Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: South Beach Dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

South Beach Fase 1

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM


Geregistreerd op: 22-2-2004
Berichten: 7400
Dieet: Sleeve en lowcarb
Woonplaats: Deventer


  Reageer met quote
South Beach Fase 1
Het is de bedoeling dat je deze fase slechts twee weken volgt,precies lang genoeg om het probleem van de insulineresistentie op te lossen dat werd veroorzaakt door het eten van te veel slechte (bewerkte) koolhydraten.

Fase 1 hoeft niet laag in koolhydraten te zijn, als je maar de juiste koolhydraten eet. Het is zodanig opgezet dat je behoorlijke porties eiwitten, goede vetten en de koolhydraten die het laagst op de glycemische index scoren, binnenkrijgt. En dat heb je allemaal nodig voor een verzadigd gevoel en ook om je bloedsuiker onder controle te krijgen. Dat geldt ook voor de laag-glycemische groentesoorten, die er meteen voor zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt, vitamines en mineralen, en andere belangrijke voedingsstoffen zoals folaat, dat helpt om je hart gezond te houden. Veel salades en groenten kun je onbeperkt eten. En je kunt kiezen uit verschillende soorten eiwitten, afkomstig uit vlees, vis, eieren, etc.

Tegen het einde van deze fase, zal je ongezonde trek in zetmeel en in allerlei zoete etenswaren vrijwel geheel verdwenen zijn. Je zult zien dat je elke dag zes verschillende momenten hebt om iets te eten. Daarom zul je nooit een hongergevoel hoeven te hebben, en als dat toch gebeurt, dan zou dit wel eens kunnen liggen aan het feit dat je porties aan de kleine kant zijn. Het South Beach dieet vraagt niet van je om alles wat je eet eerst om te rekenen in grammen, calorieën of in een andere maat. Je maaltijden moeten een normale portiegrootte hebben ?? genoeg om je honger te stillen.
Niet meer eten dan nodig is.

Wat is ketose?
Ketose is het teken dat je lichaam vet verbrand!!
Ketose is de term die gebruikt wordt wanneer je lichaam vet niet geheel kan opnemen door een gebrek aan koolhydraten. De niet gebruikte deeltjes van vet heten ketonen en worden afgevoerd in de urine.

Hoe kan ik controleren of ik een bepaald product eten mag?
Het belangrijkste is: gebruik je verstand. Als het goed is, heb je het boek gelezen en heb je dus basiskennis van SB. Kom je nu een product tegen dat je altijd al at, maar ben je niet zeker van of je het hebben mag? Lees het etiket. Bevat het product: bloem, zetmeel, suiker, glucosestroop, granen of rijst? Nee. In fase 1 mag je dit product niet hebben. Uitzondering: verpakte ongemarineerde vleeswaren en ongemarineerd vlees. Deze bevatten een heel klein beetje dextrose om de houdbaarheid te verlengen en hier kom je niet onderuit.

Hoe weet ik dat ik in ketose ben?
Kenmerken: geen honger, evt. slechte adem, vreemde "metaal-achtige" smaak in de mond

Lijst van voedingsmiddelen die zijn toegestaan.
RUNDVLEES
Magere soorten zoals:

Bieflappen, lendestuk (inclusief gehakt hiervan)
Haasbiefstuk
Kogelbiefstuk


GEVOGELTE (ZONDER VEL)
Kalkoen bacon (twee plakken per dag)
Kalkoen- en kipfilet
Maïskip


ZEEVRUCHTEN
Alle soorten vis en schaaldieren


VARKENSVLEES
Engelse bacon
Gekookte ham
Mager ontbijtspek
Varkenshaas


KALFSVLEES
Kalfskarbonade
Kalfslappen, kalfsbout
Kalfsoester


VLEESWAREN
Alle magere vleeswaren, of de vleeswaren die weinig vet bevatten.

(Pas op voor bewerkte vleeswaren zoals smeerworst, boterhamworst en dergelijke omdat deze soorten naast een vrij hoog vetpercentage ook vaak zetmeel bevatten, dat als bindmiddel wordt toegevoegd. Hoe minder bewerkt, hoe beter.)


KAAS (ALLEEN MAGERE SOORTEN OF 20+ OF 30+ KAAS)
Cantenaar
Cheddar
Cottage cheese
Feta
Hollandse kaas
Milner
Mozzarella
Parmezaanse kaas
Provolone
Ricotta
Smeerkaas
Zuivelspread light


NOTEN
Pecannoten, 15 halve
Pinda??s, 20 kleine
Pindakaas (1 theelepel)
Pistachenootjes, 30 stuks


EIEREN
Het eten van eieren is onbeperkt, tenzij je huisarts daar bezwaar tegen maakt. Je kunt ook alleen het eiwit gebruiken als je dat smakelijker vindt.


TOFU
Neem de zachte, magere of light varianten

GROENTEN EN PEULVRUCHTEN
Alfalfa
Artisjokken
Asperges
Aubergine
Bleekselderij
Bloemkool
Boerenkool
Bonen (zwarte bonen, witte bonen, kikkererwten, groene boontjes, Italiaanse bonen, kidney bonen, linzen, limabonen, spliterwten, sojabonen, capucijners, veldertjes, bruine bonen.
Broccoli
Courgette
Komkommer
Kool
Koolraap
Paddenstoelen (alle soorten)
Peultjes
Sla (alle soorten)
Spinazie
Tomaat
Waterkastanjes

VETTEN
Canola-olie (= koolzaadolie)
Olijfolie
Zonnebloemolie
Arachideolie

KRUIDEN EN SPECERIJEN
Alle kruiden en kruidenmixen waaraan geen suiker is toegevoegd
Bakspray (kijk uit voor transvetten!)
Bouillon
Extracten (amandel- vanille- en andere extracten)
Mierikswortelsaus
Peper (zwart, cayenne, rood, wit)


ZOETIGHEDEN ( MAXIMAAL TOT 75 CALORIE?N PER DAG)
Cacaopoeder, zonder suiker
Gelatine, suikervrij
Harde snoepjes, suikervrij
Kauwgom, suikervrij
Waterijsjes, suikervrij
Zoetstof zoals sacharine en stevia .


De boeken:

South beach dieet
Arthur Agatston
Spectrum, 2011
ISBN 9789049104139

Alle South Beach boeken vindt je: hier.

_________________
Greetjes Website:
http://greetslcc.cmshost.nl/index.html

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 19:46    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1