Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Dagboek: Maaltijdvervangers
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Karin's boekje

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Simoontje
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Hoi Karin,

fijn dat je je geluk gevonden hebt in gezond en bewust te eten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heeeeeeeeeel moe van al dat cohennen.
Ben nu 2,5 jaar bezig en nog steeds niet op mijn streef...
Vlak voor onze bruiloft wel, maar dat is ook alweer 7 maand geleden en sindsdien kom ik alleen maar aan.
Zo vervelend en verdrietig wordt ik hiervan.
Maar vind het best wel lastig en eng om weer "normaal" te gaan eten...
Brood vind ik zo lekker, maar durft het niet te eten, gek is dat...

Net toen de rups verzuchtte, dat z'n leven voorbij was, werd hij plots wakker als 'n schitterende vlinder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 10:50    
Vrouw Weeggegevens   Sehasara

Dieet: cambridge dieet,

Reageer met quote
Dat is helemaal niet gek, dat komt door cohen. We dachten dat koolhydraten de boosdoeners waren van ons dik zijn. En als je dat jaren denkt dan wordt je bang. Terwijl je lijf juist wel koolhydraten nodig heeft. De complexe. Naar omdat je nu zon tekort hebt gecreëerd in je lijf kom je enorm aan als je ze wel eet. Je lijdt denkt, Ow Hey eindelijk een koolhydraat dus opslaan. Daarom niet zo gek dat cohenners allemaal enorm aan komen als ze stoppen met cohen. Of es een weekend gewoon eten. Maar cohen is niet gezond en stop er mee...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 11:36    
Vrouw Weeggegevens   Willie

Reageer met quote
Sehasara schreef:
Dat is helemaal niet gek, dat komt door cohen. We dachten dat koolhydraten de boosdoeners waren van ons dik zijn. En als je dat jaren denkt dan wordt je bang. Terwijl je lijf juist wel koolhydraten nodig heeft. De complexe. Naar omdat je nu zon tekort hebt gecreëerd in je lijf kom je enorm aan als je ze wel eet. Je lijdt denkt, Ow Hey eindelijk een koolhydraat dus opslaan. Daarom niet zo gek dat cohenners allemaal enorm aan komen als ze stoppen met cohen. Of es een weekend gewoon eten. Maar cohen is niet gezond en stop er mee...

Heel goed verwoord Karin.. zo is het precies !! Mooi uitgelegd over hoe "ons lijf" reageert op de "enge" koolhydraten Boe .. en de angst is enorm maar ik kan alleen maar zeggen voor diegene die jouw boekje lezen en nog twijfelen ... doorzetten ! Gezond gaan eten !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 17:22    

Reageer met quote
Hoe stap ik van een koolhydraatarm dieet of zonder meteen weer kilo??s erbij te krijgen?

**** link verwijderd

Hoe stap ik van een koolhydraatarm dieet of zonder meteen weer kilo??s erbij te krijgen?

Antwoord:

Ingrid, bedankt voor deze vraag. Ik kom heel veel mensen tegen die bang zijn dat ze van koolhydraten dik worden. Dat is een misverstand. Daarom zijn de koolhydraatarme dieten zoals Atkins en South Beach ook een tijdje zo populair geweest.

Inmiddels neemt de populariteit van koolhydraatarme dieten af omdat je na verloop van tijd weer dik wordt en omdat het niet ongevaarlijk is voor je gezondheid. Ik geef je eerst even wat meer achtergrond informatie voordat ik je mijn advies geef:
Je lichaam heeft koolhydraten nodig?

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige (suikers) als complexe (zetmeel), worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen onder meer als brandstof voor onze spieren. Daarnaast heb je koolhydraten nodig voor het zuurstoftransport naar je weefsels en je hersenen.

Suikers worden snel afgebroken, waardoor de glucose een piek veroorzaakt in je bloedsuikerspiegel. Bij complexe koolhydraten gaat dit een stuk langzamer. Daardoor komt de glucose meer geleidelijk in je bloed komt en blijft je bloedsuikerspiegel meer constant.
Wat is er mis met koolhydraatarme dieten?

