Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

wie doet er mee minderen met suikers.


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Zat nog na te denken over die vraag wat nu eigenlijk makkelijker is. Helemaal geen zoetigheid eten of proberen te minderen.
Mijn idee is dat het voor elk persoon anders is. De ene persoon kan leren om te minderen. De ander moet echt radicaal stoppen met alle zoetigheid (en in mijn geval ook meelproducten). Ik denk dat ik een verslaving heb aan zoet en meel en ik wil ervan af.

Ik zat vandaag op internet te zoeken of daar duidelijkheid over is in geval van verslaving: kan iemand die verslaafd was ooit weer, bijvoorbeeld, alcohol drinken? Stiekem wil ik natuurlijk weten of ik ooit nog iets van chocola kan eten.

Ik kwam een artikel tegen in PsychologyToday, dat hier goed op in ging. Bij alcoholisten is het blijkbaar zo dat het afhangt van in hoeverre je brein gevormd is door het drinken. Iemand die een probleemdrinker is maar nog niet door en door verslaafd, kan wel leren om zijn drinken beperkt te houden. Maar iemand die echt verslaafd is heeft een 'verslaafd brein' gekregen, door jarenlang excessief drinken. Er zijn dan heel diepe, sterke verbindingen ontstaan in de hersenen tussen zenuwcellen; een soort 'snelweg' van reacties die de gewoonte dan compleet dwingend maken.
En dan is de enige oplossing om echt nooit meer een druppel te drinken. Dan zet je die keten van reacties namelijk niet meer in gang.
De persoon weet zelf wel als hij/zij er eerlijk over nadenkt, in welke categorie hij/zij hoort. Dat was de conclusie van het artikel.

Ik vind het niet leuk, maar ik vrees dat ik moet concluderen dat ik echt verslaafd ben... vele jaren zulke grote eetbuien gehad met dagen achter elkaar waarin ik bijna alleen maar dingen met cacao erin aan het eten was. Ik vermoed dat mijn lijf en brein daar helemaal door vervormd zijn geraakt.
Ik heb ook gezien dat ik meerdere malen stopte met suikers en dat ging dan een tijd goed, tientallen dagen, een keer 75 dagen lang, en dan werd ik overmoedig of ik had een moeilijke periode en dan dacht ik 'ach, een keertje kan wel'.. en HUP dan zat ik weer tijden lang vast in een cacaomoeras.
Voorlopig durf ik het risico niet te nemen.

Als ik erbij nadenk denk ik eigenlijk ook dat men niet verwacht van bijvoorbeeld herione- of cocainegebruikers dat ze mettertijd wel af en toe weer een keer kunnen spuiten of snuiven.. Dus tja...

Als het over eten gaat is het lastig. Het is EN je gedrag EN de produkten waar iemand aan verslaafd kan zijn.
Het lastige is dat er echt veel mensen zijn die in staat zijn om wél hun gebruik van junk en zoet te beperken. En die schrijven dan een boek en als je dat leest denk je: dat moet ik toch ook kunnen! (Ik denk dat, in elk geval. Althans dat dacht ik altijd).
Maar ik kan het niet. Ik kan het echt niet. Alleen de gedachte al aan bepaalde dingen waar ik 'gek' op was... (chocoladetaart, ik wil het woord eigenlijk niet eens noemen want dat is al een trigger) - dan loopt het water me in de mond en dan word iets in mij daar helemaal 'blij' van. Maar ik wil blij worden van andere dingen. Dingen die mijn gezondheid niet verwoesten en die mij niet voortdurend een 'zucht' naar meer geven.
Het lijkt erop dat ik moet kiezen: OF ik kies voor een SCHEIDING van zoetigheid en chocola enzo. OF ik ga ten onder want mijn fysieke en geestelijke gezondheid verdraagt de gevolgen niet van zoveel rommel (vr)eten.

