdat er al veel sprintjes zijn waarbij het over bewegen gaat en ook omdat het bij afvallen toch vooral gaat om je eetgedrag.
Zou je een doel kunnen kiezen dat met je eetgedrag te maken heeft? Of heb ik je nu helemaal tegen de haren in gestreken?
(Nee toch??? Janken )

moet ik dat van bewegen ook aanpassen?[/quote]

Liefst wel, dat is er tussendoor geglipt Deugenietje, sorry.

Er is natuurlijk geen sprake van 'moeten', ik ben geen politie-agent! Ik kom je niet arresteren als je op dit sprintje een ander doel kiest en je wordt er ook niet afgegooid.
(Ik verwijder mensen wel als ze hier langere tijd helemaal niets meer neerzetten over hoe het gaat).

Maar het is wel beter om een doel te kiezen dat met eten / afvallen te maken heeft. Op tijd naar bed gaan of rust nemen kan wel een doel zijn, voor diegenen die teveel stress en slaaptekort hebben, omdat dat ook direct effect heeft op de weegschaal.
Bewegen heeft dat niet. Werkt soms zelfs averechts (omdat je teveel wilskracht opgebruikt voor sporten terwijl je die nodig hebt om je eetgedrag onder controle te houden). Zie ook mijn berichtje hieronder (een stukje naar beneden scrollen).

Laatst aangepast door Kordiya op za 28 nov 2020 13:45, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 13:31    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Gisteren (vrijdag) ook weer mijn twee doelen gehaald:
1. Geen suiker en geen meelproducten eten.
2. Geen tussendoortjes eten

Kostte wel moeite, had tegenslag en was bekaf en de verleiding 's nachts om op te staan en van alles te gaan eten was groot. Gelukkig niet gedaan.

Dus twee smileys erbij, ik heb er nu acht totaal! Erg blij Erg blij Erg blij Erg blij Erg blij Erg blij Erg blij Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 13:35    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Cavia schreef:
Vandaag mijn 2 smilies al binnen gehaald. Netjes ontbeten met brood en een banaan. Net even een kiwi gegeten.

Helemaal goed! Je mag bij dit sprintje zelf je smileys neerzetten. Ik ben gestopt met ze 'uit te delen' omdat het veel ingewikkelder was om alles bij te houden (wie heeft wanneer hoeveel smileys verdiend) dan ik had verwacht. Alleen voor Dymphie zet ik ze neer omdat het voor haar lastig is om emoticons te gebruiken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 13:37    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Sorry, lang verhaal....

Waarom het niet nuttig is om meer te gaan bewegen als je wilt afvallen
Er zijn cijfers die aantonen dat mensen die proberen hun eetgedrag onder controle te houden (die proberen af te vallen dus) juist MINDER afvallen wanneer ze tegelijkertijd meer gaan bewegen. (Dat staat o.a. in het boek Bright Line Eating).

De verklaring is dat het veel wilskracht en inzet kost om je eetgedrag aan te pakken. En om meer te gaan bewegen kost OOK veel wilskracht. Wilskracht is als een spier: als je 'm teveel gebruikt raakt 'ie uitgeput. Dus je hebt al je wilskracht nodig om je aan je intenties met betrekking tot je eetpatroon wijzigen te houden.

De uitzondering is natuurlijk voor die mensen die altijd al veel beweging hadden en voor wie het echt nul wilskracht meer kost om te sporten / bewegen. Dan moet je het dus wel al jaren als vaste gewoonte hebben.
Wil je toch meer gaan bewegen? Dan moet dat ook echt een vaste gewoonte worden die je jaar in jaar uit gaat volhouden. maar dan heeft het nog steeds minder impact op je gewicht dan anders gaan eten.

Wat we bovendien zien is dat mensen TIJDELIJK meer gaan bewegen, omdat ze willen afvallen. Ze houden het niet vol (het wordt geen vaste gewoonte). Om blijvend af te vallen en gezonder te zijn moet je dus dingen veranderen die je zult BLIJVEN doen - een nieuwe gewoonte creëeren dus. Na verloop van tijd wordt de nieuwe gewoonte een automatisme en kost het geen moeite meer. Dat duurt dan helaas wel weer veel langer dan men meestal denkt. Langer dan 21 dagen of 40 dagen. Onderzoek (ook dit lees ik in het genoemde boek) wees uit dat het tussen de 66 en 248 dagen kost om een nieuwe gewoonte te creëeren. En dat ging dan over ÉÉN nieuwe gewoonte. Om af te vallen moet je vaak meerdere gewoonten veranderen.

Daarom is het belangrijk om allereerst DIE gewoonte te veranderen of te installeren die voor jou het meeste verschil maakt wat betreft je gewicht. Ben je dik geworden (en gebleven) omdat je regelmatig in de koektrommel duikt, of elke dag twee borden eten opschept of omdat je 's avonds altijd iets pakt wanneer je tv kijkt? Of omdat je veel te vaak voor junkfood en kant-en-klaar maaltijden kiest in plaats van te zorgen dat je veel groente binnenkrijgt? DAT zijn dan de gedragingen die je wilt vervangen door betere gewoontes.

