Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Nieuwsbrief WmdW 6 mei 2012

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Bericht van Meijke van Herwijnen

Beste lezer,

Ik geef elke dag les over goed voor jezelf zorgen en hoe belangrijk dat is. Maar toch kan het gebeuren dat ik het zelf even vergeet. Toen David een paar weken oud was, zat ik hem een keer te voeden terwijl ik honger had, naar de wc moest en een kussen nodig had voor in mijn rug waar ik niet bij kon. Ik heb toen wel even om mezelf gelachen.

Omdat mensen tegenwoordig zo druk zijn (vooral in hun hoofd), is het lastig om ook de signalen van je lichaam serieus te nemen. In het artikel hieronder lees je waarom het belangrijk is om dat toch te doen.

Meijke van Herwijnen

Hoofdartikel: Lukt het jou wel?

Omdat er zoveel taken door apparaten zijn overgenomen, zijn er steeds minder mensen die lichamelijke arbeid verrichten. Al die apparaten moeten we besturen met ons verstand. We raken het daardoor ontwend om veel met ons lichaam bezig te zijn. Wat kost dat ons eigenlijk?

Ten eerste is je lichaam is niet alleen een vervoermiddel om je verstand te verplaatsen. Het herbergt allerlei kennis, ervaring en inzicht. Als je je lichaam niet meer vaak 'inschakelt', raak je ook de toegang tot al die informatie kwijt. Je beslissingen worden minder goed en je werkt misschien wel hard met je verstand, maar toch haal je niet uit jezelf wat erin zit.

Hele concrete informatie die je niet meer goed oppikt, zijn de signalen die aangeven wat je lichaam nodig heeft. Wat jij nodig hebt dus, om goed te kunnen functioneren. Eten, slapen, ontspannen, je spieren losmaken, naar de wc gaan, water drinken... je moet ze allemaal gaan doen in een ritme dat je met je verstand bedenkt, omdat je de behoeftes niet meer goed voelt. Nog meer werk voor je verstand dus, waardoor je uitgeput raakt. En je verstand weet het nooit zo goed te bedenken als je lichaam het zelf kan aangeven. De kans is groot dat je conditie hierdoor achteruit gaat.

En dan nog iets belangrijks: gevoelens kun je niet bedenken, die moet je voelen en daar heb je je lichaam voor nodig. Heb je weinig contact met je lichaam, dan zul je plezier en voldoening niet meer goed ervaren. Hoe hard je ook werkt. Gevoelens als onrust, boosheid, angst en verdriet niet voelen lijkt misschien een prettige bijkomstigheid. Maar dat je ze niet voelt, betekent niet dat ze er niet zijn. Dat soort emoties hebben een functie voor je. Als je ze niet opmerkt en beleeft, blijven ze ergens 'zitten' in je lichaam. Je veerkracht en je humeur lijden daaronder.

Contact houden met je lichaam en je behoeftes voelen zorgt er dus op allerlei manieren voor dat je lekkerder in je vel zit, beter presteert en meer plezier hebt. Kijk maar eens of je momenten op de dag hebt dat je even kunt 'luisteren' naar de signalen. Of ga op zoek naar lessen om er beter in te worden, bij ons of ergens anders. Het is net als met fietsen: als je het eenmaal goed geleerd hebt, kun je het altijd weer oppikken.

Laatst aangepast door Odette op zo 03 jun 2012 14:45, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 12:20    
Vrouw Weeggegevens   tt
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Goed stuk hoor. Omdat ik al jaren uit mijn hoofd leef en mijn lijf negeer heb ik een half jaar "vrij" genomen. Ik ben nu al twee maanden hard aan het werk om idd weer mijn lijf te voelen, hoofde en hart op een lijn te krijgen etc. Het is lastig om weer om te schakelen maar met heel, heel veel oefenen lukt het wel (duh, en ik ben er nog lang niet). Babysteps enzo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 20:42    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1