In de jaren ??90 werden de zogeheten low carb dieten poplulair. En nog steeds zijn er mensen die deze dieetvorm volgen, maar wij zijn er geen voorstander van. De essentie van een low carb dieet is dat je weinig of geen koolhydraten eet en je energie haalt uit eiwitten en vetten. Voorbeelden zijn het Atkins-dieet en het South Beach dieet.

Het aantrekkelijke aan deze dieten is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En in eerste instantie val je er ook snel van af, dat maakt het helemaal aantrekkelijk.
Slecht voor je gezondheid en je wordt weer dik?

Een nadeel is dat deze manier van eten waarschijnlijk zeer slecht voor je gezondheid is en dat je na een tijdje weer aankomt. Ook gaat je lichaam bij gebrek aan energie je spieren verbranden, waardoor je slap wordt en je verbranding vertraagt.

Low carb dieten kunnen gevaarlijk zijn voor je lichaam. In Amerika zijn 58 doden geassocieerd met het volgen van een low carb dieet. Ook zijn er aanwijzingen dat je door het volgen van een low carb dieet een hogere kans hebt op nierproblemen en bepaalde vormen van kanker.

Ons advies is daarom: wees matig met koolhydraten, maar eet ze wel en kies dan voor gezonde volkorenproducten.
Combineer koolhydraten altijd met eiwitten

De low carb dieten hadden in zoverre gelijk dat ze helpen je bloedsuikerspiegel te reguleren, waardoor je afvalt.

Inmiddels is het inzicht ontstaan dat je je bloedsuikerspiegel ook kunt controleren door koolhydraten altijd te combineren met eiwitten. Eiwitten hebben een dempend effect op de insuline-pieken in je bloed.
Als je bijvoorbeeld brood eet, of pasta of rijst, dan adviseren we je daar altijd iets met eiwitten bij te nemen, bijvoorbeeld eieren, vis, mager vlees of tofu.
Eet alleen de goede koolhydraten en vermijd de slechte?

Koolhydraten kun je grofweg indelen in:

enkelvoudige koolhydraten, zoals suikers. Deze vind je in fruit, snoep en andere zoete voedingsmiddelen;
complexe koolhydraten, zoals zetmeel. Zetmeel vind je onder meer in brood, pasta, rijst en aardappelen.

Alle koolhydraten, zowel enkelvoudige als complexe, worden door onze spijsvertering afgebroken. Ze komen als glucose in ons bloed terecht en dienen als brandstof voor onze spieren.

Om de volgende redenen is het beter suiker te vermijden en te kiezen voor volkorenproducten zoals brood, ontbijtgranen, volkorenrijst en pasta:

Je lichaam zet suiker vaak voor een deel om in vetten en cholesterol. Daar word je dik van, je krijgt een tekort aan energie en bent minder fit.
Suiker zorgt voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, omdat het snel wordt omgezet in glucose en opgenomen in je bloed. Zetmeel komt veel geleidelijker in je bloed. Daarom is het goed volkorenproducten te eten. De pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zijn slecht voor je bloedvaten. En als je bloedsuikerspiegel te veel daalt krijg je weer snel honger.

Hoe stap ik over van een koolhydraatarm dieet naar een gezond dieet?

Het is supergoed dat je wilt overstappen naar een gezondere manier van eten waarbij je je ideale gewicht bereikt en daarna ook niet meer terugvalt. Wij adviseren je een menu te volgen dat bestaat uit:

30% eiwitten
40% koolhydraten
30% onverzadigde vetten.

Dus je hoeft nu niet ineens als een gek koolhydraten te gaan eten (liever niet zelfs ;-) , maar voer het langzaam weer op door af en toe een volkorenboterham te nemen en volkoren-producten bij je avondmaaltijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 20:32    
Vrouw Weeggegevens   kaatje52
Ik blijf hier bij de weegclub
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: Atkins

Reageer met quote
Hoi Karin,

Ook ik heb jaren zeer weinig koolhydraten gegeten, ik weet nu niet hoe ik het weer op de rails krijg.
Ik kan maar heel weinig eten verdragen, mijn darmen rommelen, opgeblazen buik. mijn darmbacterien zijn niet meer gewend aan voedsel zoals granen,aardappels en rijst.
het kan wel een jaar duren voordat ik weer zonder problemen weer dat voedsel kan eten.
Ik loop daarvoor bij een homeopaat.
Ik hoop dat jij een advies voor me hebt om zonder kilo's aan te komen toch weer gezond te eten.

