Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Maagverkleining: Vragen en Opmerkingen

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Man Weeggegevens   Ron15tn
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gastric Bypass - gezond eten

Reageer met quote
Vragen en opmerkingen mbt maagverkleiningen door middel van
- Gastric Bypass
- Sleeve
- Maagband/ballon

Kun je hier plaatsen.

Voor antwoorden op bepaalde vragen is het wellicht handig om eerst de algemene informatie door te nemen om te zien of het antwoord daar al tussen staat.

Post je vraag niet apart maar klik hier op nieuw antwoord en post je vraag of reactie

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013 7:38    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezonder leven

Reageer met quote
Hallo slankie ik zet je vraag even hier neer we hebben speciaal een draadje gemaakt om alle vragen hier over bij elkaar te zetten.
Moderater Ron komt zeker langs om je vraag te beantwoorden

slankie2012 schreef:
Ik ben benieuwd wie er ervaring hee met het dumping syndroom/dumping/dumpen?

Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben:

- heb je het altijd bij dezelfde producten. Kortom, betekend bv een stukje chocola eten ALTIJD problemen? Of kan het de ene keer goed gaan en de volgende keer ineens niet?

- is er in jouw geval van product groepen of losse producten? Kun je bv wel chips eten maar gaat patat verkeerd?

Ik heb sinds de sleeve (ja sleeve) last van heftige buikpijn aanvallen gevolgd door diaree. Dit gaat gepaard met trillen, zweten, eng worden, misselijk. Dit altijd binnen het uur na het eten. Ik vind deze klachten veel overeenkomen met dumping. Alleen lees is op de ene site dat dumping wel kan meteen sleeve en op de andere site absoluut niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 8:16    
Vrouw Weeggegevens   slankie2012
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: 20 sept 2013 een sleeve

Reageer met quote
Dankje! Had deze topic even gemist. Hoop dat iemand me verder kan helpen want word ondertussen echt gek hiervan. Sinds de operatie al deze problemen en wil heel graag dat ze verder gaan onderzoeken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 9:38    

Reageer met quote
slankie2012 schreef:
Dankje! Had deze topic even gemist. Hoop dat iemand me verder kan helpen want word ondertussen echt gek hiervan. Sinds de operatie al deze problemen en wil heel graag dat ze verder gaan onderzoeken.

Hoi Slankie,
Ik had je vraag wel gelezen, even geparkeerd en daarna niet meer erop terug gekomen Rollende ogen

Niet het antwoord wat je wil horen waarschijnlijk maar ik denk dat je er aan moet wennen dat lang niet alles meer gaat lukken om te eten. Zelf loop ik daar 2 jaar na de operatie ook nog steeds tegen aan.

Uitgaan van andermans ervaringen werkt ook niet altijd omdat het echt per persoon ontzettend kan schelen.

Ik heb de G-Bypass gehad dus het zal niet helemaal overeenkomen met de sleeve.

Wat jij aangeeft is inderdaad een dumping als er het zweterige, draaierige gevoel bij komt kijken. Beste is dan om even te gaan liggen. Meestal komt dat als je een te hoge hoeveelheid suikerrijk of vetrijke voeding binnen krijgt. Dit onttrekt vocht uit je lichaam(darmen) waardoor je uiteindelijk dit gevoel krijgt.
Als je braakneigingen hebt vlak na het eten is het meestal dat je te snel of net te veel gegeten hebt. Er kan dan een stukje dwars zitten wat de boel blokkeert. Geeft ook een behoorlijk vervelend gevoel net boven je maag. Bij mij houdt dat dan vrij lang aan en voor mezelf heb ik dan maar de (niet juiste) oplossing bedacht door mijn vinger in mijn keel te stoppen en te braken. Ben dan i.i.g. direct van het gevoel af. Bij mij gebeurd dit overigens ook als ik iets verkeerds gegeten heb (suiker/vet/romig/gefritituurt, veel dingen van de bbq, vers brood, droge pasta uit pakjes (verse pasta gaat wel).

Mbt chips, chocolade, toetjes, (water+ room) ijsjes.
Op zich sowieso rekening mee houden want het zijn cal. bommetjes Erg blij
Zelf merk ik dat het heel erg afhankelijk is van welke ik neem.
Een rare zelf vind ik bijv. dat ik een Festine perenijsje goed kan eten terwijl ik van de aardbei variant misselijk wordt binnen 5 minuten. Bepaalde chocolade (Cote d'or) kan ik goed een stukje van eten, van andere (goedkopere) gaat het fout.
Toetjes (Mona) gaat meestal wel goed maar ik moet wel een klein beetje nemen anders is het teveel zoet en dat gaat fout.

gekookte (zilvervlies)rijst gaat goed maar bak ik dat de dag erop op om nasi van te maken ga ik letterlijk over mijn nek Huil huil
Andere mensen kunnen juist gekookte rijst en pasta niet eten en de opgebakte versie wel.

