Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

cortvriendt

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   D01
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Als je iets krijgt wordt alles relatieve en ga je anders naar dingen kijken he

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2018 21:42    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Afgezien vd wijn gast het eten hier goed.ik wilde beginnen aan het volgende hoofdstuk maar heb boek niet gevonden. Mijn man gaat straks xoeken. Hij vindt het een beetje onzin. Kan dat niet wachten tot we maandag weer thuis zijn zegt ie. Heb hem net vertelt van niet. Hoop niet dat het in het vorige hotel achtergebleven is. Heb oog mondjesmaat weer internet

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 20:15    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Gevonden. Het volgende hoofdstuk gaat over cholesterol. Cholesterol is een belagrojke bouwstof voor celwand, hormonen maar ook zenuwstelsel. Meeste cholesterol wordt door lever zelf geproduceerd en komt niet uit het eten.
De verhouding goed en slecht cholesterol is belangrijk voor evt risico s hart en bloedvaten.
Je hebt hfl en ldl Hoe verser je eet hoe beter deze verhouding. Afvallen em bewegen helpt ook.Anders zijn er medicijnen om de LDL te verlagen. Als laatste het vermijden van frisdrank, suiker koolhydraten en transvetten kan ldl doen verminderen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 20:49    
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Ervaringsdeskundige

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Dat laatste
Als laatste het vermijden van frisdrank, suiker koolhydraten en transvetten kan ldl doen verminderen.
Daar had ik blijkbaar overheen gelezen. Ik heb het boek er even bijgepakt. Ik ga het even anders formuleren D01:

De verhouding LDL (slechte cholesterol), HDL (goede cholesterol) verbetert door het consumeren van meer verse levensmiddelen als groente en fruit, minder suiker en snelle koolhydraten en minder kant en klaar voedsel (ivm de transvetten).
Ook lichaamsbeweging heeft een gunstige invloed op deze verhouding.

Dus vooral de snelle koolhydraten vermijden, de langzamere koolhydraten zijn beter te verwerken door ons lichaam als de snelle. Bijvoorbeeld sinaasappelsap bevat veel snelle koolhydraten en volkoren brood de langzamere. Neem je van allebei even veel dan is het volkorenbrood dus beter dan de sinaasappelsap. Frisdrank en suiker zijn snelle koolhydraten die gelijk omgezet worden in vet.

Ik vond de uitleg van HDL en LDL wel interessant. En ook dat de lever blijkbaar uit zichzelf minder cholesterol aanmaakt als er cholesterol uit eten opgenomen wordt. Zo verwarrend dat er altijd een klemmend dieetadvies is gegeven die dus de prullenbak in kan omdat de meeste cholesterol in ons lichaam niet uit voeding afkomstig is.

Ook vond ik het bijzonder om te lezen dat cholesterol een functie heeft. Het wordt zo zorgelijk gebracht altijd. Waarschuwingen voor te hoog cholesterolgehalte heb ik vaak gehad. Bij mijn diabetescontrole moet ik onder de 4 zitten, uit voorzorg. In het boek zie ik dat de 'normale' waarde ruimer is. De vorige keer bij de internist stelde ze een nieuw medicijn voor (ik gebruik geen medicatie voor cholesterol vanwege de bijwerkingen) maar mijn waarde is niet te hoog, dus ik ben eigenwijs en slik het niet.

Dat het juist een bouwsteen is voor de celwanden en het zenuwweefsel is. Ik hoop echt dat mijn HDL zal verbeteren de komende tijd, het hogere cholesterolgehalte is in onze familie genetisch bepaald, en als het problemen gaat opleveren ga ik echt wel aan de medicatie.. Maar ik kijk er nu wel anders tegenaan na de uitleg van Cortvriendt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 21:47    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Ik ook. Ik ben eerst in de val getrapt van de lightproducten. Hier kom je niet van aan maar stimuleert wel trek waardoor je vaak meer gaat eten en dus aankomt. Dacht ik dat ik het goed deed. Ook dat dieet volg ik. Mijn aanleg is familiar. Ik begrijp dat het mogelijk weinig zin heeft. Echter ik heb graag grip op mijn ziektes dus ik probeer het wel. De kern van de boodschap is eigenlijk hoe minder bewerkt Hoe beter, geen transvetten of snelle suikers. Nooit slecht denk ik. En minder eten. Dat is steeds mijn val. Gaat het ok ga ik ongemerkt meer eten. Overigens heeft hij gelijk want uit onderzoek komt ook dat het hogere cholesterol beschermend is bij ms en bij dementie. Het eerste heb ik. Het tweede wil ik niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 8:26    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Ik ook. Ik ben eerst in de val getrapt van de lightproducten. Hier kom je niet van aan maar stimuleert wel trek waardoor je vaak meer gaat eten en dus aankomt. Dacht ik dat ik het goed deed. Ook dat dieet volg ik. Mijn aanleg is familiar. Ik begrijp dat het mogelijk weinig zin heeft. Echter ik heb graag grip op mijn ziektes dus ik probeer het wel. De kern van de boodschap is eigenlijk hoe minder bewerkt Hoe beter, geen transvetten of snelle suikers. Nooit slecht denk ik. En minder eten. Dat is steeds mijn val. Gaat het ok ga ik ongemerkt meer eten. Overigens heeft hij gelijk want uit onderzoek komt ook dat het hogere cholesterol beschermend is bij ms en bij dementie. Het eerste heb ik. Het tweede wil ik niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 8:26    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Ik ben de komende twee weken op vakantie en ga niet online tijdens die weken. Dus als je me mist is dat de reden. De boeken van Cortvriendt gaan mee op vakantie, ik vind ze behoorlijk interessant.
Veel van wat ik denk te weten lijkt te kloppen, soms zie ik nieuwe dingen om over na te denken..

Die light producten heb ik ook moeten nemen op advies van de dietiste. Wat is er wat dat betreft veel veranderd hè.
De enige die beter werden van light producten zijn de fabrikanten, stelt Cortvriendt. Maar zij maakten het natuurlijk ook op basis van de inzichten van toen.

Toen ik overging op roomboter (jaren geleden toen ik volgens de EGA methode ging eten) protesteerde de dietiste. Ik moest 25 gr vetten nemen op een dag, en zij had liever dat ik dan overging op olijfolie ofzo. Maar de roomboter trok me ook, ik geloof in afwisseling.

Mijn cholesterolgehalte is toen verbeterd, maar nu begrijp ik dat dat vooral kwam door de verse zelfbereide maaltijden, koken zonder pakjes en zakjes..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 9:20    
Vrouw Weeggegevens   JPee
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Wens je een hele prettige vakantie toe.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 10:27    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Fijne vakantie mandarijn. Zie je kans om meeste lezen?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 14:34    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Dank!

Ik lees wel de boeken verder maar kom verder niet online

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 15:38    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 6 van 8