Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Waar komt die onrust vandaan?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Waar komt die onrust vandaan?

Meijke van Herwijnen / / Weg met de Weegschaal

Voel je wel eens onrust? Het is zo'n typisch gevoel dat iets je niet lekker zit. Misschien weet je wat je dwars zit, misschien ook niet. In ieder geval is het geen prettig gevoel. En toch krijgt iedereen het regelmatig! Dat je last hebt van onrust merk je bijvoorbeeld als je nergens zin in hebt, prikkelbaar bent, afleiding gaat zoeken (bijvoorbeeld in eten, tv kijken, werken...), dat je te weinig energie hebt of dat je niet tot rust kunt komen. Hoe komt dat toch, dat mensen dat zo vaak hebben?

Wat is onrust? En wat moet je ermee?

Een gevoel van onrust geeft je informatie: iets aan jezelf of je leven bevalt je op dat moment niet. Dat is een belangrijk signaal. In het ideale geval laat je de onrust rustig over je heen komen en wacht je vol nieuwsgierigheid tot het moment dat je snapt wat er aan de hand is - en wat je ermee wilt doen. Het opvallende is nu, dat de meeste mensen dit niet doen.

Waarom gaan we niet goed met onrust om?

In de eerste plaats is het geen prettig gevoel, als er 'iets niet goed is'. Daar wil je dus het liefste zo snel mogelijk vanaf. Gewoon ´onrustig zitten zijn´ lijkt geen prettige optie. Het voelt als een opluchting als je net doet of de onrust er niet is. Die korte termijn winst kan het winnen van de lange termijn winst die je krijgt als je de onrust aangaat. Wegvluchten voor je onrust is niet een slappe keuze van een klein aantal mensen, maar het zit echt bij ons ingebouwd! Mensen houden niet van om zich ongemakkelijk te voelen. Van oudsher doet dat denken aan honger, dorst, moeheid of andere signalen die aangeven dat je iets nodig hebt om sterk te zijn en te overleven. Je krijgt dus de neiging om er direct wat aan te doen. Het lastige is, dat de wereld ingewikkelder is geworden. Daardoor weten we vaak niet meer welke behoefte de onrust veroorzaakt. Het is dus maar de vraag of je het juiste gaat doen.

Waardoor wordt de onrust verergerd?

Onze cultuur draagt eraan bij dat we onrust in stand houden en verergeren. We hebben tegenwoordig het idee dat alles ´maakbaar´ is. Als je iets je niet bevalt, moet je er iets aan doen. En er worden overal hulpmiddelen en oplossingen aangeboden. Een pil die je vervelende gevoelens vermindert, een botox behandeling zodat je die storende rimpels niet meer ziet, een klimaatbeheersingssysteem dat je precies op 20,5 graden kunt instellen, het hele jaar door... Zo kun je al snel de indruk krijgen dat je alles wat vervelend is, ´weg moet maken´.

Wat is er zo erg aan onrust wegdrukken?

Onrust is een signaal dat iets aan jouzelf of je leven je niet bevalt. Als je meteen een manier gaat zoeken om die onrust kwijt te raken, kun je stappen overslaan. Opmerken dat je onrust voelt bijvoorbeeld - je grijpt automatisch naar zoetigheid of de afstandsbediening van de tv. Registreer je wel dat iets je dwarszit? Geef je jezelf de kans om problemen aan te gaan en op te lossen? Als je keer op keer kiest voor het dempen van je onrust, geef je jezelf een boodschap: ik kan dit gevoel niet verdragen, ik heb hulpmiddelen nodig om te overleven. Dat verkleint je zelfvertrouwen en je vermogen om met jezelf om te gaan. En een ander nadeel van je onrust dempen heb je misschien ook opgemerkt: de vluchtwegen brengen nadelen met zich mee. Van teveel en te vaak eten word je bijvoorbeeld te dik.

Zou het jou iets opleveren om de oorzaken van je onrust te onderzoeken en te leren omgaan met onrustige gevoelens, zonder dat je daar steeds eten bij nodig hebt? En als dat zo is, durf je het dan aan om een nieuw terrein te verkennen? Waarschijnlijk krijg je al snel een beloning voor die inspanningen: het maakt je leven in veel opzichten leuker en 'echter'.

* De training 'Je onrust de baas' van Weg met de Weegschaal leert je de oorzaken van jouw onrust grondig kennen en helpt je om er geen last meer van te hebben. Deze training is deel van het Weg met de Weegschaal Totaalpakket. Je kunt hem uiteraard ook los volgen.*

* Dit artikel mag zonder verdere toestemming worden overgenomen of doorgestuurd, mits je bovenstaande informatie over Weg met de Weegschaal laat staan. *

Weg met de Weegschaal
Postbus 17620
1001 JM Amsterdam

To unsubscribe or change subscriber options visit:
http://www.aweber.com/z/r/?zKwMTCzMtCyMHEyM7MxMtEa0zMxMTJxsTA==

--------------------------------------------------------------------------------

No virus found in this incoming message.
Checked by AVG.
Version: 7.5.524 / Virus Database: 269.23.5/1401 - Release Date: 28-4-2008 7:18

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2008 16:24    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezond eten met minder KH

Reageer met quote
Goed stuk Odette, bedankt voor het plaatsen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2008 11:56    
Vrouw Weeggegevens   feelgood
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Heel herkenbaar, dit stuk.
Ik word vaak onrustig, weet ook wel waar het van komt. Dat maakt het juist zo moeilijk om er wat mee te doen. Nu zou ik ontzettend graag even nog een lange wandeling willen maken om te genieten van de mooie avond. Maar ik kan door omstandigheden niet de deur uit. Ik heb ook geen echte hobby die ik binnenshuis kan doen, ik wil juist graag naar buiten, wandelen, terrasje. Dus ging ik uit verveling eten.
Nu ben ik op het punt dat ik door mijn overgewicht ook nog weerstand voel om naar buiten te gaan, aan die cirkel wil ik wat doen.
Afvallen dus en oplossingen vinden om wat vaker de deur uit te kunnen.
Vandaag heb ik mijn energie dan maar in huisonderhoud gestoken en de vers geverfde deuren lachen naar mij. Het is zeker beter dan een vreetbui, de avond kom ik ook wel door.

Mooi leesvoer, bedankt.

Feelgood (dat is mijn nieuwe motto)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2009 20:49    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1