Groeten Gerrie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012 23:27    

Reageer met quote
Gezonde (dus complexe) koolhydraten gaan toevoegen. Dus zilvervliesrijst, zoete aardappel, bonen, peulvruchten, volkoren pasta's e.d. Blijf ver weg van suiker, witte pasta's en witbrood. Dat je zal aankomen is onvermijdelijk..helaas. Je darmen zullen idd weer moeten wennen maar dat kunnen ze echt wel hoor. Je darmen hebben de vezels nodig! Je zou spijsverteringsenzymen extra kunnne slikken zodat je je lijf wat extra help met het verteren van de koolhydraten. Maar een paar jaar voordat het duurt dat je het weer kan eten??? Dat is vreemd. Misschien kan je niet zo goed tegen gluten?? of lactose waarom je darmen zo rommelen. Ik zou zo ie zo tarwe producten links laten liggen (je darmen vinden dat niet zo fijn).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 12:13    
Vrouw Weeggegevens   Simoontje

Reageer met quote
Hey Karin,

ik ben nu echt al begonnen met bewust te eten.
Ben een beetje in de Weight Watchers boekjes van mijn collega aan het kijken.
Eet nu een aantal dagen vezels en elke dag slankbrood.
Moet eerlijk zeggen dat ik nu "eindelijk" eens ELKE dag naar de WC kan.
Dat is lang gelden.
Ben ook heel benieuwd of mijn gewicht omgoog gaat.
Ben er zooooooooo BANG voor!!

Grrrrrr.

Hoe eet jij nu eigenlijk?

Net toen de rups verzuchtte, dat z'n leven voorbij was, werd hij plots wakker als 'n schitterende vlinder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 14:34    

Reageer met quote
mijn basisdagmenu (op basis van 1600 kcal)

Ontbijt:

Optie 1: 1 schaaltje (150 gram) m. kwark met 30 gram havermout. 10 gram lijnzaad, 20 gram rauwe noten, en wat fruit (kiwi, halve banaan, 50 gram bessen, ananas)
Optie 2: 2 snee volkorenbrood (of 3 slankbrood) besmeerd met roomboter met mager vleesbeleg of plak 20+ kaas of gekookt ei met rauwkost + zie variatielijst.

Tussendoortje optie 1: 1 tot 2 stukjes fruit en cappuccino van magere melk met een snuf kaneel

Lunch:

Optie 1: maatlijdsalade
100 gram spinazie/ andijvie/ sla/ witlof/ rucola enz
1 stuk tomaat
1/4 stuk komkommer
1/2 lenteui
75-100 gram peulvruchten/kipfilet/2 eieren/ tonijn (is natuurlijk of of)
10 olijven of avocado
2 eetl olijfolie
40 gr. paprika
1 eetl. cirtoensap/azijn
zout en peper
verse kruiden
10-20 gram zaden

Optie 2: 2 snee volkorenbrood (of 3 slankbrood) besmeerd met mager vleesbeleg of plak 30+ kaas met rauwkost (+zie variatielijst)

Optie 3: 1 schaaltje (150 gram) magere melk met 30 gram havermout, 10 garm lijnzaad, 25 gram rauwe noten (+zie variatielijst)

Tussendoortje 2: 1-2 stukjes fruit of
of 1 glas verse jus (niet te vaak)
of 15 gram pure chocolade
of 1 schaaltje m. kwark
of 25 gram rauwe noten
of 25 gr. m. vleeswaren
of 25 gram m. kaas
of 1-2 rijstwafels dun besmeerd met notenpasta

Avondeten:

125 gram vlees of vis bereid in kokosvet (zie variatielijst)
200 gram gekookte/ gestoomde groenten (zie variatielijst)
125 gram aardappels (zie variatielijst)
1 eelt jus of saus

Tussendoortje 3: zie een van de mogelijkheden van T2 of cappuccino van m. melk

Na de sport: 1 schaaltje (150 gram) magere yoghurt met 20 gram rauwe noten.

