Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Sprintje Judith Beck

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Elisabeth01
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Vegan

Reageer met quote
Corona oplopen kan inmiddels weer overal. Geen anderhalve meter meer, geen mondkapjes of schermen.
Ben afgelopen dagen op mijn werk geweest, openbaar vervoer, winkel, familie, terras, ziekenhuis en huisarts dus tja?waar komt het vandaan? Lachen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2022 22:48    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie

Dieet: Lekker, puur en bewust eten

Reageer met quote
Beginnen we toch gewoon as maandag met dag 1?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 18:11    

Reageer met quote
Dymphie schreef:
Beginnen we toch gewoon as maandag met dag 1?

Ik heb geen idee wanneer we hier beginnen, even wachten op de starter van dit sprintje.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2022 22:37    
Vrouw Weeggegevens   Anneke69

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ik probeer ook weer mee te doen. Zal het boek er weer bij pakken.
Succes!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 21 mei 2022 22:43    
Vrouw Weeggegevens   Sixpack
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Hoi ladies,

Mijn plan was om morgen te gaan starten. Beetje chaos hier geweest maar ik ben er! In het volgende berichtje start ik met de eerste dag!

Succes allemaal, we gaan ervoor!

Sixpack staat voor ons gezin van zes personen, niet voor mijn mooie platte (AHUM) buikje helaas....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022 9:24    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Wat ik een hele mooie vind in het boek is de vraag: welke spier ben jij aan het trainen?

- de weerstandsspier
- de toegeefspier

Iedere keer dat je weerstand biedt aan iets wat je niet zou moeten eten, train je je neiging om ook in de toekomst weerstand te bieden

Iedere keer dat je toegeeft en iets onverstandigs eet, train je de neiging om toe te geven.

Train je weerstandsspier! Het gaat je helpen.

Als counselor vind ik het ook leuk om te ontdekken hoe het werkt met prikkelverwerking in je brein in dit geval over eten:

- zien of ruiken van eten
- honger, dorst of eetdrang
- lezen over eten, een herinnering aan iets lekkers, reclames
- emoties; boosheid, angst, verdriet, spanningen, frustratie of verveling.
- mensen die je aansporen om toch iets te nemen, ach doe eens niet zo ongezellig

Door welke prikkels raak jij verleid om te gaan eten?

Verschillende prikkels:
Honger: je hebt een leeg gevoel in je maag dat vaak gepaard gaat met gerommel in je maag.
Dorst: Je hebt een droog gevoel in je mond en je hebt behoefte aan iets vloeibaars
Trek: Je wilt eten vanwege een andere prikkel (vaak in je omgeving) ook al heb je net gegeten
Eetdrang: Je voelt een sterke hunkering naar een bepaald soort eten, die gepaard gaat met een gespannen gevoel en een onprettig verlangen in je mond, keel of lichaam.

Je innerlijke saboteur, dat stemmetje wat zegt ach, neem maar gewoon lekker een stukje. Dan is de spanning van wel/niet snel bevredigd. De grap is dat het ook zo werkt als je tegen je innerlijke saboteur zegt, je bedoeld het lief maar ik doe het niet want ik heb een doel. Ook dat is bevredigend, misschien nog wel meer omdat je dan voelt hoe sterk je bent. Training voor je weerstandsspier kan je dan weer afvinken. Geef jezelf positieve feedback, in het boek staan meerdere voorbeelden (blz 3Cool

Nee, ik hoef er nu niet van te eten. Ik ben bezig met iets te vermijden (zie lijstje van prikkels) en ik ga over een uurtje lunchen.

Ik ga even over naar stap 1 uit het boek. Er staan wel andere interessante dingen in het voorgaande stuk, daar pak ik vast hier en daar nog wel eens wat van mee.