Sorry, heel lang verhaal. Ik liet mijn gedachten even de vrije loop. Ik bedoel dus niet dat het voor een ander net zo zou moeten zijn als voor mij. Wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Rollende ogen Het valt niet mee allemaal, om goed met eten om te leren gaan.

Hier is het artikel:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/ending-addiction-good/201404/can-alcoholics-ever-drink-moderately

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 18:17    
Vrouw Weeggegevens   vlinderrr
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-6-2012
Berichten: 16185
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Bedankt voor je gedachten, geeft mij ook weer stof tot nadenken.

Ik ken inmiddels mijn valkuilen, hopelijk kan ik ze in mijn voordeel gebruiken. Ben wel wat zuinig met mijn streef denk ik, hoop ik haha.

_________________
Beauty comes in all sizes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2021 21:13    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Kordiya schreef:


Heel goed plan. Hoe kan ik je steunen?
Je steunt mij nu al heel goed. Ben er erg blij mee,

tantezus schreef:

Heb een tijdje terug 10 dagen geloof ik geen suikers gegeten en toen begon ik me weer fitter te voelen maar helaas toch weer toegegeven aan de suikerdrang.
Deze keer wil ik het 40 dagen volhouden.


Het duurt bij mij twee weken voordat het wat makkelijker wordt nadat ik stop met zoetigheid eten. Dus als je het nog net wat langer kan volhouden, zou dat veel kunnen schelen. Het is echt 'even doorbijten' en dat valt helemaal niet mee in het begin, maar je kunt het!

Een paar suggesties:
* Zorg dat je een goed eetplan hebt met veel groente en fruit, en ook met voldoende eiwitten bij elke maaltijd (bonen helpen om je langer voldaan te voelen).
* Weet dat de eerste paar dagen heel zwaar kunnen zijn. Eis niet teveel van jezelf in de eerste week. Maak het je bewust makkelijker. Ga uitdagingen even uit de weg.
* Als je het even moeilijk hebt, zoek dan contact met anderen, b.v. hier bij weegclub, of bel iemand op die je kan steunen. Als dat niet kan, ga dan nog eens lezen over je doelen, op internet of in een boek, over hoe belangrijk het is om de suiker te laten staan. Soms helpt het al om gewoon een kopje thee te zetten en te drinken. Ga iets anders doen; leid jezelf af.
Onthoud dat de moeite tijdelijk is, na verloop van tijd wordt het weer makkelijker en dan ga je er zo veel voldoening van hebben dat je de suikers laat staan.


Hartelijk bedankt voor je bericht.
Ik ga inderdaad afleiding zoeken met breien, ff een stukkie fietsen op de crosstrainer.Ook heb ik het boek er weer bij gepakt van sterker dan suiker van Sonja Kimpen, dat helpt mij wel. Had het wel ff moeilijk en toen heb ik een mode tijdschrift gepakt en daar staan allemaal slanke dames in, dat heeft mij geholpen met... zo wil ik er ook uit zien, dus bij zoettetrek pak ik steeds opnieuw dat blad. Erg blij want als ik koek oid pak zal ik nooit slank worden denk ik dan... Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 9:52    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
vlinderrr schreef:
Bedankt Kordiya, ook ik heb hier wat aan Lach

Ik kan/wil niet ineens stoppen met alle suikers, drastisch minderen, is al een hele uitdaging voor me.. ik weet wel dat ik me stukken beter voel, vooral mentaal door het verminderen van suiker!

Ik heb chocolade afgeslagen op het werk, voel me heldhaftig Lachen


ja met minderen met suikers kan je al een hoop verschil voelen, mentaal maar ook geestelijk.
Alles staat met elkaar in verbinding.