Kijk uit met noten: niet meer dan 2x per dag.

Maak iedere dag een ander menu, maak gebruik van de variatielijsten.

variatielijsten:

Zuivel:
magere kwark/ yoghurt 150 gram
halfvolle kwark/ yoghurt 100 gram
magere melk/karne melk 200 ml
halfvolle melk 150 ml
sojamelk 150 ml

Brood en ontbijtgranen:
volkoren, bruinbrood 1 snee
broodje zacht 1 stuk
broodje hard klein 1 stuk
broodje hard groot 1/2 stuk
krenten of rozijnenbrood 1 snee
volkoren beschuit 2 stuks
knackerbrood 2 stuks
rijstwafel 3 stuk
roggebrood 1 stuk
havermout, bambix, brinta 30 gram
cornflakes 20 gram
lijnzaad 10 gram

Broodbeleg:

kipfilet/rosbief ham enz 15 gram voor 1 snee
huttekase 25 gram voor 1 snee
20+ en 30+ kaas 20 gram voor 1 snee
jam zonder suiker 25 gram voor 1 snee
zelfgemaakte tonijn eiersalde enz 25 gram voor 1 snee
eet lekker wat rauwkost bij je boterhammen

Fruit:
appel/peer 1 stuk - 150 gr
mandarijn 3 stuks
kiwi 2 stuks
druiven/ kersen 100 gram
banaan 1 stuk
sinaasappel/ grapefruit 1 stuk
nectarine/ abrikoos 1 stuk
ananas 75 gram
meloen suiker 100 gram
meloen water 300 gram
groentesap 250 ml
sinaasappelsap/ grapfruitsap 150 ml

Tussendoortjes
kipfilet/rosbief/ham ect 25 gram
20+ en 30+ kaas 25 gram
chocolade 15 gram
volkoren ontbijtkoek 1 plakje
rijstwafel met 15 gram notenpasta
cracker met 15 gram pindakaas
cracker met 15 gram jam
cracker met 15 gram huttekase en 15 gram rauwkost
gekookt ei 1 stuk

Aardappel en vervangers:

aardappel gekookt 125 gram
puree 100 gram
zilvervliesrijst gekookt 100 gram
witte rijst gekookt 75 gram
volkorenpasta gekookt 100 gram
witte pasta gekookt 75 gram
gekookte peulvruchten (bruine bone, kapucijners, linzen, witte bonen gekookt enz 75-100 gram
gierst, gort, gerst, granen gekookt 75-100 gram

Vis, vlees, gevogelte (bereid product)
rundvlees mager 100-125 gram
lamsvlees mager 75-100 gram
varkensvlees mager 100-125 gram
kip/kalkoen 100-125
vis mager 125-200 gram
vis beetje vet 125-150 gram
vis vet 75-100 gram
garnalen gepeld 100-150 gram
ei 2 stuks

variaties overige:
sausjes 1 eetl.
mayonaise 1 eetl.
jus 1 eetl.
ketchup 1 eetl.
mosterd 1 eetl.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 15:11    
Vrouw Weeggegevens   Midde

Dieet: Fast 800 Diet van Dr. Michael Mosley.

Reageer met quote
Fijn om je hier bij de gezonde eters te zien !!!

Je hebt een heel mooi Basisdagmenu hoor Yes! (nederlands= , mijn complimenten, heb je die zelf samengesteld ??
Zelf werk ik sinds kort met een vergelijkbare lijst en dat bevalt me prima want ik val lekker af en heb totaal geen honger meer, wel heb ik een zogenaamde junkdag ingesteld waarbij ik 1x per week 200-300 kcal extra mag eten.
Desalniettemin zal ik wellicht wat info bij jou komen ´´lenen´´ hoor. Lachen hihi Lachen

Ik wens je veel succes met de strijd tegen de kilo´s !! cheerleader cheerleader cheerleader

Mijn Challange is 129,9 kg !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 15:47    

Reageer met quote
Nee samengesteld door een voedingsdeskundige Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 16:05    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27  Volgende
Pagina 4 van 27