Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Back on track met Judith Beck, 2


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 44, 45, 46  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8946
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Klopt, dat syndroom loopt door ons hele leven. Ik merk ook dat ik de hele dag wel dingen tegenkom waarvan ik denk: dat kan ik mijn les uit leren en de volgende keer eens anders doen.

Ik antwoordde iets voor je in een ander sprintje.
Je nare ervaringen en beleving daarbij herken ik wel. Mijn jongste zoon zuchtte aan het eind van 2017 dat hij blij was dat dat jaar voorbij was: de afgelopen jaren hadden ze grote zorgen over de vader van zijn vrouw. Met elkaar hebben ze nog zoveel mogelijk dingen samen gedaan: twee keer op vakantie; een ballonvaart... Hij overleed eind 2017. Dat hakt er wel in. Een jonge vriendin van hen kreeg darmkanker; op het werk van zijn vrouw waren er geldelijke onduidelijkheden (slechte berekeningen van tevoren...), waardoor er elke maand minder inkomsten binnen komen - en dat zal nog wel 'even' duren (lees: paar jaar); op zijn werk was het lastig; ze hadden dure uitgaven voor hun huis en tuin, kortom: veel, heel erg veel.
Ik zie dat het daar inmiddels wat rustiger wordt, al houden de geldproblemen nog wel even aan. De kinderen worden groter en er is gemakkelijker mee te 'praten' dan toen ze nog één en twee waren, kortom: de verbetering zit er wel in, maar het duurt allemaal bij elkaar wel aardig lang. Toch zie ik niet dat ze zich zielig voelen; ze waren en zijn soms wel ontzettend moe. Als ik (overdag) moe ben, ga ik gewoon een tuk doen op de bank. Dat kunnen zij niet: moeten door op hun werk.

Zet 'm op!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 9:28    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 30345
Dieet: EKPW / Dr. Frank
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Het is niet eerlijk is een valkuil. Zelfmedelijden is altijd een slechte raadgever. Er zijn altijd erger dingen en ook altijd mensen die het slechter treffen dan ik. Sip

Maar soms flitst het even door me heen. Als er iets te eten is dat ik superlekker vind en dan moet ik mijn portie grootte naar beneden bijstelllen. Nou ja, ik heb toch meegegeten. Nou ja, morgen mag ik weer lekker eten. Nou ja, er zijn erger dingen dan matig eten.

Motivatie; ik wil slank en bovenal (want nog belangrijker!) gezond zijn en blijven. Ik ga eens opletten hoe vaak ik zo'n flits heb de komende tijd. En dan zal ik er melding van maken.
Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 16:47    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2247
Dieet: Gezond leven
Woonplaats: Oosten van het land


  Reageer met quote
Pianojuffie schreef:
Vandaag bij de kapster foto’s gemaakt
O, wat ben ik blij en trots


Heb je ook ergens een 'voor' foto? Van hoe het er uit zag voordat je ging afvallen? (Ik vraag het maar... Erg blij Cool ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 18:09    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2247
Dieet: Gezond leven
Woonplaats: Oosten van het land


  Reageer met quote
Dymphie schreef:

Wat voor ondermijnende gedachten liggen er bij jullie op de loer?


"Ik heb het nu toch al 'fout' gedaan, dan ga ik nog even door."
"Het is (nu, even) te moeilijk om me aan mijn dieet te houden, ik kan het (nu, even) niet."
"Het is niet erg als ik dit (of dat) er nog bij neem, ik 'gun' het mezelf."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 18:19    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31331
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Nicky, dievheb ik niet zo lang geleden gepost.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,5 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 29 sep 2018 20:28    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31331
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Nicky, zo was ik op mijn zwaarst




_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,5 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018 9:21    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31331
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Goedemorgen lieverds

Vanochtend was het spannend met mijn gewicht.
In principe geef ik het het liefst op zondag door, heb ik het maar gehad.
Ik wil eigenlijk geen rode blokjes meer als het ff kan.
Want dat kan het hellende vlak inluiden en dat wil ik niet!!!
Geel is prima, want dat betekent stabiel blijven immers.

1e weging 79,1
Grrrrrr 1 ons in het rood
Veel spijt van de 1/2 loempia vrijdag, zo lekker was hij nou ook weer niet. Leermoment.