Gefrituurd eten gaat bij mij in alle gevallen fout.
Ik kies dus voortaan als ik al iets wil voor de ovenvarianten van friet (een stuk of Cool of een ovenkroket. Moet ik wel heel rustig eten.

BBQ:
Ik denk dat het aan de bereidingswijze ligt maar meestal gaat dit binnen 2 uur na de BBQ fout en ben ik alles weer kwijt Huil huil
We hebben het nu enkele keren geprobeerd. Het bbq'en is gezellig, het is lekker en daarna kan ik gaan braken. S'avonds zit ik dan dus meestal nog een bakje havermout of yoghurt te eten om toch wat binnen te hebben gekregen.
Kip gaat altijd fout in mijn geval. Denk dat het te droog wordt op de bbq en de satésaus is simpelweg te vettig

Een kwart pizza gaat maar dan moet ik wel de verse (excelent) pizza van de AH nemen. Diepvries gaat bij mij fout.

Chips:
Gaat mbt normale (naturel) chips goed als ik het bij een beetje houdt. Wat ik vroeger deed met chipito's, dorito's etc.... gaat niet meer. Dat gaat dus fout.

Gezondere dingen:
Fruit gaat op zich goed maar een mandarijn gaat niet zo goed als ik niet oppas. De velletjes komen dan dwars te zitten. Geldt ook voor sinaasappels.

Eieren.
Gaat prima. Zowel gebakken als gekookt.
Sommige mensen kunnen niet meer tegen gekookte eieren.

Vruchtensappen:
Vaak veel (toegevoegde) suikers en dat merk je.
tomatensap gaat goed en de Jus van Healty people (100% zonder toevoegingen) gaat prima. Met de rest moet ik best wel opletten.

Zuiveldranken:
Ik blijf er zoveel mogelijk vanaf.
Optimel drink lukt wel een beetje.
Heb ZIN! van Arla geprobeerd en Yogi-drink maar dat ging dus weer niet goed.

Zoals je ziet.
Veel dingen zijn veranderd na de operatie en lang niet altijd even leuk maar daar is weinig aan te veranderen uitgezonderd van uitproberen en goed opletten.
Ik geef dit vaak aan bij mensen die nog voor de operatie staan maar die willen dat dan of niet geloven of ze denken dat het allemaal reuze mee valt. Je merkt vaak in de eerste 2 jaar waar je allemaal tegen aan gaat lopen op zowel lichamelijk en psychisch gebied. Sommige hebben geluk en (bijna) nergens last van en dat is heel prettig.
De meeste krijgen echter wel "problemen" waar ze niet op gerekend hadden of dachten wel aan te kunnen.
Het is alleen jammer dat ze dat niet snel aan durven te geven omdat ze denken dat ze niet mogen klagen en dat ze de enige zijn.
Dat is echt niet zo en het kan helpen om je punten aan te geven zodat andere hierop kunnen reageren.
Ook een gesprek met de dietiste in het ziekenhuis kan je wat op weg helpen maar veranderen kunnen ze het niet.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag van je.

Groetjes en veel succes!
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 10:09    
Vrouw Weeggegevens   slankie2012
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: 20 sept 2013 een sleeve

