Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Whole Food Plant Based

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven

Dieet: vegetarisch gezond eten

Reageer met quote
Maira schreef:
Op facebook kwam ik de vraag tegen hoeveel gram gekookte bonen gelijk staat aan een 'cup'. Weet jij dat misschien Kordiya, als wandelende nutritarian encyclopedie ? Lach

Ha ha, wandelende encyclopedie! Lachen

Even gezocht via DuckDuckGo (veilige versie van Google):

1 cup cooked black kidney beans = 60 grams = 2.2 ounces
1 cup cooked green beans chopped = 180 grams = 6.3 ounces
1 cup cooked Lima beans = 75 grams = 2.6 ounces
1 cup raw red kidney beans = 185 grams = 6.5 ounces
1 cup cooked soybeans = 75 grams = 2.6 ounces

https://www.reluctantgourmet.com/bean-conversions/

Op grond hiervan zou ik zeggen dat een cup gekookte bonen tussen de 60 en 75 gram is afhankelijk van het soort bonen.
Wanneer ik mijn salade maak vandaag zal ik het eens checken.

Je kunt online een setje 'cups' kopen, heel handig wanneer je vaker Amerikaanse recepten maakt. Als je b.v. bij bol.com zoekt op 'cups maatschepjes' vind je ze.
Deze zijn mooi bijvoorbeeld: www.bol.com/nl/p/leccur-maatcups-maatlepels-rvs-measuring-cups-and-spoons-maatbeker-maatschepjes-set-10-delig/9300000001035541/?bltgh=iIKsBm6xk7K-2XLvXk1Ilg.2_9.23.ProductTitle

Ik heb zelf een set van plastic, dat is goedkoper. Heel handig.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2021 7:56    

Reageer met quote
Kordiya schreef:

1. Eet vaker een salade (minstens 1 grote salade per dag)
2. Elke dag iets van bonen eten, minstens 1/2 cup.
3. Elke dag gestoomde / gekookte groene groente eten.
4. Elke dag minstens een handvol (28 gram) noten of zaden / pitten eten.
5. Elke dag uien en champignons nemen.
6. Dagelijks minstens 3 stuks fruit.

Oeps, vergeten om hier op terug te komen. Het is de afgelopen dagen allemaal gelukt behalve de groene groentes misschien.

Voor mij moet de focus vooral liggen op niet onnodig te veel eten en het minderen / mijden van tussendoortjes. En zout minderen / gaan mijden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 13:19    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: puur en onbewerkt

Reageer met quote
Goed bezig Kordiya!

Bij mij ligt de uitdaging in het minderen van zaden en noten. Ik heb twee dagen alles wat ik at bijgehouden in een calorieëntel-app. Gewoon om eens inzicht te hebben in hoeveel ik nou eigenlijk per dag eet. En dat was al met al toch wel meer dan ik verwachtte.

Verder ga ik net als jij meer mijn best doen op het minderen van zout. Ik gebruik al niet of nauwelijks mijn gewone (Keltische) zout. Wel af en toe wat kala namak voor de eismaak, maar dat heb ik gisteren in mijn linzentortilla's vervangen door edelgistvlokken en dat was best okee. Voor soepen vind ik het ook nog lastig. Mijn laatste soep maakte ik met een blokje bouillon met minder zout en wat miso, aangevuld met maggiplant, zeewiervlokken en een boel kruiden, maar geheel zoutloos is dat dus nog niet.

Had je toevallig nog een cup bonen afgewogen? Ik maak niet vaak wat volgens recept, dus zelf zo'n cupmaat aanschaffen loont zich denk ik niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 13:52    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Kordiya schreef:

Ik koop mijn noten online bij denotenshop.nl of nutamo.nl of notenleverancier.nl - net welke op dat moment het goedkoopste is. Koop dan een kilo van verschillende soorten en vries een deel in.
De notenshop heeft een verrukkelijke pompoenpittenpasta.
Ik weeg het gewoon af of gebruik een vaste lepel om een bepaalde hoeveelheid af te meten.
.