Even daarna WC en toen woog ik 78,9
Opgelucht want nu kan ik eerlijk 79 doorgeven.

Dit alles klinkt overdreven en dwangmatig, maar het kan ff niet anders want het is allemaal heel pril nog.

A.s week wordt spannend.
Dolgraag wil ik met een etentje onze ontmoet-dag vieren. Lopend buffet bij een goede Chinees.
Oefening in alleen het lekkerste kiezen en kleine porties.
Alleen water drinken.
Vrijdag dus High Tea met mijn vriendinnen.
En dan hoop ik dat ik volgende week weer 79 kan doorgeven.
De niet feestdagen zal ik goed oppassen.

Fijne zondag allemaal

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,5 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018 9:22    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8946
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Wat een mooie reacties van jullie! Dank!

Verder met de volgende stap!

Dag 24: Leer omgaan met ontmoediging

In het begin gaat afvallen vaak gemakkelijk door de grote motivatie en het vertrouwen. Maar er komt altijd een moment dat het moeilijker wordt. Hunkering naar eten kan toenemen en ondermijnende gedachten nemen toe:
Het is gewoon te moeilijk
Dit houd ik nooit vol
Ik wil hier niet mee verder

We mogen naar onszelf toegeven dat normaal is dat het zo nu en dan te veel wordt of dat de moed ons in de schoenen zakt. Het hoort erbij dat we van tijd tot tijd twijfelen of we alles wel vol kunnen houden. Als we dat accepteren wordt het makkelijker om af te vallen of op gewicht te blijven. Het is de kunst om naar een weerwoord te zoeken op de ondermijnende gedachten, voor een beter gevoel, en het versterken van de motivatie. Blijf het (kleine) doel in de gaten houden. Het is belangrijk te onthouden dat we dit echt willen, dat het haalbaar is en dat we het kunnen!

Als motivatie:
Motivatiekaarten vaker op een dag doorlezen
Maar eens optellen hoeveel 'moeilijke' uren er echt op een dag waren; dat valt wel mee als het op papier staat.
Concentreren op wat vandaag in de planning staat; niet te ver in de toekomst willen kijken maar tegen jezelf zeggen: Het maakt niet uit. Vergeet de lange termijn. Concentreer je op vandaag. Ik weet dat ik de dingen die ik vandaag moet doen wel vol kan houden. Als het morgen moeilijk wordt, los ik het dan wel op.

Wat denk ik?
Als ik naar de toekomst kijk en ik denk dat ik het niet vol kan houden, kan ik de volgende ondermijnende gedachten tegenkomen.

Ondermijnende gedachte
Het is me teveel. Deze methode is veel te ingewikkeld. Ik kan het niet.
Steunende gedachte: Dit boek helpt me stap voor stap. Ik hoef niet alles in één dag te leren. Ik kan delen lezen en herlezen en opdrachten opnieuw oefenen. En ik kan altijd terecht op de Weegclub.

Ondermijnende gedachte
De opdrachten zijn te moeilijk. Ik wil er niet mee doorgaan.
Steunende gedachte: Het is me nu even teveel. Maar het voelt niet altijd zo moeilijk. Later op de dag of morgen zie ik het waarschijnlijk wel weer zitten.
Ik kan bedenken dat afvallen of op gewicht blijven voor het grootste deel van de week niet zo moeilijk is.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018 9:29    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31331
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Goedemorgen allemaal

Het Chinees buffet was heerlijk.
Vriendelijk personeel.
Hubbie loopt met rollator, het beste tafeltje gekregen vlakbij het buffet.
Toch teveel gegeten, maar geen last van gehad.
Heerlijk geslapen en dat wil wel eens anders zijn na veel eten.
Geen maagzuur gehad, dat is een wonder.

Gewicht vanmorgen 80,7
Verbaast me niets

Nu ben ik benieuwd hoe het tot vrijdag zal zijn.
Ik ga mijn best doen om vrijdag weet 78,9 te wegen.
Veel water drinken vooral.

Fijne dag en week allemaal.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,5 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018 7:02    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8946
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Fijn om te lezen, juffie!
Heerlijk als je zo kunt genieten van elkaar en het goede eten!

