Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

In januari positieve punten tellen

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Geke
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gezonder leven

Reageer met quote
Een tijd geleden heb ik veel gehad aan een sprintje hier, wat werkte met een puntensysteem wat je zelf bedenkt en waarmee je jezelf beloont met punten. Een positieve benadering dus!
Die punten moest je zelf bijhouden in een schriftje, op je telefoon of wat ook maar, maar je moest ze ook melden in het sprintje!

In november/december heb ik dit concept weer nieuw leven in geblazen en met een klein groepje zijn we bezig gegaan met punten. Voor een aantal (waaronder ikzelf) werkte dit heel motiverend. Vandaar dat ik nu voor de maand januari weer een nieuw sprintje start.

Hoe werkt het precies?

Je bedenkt allereerst wat jij precies wilt, waarmee jij jezelf wilt belonen. Dit kan van alles zijn! Bijvoorbeeld dat je een liter water op een dag drinkt, dat je extraatjes laat staan, dat je geen koffie drinkt op een dag, dat je een half uur gaat wandelen, verzin het maar. Overal waar jij jezelf positief voor kunt belonen (dus ook dingen die je lastig vindt, want ze kunnen door het puntensysteem aantrekkelijker worden gemaakt).
Je bedenkt hoe je dit gaat vastleggen (op je telefoon, op een briefje, in je agenda, wat dan ook maar).
Je stelt jezelf een doel: hoeveel punten wil je verzameld hebben op 31 januari en waarmee beloon je jezelf. Bijvoorbeeld: ik wil 100 punten halen en als ik dat haal, dan geef ik mezelf als beloning die fles badschuim, een bos bloemen, een sauna-uitje of die wandelbroek die ik al zo lang wil. (of wat ook maar)
Je meldt je aan bij dit sprintje en vertelt iets over jezelf en waar je jezelf punten voor gaat geven.

Als je af en toe hier noteert hoe het gaat, waar je tegenaan loopt, kunnen we elkaar motiveren en ondersteunen. Met als uiteindelijke doel dat de onsjes/kilo's er geleidelijk af gaan.

Ik ben benieuwd wie er zich bij ons aansluit! Je bent welkom.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 16:13    

Reageer met quote
Mijn puntensysteem blijft:

1 punt voor minimaal 1 liter water (extra) drinken op een dag
1 punt per 3 km wandelen
1 punt per 10 km fietsen
1 punt voor elke afgeslagen traktatie
1 punt voor thee ipv koffie bij het ontbijt
1 punt voor schrijven in m'n gedachtenboek
1 punt voor 1 minuut planken, uitbreiden tot 2 minuten
3 bonuspunten voor een suikervrije dag

De ervaring leert me dat ik gemiddeld zo'n 4 à 5 punten per dag haal. Die suikervrije dag komt maar heel weinig voor...
Maar het is wèl januari hè. De kerstkilo (gelukkig maar één) moet er weer af.
Ik zet in op 150 punten die ik wil halen.
Als ik ze haal, mag ik een legpuzzel uitkiezen van Jan van Haasteren, pas ontdekt en zó leuk.

O ja, het is aan het eind van de maand ook mijn verjaardag. Dubbel leuk als ik mezelf dan kan belonen met een leuk kadootje!

Laatst aangepast door Geke op wo 01 jan 2020 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 16:22    
Vrouw Weeggegevens   Anneke69

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ik begin ook weer met 150 punten.
Suikervrije dag 3 punt
Menu gemaakt en er aan gehouden 2 punt
20 min. hoepelen 2 punt
sporten 2 punt
5000 stappen 2 punt
Elke keer als ik iets afsla 2 punt.
Liter water 2 punt.

Geke ik ben 2 febr. jarig. Ik wordt dan 70‼️
Mijn beloning weet ik nog niet. Dagje sauna, filmhuis. Nou ja eerst maar mijn punten halen. Succes.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 17:36    
Vrouw Weeggegevens   Vega
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond vegetarisch

Reageer met quote
Leuk idee! Ik zie nog een klein beetje op tegen de administratie, maar ik wil dit graag proberen.

- 1 punt voor elke dag zonder alcohol
- 1 punt voor elke dag zonder kaas
- 1 punt voor elke dag zonder cola light
- 1 punt voor elke dag zonder toegevoegde suikers
- 1 punt voor elke dag dat ik sport
- 1 punt voor elke dag dat ik voor 23.00 uur in bed lig

Bij 100 punten mag ik een boek uitzoeken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 18:47    
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Nou, ik heb mijn eerste punten binnen hoor! De score van gisteren:

- 1 punt voor elke dag zonder alcohol
- 1 punt voor elke dag zonder kaas
- 1 punt voor elke dag zonder cola light
- 1 punt voor elke dag dat ik voor 23.00 uur in bed lig

De stand: 4/100

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 8:35    

Reageer met quote
Vega, welkom hier!
En wat leuk dat je al punten gescoord hebt.

