Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Whole Food Plant Based


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 3112
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Kordiya schreef:

1. Eet vaker een salade (minstens 1 grote salade per dag)
2. Elke dag iets van bonen eten, minstens 1/2 cup.
3. Elke dag gestoomde / gekookte groene groente eten
4. Elke dag minstens een handvol (28 gram) noten of zaden / pitten eten
5. Elke dag uien en champignons nemen
6. Dagelijks minstens 3 stuks fruit


Wat mijzelf betreft; de meeste richtlijnen haal ik wel elke dag, denk ik. Maar ik vind het wel nog steeds een uitdaging. Het blijft een bult werk elke dag.
De grootste uitdaging voor mij ligt in niet teveel eten; in het negeren van eetdrang.
De hoeveelheid noten beperken is ook een uitdaging, en het mijden van tussendoortjes en zeker ook: het mijden van zout!

_________________

* I can eat - I just can't eat addictive foods and I need to measure. (C. Harris) * Wat kies ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:17    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 174
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Kordiya schreef:
Maira schreef:

Ik doe trouwens niet officieel aan de challenge mee, want dit lijstje eet ik eigenlijk nagenoeg standaard dus dat is niet echt een challenge voor mij.


Prima hoor. Je bent een Nutritarisch kanon! Erg blij Heel goed bezig.
Is er iets dat voor jou nu wel nog een challenge is?


Absoluut! Ik eet teveel noten en zaden, dat terugbrengen tot 30-40 gram zou een goede zijn. Zout minderen. Koffie minderen/stoppen. Avondeten wat bescheidener (meer nadruk op ontbijt en lunch). Ik viel eerst 2-3 weken als een malle af, en nu opeens niet meer, de weegschaal ging zelfs wat omhoog. Dus nu kijken op welke punten ik wat strenger in de leer kan gaan om weer verder af te vallen, dat is mijn challenge. En ik merk dat ik toch weer een beetje aan het snaaien ga, goede uitdaging om dat weer terug te draaien.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:22    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 174
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Kordiya schreef:
Het blijft een bult werk elke dag.


Wat betreft dat: een uitdaging voor mij is zeker nog om deze eetwijze te normaliseren, er een goed ritme in te vinden (vooral in het bereiden). Vandaag bijvoorbeeld was ik door mijn fruit heen. En ik kwam doodmoe uit mijn werk, en dan kan ik echt niet meer in de keuken bezig. Ik maakte een snelle salade en warmde wat smakeloze soep op, terwijl ik ondertussen rooktofu rechtstreeks uit de koelkast opat en geroosterde kikkererwten soldaat maakte. Ik had het moeten preppen, maar had gisteren juist een avonddienst. Daar oplossingen voor verzinnen is de sleutel. Gelukkig is mijn nieuwe koelkast zondag geleverd, en is er nu ruimte om dingen te vriezen en te koelen.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:28    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 3112
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Maira schreef:


Absoluut! Ik eet teveel noten en zaden, dat terugbrengen tot 30-40 gram zou een goede zijn. Zout minderen. Koffie minderen/stoppen. Avondeten wat bescheidener (meer nadruk op ontbijt en lunch). Ik viel eerst 2-3 weken als een malle af, en nu opeens niet meer, de weegschaal ging zelfs wat omhoog. Dus nu kijken op welke punten ik wat strenger in de leer kan gaan om weer verder af te vallen, dat is mijn challenge. En ik merk dat ik toch weer een beetje aan het snaaien ga, goede uitdaging om dat weer terug te draaien.


Het is ook heel wat om het allemaal toe te passen.
Ben benieuwd welke punten je als eerste gaat aanpakken.
Op welke momenten van de dag ga je weer 'snaaien'?
En wanneer eet je je noten? Ik eet ze door mijn ontbijt.
(Ik weet dat Dr. F. ze in de dressing wil maar ik heb echt geen puf tot dusver om zelf dressings te maken.)

_________________

* I can eat - I just can't eat addictive foods and I need to measure. (C. Harris) * Wat kies ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:30    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 3112
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Maira schreef:
Kordiya schreef:
Het blijft een bult werk elke dag.


