Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Doelen stellen en vorderingen bijhouden

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
In onze sprint zijn we op dit moment druk bezig met het stellen van haalbare doelen en maken we allemaal een checklist om onze vorderingen mee bij te houden...Dat is vooral handig als je geen direct aantal kilo's als doel hebt gesteld... Wellicht hebben jullie er ook wat aan. Vandaar dat ik het hier ook post:

Gejat van de weight watchers website en een beetje aangepast:

Iedereen heeft zo zijn redenen om aan een afslankprogramma te beginnen. Stel jezelf de volgende vier vragen en raak gemotiveerd door de antwoorden.

1 Waarom wil ik afvallen?
Stel de vraag zo? dat je ook echt een eerlijk antwoord geeft.

Men heeft het vaak over ??een paar kilootjes kwijtraken?? of ??even minderen voor een strak bikinilijntje??, maar deze redenen zijn te vaag om een dieet op vol te kunnen houden. Door jezelf af te vragen waarom je nu precies gewicht wilt verliezen, word je gedwongen op zoek te gaan naar de echte reden. Doe je het om gezonder en fitter te worden? Geef je graag een goed voorbeeld voor je kinderen? Of is het iets anders? Jij bent de enige die daar antwoord op kan geven!

2 Zijn mijn doelen realistisch en haalbaar?
Stel de vraag zo? dat je niet teveel druk op jezelf legt.

Jezelf doelen stellen is een belangrijk onderdeel van het strategie om gewicht te verliezen, maar zorg er wel voor dat je doelen haalbaar zijn. Elke week 3 kilo afvallen is niet haalbaar en ook niet gezond. Ben je onzeker over de door jou gekozen doelstellingen, overleg dan met je dietiste, partner, een vriendin of met je groepsgenoten uit deze actie of je doelen reëel zijn. Stel ze bij wanneer dit niet het geval is. Irreële doelen zullen op den duur demotiveren met als gevolg dat je misschien wel de handdoek in de ring wilt gooien. Houd je doelstelling dus realistisch en bereik zo stap voor stap je streefgewicht.

3 Waarom is het me eerder niet gelukt?
Stel de vraag zo? dat je leert van je fouten.

Door het stellen van deze vraag verhoog je de kans op succes met je tweede (of derde, vierde of vijfde) poging om af te vallen. Je valkuilen kunnen overal zitten! Heb je misschien te weinig tijd om gezond te koken? Ben je bang voor de verleidingen uit de keuken? Heb je last van eetbuien in emotionele tijden of is er wellicht gebrek aan steun in je omgeving? Stel een lijst samen van alle dingen die je bij eerdere pogingen dwarszaten. Zo leer je valkuilen herkennen en, belangrijker nog, omzeilen.

4 Hoe overwin ik tegenslagen?
Stel de vraag zo? dat je meteen van start kunt.

Zodra je weet wat je valkuilen zijn kun je concrete stappen nemen om ze te ontwijken. Vind je het bijvoorbeeld lastig om de verleiding van een snelle snack te weerstaan, zorg dan voor een gezond alternatief. Heb je tijdens emotionele gebeurtenissen behoefte aan eten, probeer dan de oplossing te zoeken in andere dingen als een goed gesprek met je partner of een vriendin. Denk vooral niet dat eventuele hindernissen het bereiken van je streefgewicht in de weg zullen staan. Voor ieder probleem is tenslotte een oplossing te vinden!


Om strakjes je vorderingen te kunnen meten is het handig als je het onderstaande lijstje voor jezelf invult. Bewaar het (samen met je doelen) goed, sla het ergens op in je computer...je kunt er dan regelmatig op checken hoe je vorderingen zijn (het lijstje opnieuw invullen). Het lijstje is geleend uit het "weg met de weegschaal" Superdieetboek, en daarna een beetje aangepast.
Checklist Doelen
Datum start:

Mijn belangrijkste doel(en) waar ik de komende drie maanden aan ga werken :

Dit ga ik doen om meer te bewegen:

Mensen die me kunnen helpen/ondersteunen :

Dit ga ik doen om mezelf te ontspannen en/of te belonen

Overige aandachtspunten:


Mijn startsituatie
Datum:
Tijdstip:

Cijfer van 1-10 voor hoe gezond ik mezelf op dit moment vind:

Kwaaltjes en klachten die ik heb:

Cijfer van 1-10 voor hoe aantrekkelijk ik mezelf vind:

Wat zie ik als ik in de spiegel kijk?