De administratie is even een dingetje... maar als je eenmaal een manier hebt gevonden die bij je past, is het echt een fluitje van een cent.
Ik heb tot nu toe drie manieren gehad:
de eerste was een papieren schemaatje, waarop ik de hele maand in blokjes had getekend, 5 x 7 zeg maar, en daar dan op iedere rij een week in.
De tweede was op het notitieblokje in m'n telefoon. Ik zette de cijfers van de hele maand onder elkaar. En achter ieder cijfer noteerde ik de punten (of letters in mijn geval, leg ik straks wel uit).
De derde is dat ik een weekkalender gebruik, die hangt al jaren bij ons in de keuken, het is zo'n gratis ding van de plaatselijke middenstand. In het vorige sprintje bedacht ik ineens dat ik hierop per dag mooi de score kon noteren.

Die derde manier hanteer ik nu weer, er is weer een nieuwe kalender opgehangen en per dag schrijf ik daar m'n punten (letters) op.

Dan nu over die letters: ik vind het prettig om m'n score met letters bij te houden. L is bv. voor 3 km lopen, W is voor water drinken, A is voor afslaan traktatie, P is voor planken. Enzovoort.
Zo kan ik beter zien per dag waarvoor ik de punten heb gehaald. En over een paar weken is het leuk om terug te zien: kijk, die dag heb ik veel gefietst, of: die week ging het beduidend minder goed met water drinken.

Maar goed, dit is hoe het voor mij werkt. Bij iedereen is het anders! Welke manier heb jij Vega, om je punten te noteren?
En hoe noteer jij het, Anneke?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 9:39    
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Ik snap wel waarom je dat doet met die letters. Inderdaad handig om te kunnen zien wat wel lukt en wat niet lukt. Mag ik het ook gewoon hier in dit sprintje bijhouden? Of is dat niet de bedoeling?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 19:20    
Vrouw Weeggegevens   Anneke69

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Doe ik ook vega. Elke dag geef ik hier mijn punten door. Meestal ziet mijn lijstje er anders uit. Meer punten, maar ik ben een beetje ziek.
Vandaar weinig punten gehaald.
Suikervrije dag 0 punt
Menu gemaakt en gevolgd 0 punt
20 min. hoepelen 0 punt
sporten 0 punt
5000 stappen 0
Lekkernij afgeslagen 0 punt
Liter water 2 punt.

Morgen ga ik echt mijn best doen!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 19:32    

Reageer met quote
Natuurlijk mag dat, Vega! Als het maar werkt voor jou.
En voor ons is het leuk om met je mee te kunnen lezen.

Ikzelf hou het liever bij op die kalender, ik kan het er zo even bij pakken. Dat vind ik het makkelijkst.

Anneke, beterschap hoor!

Ik heb gisteren een klapper gemaakt. Suikervrije dag, en drie keer een traktatie afgeslagen. Geschreven in m'n gedachtenboek, geplankt, de dag met thee begonnen. En veel water gedronken.
10 punten maar liefst!

Suikervrij is trouwens betrekkelijk. Ik nam wel een glas sinaasappelsap, en o ja bij het warme eten een kleine schep appelmoes. Maar geen koek, chocolade, drop, cake, of zoetigheid op brood.
Ik geef mezelf wѐl die punt. Te streng zijn heeft ook geen zin.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020 4:20    
Vrouw Weeggegevens   LiesbethM

Dieet: Gezond eten 8 augustus 2017 Gastric Sleeve operatie

Reageer met quote
Dag allen,
Anneke maakte me attent op dit sprintje. In het verleden heb ik ook meegedaan maar toen was het allemaal wat teveel.
Maar deze is maar voor een maand en is daarom wat overzichtelijk voor mij. Voor hier houd ik het even simpel. Voor mijzelf heb ik wel een dagplanning gemaakt maar dat ga ik (nog) niet allemaal hier opvoeren.

Voor nu: ik ben weer begonnen aan de jaarlijkse ( deels achterstallige) opruiming. Ik doe dat via een online schema.
Deze week staat de keuken op de kalender en ik heb al 4 kastjes en een la gedaan. Ik doe het nu heel rustig aan omdat ik ook iedere dag even wil wandelen.

Het huishoudschema doe ik minimaal 5x per week met zondag niet.
Het wandelen ( incl uitjes) moet 7d p/w
Voor beide geef ik mijzelf 1pt per dag.

Ik ben benieuwd!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020 6:23    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Pagina 1 van 12