Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Koh-i-Noor's Perfecte mayonaise

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Emha
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 4-3-2010
Berichten: 1035
Dieet: preventief 'anti-kanker'


  Reageer met quote
Splits een ei.
Doe het eigeel samen met een lepel mosterd, een halve uitgeperste citroen en wat zout in een keukenmachine met mixmogelijkheid (wat een woord).
Mix langzaam tot het een beetje schuimig wordt. Het soort olie bepaalt de smaak en de kwaliteit van de mayo. Ik neem zelf graag een mix tussen verschillende soorten. Op het moment heb ik arachide-olie en olijfolie (extra vergine) of macadamia-olie en arachide-olie. Het is even uitproberen.

Meet ca. 250 cc olie per eigeel af, het eigeel fungeert als bindende factor, maar kan niet meer hebben dan max. 250 cc olie,anders gaat het minder lekker smaken, een beetje naar ijzer.
Laat de olie druppelsgewijs in het eigeel stromen. (mijn keukenmachine heeft een acessoire dat een piepklein gaatje heeft, waardoor de olie heel langzaam wordt toegevoegd) als de mayo wat "body" krijgt kun je een groter straaltje doen.
Laat alle olie eerst door het eigeel opnemen voor je verder toevoegt.

Je kunt de mayo kruiden met wat je lekker vindt. Aioli of zo, en eventueel zoetstof toevoegen.

O ja, mocht de mayo gaan schiften, neem dan een verse dooier en voeg beetje bij beetje de geschifte massa toe. Het wordt weer glad.

_________________

http://www.weegclub.nl/forum/emha-s-eetdagboek-p-10-t20084.html
"Als je regelmatig geluk hebt is dat geen toeval!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2010 19:26    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1