Cijfer van 1-10 voor mijn zelfvertrouwen:

Mijn Body Mass Index (BMI)

Mijn middelomtrek

Mijn vetpercentage Indien bekend

Hoe ontspannen voel ik me bij de manier waarop ik nu met eten en mijn gewicht omga? Een cijfer van 1-10:

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010 20:51    
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Wederom: een beetje van mezelf en een beetje van internet...maar volgens mij is het zo wel een leuk artikeltje over doelen stellen en je stappenplan aanpassen geworden:

Terug in het zadel

Nu we allemaal onze doelen hebben opgesteld en er al een paar dagen mee bezig zijn kunnen de eerste barstjes zijn ontstaan in ons bij onze goede voornemens...Ineens blijkt dat het helemaal niet zo makkelijk is om elke dag uitgebreid te koken of blijkt dat je bed 's ochtends nog wel erg lekker ligt en sta je helemaal niet een half uurtje eerder op om te gaan sporten op de crosstrainer (moi Rollende ogen ) Kortom: je loopt tegen een aantal praktische zaken aan die het bereiken van je doelen kunnen belemmeren.

Gooi je doelen niet het raam uit bij de eerste de beste tegenslag!
Degene die haar eigen successen ooit heeft bestudeerd weet dat ze die nooit behaald zou hebben als ze bij de eerste tegenslag had opgegeven. Als je een tentamen niet haalt dan geef je niet je studie op maar ga je extra hard blokken voor je herkansing. Diezelfde instelling heb je nodig bij het behalen van alle doelen. Lukt het niet je stappenplan vol te houden, neem een stap terug en analyseer waarom het niet lukt, maak kleine veranderingen of desnoods een ander stappenplan die wel goed vol te houden is.

Stappenplan aangepast? Goed, dan kun je nu ongestoord doorzetten met het behalen van je goede voornemens! Laat kleine tegenslagen niet in de weg staan. Leer van je tegenslagen en geef niet op!

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 12:51    
Vrouw Weeggegevens   tonyasanchez
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 29-12-2009
Berichten: 192
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Heb net aandachtig bovenstaande doorgelezen en ik ga daar dit weekend mee aan de slag.
Ik vind dit een heel goed idee.
Bedankt voor de tip.

Tonny

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 20:51    
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Graag gedaan! Erg blij We zijn hier op dit forum immers bij elkaar om elkaar te helpen...veel succes!

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 17:39    
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Ik vind het zo jammer dat dit topic als sticky is weggehaald. En langzamerhand dieper in het draadje wegzakt. Want ik merk dat veel mensen er iets aan hebben (gehad) Dus reageer ik zelf maar even, dan komt dit topic weer naar boven Lachen

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 10:38    
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
hup de tips staan weer bovenaan....mag dit aub weer een sticky worden???? Lachen

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 15:36    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 31-1-2004
Berichten: 49723
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Ik maak er even een week een sticky van want een sticky is om deelnemers attend op iets te maken en als er geen reactie komt vraag ik me af of ze het wel leuk vinden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 15:55    
Vrouw Weeggegevens   Saule
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 3-2-2009
Berichten: 491
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Hoi Ellen,
Ik begrijp je standpunt. We hebben elkaar al gesproken...
Helemaal goed zo...ik wil zo graag dat anderen net zoveel kunnen leren als wij dat ik misschien wel een beetje te enthousiast wordt...

Voor de lezers...laat dus vooral merken als je iets hebt aan dit artikeltje....
zwaai zwaai

_________________
Go slow and go with the flow!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 15:57    
Vrouw Weeggegevens   Astridhv
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 7-10-2009
Berichten: 173
Dieet: Proteinedieet


  Reageer met quote
Ik heb er wel wat aan. Ik ben nu bezig met poging 400 ofzo om wat kilo's kwijt te raken. Tot nu toe is het me nooit gelukt. Ze gingen er wel af maar ze zaten er ook zo weer bij.
Vanmiddag ga ik er eens voor zitten en maak een lijstje met doelen en andere punten voor mezelf.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 15 feb 2010 7:32    
Vrouw Weeggegevens   juud
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 4-3-2010
Berichten: 474
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Alkmaar


  Reageer met quote
Goed topic, vooral het nadenken waarom je af wil vallen, en je valkuilen Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 16:48    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1