Onderwerp menu

Forum: Overige
Subforum: Leesvoer om samen over te praten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

'Op dieet? Doe normaal!' van Heleen Ligtelijn

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2762
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Hoofdstuk 12 - Vallen en weer opstaan

Wat te doen als het misgaat.
Bij bijna iedereen gaat het wel een keer mis.
Een fout maken is niet erg; leer wel van je fouten.
Vergelijk het met een topsporter die gaat voor het goud, terwijl hij er rekening mee houdt dat hij niet goud zal halen maar misschien zilver of brons.

Denk niet alleen na over het moment waarop je daadwerkelijk te veel eten bestelde en opat (wat dacht je toen, wat speelde er) maar ook over de periode die er aan vooraf ging. Soms een paar minuten of soms al dagen lang.
Leer de voortekenen herkennen.

1. Gedachten
De meeeste misstappen worden door saboterende gedachten voorafgegaan. Soms stomen ze je lang tevoren al klaar voor een misstap.
Ben je b.v. ontevreden over je figuur bij het aankleden? Denk je ineens veel meer na over eten terwijl dat geen gewoonte meer was? Sta je te balen in een pashokje?
Ook je stemming kan een signaal zijn; niet lekker in je vel zitten kan een voorteken zijn. Onvrede en negatieve gedachten (of soms juist positieve) kunnen ook een risicofactor vormen. herken deze gedachten.

2. Acties
Het begint b.v. met een extra grote schep bij het avondeten. Of je neemt weer twee in plaats van één koekje bij de koffie.
Of je koopt meer lekkers dan voorheen bij het boodschappen doen.
Of je slaat een maaltijd over.
Ook rusteloos zappen op de bank of sporten overslaan kan een teken zijn.Ook de dingen die NIET doet kunnen een signaal zijn dat er een misstap zit aan te komen.
Vaak kun je achteraf wel achterhalen wat de voorbodes waren.

3. Lichamelijke signalen
B.v. hongergevoel als je al gegeten hebt, vermoeidheid, stress en spanningen die hoofdpijn en stramme spieren veroorzaken. Een beetje ziek zijn. Een chronische ziekte die oplaait. Kunnen allemaal risico vormen om weer minder verstandig te gaan eten.

Analyseer: waaraan had je achteraf gezien de misstap kunnen zien aankomen? Wanneer is het begonnen? Hoe bouwde het zich op?
Leer het herkennen. Hoe dichter je bij het verkeerde eetmoment komt, hoe sterker de aantrekkingskracht ervan. Vergelijk het met een magneet.
Waar en wanneer kun je nog tegen deze aantrekkingskracht in bewegen?
DOE IETS na een misstap, kom in actie. 'Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'.

De ene fout is de andere niet.
Drie gradaties, termen afkomstig uit de verslavingszorg waarin Ligtelijn werkte:

1. Uitglijder.
Dit is een foutje dat je (bijna) per ongeluk maakt. Het overvalt en verrast je. Even extra aandacht voor je eetgedrag is gewenst opdat het kleine foutje niet groter wordt.

2. Hergebruik
Dit gaat een stap verder. Hier kun je niet meer zeggen dat het per ongeluk ging. Het gedrag is een teken dat je je nieuwe gedrag en je voornemen aan het verwaarlozen bent. Kijk naar je patronen en niet alleen naar wat je at.

3. Terugval
Hier zit je weer min of meer in je oude patroon. Doe zo snel mogelijk iets met je fouten, ze herstellen zich bijna nooit vanzelf.
Als je actie onderneemt hoeft de fout niet te betekenen dat al je moeite voor niets was.
Zie het als een leermoment.
Sta weer op en kijk waar je gestruikeld bent. Maakt niet uit of het twee stappen vooruit is en één terug. Soms zelfs één stap vooruit en drie stappen terug. Toch steeds doorgaan.

Wie hard gaat lopen kan op dag 1 misschien maar een paar minuten rennen. Na een tijd kun je 5 km rennen. Als je dan een paar weken niet traint, neemt je conditie flink af. Frustrerend om nu op een veel lager nivo te presteren. Maar als je doorzet, ben je vrij snel weer terug op je oude nivo.
Je hebt toch een basisconditie opgebouwd.
Zo werkt het ook met het veranderen van je eetgewoonten.
De basis is al eens gelegd en hoe vaker je het goede gedrag herhaalt, des te meer heb je om op terug te vallen.

En als het echt niet lukt?
Soms ligt het aan het voornemen zelf. Je wilt te veel of hebt onhaalbare voornemens.

B.v. iemand die besluit slechts 1 glas wijn te drinken maar er toch steeds méér neemt. De oplossing was om strenger te zijn en helemaal niet meer te drinken van maandag t/m donderdag, feestdagen uitgezonderd.

B.v. iemand die op doordeweekse dagen niet meer wil snoepen. Maar die toch steeds op woensdagmiddag als de kinderen thuis zijn voor de bijl gaat.Nu heeft ze de regel veranderd: ze eet geen traktaties behalve in het weekend EN op woensdag.

Verander je voornemen niet te snel. Maar als je ondanks allerlei verbeteracties en inspanningen geen vooruitgang boekt, stel dan je plan bij.

'Verandering is de optelsom van duizenden momenten'. (Jan de Dreu).

Het is niet een knop die 'om' moet. Het is ook geen vervelend voorprogramma waar je doorheen moet tot je uiteindelijk veranderd bent. Het draait om hier en nu. het is geen schakelaar die je omzet maar hooguit een dimmer die je terugdraait. Op een gegeven moment is het licht uit, maar dat gaat zo geleidelijk dat je dat moment niet eens meer opmerkt!

Dit was het einde van het boek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 17 nov 2018 11:05    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2762
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Reacties en discussie van het boek zijn welkom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 17 nov 2018 11:07    
Vrouw Weeggegevens   Anneke69
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 5-10-2016
Berichten: 4052
Dieet: Gezond eten
Woonplaats: Achterhoek


  Reageer met quote
Nicky, ik heb het allemaal gelezen. Ga het nu rustig nog een keer lezen, maar dan in gedeeltes. Ik moet een plan maken.
Bedankt voor het opschrijven.

_________________
dec. 73 van de 100 Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018 14:28    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2762
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Anneke69 schreef:
Nicky, ik heb het allemaal gelezen. Ga het nu rustig nog een keer lezen, maar dan in gedeeltes. Ik moet een plan maken.
Bedankt voor het opschrijven.


Dank voor je reactie; leuk om te horen Anneke!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018 17:00    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 31140
Dieet: EKPW / Dr. Frank
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Nicky ik vind het inderdaad veel raakvlakken met Judith Beck hebben, het gaat hier ook om het veranderen van gedrag. Lach
Dank je wel voor het vele werk dat je er in hebt gestoken. Ik ga het t.z.t. zeker nog eens lezen. Erg blij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018 1:42    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2762
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Flying Missy schreef:
Nicky ik vind het inderdaad veel raakvlakken met Judith Beck hebben, het gaat hier ook om het veranderen van gedrag. Lach
Dank je wel voor het vele werk dat je er in hebt gestoken. Ik ga het t.z.t. zeker nog eens lezen. Erg blij


Dank je wel Missy. ja het is een bepaald soort 'logica' dat ik ook met Judith Beck associeer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018 22:09    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39434
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Meegluren

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018 14:24    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3