Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Vegetarische recepten

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Fabiooltje
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Bij diëtiste (vegetarisch)

Reageer met quote
Hier een aantal vegetarische recepten. Ik weet nu even de kCal per persoon niet, maar zal die later nog een keer toevoegen.

Pastaschotel voor drie tot vier personen

Nodig:
Neem veel groenten. Bijvoorbeeld paprika's, tomaten, courgette, (aubergine als je dat lekker vindt), prei, een ui, een blikje erwtjes en worteltjes en/of een blikje mais.
Zorg in ieder geval voor minimaal 200 gram groenten per persoon die mee gaat eten.
Verder: 400 gram gezeefde tomaten (er komt tomatensaus uit zo'n pakje, eigenlijk)
1 pakje quorn vegetarisch gehakt
een kruidenpotje met Italiaanse kruiden, eventueel peper, basilicum, oregano.
ca. 75 gram pasta (ongekookt) per persoon.

Begin met het snipperen van de ui. Snij ook de groenten in kleine blokjes en bewaar ze tijdelijk in kommetjes (zo doe ik het tenminste, omdat ik vrij traag ben in het snijden van de groenten en ik het dus niet tijdens het koken kan doen).
Fruit, in een grote braadpan of in een wok, de ui even aan in wat olijfolie of vloeibare braadboter. Een klein beetje is voldoende! Voeg hieraan de paprika's en courgette en aubergine toe.

Zet nu ongeveer in een andere pan de pasta op om te laten koken.

Voeg na een minuut of vijf het "nepgehakt" toe aan de braadpan of wok. Dit nepgehakt hoeft niet echt te braden, alleen maar warm te worden. Voeg de tomaten en de eventuele groenten uit blik pas toe, als de paprika's en courgette een beetje gaar geworden zijn. Voeg tenslotte de gezeefde tomaten toe en kruid met Italiaanse kruiden, eventueel met verse kruiden of ook met peper, basilicum of oregano. Proef een aantal keren en voeg eventueel nog wat meer toe.

Klaar. Het meest calorierijk van dit gerecht is de pasta en daar kun je dus het meest op bezuinigen als je minder kCal binnen wilt krijgen. Kijk achter op de verpakking van de pasta voor het precieze aantal kCal.
De groenten zorgen voor een flinke vulling, ook al brengen ze niet veel kCal met zich mee. En ze zijn verder natuurlijk ook goed omdat ze vitamines, mineralen en vezels bevatten!
Eventueel kun je wat kaasrasp strooien, maar dat bevat natuurlijk weer meer kCal; en ik vind het ook erg lekker zonder!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 18:50    

Reageer met quote
Vegetarische pittige couscous voor 2 personen

Nodig:
Couscous
Grote courgette
Twee paprika's
AH vegetarische balletjes (deze zijn namelijk lekker pittig)
Mexicaanse kruiden of tomaten/peperkruidenmengsel

Snij de courgette en de paprika's in blokjes.
Bak eerst de vegetarische balletjes in een wok of braadpan. Dit duurt een paar minuten. Haal deze balletjes er vervolgens even uit en bak in dezelfde olie/braadboter de paprika's en de courgette.

Laat intussen water koken (waterkoker of pan) en voeg volgens recept kokend water toe aan je couscous. Dit moet vaak ca. 5-10 minuten staan wellen.

Snij de balletjes in kleinere stukjes (dit vind ik tenminste lekkerder omdat je dan in elk hapje een stukje balletje tegen zult komen) en voeg deze dan ook weer toen aan het mengsel in de braadpan/wok.
Voeg kruiden toe naar smaak. Proef af en toe en voeg eventueel wat extra toe.

Als het goed is, is de couscous nu uitgeweld en gaar; en je groenten/nepvleesmengsel is ook lekker warm en klaar. Smakelijk!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 18:55    
Vrouw Weeggegevens   Alba
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Cambridge (Gezond eten)

Reageer met quote
Super, een draadje met vegetarische recepten. Heel fijn. Ik eet zelf geen vlees, wel vis, maar dat probeer ik ook niet te veel te doen. Ben daardoor wel verzot op pasta's, rijst en noodles e.d..... Ik doe overigens zelden nepgehakt door mijn pastasauzen omdat ik het eigenlijk geen toevoeging meer vind. Al die lekkere groenten, een licht sausje en pasta, daar heb ik wel voldoende aan. Soms nog wat "light" kaas er over, heerlijk!

Grts, Alba

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 18:57    

Reageer met quote
Klinkt ook goed, Alba....
Ik ga dadelijk nog verder met 1 receptje. Ik moet zeggen dat er hier nog wel een aantal andere vegetarische recepten staan; maar dit zijn de mijne Erg blij

Fabiooltje.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 19:29    

Reageer met quote
Nodig (voor twee personen)
Pitabroodjes (twee tot vier stuks per persoon, kijk ook naar het aantal kCal per broodje aangezien dat flink kan verschillen)
1 bakje falafelballetjes (deze zijn al kant- en klaar... )
1 krop ijsbergsla of 250 gram voorgesneden ijsbergsla
Knoflooksaus.

Verwarm de pitabroodjes volgens de aanwijzing op de verpakking (in de oven of in een broodrooster, vaak).
Verwarm de falafelballetjes in een braadpan met een beetje olie of boter.
Was de ijsbergsla-blaadjes als je een hele krop kocht.

Presenteer op tafel de broodjes (liefst nog warm), een kommetje met de falafelballetjes (ook warm) en de ijsbergsla in een bakje en de knoflooksaus ernaast in fles of kommetje.
Het idee is, dat je in een broodje drie falafelballetjes doet, ijsbergsla eraan toevoegt en daarop wat knoflooksaus doet.

Om het gezond te houden:
- zoek even uit hoeveel kCal elk pitabroodje is en eet er bijv. niet meer dan twee als dat redelijk veel is.
- gebruik veel ijsbergsla; je kunt ook bijv. een hapje pitabroodje doen en dan telkens een hap ijsbergsla erbij nemen. Het maakt het geheel lekker crunchy.
- gebruik niet teveel knoflooksaus; meet deze bijv. van tevoren af met een keukenweegschaaltje (hoewel het al een behoorlijk kCal-arme saus is met 300 kCal per 100 ml... 20 ml dus 60 kCal geeft je al redelijk wat saus.)
- eet er eventueel een extra salade na(ast).

Groetjes,

Fabiooltje.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 19:35    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1