Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

goede gewoontes aanleren


Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 881
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Hoe zorg je ervoor dat het dit keer wél lukt?
Hylke Boelens Diëtist PowerSlim
6 mei 2021
Gedrag veranderen is moeilijk. Dat wist je waarschijnlijk al.
Ik ken weinig mensen die niet, op de één of andere manier, een betere versie van zichzelf willen worden; sportiever, gezonder, slanker, assertiever een betere vriendin, vrouw, moeder en ga zo maar door. Het probleem zit hem dus niet in dat we niet willen. Integendeel, we wíllen wel, alleen lúkt het vaak niet.

Het begint natuurlijk allemaal met het vinden van de juiste motivatie, de zogeheten knop moet om.

Maar zelfs als we supergemotiveerd zijn en een start maken met ons nieuwe goede gedrag dan blijkt het vaak moeilijk om deze gewoontes vast te houden.

Hoe komt dat? En is er iets dat je kunt doen om gedragsverandering makkelijker te maken?

ja dat kan. Uit onderzoek blijkt dat het succes van gedragsverandering grotendeels afhangt van in hoeverre je jezelf identificeert met het gewenste gedrag.1

Identiteitsverandering
De sleutel tot het ontwikkelen van blijvende gewoontes is om eerst te focussen op je nieuwe identiteit. Je huidige gedrag weerspiegelt je huidige identiteit, van de persoon die je gelooft te zijn. Dit kan bewust of onbewust verlopen.

Voel je hem al aankomen? ‘Ik ben te dik’ of ‘Het lukt mij nooit om af te vallen’ zijn in dit kader natuurlijk niet echt helpende gedachtes/overtuigingen.

Om je gedrag voorgoed te veranderen is het noodzakelijk dat je nieuwe dingen over jezelf gaat geloven. De identiteitsverandering gaat vooraf aan het ontwikkelen van de gewoontes die bij deze gewenste identiteit passen.

Herken je dit?
Normaal gesproken stellen we doelen vaak als volgt, door tegen onszelf te zeggen ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil meer gaan bewegen’. Of, als je iets meer verstand hebt van doelen stellen, dan formuleer je je doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden).

Bijvoorbeeld ‘Ik wil voor de zomer 5 kilo afgevallen zijn.’

Het probleem met dit soort doelstellingen is dat ze gefocust zijn op de uitkomst in plaats van je identiteit. Identiteitsverandering gaat over het veranderen van wat je gelooft over jezelf. In dit geval je zelfbeeld. De meeste overtuigingen, aannames en veronderstellingen waaraan je vasthoudt zijn hiermee geassocieerd.

Resultaten gaan over de uitkomsten die je krijgt. Processen gaan over wat je doet. Identiteit gaat over wat je gelooft wie je bent. Als het aankomt op het ontwikkelen van blijvende gewoontes dan is het belangrijk een identiteit aan te nemen die hierbij goed aansluit, dit vergroot de kans van slagen aanzienlijk.

Het recept voor blijvend succes
De meeste mensen beginnen het proces van gedragsverandering door te focussen op WAT ze willen bereiken. Dit leidt tot op resultaat gefocuste gewoontes. Het alternatief is om op identiteit gebaseerde gewoontes te ontwikkelen. Met deze aanpak focus je je op WIE je wilt worden.

Degenen die alles geprobeerd hebben om af te vallen zonder blijvend resultaat noemen zichzelf vaak ‘eeuwige diëters’ of 'een echte jojo-er'. Dit is precies waar het mis gaat. Ze hebben de identiteit van eeuwige diëter aangenomen. Je denkt misschien in termen van ‘Ik kan niet’, ‘Ik mag niet’, ‘Ik houd dit toch niet lang vol’, of ‘Afvallen lukt me wel, maar op gewicht blijven niet’ ‘Ik ben nou eenmaal een emotie-eter’ enzovoorts, enzovoorts. Zolang je dat gelooft over jezelf, vertoon je het gedrag dat daar bij hoort en krijg je ook de bijbehorende resultaten.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen: 'Ik probeer te stoppen met roken' of 'Ik rook niet'. Voel je het verschil? Denk dan ook eens bewust na over de woorden die jij over jezelf of tegen jezelf zegt.

En dat mag best met kleine stapjes gaan. Begin gewoon vanavond bij het avondeten eens. Kies iets gezonds, eet een normale portie en ga eens voelen hoe je je daarna voelt. Voelt het goed? Probeer dan morgen bij het ontbijt hetzelfde te doen enzovoorts.

Gaandeweg zal het op deze manier steeds makkelijker worden.

In de eerste plaats omdat je je identiteit hebt veranderd van eeuwige lijner naar iemand die gezonde eetgewoontes heeft.