In de eerste twee weken leer je belangrijke strategieën die je nodig hebt om met succes af te vallen en op gewicht te blijven. Deze gaan je helpen bij:

- een weerwoord vinden op ondermijnende gedachten
- ervoor te zorgen dat je minder avak en in mindere mate last hebt van eetdrang
- gemotiveerd te blijven om je aan je dieet te houden, zelf wanneer je enorm hunkert naar eten
- je meer bewust te worden van iedere hap die je neemt
- je meer voldaan te voelen tijdens en na een maaltijd, zodat je minder snel een tweede portie neemt
- de problemen op te lossen die je in het verleden dwarszaten bij het volgen van een dieet
- er meer vertrouwen in te krijgen dat het je zal lukken je aan je dieet te houden, zelfs als het moeilijk wordt
- je verantwoordelijker te voelen voor iedere calorie die je tot je neemt.

In het volgende bericht volgt de opdracht van dag 1

Sixpack staat voor ons gezin van zes personen, niet voor mijn mooie platte (AHUM) buikje helaas....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022 9:51    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Vandaag maak je je eerste motivatiekaart. (tip: flashcards zijn handig). Ze helpen je om jezelf dagelijks te motiveren, zodat het je lukt aan je dieet te houden (of gezonde leefstijl), goede eetgewoonten vast te houden, om te gaan met honger en eetdrang, niet toe te geven aan emotioneel eten en de draad weer op te pakken als het een keer fout gaat.

De eerste kaart is misschien wel de belangrijkste. Wat zijn voor jou de voordelen van afvallen? Het mogen ook meerdere kaarten zijn.

Ondermijnende gedachten:
- Is afvallen al deze inspanning wel waard?
- Het is te moeilijk om dit eten te laten staan
- Ik geloof dat ik dit eigenlijk niet meer wil.

Door de motivatiekaart kan je deze gedachten de baas doordat de voordelen van afvallen je steeds meer helder voor de geest staan en weet waarom je ook alweer juist wél wil doorzetten.

Waarom wil je eigenlijk afvallen?
- liefdesleven, vriendschappen, gezin en familie, loopbaan en sociale leven
- je energieniveau, hobby's en andere vrijetijdsbestedingen
- je lichaam, gezondheid, zelfbeeld en psychische gesteldheid?

Denk hier per onderdeel eens goed over na en probeer in totaal zoveel mogelijk voordelen te bedenken. Voel je vrij om je voordelenkaart aan te vullen als er je iets te binnen schiet.

Als er iemand behoefte heeft aan voorbeelden, op pag 65 van het boek staat een hele lijst. Heb je het boek niet, laat maar weten, dan schrijf ik die ook over!

Gebruik je motivatiekaart dagelijks op vaste tijden (pak NU je agenda erbij) en op momenten dat je erg hunkert naar eten, in de verleiding komt iets onverstandigs te eten of ondermijnende gedachten hebt. Bedenk onder het lezen: Hoe belangrijk is dit voor mij om nog eens extra goed de voordelen in je op te nemen.

Maak herinneringsplaatsjes door een postit of iets dergelijks op te hangen op de badkamerspiegel, de koelkastdeur etc om je er bewust van te zijn dat je de motivatiekaart doorleest. Doe dit ook om hier een gewoonte van te kunnen maken.

Maak een afspraak met jezelf:
Ik ga mijn voordelen-motivatiekaart op de volgende momenten lezen:

Mijn herinneringssysteem ziet er zo uit:

Als ik mezelf blijf herinneren aan alle redenen waarom ik wil afvallen, wordt afvallen gemakkelijker.

Actiepunten voor vandaag:

Ik heb mijn voordelen-motivatiekaart gemaakt

Ik heb de voordelen ook nog ergens anders opgeschreven, opgeslagen of opgehangen

Ik heb een herinneringssysteem in werking gebracht.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022 10:05    

Reageer met quote
Motivatiekaart weer onder handbereik Lachen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022 8:07    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Elisabeth01 schreef:

Goed bezig! Heb je een nieuwe gemaakt, zijn er dingen veranderd?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022 11:29    

Reageer met quote
Sixpack schreef:
Elisabeth01 schreef:

Goed bezig! Heb je een nieuwe gemaakt, zijn er dingen veranderd?

Nee, nog steeds dezelfde.

Ik wil geen extra druk op mijn gewrichten, wil zolang mogelijk mobiel blijven!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022 22:57    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 2 van 10