| Auteur |
Bericht |
IngeV Vaste Weegclubfan

Geregistreerd op: 1-3-2012 Berichten: 221 Dieet: gezond eten Woonplaats: Oss
|
|
Voor als je op een dag even geen verplichte groenten op het menu hebt staan, kun je als dessert 125 gr verse rabarber eten (of zoveel als je niet aan verplichte groenten gegeten hebt). Hier volgt het recept:
Ingrediënten:
rabarber
custardpoeder
melk
zoetvloeistof (ik vind die van Kruitvat het lekkerst, maar Natrena heeft het ook)
Bij 5 grote stronken kom je op ongeveer 200 ml melk en een eetlepel (met grote kop) custardpoeder uit.
Bereiding:
Spoel de rabarber goed af onder de kraan (ivm zand). Snij het onderste stuk en de bovenste paar centimeter eraf (ivm dat dat een beetje verhout en dus hard is).
Snij de rest van de rabarber in stukken van ongeveer 4-5 cm. Gooi dat met een laagje water (dat ongeveer de helft van de rabarber bedekt) in een pan en kook de rabarber totdat hij helemaal uit elkaar gevallen is (dan zijn het allemaal dunne sliertjes).
Terwijl de rabarber aan het koken is maak je een papje van de custard en de melk (dat meng je goed door elkaar alvast, anders krijg je klontjes).
Als de rabarber kookt gooi je dat papje erdoorheen. Daarna voeg je naar smaak zoetvloeistof erbij (veel, want rabarber is van zichzelf nogal zuur). Laat de rabarber nog even doorkoken totdat de vloeistof in de pan wat dikker geworden is. Voeg zonodig nog wat custard of maizena toe, maar meng dat dan wel eerst met een beetje water om klontvorming te voorkomen.
De hoeveelheden zijn bij benadering. Heb je meer of minder rabarber of wil je wat meer vanillesmaak of juist wat minder, dan kun je de hoeveelheid melk en custard daaraan aanpassen.
Veel succes!
keep smiling, it always brightens up your day  |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: wo 16 mei 2012 15:33 |
|
 |
jammiemammie Vaste Weegclubfan

|
|
Wat grappig Inge, ik maak rabarber altijd gewoon door 't in een heel klein laagje water te koken tot een soort moes en eet dat dan gewoon op.
Wat voor iets wordt dit dan, een stevig papje of zoiets?_________________ |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 13:54 |
|
 |
IngeV Vaste Weegclubfan

Geregistreerd op: 1-3-2012 Berichten: 221 Dieet: gezond eten Woonplaats: Oss
|
|
| Het wordt niet echt een papje, maar het wordt wel ietsje minder vloeibaar. En de custard maakt hem gewoon lekkerder (vind ik zelf). Maar je moet nou ook weer niet zoveel custard gebruiken dat het echt vla wordt, want dat lijkt me ook weer niet lekker. |
|
| Naar boven |
|
Geplaatst: di 12 jun 2012 18:32 |
|
 |
|