Wat betreft dat: een uitdaging voor mij is zeker nog om deze eetwijze te normaliseren, er een goed ritme in te vinden (vooral in het bereiden). Vandaag bijvoorbeeld was ik door mijn fruit heen. En ik kwam doodmoe uit mijn werk, en dan kan ik echt niet meer in de keuken bezig. Ik maakte een snelle salade en warmde wat smakeloze soep op, terwijl ik ondertussen rooktofu rechtstreeks uit de koelkast opat en geroosterde kikkererwten soldaat maakte. Ik had het moeten preppen, maar had gisteren juist een avonddienst. Daar oplossingen voor verzinnen is de sleutel. Gelukkig is mijn nieuwe koelkast zondag geleverd, en is er nu ruimte om dingen te vriezen en te koelen.


Herkenbaar. Ik eet af en toe ook weleens de bonen éérst en ga daarna pas de salade / groente maken omdat ik teveel honger ervaar!
Fijn dat je nu kunt invriezen! Dat gaat vast schelen!
Mijn ervaring is dat je gaandeweg makkelijker leert inschatten hoeveel fruit en groente je op voorraad moet hebben. Wij bestellen de boodschappen (sinds corona) eens per week en ik weet nu wel hoeveel ik moet hebben. In het verleden moest ik vaak meermalen per week naar de winkel rennen om extra groenten aan te schaffen.
Het helpt mij ook enorm dat ik nu groenten in de dieprvries heb: bloemkool, sperziebonen, soepgroenten, boerenkool enz. En bevroren fruit!

_________________

* I can eat - I just can't eat addictive foods and I need to measure. (C. Harris) * Wat kies ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2021 19:34    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 174
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Kordiya schreef:

Het is ook heel wat om het allemaal toe te passen.
Ben benieuwd welke punten je als eerste gaat aanpakken.
Op welke momenten van de dag ga je weer 'snaaien'?
En wanneer eet je je noten? Ik eet ze door mijn ontbijt.
(Ik weet dat Dr. F. ze in de dressing wil maar ik heb echt geen puf tot dusver om zelf dressings te maken.)


Na 2-3 snaaivrije weken, ging de snaaimodus weer aan toen ik te lekkere boodschappen had gedaan. Een vegan cashewkaasje verdween toen in z'n geheel in mijn mond, gevolgd door andere dingen die ik opeens heel nodig moest voorproeven. Snaaien gebeurt ook als ik hongerig uit mijn werk kom en het nog geen etenstijd is, of terwijl ik sta te koken. Een keer gebeurde het 's avonds laat toen ik erg moe was.

Wat betreft de noten: over mijn ontbijt strooi ik vaak wat zaden (mengsel van lijnzaad, chiazaad en hennepzaad). Noten en pitten vind ik lekker over salade. Ik maak doorgaans ook geen notendressings, ik vind juist de bite fijn en vind het ook teveel gedoe. Soms maak ik een grote bak hummus of een Aziatische dressing met tahin, waar ik dan een week mee vooruit kan. Tahin voldoet eigenlijk niet aan Fuhrmans criteria omdat de sesamzaadjes geroosterd zijn. Ook rauwe notenpasta is lastig te vinden. Ik ben ook zo dol op geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten, geroosterd met een beetje shoyu of tamari. Nu heb ik een bakje staan met half geroosterd half rauwe pitten, als compromis. Eet jij noten en pitten netjes ongebrand?

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2021 10:24    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 3112
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Maira schreef:
Na 2-3 snaaivrije weken, ging de snaaimodus weer aan toen ik te lekkere boodschappen had gedaan. Een vegan cashewkaasje verdween toen in z'n geheel in mijn mond, gevolgd door andere dingen die ik opeens heel nodig moest voorproeven. Snaaien gebeurt ook als ik hongerig uit mijn werk kom en het nog geen etenstijd is, of terwijl ik sta te koken. Een keer gebeurde het 's avonds laat toen ik erg moe was.

(......)
Ik ben ook zo dol op geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten, geroosterd met een beetje shoyu of tamari. Nu heb ik een bakje staan met half geroosterd half rauwe pitten, als compromis. Eet jij noten en pitten netjes ongebrand?


Herkenbaar, dat het 'mis' gaat wanneer je moe bent of verleidelijke producten in huis hebt. Misschien dat er wel strategiën voor te verzinnen zijn.. . en/of dat het gaandeweg makkelijker wordt.

ja ik eet ongebrande noten en pitten, ik geef niet erg om geroosterd spul (gelukkig). Dat van de tahin had ik niet beseft. Ik heb net een week geleden besloten voorlopig even geen notenpasta's meer te kopen omdat ik me er te makkelijk aan vergrijp.