In de tweede plaats omdat je in jezelf gaat geloven omdat de kleine succesjes het bewijs aan jezelf zijn

En last but not least ook omdat je door steeds vaker voor gezond te kiezen andere voorkeuren ontwikkelt. Een goed gevoed lijf heeft veel minder cravings (rare voedselbehoeftes en eetbuien).

Je overtuigingen veranderen is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Er zijn twee stappen:

Bepaal wat voor persoon je wilt zijn

Bewijs het jezelf met kleine successen

Dus, wil je nu eens voor een en voor altijd van die vervelende kilo’s af?
Dan wordt jouw nieuwe identiteit: Ik ben iemand die met gemak verantwoorde voedselkeuzes maakt.

Kleine stapjes voor succes: kies vanavond een verantwoorde avondmaaltijd met 200 g groente en een stukje vlees of vis. Voelt dit goed? Neem morgen ook een ruime portie groente bij de lunch en voeg stap voor stap een extra gezonde gewoonte toe, zoals voldoende water drinken.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 7:59    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 881
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Wie heeft er ook behoefte om net als ik anders met afvallen om te gaan.
Ik heb sterk het vermoeden dat het ook veel met ons brein te maken hebt.

Ik heb dit sprintje geopend omdat ik hoop dat ik hier veel uit kan leren om positiever om te gaan met afvallen en de negatieve gedachtes zoveel mogelijk van me af te zetten.

Ik hoop dat er mensen mee willen doen, want het lukt me nog steeds niet om gemotiveert te blijven,maar misschien met tips en ideetjes van anderen dat het nu wel lukt.

_________________


Laatst aangepast door tantezus op di 11 mei 2021 8:05, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 8:01    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 881
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Ik denk steeds ik mag nooit geen lekkere dingen meer nu ik bezig ben met afvallen en het lijkt dan net alsof ik dan alleen maar aan ongezonde lekkere dingen kan denken.
Ik kan natuurlijk ook denken: ik ga goed voor mezelf zorgen om het te voeden met gezond eten en op deze manier raak ik mijn overgewicht kwijt zodat ik gezonder mag worden.

Ik wil mijn brein een gewoonte aan leren dat gezond eten ook lekker is.

Gisteren had ik zo n zin in chips dat ik dacht als ik perse wil eten kan ik ook ipv fruit eten.
Dat heb ik gedaan en het gaf me een trots gevoel.
Juist dat gevoel om iets gezonds te pakken ipv ongezond wil ik vast houden en trainen.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 8:04    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-3-2019
Berichten: 1891
Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs
Woonplaats: Winschoten


  Reageer met quote
Ik doe mee.

Ik wil ook een andere manier van denken krijgen.

Mijn gedachten momenteel zijn dat ik geen snoep wil omdat dit niet goed is voor mijn adhd.

En als ik echt heel eerlijk moet zijn: vind ik snoep eigenlijks helemaal niet zo lekker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 11:48    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-3-2019
Berichten: 1891
Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs
Woonplaats: Winschoten


  Reageer met quote
Nog een mooie gedachte.

Ik wil me voeden met voeding en niet met vulling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 12:15    
Vrouw Weeggegevens   vlinderrr
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-6-2012
Berichten: 17126
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Ik doe ook mee, leuk sprintje Lachen
Begin vrijdag, heb migraine.. ff rustig aan.

_________________
Steun de weegclub! https://www.weegclub.nl/donaties/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021 18:12    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 881
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Welkom Vlinder en deugnietje.
Leuk dat jullie mee willen doen.

Ik wil er echt een gewoonte van proberen te maken dat ik alleen om de 3 uur iets eet en verder niet. en zo gezond mogelijk.
Mijn brein is zo gewend om als het er4gens zin in hebt dat het dan ook gelijk krijgt.
Ik wil nu leren wachten.
denken van heb ik honger of gewoon zin in iets.

Ook wil ik leren om alleen zittend aan tafel te eten EN met aandacht.
Ook heel belangrijk. Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2021 7:30    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-3-2019
Berichten: 1891
Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs
Woonplaats: Winschoten


  Reageer met quote
Ik herken dat stukje, als je ergens zin in hebt dat je dat gelijk dan wil pakken.

Ik ben hier ook mee aan het oefenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2021 11:09    
Vrouw Weeggegevens   vlinderrr
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-6-2012
Berichten: 17126
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Vaak heeft eten niets met eten te maken.. Je eet vaker uit gewoonte, uit emotie, uit vermoeidheid, in plaats van wanneer je echt trek hebt. Dat wil ik veranderen, kijken naar de onderliggende gevoelens en daar aan werken.

_________________
Steun de weegclub! https://www.weegclub.nl/donaties/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021 9:42    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-3-2019
Berichten: 1891
Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs
Woonplaats: Winschoten


  Reageer met quote
Vlinder dat hem je mooi verwoord, hier werkt dat precies zo.

Dat snoep eten is puur gewoonte voor mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021 11:15    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2