Wat een goed idee om noten in te vriezen, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Nou ja, ik hoefde er voorheen ook niet aan te denken want ik had geen vriezer, maar nu kan ik dat best eens doen. Bij de notenshop trakteer ik mezelf wel eens op van die peperdure maar o zo lekkere lijnzaadcrackers. Die pompoenpittenpasta heb ik ook wel eens gehad. Ik heb nu de heerlijke rauwe, naar marsepein smakende, amandelpasta van de BioVegan winkel.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 13:59    

Reageer met quote
Maira schreef:

Had je toevallig nog een cup bonen afgewogen? Ik maak niet vaak wat volgens recept, dus zelf zo'n cupmaat aanschaffen loont zich denk ik niet.

nog niet

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 14:02    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Quote:

Zie boven. Ik heb het al beantwoord.

Aah, die schatting van 60-75 gr klopte dus, goed om te weten, ik geef het door!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 14:04    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Ik heb trouwens weer twee docu's gekeken dit weekend die ik nog niet eerder gezien had. Werkt bij mij altijd goed voor de motivatie, ook al is de inhoud niet nieuw.

'Eating you Alive' vond ik fijn. De bekende dr's kwamen voorbij, plus veel gewone Amerikanen die vertelden hoe een omslag naar onbewerkt plantaardig eten hun gezondheid had gered (van overgewicht, kanker, diabetes, lupus, hart- en vaatziekten).

De tweede, 'Hungry for Change', maakte wat minder indruk maar is wel gratis te bekijken. https://watchdocumentaries.com/hungry-for-change/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2021 14:27    

Reageer met quote
Maira schreef:
Quote:

Nou, ik heb daarnet een cup gevuld met (afgespoelde, dus zonder vocht) bruine bonen uit een pot van de Jumbo. Die wegen dan dus 198 gram!
Dus...???

Dit is misschien handig: https://www.culy.nl/koken-bakken/cups-naar-grammen-omrekenen/ Maar helaas staan daar geen bonen bij.
Wanneer ik de komende dagen bonen gebruik zal ik nog een keer wegen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2021 11:26    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Kordiya schreef:
Maira schreef:
Quote:

Nou, ik heb daarnet een cup gevuld met (afgespoelde, dus zonder vocht) bruine bonen uit een pot van de Jumbo. Die wegen dan dus 198 gram!
Dus...???

Dit is misschien handig: https://www.culy.nl/koken-bakken/cups-naar-grammen-omrekenen/ Maar helaas staan daar geen bonen bij.
Wanneer ik de komende dagen bonen gebruik zal ik nog een keer wegen.

Huh, dat is wel even een verschil! Lach De dame die ik op facebook tegenkwam schreef, toen ik die 60-75 gram noemde: "ik eet een heel blik bio bonen per dag van 240 gram uitgelekt gewicht dus dat zit wel goed." Met 198 zit het dan dus ook goed, het is immers "minstens een cup".

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2021 18:15    

Reageer met quote
Maira schreef:

Huh, dat is wel even een verschil! Lach De dame die ik op facebook tegenkwam schreef, toen ik die 60-75 gram noemde: "ik eet een heel blik bio bonen per dag van 240 gram uitgelekt gewicht dus dat zit wel goed." Met 198 zit het dan dus ook goed, het is immers "minstens een cup".

ja gek hè? Ik denk dat die 60-75 gram gewoon niet klopt.

Dr. Greger zegt dat je per dag 3 porties peulvruchten moet eten. Één portie is 60 g hummus, 130 g gekookte peulvruchten, of 150 g tempeh of tofu.
Dus dat is als je peulvruchten neemt, 390 gram per dag!

Ik denk dat ik nog wel meer eet eigenlijk. Ik keer gewoon voor mijn man en mij samen een pot bonen / peulvruchten om per maaltijd. Da's per dag voor mij alleen dan 400 - 580 gram of zo. Heerlijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2021 19:34    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 6 van 8