Dag 25: Zoek ondermijnende gedachten op

Eten gaat niet automatisch. Voordat je gaat eten, is er altijd een gedachte. Dat kan ook een ondermijnende gedachte zijn. Het is de truc om die op te sporen en om te denken.
Probeer vandaag eens je ondermijnende gedachten te herkennen en te noteren. Wanneer kom je in de verleiding om iets onverstandigs of ongeplands te eten. Bedenk: Wat ging er door je hoofd? Wat dacht je daarnet?

Als je bijvoorbeeld zin krijgt in iets wat je niet gepland hebt, kun je je afvragen of je dacht:
Wat ziet dat eten er onsmakelijk uit en wat ruikt het vies
Wat ben ik blij dat ik dit niet mag eten
Ik kan dit gemakkelijk laten staan.
Daar krijg ik vast een ontkennend antwoord op, meteen gevolgd door: Ik dacht, daar heb ik nu echt zin in!
Noteer al deze gedachten voor jezelf op papier of in de laptop. Over een paar dagen gaan we leren hoe we hiermee om kunnen gaan.

Veelvoorkomende ondermijnende gedachten:
Het is een speciale gelegenheid
Het is niet eerlijk
Het is te moeilijk om op gewicht te blijven
Het kan geen kwaad om dit te eten
Het lijkt wel een straf
Het wordt maar weggegooid als ik het niet opeet
Ik ben boos, moe, gespannen, lusteloos, verveeld…
Ik blijf toch nooit op gewicht
Ik compenseer het later wel weer
Ik eet alleen maar een paar kruimels
Ik eet het uiteindelijk toch op
Ik heb dit eten verdiend
Ik heb echt honger Ik heb er zo'n trek in
Ik heb niet genoeg wilskracht
Ik kan het niet laten staan, want het is gratis
Ik kan het niet weerstaan
Ik laat me door niemand zeggen wat ik wel of niet eet
Ik moet kunnen doen wat ik zelf wil
Ik trakteer mezelf hierop
Ik val toch nooit af
Ik wil mijn gastvrouw niet teleurstellen of tot last zijn
Niemand merkt het
Wat kan het me ook schelen
Zoveel calorieën heeft het nu toch ook weer niet?

Ondermijnende gedachte: Ik weet niet of ik erachter kan komen wat ik denk
Ondersteunende gedachte: Dat hoeft ook niet meteen. Het is een vaardigheid waar ik vast steeds beter in word. Ook kan ik, wanneer dat nodig is, delen van dit boek lezen en herlezen om mijn geheugen op te frissen.

Ondermijnende gedachte: Ik denk helemaal niets wanneer ik van mijn eetplan afwijk.
Ondersteunende gedachte: Eten gaat niet automatisch. Ik negeer mijn gedachten alleen om te kunnen eten. De volgende keer dat ik in de verleiding kom, ga ik op zoek naar een ondermijnende gedachte die me toestemming heeft om eraan toe te geven. Het kan geen kwaad om dit te eten, want…

Afspraken
Telkens als ik de neiging heb om van mijn eetplan af te wijken, ga ik even kijken of het 'gelijkwaardig' in voedingswaarde is als wat ik op mijn eet-plan heb staan. Tegelijk ga ik op zoek naar ondermijnende gedachten.

Actiepunten (meestal - vaak - soms):
Ik heb mijn motivatie-teksten gelezen en nog eens gelezen
Ik heb geregeld contact op de Weegclub
Ik heb de theorie en de kaarten weer doorgelezen, bestudeerd en een uittreksel gemaakt
Ik heb langzaam en zittend gegeten en genoten van mijn eten
Ik heb mezelf weer een paar complimenten gegeven voor het gedrag dat mijn dieet ondersteunt
Ik heb geplande en ongeplande lichaamsbeweging gedaan
Ik houd voortdurend bij wat ik eet
Ik heb mijn best gedaan te accepteren dat het nu eenmaal zo is (wél eerlijk!)
Ik heb mijn best gedaan om te accepteren wat ik allemaal moet doen om op gewicht te blijven (nou ja!)
Ik heb me gerealiseerd dat het niet altijd gemakkelijk gaat, maar dat ik daarvoor op zoek kan naar ondermijnende gedachten en die dan op kan schrijven in mijn laptop
Ik heb een voorlopig eetplan voor morgen gemaakt.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018 9:42    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 44, 45, 46  Volgende
Pagina 34 van 46