_________________

* I can eat - I just can't eat addictive foods and I need to measure. (C. Harris) * Wat kies ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 mrt 2021 14:57    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 174
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Kordiya schreef:
Ik heb net een week geleden besloten voorlopig even geen notenpasta's meer te kopen omdat ik me er te makkelijk aan vergrijp.


Dat is slim. Notenpasta's glijden nog makkelijker naar binnen dan noten. Ik merkte ook dat mijn potten veel te snel leeg zijn. Als alternatief kocht ik bij de AH knijpzakjes met gemengde notenpasta (pinda [da's geen noot], amandel, cashew). Vet milieuonvriendelijk al dat verpakkingsmateriaal, maar wel handig dat het per 30 gram verpakt zit, dan mag ik er gewoon eentje per dag. Maar ja, dat is weer op basis van gebrande noten. Ik heb nu sinds gisteren weer twee potten notenpasta in huis. Ik vond namelijk ongebrande amandelpasta in de webshop waar ik mijn lievelings rooktofu kocht. Ik ga weer eens proberen of het lukt om maat te houden, en anders houd ik ook de notenpasta's voorlopig weer buiten de deur.

Heb je het item over noten gezien in Over Gewicht? Ze toonden aan dat je van amandelen 1/3 van de calorieën niet opneemt, omdat je ze nooit helemaal fijnkauwt. Dat geldt dan dus voor hele amandelen, niet voor notenpasta.
https://www.kijk.nl/programmas/over-gewicht/lkUukDW9mzq/seizoen/170745896279/afleveringen/video/vet/ey7NPLrn2Oc

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2021 10:34    
Vrouw Weeggegevens   Maira
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 23-12-2015
Berichten: 174
Dieet: puur en onbewerkt


  Reageer met quote
Op facebook kwam ik de vraag tegen hoeveel gram gekookte bonen gelijk staat aan een 'cup'. Weet jij dat misschien Kordiya, als wandelende nutritarian encyclopedie ? Lach

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2021 21:12    
Vrouw Weeggegevens   Kordiya
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 28-6-2020
Berichten: 3112
Dieet: vegetarisch gezond eten


  Reageer met quote
Maira schreef:

Dat is slim. Notenpasta's glijden nog makkelijker naar binnen dan noten. Ik merkte ook dat mijn potten veel te snel leeg zijn. Als alternatief kocht ik bij de AH knijpzakjes met gemengde notenpasta (pinda [da's geen noot], amandel, cashew). Vet milieuonvriendelijk al dat verpakkingsmateriaal, maar wel handig dat het per 30 gram verpakt zit, dan mag ik er gewoon eentje per dag. Maar ja, dat is weer op basis van gebrande noten. Ik heb nu sinds gisteren weer twee potten notenpasta in huis. Ik vond namelijk ongebrande amandelpasta in de webshop waar ik mijn lievelings rooktofu kocht. Ik ga weer eens proberen of het lukt om maat te houden, en anders houd ik ook de notenpasta's voorlopig weer buiten de deur.

Heb je het item over noten gezien in Over Gewicht? Ze toonden aan dat je van amandelen 1/3 van de calorieën niet opneemt, omdat je ze nooit helemaal fijnkauwt. Dat geldt dan dus voor hele amandelen, niet voor notenpasta.
https://www.kijk.nl/programmas/over-gewicht/lkUukDW9mzq/seizoen/170745896279/afleveringen/video/vet/ey7NPLrn2Oc


Ik koop mijn noten online bij denotenshop.nl of nutamo.nl of notenleverancier.nl - net welke op dat moment het goedkoopste is. Koop dan een kilo van verschillende soorten en vries een deel in.
De notenshop heeft een verrukkelijke pompoenpittenpasta.
Ik weeg het gewoon af of gebruik een vaste lepel om een bepaalde hoeveelheid af te meten.

Ik heb dat niet gezien maar Dr. Greger vertelt hetzelfde. Het geldt ook voor peulvruchten.

_________________

* I can eat - I just can't eat addictive foods and I need to measure. (C. Harris) * Wat kies ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2021 7:53    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 5 van 10