Goed zo dat je chocolade afgeslagen hebt.
Het begin is er. Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 9:54    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Kordiya wat schrijf jij je gedachten concreet op zeg, het zijn helaas ook mijn gedachten.
En ook ik ben verslaafd.aan zoet, maak niet uit wat, koek, chocolade,drop,chocoladepasta, hagelslag, snoep... Rollende ogen en niet zo'n klein beetje ook.
Vandaar dat ik MOET stoppen van mezelf hoe moeilijk dat ook is. Rollende ogen Wil ik er niet aan onderdoor gaan en weer gezond en fit worden heb ik ook geen andere keus.
En het is zo moeilijk, steeds weer zijn er verjaardagen, weekenden waarin mijn brein zegt toe maar het is nu zover, nu mag het... en omdat het mag eet ik dan weer bijna een pak koeken leeg. Geschokt gewoon verschrikkelijk.
Ik wil de strijd en uitdaging aan gaan.
Wil me er ook voor belonen over 40 dagen,weet alleen nog niet waarmee.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 11:10    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Maandag 18 januari 2021 Dag 1 van stoppen met ongezonde suikers.

Ik ben begonnen met een erg voedzaam ontbijt, havermout, havermelk en amandelen met een stuk fruit.
Verder geen tussendoortje s.morgens.
S middags mijn warme maaltijd heb alleen wel vla op en daar zit natuurlijk ook suiker in. maar ook dat moet ik afwennen,maar nog ff niet. Belangrijker vind ik momenteel ff om de vreetbuien kwijt te raken. Dat is mijn uiteindelijke doel.
S middags heb ik 10 minuten op de crosstrainer gefietst, vond dat lang genoeg, mijn conditie is 0,0 % moet opgebouwd worden.
Heb een gezond tussendoortje op, fruit en een gekookt ei.
S avonds had ik zo'n trek dat ik Stom veel te veel brood gegeten heb,daar moet ik ook van minderen, ben gek op brood, maar kan niet alles tegelijk aanpakken. Doordat ik teveel gegeten heb, heb ik s'avonds niets meer gesnoept.
Lag een kwartier vroeger op bed omdat ik erg moe was, hoofdpijn had en koud.
Kortom viel de eerste dag mij niet tegen. Heb geen koek , chocolade end, gehad.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 11:12    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
tantezus schreef:
Maandag 18 januari 2021 Dag 1 van stoppen met ongezonde suikers.

Ik ben begonnen met een erg voedzaam ontbijt, havermout, havermelk en amandelen met een stuk fruit.
Verder geen tussendoortje s.morgens.
S middags mijn warme maaltijd heb alleen wel vla op en daar zit natuurlijk ook suiker in. maar ook dat moet ik afwennen,maar nog ff niet. Belangrijker vind ik momenteel ff om de vreetbuien kwijt te raken. Dat is mijn uiteindelijke doel.
S middags heb ik 10 minuten op de crosstrainer gefietst, vond dat lang genoeg, mijn conditie is 0,0 % moet opgebouwd worden.
Heb een gezond tussendoortje op, fruit en een gekookt ei.
S avonds had ik zo'n trek dat ik Stom veel te veel brood gegeten heb,daar moet ik ook van minderen, ben gek op brood, maar kan niet alles tegelijk aanpakken. Doordat ik teveel gegeten heb, heb ik s'avonds niets meer gesnoept.
Lag een kwartier vroeger op bed omdat ik erg moe was, hoofdpijn had en koud.
Kortom viel de eerste dag mij niet tegen. Heb geen koek , chocolade end, gehad.


Je bent van start! cheerleader cheerleader cheerleader Super, een gezond ontbijt, gezond tussendoortje!
Goed plan om met kleine stapjes zoals die tien minuten, met beweging bezig te zijn.

Het is vrij klassiek dat zodra je suikers mindert, je brein om brood en andere bronnen van koolhydraten gaat vragen. Het zoekt naar manieren om toch zijn 'shot' te krijgen.
Ik ging een keer zelfs opeens bergen kaas eten toen ik van de suikers af wilde. Daar zit namelijk ook een soort opoïde stofje in dat een gevoel kan geven dat lijkt op dat wat zoetigheid geeft.Ook frites en aardappelsalade en chips (combinatie van vet met koolhydraten uit aardappel) kunnen dat effect hebben.