Kortom? Wil je afvallen? Wil je echt afvallen en het gewicht er ook af houden? Dan kun je veel beter beginnen met je eetgedrag te veranderen dan te gaan sporten.

Beweging is WEL heel goed en gezond, dat is zeker. Het is op alle vlakken goed voor je - BEHALVE als het gaat om gewicht verliezen...!
Maar voor een optimaal effect voor je gezondheid zou iedereen minstens 90 minuten per dag moeten bewegen (bron: Dr. Michael Greger). Volgens mij haalt de meerderheid van de mensen in Nederland dat niet...
Tuurlijk wel goed om voor je ontspanning en goede humeur te wandelen, dansen, tuinieren of wat dan ook. Vooral doen. Maar niet iets oppakken - met als enig doel afvallen - waar je dan ook weer heel veel wilskracht voor moet gebruiken om jezelf te gaan DWINGEN om te sporten / bewegen...

Mijn redenatie is dat ik vooral naar een gezond gewicht wil. Als iemand maar een paar kilo af hoeft te vallen is dit hele verhaal minder van toepassing. Maar als je echt obesitas hebt of heel veel overgewicht dan lijkt het mij belangrijk om eerst die gewoontes aan te pakken die het meeste effect gaan geven t.a.v. je gewicht en daarmee je gezondheid.

Er komt bij dat er hier bij de Weegclub al talloze sprintjes zijn waarbij het gaat om meer bewegen of waarbij je aan meer bewegen kunt werken. Er is echter maar één sprintje waarbij het echt gaat om nieuw gedrag kweken! Erg blij

Heb even zitten zoeken op internet en vond onder meer ook deze links die ingaan op waarom sporten niet helpt bij afvallen:

www.libelle.nl/mensen/actueel/waarom-je-van-sporten-niet-afvalt/

www.1op1dieet.nl/blog/waarom-val-je-van-sporten-bijna-niet-af

Laatst aangepast door Kordiya op za 28 nov 2020 17:41, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 13:44    
Vrouw Weeggegevens   Moeke2021
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Kordiya wat een interessant stuk heb je geschreven.
Nu snap ik alles, nu snap ik waarom het voor mij niet werkt om EN op mijn eetpatroon te letten EN om meer te gaan bewegen.
Het lukte me beide niet en zag tegen het bewegen op en dan ging het me aan het eetpatroon houden ook niet meer goed af, het lukte me gewoon weg niet om die 2 dingen samen te veranderen, nu weet ik de oorzaak.,
Ik dacht altijd, ja ALTIJD dat ik alleen af kon vallen door de combinatie van minder eten EN bewegen.
Dank je wel. Kussen
Weet je dat ik gewoon een soort bevrijding voelt om niet verplicht op dat onding te staan [ de crosstrainer ] dus.
Want ik zag er altijd erg tegen op om weer op dat ding te moeten gaan zweten.
Ik ga nu echt eerst aan mijn eetpatroon werken wat waarschijnlijk een erg lange adem gaat krijgen en dan pas [ of waarschijnlijk toch eerder] maar nu eerst voorlopig niet...ga ik bewegen een gewoonte proberen te maken. Lachen ik hoef me dus niet [ meer] bij een beweegsprintje aan te melden.
Nogmaals hartelijk bedankt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 15:45    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs

Reageer met quote
bedankt voor de duidelijke lerende info

Dus dat die 10 minuten bewegen ga ik veranderen.

Alleen weet nog niet wat, daar moet ik nog over nadenken, er zijn veel optie namelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 16:24    
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Reageer met quote
Leuk om te horen dat het interessant was wat ik schreef.

Ik zie het zelf een beetje als zo'n sloopkogel. Je weet wel zo'n enorme zware bal die ze dan tegen een gebouw aan slingeren om er een gat in te slaan bij de sloop.... Ik zie dan mijn overgewicht en mijn verkeerde gewoontes die dat overgewicht in stand houden als een gebouw en de gewoonte die ik vooral moet veranderen als de sloopkogel: BAM! Welke gewoonte gaat de grootste klap geven? Welk gedrag zal het grootste gat in het gebouw slaan?
Dat is dan de eerste gewoonte die ik wil aanpakken!

Zodat ik een mooi nieuw leven kan opbouwen; fitter en met een veel betere gezondheid en geestesgesteldheid.

Ik houd op voordat ik al te lyrisch word! Lachen

Je ziet wat ik bedoel in de eerste paar seconden van dit filmpje...

https://www.youtube.com/watch?v=xrXOx3eyoQs

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 17:26    
Vrouw Weeggegevens   Moeke2021

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Lachen Lachen ik zou willen dat het zo hard ging als met die sloopkogel in dat filmpje.
Ik weet wel wat de grootste gat en wat de grootste impact gaat worden voor mij en dat is echt stoppen met snoepen en me aan het eetplan houden, water drinken heb ik niet zo'n moeite mee, dus ik denk toch dat ik opnieuw voor niet snoepen door de week ga, DAT is de grootste uitdaging en DAT is het allerliefste dat ik wil bereiken. Yes! (nederlands= Wie willen er met mij mee doen? stoppen met snoepen door de week, misschien als we het samen doen [ hoewel ik het natuurlijk echt zelf moet doen] lukt het me beter!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020 18:56    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
Pagina 6 van 18