Reageer met quote
Hoi Ron,

Eind deze maand moet ik terug komen bij de internist. En omdat ik echt doodmoe word van de darmprolemen wil ik met een goed en duidelijk verhaal komen aangezien ik nu 10 maanden wel verder onderzoek wil laten doen. Het beheerst mijn leven echt. Het afvallen gaat na een plateau van paar weken waar het schommelde weer goed. Ik ben er bijna maar nu eigenlijk al dik uhhh dun tevreden! Zo neem ik in het weekend ook gewoonweg lekkers. Bij de intratuin was dat vorige weekend bv een stukje appelgebak. Denk een kwart van een punt, rest aten de kids samen. Vervolgens gingen we naar de action en daar ging het fout. Spullen terug en heel snel naar huis want kon/mocht daarnergens naar de wc. Thuis was het dus te laat. Buikkrampen tot en met, duizelig, zweten en het liep zo m'n broek in. Waterdun en veel slijm. Sorry voor de details. Het zweten en de duizeligheid is niet altijd even erg. De diaree en buikkrampen wel. Ergste aanval was laatst in de speeltuin. Denk frietje of 4 meegegeten van de kids. Het was bloedheet en ik kreeg weer zo'n aanval. Ben zelfs flauw gevallen. Gemiddeld ga ik dan 3-4 in korte tijd naar de wc en dan is het over. Voor de sleeve dit nooit gehad. Misschien is het dumping, misschien ook niet? Ik ben radeloos ondertussen. Durf niets meer. Even voor de duidelijkheid, 98% van m'n voeding is dus vetarm en eiwitrijk. Ben geen snoeper maar heb bewust gekozen voor de sleeve omdat ik gewoon 'alles' wilde kunnen blijven eten. Is me niet gegund en dat is ok. Maar wil nu wel graag weten wat er dan is en wat niet goed gaat. Andere keren zijn paar patatjes of paar hapjes appeltaart wel goed gegaan...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 11:53    
Vrouw Weeggegevens   ffw88
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond eten (gastric bypass binnenkort)

Reageer met quote
hoi slankie,

klinkt wel als gewone dumpings hoor en wat ik van anderen hoorde was dat zij ook gewoon met een sleeve konden dumpen. En jou opmerking waarom jij voor een sleeve koos ipv een gb.....omdat je dan alles gewoon kon blijven eten......die vind ik ietwat verkeerd. Mensen kiezen vaak voor een sleeve vanwege het feit dat zij de vitaminen en mineralen willen binnen krijgen. Doordat er bij de sleeve niks wordt ingekort blijft die huishouding vaak compleet en de gbers moeten wat preparaten gaan slikken.

Verder is er geen echte verandering tussen een sleeve en gb. Bij beiden kan je een stuk minder eten en dat was toch ook de bedoeling?
Ik heb ook een gb gekregen. En ik dump bijna nergens op. Kan in iedergeval niks op noemen wat ik echt niet zou moeten eten om te gaan dumpen. Dus bij mij kan het soms gewoon opkomen terwijl ik er de vorige keer geen last van heb gehad. Ik dump ook eigenlijk nooit. Het enige wat ik dan merk, als iets verkeerd is gevallen, dat ik erg moe wordt en een pijnlijke maag heb. Dat gaat na een half uur wel weer weg.

Verder kan ik dus idd alles eten. Alleen met mate. Bevalt me dus prima!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2013 10:35    

Reageer met quote
Oeps..... Even wat over het hoofd gezien Schaam Schaam
Ik kom hier nog terug voor een reactie.

Groetjes,
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2013 11:12    
Vrouw Weeggegevens   Boeffie
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: Sonja Bakker

Reageer met quote
wat is Dumping?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 20 sep 2014 15:22    

Reageer met quote
Boeffie schreef:
wat is Dumping?

Hoi Boeffie,

Een dumping is iets wat je kunt krijgen na een maagverkleining (welke vorm dan ook).
Je kunt het o.a. krijgen na te snel eten, te grote hapjes, drinken tijdens het eten, te pittige gerechten, te romige/vette gerechten en te zoete gerechten. Ka ook gebeuren bij drankjes zoals Jus, frisdrank, melk etc...
Het is wel per persoon afhankelijk waar jhe op reageert en het kan zelfs per dag schelen.

Als je er eentje krijgt (en iedereen krijgt ze wel een keer Lach) vergeet je dat nooit meer. Veelal gebeurd het al tijdens of net na de maaltijd maar een vertraagde dumping kan ook voorkomen. Dat kan dan zelfs tot 3 - 4 uur na de maaltijd of een hapje tussendoor.
Je wordt draaierig, gaat zweten, trillen, koortsverschijnselen, braakneigingen/misselijk.
Iets waar je het goed mee kunt vergelijken is een flinke Hypo bij iemand met suikerziekte.

Het is dus een kwestie van leren wat je wel en niet kunt eten & drinken, in welke hoeveelheden en met welke snelheid.
Iedereen maakt het mee en het is verder niet schadelijk hoor.
In de meeste gevallen is het na een half uurtje liggen of rustig op een stoel zitten wel weer over.

Tsja...
één van de nadelen na een maagverkleining dus Lach

Groetjes,
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 20 sep 2014 19:04    
Vrouw Weeggegevens   Boeffie

Dieet: Sonja Bakker

Reageer met quote
dankjewel Ron.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 20 sep 2014 21:44    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2