Mijn idee - voor wat het waard is - is dat het goed is om ook grenzen te stellen aan de vla, het brood en wat er verder aan koolhydraatrijk / verslavend eten is dat je brein nu wil hebben, als alternatief voor het snoep.Anders blijft je brein toch 'voeding' krijgen voor de verslaving. En duurt het langer en is het moeilijker om door de afkickperiode heen te komen.
Voor mij werkt het goed om gewoon een eetplan te schrijven waarin staat hoeveel ik per dag van product x en y en z zou moeten eten.
Wat ook kan is dat je aanhoudt dat je per maaltijd niet meer dan één bord eten neemt en per tussendoortje niet meer dan b.v. 1 klein bakje vol.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 11:48    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
koprdiya ik probeer me er echt aan te houden om niet teveel brood te eten.
Ik merk dat ook dat als je geen suikers meer eet je een alternatief zoekt.
Ik plan mijn tussendoortjes nu van tevoren en eet dat nu ook op tijd zodat ik geen trek krijg en naar andere dingen grijp.
Vandaag heb ik een klein beetje halfvolle yoghurt gehad, het is maar dat ik iets kouds en glijdbaars achter de warme maaltijd op heb en ik de yoghurt zit geen suiker, dus voor mij een goed alternatief, Lach
ja het brein is net een klein kind dat ergens om blijft zeuren, neem nu of groene, of zoethoutthee en daar is het mee af en soms een vijg of dadeof abrikoos..Het is maar om ff door deze periode heen te komen,

_________________


Laatst aangepast door tantezus op di 19 jan 2021 18:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 14:54    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 2068
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
tantezus schreef:
Kordiya ik probeer me er echt aan te houden om niet teveel brood te eten om af te kicken.
Ik merk dat ook dat als je geen suikers meer eet je een alternatief zoekt.
Ik plan mijn tussendoortjes nu van tevoren en eet dat nu ook op tijd zodat ik geen trek krijg en naar andere dingen grijp.
Vandaag heb ik een klein beetje halfvolle yoghurt gehad, het is maar dat ik iets kouds en glijdbaars achter de warme maaltijd op heb en ik de yoghurt zit geen suiker, dus voor mij een goed alternatief, Lach
ja het brein is net een klein kind dat ergens om blijft zeuren, neem nu of groene, of zoethoutthee en daar is het mee af en soms een vijg of dadeof abrikoos..Het is maar om ff door deze periode heen te komen,


Super dat je nu yoghurt als alternatief hebt genomen!
ja, wat kan het brein zeuren en zeuren om 'iets'
Gedroogd fruit bevat ook weer veel snelle suikers... Binnen mijn eigen programma zijn suikers, meel maar ook gedroogd fruit en smoothies met fruit erin, en vruchtensap 'verboden'.
Laat je niet voor de gek houden door dat zeurende brein!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 14:57    
Vrouw Weeggegevens   tantezus
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 10-12-2020
Berichten: 456
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
19 Januari Dag 2

Gisteren ging het overdags heel goed.
Heb me de hele dag goed aan het schema gehouden incl, de 10 min, crosstrainen.
Maar doordat we zo ontzettend laat gingen eten [ rond 19.30 uur] ging het mis. Had zo'n trek dat ik een behoorlijke eetbui kreeg.
En daarnaast heb ik gewoon gegeten wat op de planning stond, dus veel te veel bij elkaar.
Volgende keer maar alleen eten zodat het niet nog een keertje gebeurt of alvast het tussendoortje pakken dat voor de avond gepland staat.
Maar goed vandaag een nieuwe kans.

Dat klopt dat gedroogd fruit veel suikers bevatten, daarom eet ik er dan ook altijd maar 2 van.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021 22:10    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23  Volgende
Pagina 4 van 23