Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Eén ding tegelijk! (deel 2)

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Wat is het ENE ding dat jij vooral anders moet doen om af te vallen en/of gezonder te worden?

In dit sprintje ga je werken aan dit ene ding. Je zet meermalen per week hier een berichtje neer over hoe het gaat.
Als het goed gaat, prachtig. Als het NIET goed gaat, benoem dan waarom het niet lukte en wat je de volgende keer anders zult doen zodat het wel lukt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2021 18:19    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs

Reageer met quote
Ik wil graag water drinken.

Ik vind dit erg lastig.

Afgelopen dagen is het wel goed gegaan, maar wil het graag door zetten.

Ik heb een mooie waterfles. Daar gaat 0.75 ml water in.
Deze wil ik elke dag leeg drinken en meer is extra.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2021 11:46    

Reageer met quote
Welkom Deugenietje en onze 'stille vennoot' Madelief! Erg blij Succes gewenst.

Mijn 'ene ding' blijft om na het avondeten niets meer te eten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2021 13:00    
Vrouw Weeggegevens   Deugenietje
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Geen suikers in de vorm van snoep/chips/koek/ijs

Reageer met quote
Herkennnen jullie het ook dat de eerste dagen het heel goed gaat en dat het dan minder goed gaat?

Hoe gaan jullie daarmee om?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 mrt 2021 20:46    
Vrouw Weeggegevens   Lucius
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: vega

Reageer met quote
Mijn 1 ding hou ik simpel: gezonder eten en niet teveel.

Geen focus meer op afvallen, dat komt vanzelf wel

zaterdag weegdag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 mrt 2021 14:07    
Vrouw Weeggegevens   Lucius
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: vega

Reageer met quote
Deugenietje schreef:
Herkennnen jullie het ook dat de eerste dagen het heel goed gaat en dat het dan minder goed gaat?

Dat herken ik zeker en dan duurt het weer dagen om in een goed ritme te komen

zaterdag weegdag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 mrt 2021 14:08    

Reageer met quote
Deugenietje schreef:

Wat voor mij goed werkt vaak is het instellen van gewoontes.

Als je bijvoorbeeld meer water wilt drinken kun je dat koppelen aan iets dat je al doet elke dag. Dat maakt het makkelijker om het te onthouden en als het eenmaal een gewoonte is, kost het je geen wilskracht meer.
Dus je kunt bijvoorbeeld zeggen: "elke keer nadat ik van de wc af kom, drink ik een glas water". Het helpt ook om dit echt met de hand op een stuk papier te schrijven. Je kunt dat papiertje dan ook ergens ophangen of neerleggen waar je het vaak ziet.
En dit ga je dan een paar keer oefenen in het begin, dus je gaat de wc in (ook als je niet hoeft), trekt door, loopt de wc uit naar de kraan, pak een glas water, neem een paar slokken.
Dan nog een keer, zelfde ritueel: wc in, doortrekken, naar de kraan, water inschenken, paar slokjes drinken. En zo een keer of zeven, en misschien de dag daarna weer. Zo 'oefen je het gedrag in' zodat het makkelijker een gewoonte wordt.

En elke keer dat je een glas drinkt zeg je 'YESSS!' tegen jezelf of je geeft jezelf letterlijk een schouderklopje: je zorgt dat je trots bent omdat je het nieuwe gedrag hebt uitgevoerd.
Of vóor elke maaltijd drink ik een glas water. (Ná de maaltijd drinken is minder gezond).
Of: Meteen nadat ik in de keuken kom / nadat ik 's morgens opsta drink ik een glas water.

Overigens schijnt het zo te zijn dat je niet meer dan 2 cups (240 ml) water achter elkaar moet drinken, want anders raken je nieren overbelast.

Wat je verder kunt doen is een reminder in je telefoon of je computer zetten, dat je dus van tijd tot tijd een berichtje in beeld krijgt dat zegt 'water drinken!'.
Of elke ochtend een reminder laten verschijnen om het water drinken opnieuw onder je aandacht te brengen.
Je kunt ook zorgen voor kleine beloningen voor elk glas dat je drinkt, of voor elke dag dat het is gelukt om genoeg te drinken. Bijvoorbeeld dat je het hier op de weegclub meldt dat het is gelukt, dat is een kleine beloning. Of je mag elke dag een leuke sticker plakken op een schrift of een map of een kalender of wat je maar wilt. Bij bol.com hebben ze super leuke stickers.
Of je belooft jezelf dat je elke dag dat het lukt een euro (of een paar cent, wat je wilt) apart mag zetten waar je dan na twee weken of na een maand iets leuks voor koopt. Zie ook het sprintje met de positieve punten: https://www.weegclub.nl/forum/maart-is-positieve-punten-waard-t56955-180.html#2804255

ELKE KEER dat het mij lukt om 's avonds niet te eten, deel ik dat met een paar vriendinnen op een blog en dan zeggen zij: goed zo! en daar word ik dan blij van, en dat helpt om het vol te houden. En ik stel beloningen in.
Ik zet ook elke dag een kruisje op een kalender en teken er een zonnetje bij, als het weer gelukt is. Dat geeft mij ook een gevoel van trots en voldoening. Het schijnt dat dat juist van belang is bij het aanleren van nieuw gedrag: dat het je een positief, happy gevoel geeft.
(Dit heb ik onder meer uit het boek 'Tiny Habits').

Ik vond het vroeger onnodig en kinderachtig om zo met beloningen en dergelijke te werken, maar gaandeweg werd het me duidelijk dat gedragsverandering, zeker als het om eten en zo gaat, heel moeilijk kan zijn en dat dit soort positieve acties heel veel verschil kunnen maken. Dus nu pas ik het wel toe en dat geeft me ook plezier! Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 mrt 2021 15:40    
Vrouw Weeggegevens   nikilauda
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: weight watchers

Reageer met quote
Ga dit sprintje toch ook weer water drinken als ding nemen. Beetje aan het slabakken. Lukte enkele weken prima en nu weer minder. à Kordiya : ga je tips ter harte nemen. Bijhouden op lijstje werkt ook wel voor mij. ( nog even over mijn opmerking in vorige sprintje : je doet het prima hoor, was eerder vaststelling, zeker geen kritiek, hoop dat je het zo niet opnam )
Ga er weer voor. Zal proberen geregeld ook iets te schrijven.
Veel geluk iedereen en geniet van de zonnige dagen deze week.
gr
Niki

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2021 21:50    
Vrouw Weeggegevens   vlinderrr

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Ik doe ook graag mee, ik wil iedere dag een groot glas water drinken voor de maaltijden.

Succes allemaal:)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2021 7:10    
Vrouw Weeggegevens   vlinderrr

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Yesss, gelukt!

Hoe ging het bij jullie?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2021 18:18    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5